Paar vraagjes mbt Z6 camera

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Re: Paar vraagjes mbt Z6 camera

Berichtdoor DannySan » do jan 28 2021 10:29 am

Het lijkt mij inderdaad geen makkelijke keuze, ik heb onlangs de Z5 gekocht en dat bevalt me heerlijk!
Ik kom van de D7100 af (DX camera) en heb mijn DX lens ingeruild samen met de body. Ik heb de kit met de kitlens (24-50) dus dat is een beetje groothoek en daarmee zit ik mijn eerste stapjes op landschapsfotografie gebied.

De Z-serie heeft heel veel voordelen - vind ik dan - over traditionele DSLR-modellen maar tegelijk is het super persoonlijk. Wat voelt goed, wat is leuk, wat werkt fijn, hoe klinkt de shutter, hoe gebruik je het. De Z-objectieven zijn - van wat ik lees - echt érg goed, maar dat heeft met meer te maken dan alleen 'de grotere opening'.

Er zijn hier genoeg Z-model gebruikers, dus vraag maar raak; maar uiteindelijk hak jij de knoop door.
Wat voor mij érg hielp, is dat ik bij een collega fotograaf hier in het noorden even een uurtje met 'n Z6 op pad kon. Op gepaste afstand heeft hij wat dingen uitgelegd, objectief erop en even bezig in zijn studio en even buiten: toen was ik verkocht :-)
Gewoon maar mijn '2 cents' zoals dat populair heet :-)
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Paar vraagjes mbt Z6 camera

Berichtdoor Hannibalb » do jan 28 2021 10:33 am

ReneG schreef:Dat ligt eraan wat je met 'lukken' bedoelt. Als je bedoelt krijg ik hem op de foto als hij stil zit, ja waarschijnlijk wel. Maar dat zou voor mij van een dusdanige kwaliteit zijn dat ie niet eens door de voorselectie heen komt. Ik vind een 18-200 overigens in het geheel niet geschikt voor vogelfotografie, maar mijn lat ligt wellicht iets hoger op dat vlak.

Dat gezegd hebbende, ik vermoed dat je je wellicht nog wat verder in de materie zou kunnen verdiepen. Er zijn nog heel wat andere opties. Om een voorbeeld te geven, voor de prijs van een Z7 kun je een nieuwe D750 kopen aangevuld met een tweedehands 24-70 f/2.8G en een 70-200 f/2.8 VRII (met garantie). Dat was een paar jaar geleden nog het neusje van de zalm, professioneel maar relatief zwaar spul. Als je het wat lichter wilt kun je voor een f/4 set gaan. Dan koop je nieuw een D750 met een een 70-200 f/4 en een 24-120 f/4 voor iets meer dan de prijs van een Z7. Hoewel dat wellicht niet het nieuwste van het nieuwste is, wordt je daar na een D100 denk ik al heel gelukkig van. Er werken nog massa's mensen mee naar alle tevredenheid (ik ook), de kwaliteit is op alle fronten zoveel beter dan je D100 dat is ook apparatuur die nog vele jaren mee kan.

Deze opmerking is overigens niet bedoeld om je die kant op te sturen, maar om aan te geven dat wanneer je een verbetering wilt t.o.v. je D100 je daar al heel snel kunt zijn voor een aanzienlijk lager bedrag en om je daarover aan het denken te zetten. ;)


Bedankt voor je opmerkingen.

Ik wilde liever niet meer met te grote toeters moeten wandelen,
Vandaar de 18-200
Dat de kwaliteit vd lens niet geweldig is weet ik want ik maakte met de meeste sigma’s die ik had kwalitatief betere foto’s dan met de 18-200, die heeft enkel zijn formaat en gewicht als voordeel.

Ik heb de foto’s gezien die met de 24-200 F4 gemaakt zijn op een Z6 en mijn D100 komt niet eens in de buurt.
Ook niet bij mooie weersomstandigheden. ( in de verste verte niet )
Maar dat is ook logisch als je een camera uit 2002 met het nieuwste van het nieuwste vergelijkt.

En we kunnen het geld maar 1 keer uitgeven, maar ik gebruik hem dan ook weer vele jaren.
Ik heb weer genoeg om over te denken,.
Hannibalb

Clublid
Berichten: 109


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Paar vraagjes mbt Z6 camera

Berichtdoor Hannibalb » do jan 28 2021 10:38 am

DannySan schreef:Het lijkt mij inderdaad geen makkelijke keuze, ik heb onlangs de Z5 gekocht en dat bevalt me heerlijk!
Ik kom van de D7100 af (DX camera) en heb mijn DX lens ingeruild samen met de body. Ik heb de kit met de kitlens (24-50) dus dat is een beetje groothoek en daarmee zit ik mijn eerste stapjes op landschapsfotografie gebied.

De Z-serie heeft heel veel voordelen - vind ik dan - over traditionele DSLR-modellen maar tegelijk is het super persoonlijk. Wat voelt goed, wat is leuk, wat werkt fijn, hoe klinkt de shutter, hoe gebruik je het. De Z-objectieven zijn - van wat ik lees - echt érg goed, maar dat heeft met meer te maken dan alleen 'de grotere opening'.

Er zijn hier genoeg Z-model gebruikers, dus vraag maar raak; maar uiteindelijk hak jij de knoop door.
Wat voor mij érg hielp, is dat ik bij een collega fotograaf hier in het noorden even een uurtje met 'n Z6 op pad kon. Op gepaste afstand heeft hij wat dingen uitgelegd, objectief erop en even bezig in zijn studio en even buiten: toen was ik verkocht :-)
Gewoon maar mijn '2 cents' zoals dat populair heet :-)


Precies.
Daarom ging ik altijd naar Den Ham, dan kun je iets vasthouden, voelen desnoods een foto maken, door de lens kijken enz.

Het geeft je een gevoel van het is oke, of niet natuurlijk.
Hannibalb

Clublid
Berichten: 109


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Paar vraagjes mbt Z6 camera

Berichtdoor JvdKooij » do jan 28 2021 11:11 am

ik gebruik op de Z6 een Sigma 100-400. dat gaat prima en is zeker een fijne wandellens. Helaas kleine vogeltjes is wel wat behelpen maar in de toekomst komt er wel weer zoiets als een 150-600 of zo.

overigens ben ik ook wel benieuwd naar de 100-400 Z van Nikon maar ben toch een beetje bang dat die erg aan de prijs gaat zijn
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Paar vraagjes mbt Z6 camera

Berichtdoor Nikkormaat » do jan 28 2021 11:39 am

Hannibalb schreef
Vroeger ging ik Naar Den Ham toe om te kijken, voelen en te vergelijken. Sinds de corona kom ik bijna nergens meer en is het lastig keuzes maken,

Doorgaans is er sprake van teruggaverecht en geld terug gedurende 14 dagen. Je kunt de apparatuur dan uitproberen zoals je in de winkel zou doen. Het is dus niet de bedoeling om er uitgebreid mee op pad te gaan. En de retourzending moet in onberispelijke staat gebeuren.
Je kunt contact met jouw leverancier opnemen omtrent de mogelijkheden
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Paar vraagjes mbt Z6 camera

Berichtdoor Boem » do jan 28 2021 9:15 pm

Ik zou de Z6 echt even proberen, elektronische viewfinder is toch echt wel anders dan optische.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Paar vraagjes mbt Z6 camera

Berichtdoor Hannibalb » vr jan 29 2021 11:36 am

Ik ben ondertussen weer een stapje verder.

Nog niet 100% maar ik kom in de buut.

Het lijkt erop dat het toch de Z6II gaat worden.
Samen met een 24/70 F4 lens.

Maar....

Ik zie deze aanbieding https://www.cameranu.nl/nl/p3208431/nik ... 70mm-f-4-0

Op de site staan 2 objectieven tekoop van dit type.

https://www.cameranu.nl/nl/p2834385/nik ... ctief-bulk
En
https://www.cameranu.nl/nl/p2678325/nik ... -objectief

Welke zit nu bij de bovenste aanbieding?
En vooral wat zijn de verschillen tussen beide objectieven?
De goedkope heeft VR en de duurdere niet, wat maakt die bovenste duurder?

Ik kan mailen naar de winkel maar ik hecht veel meer waarde aan ervaringsdeskundigen.
Hannibalb

Clublid
Berichten: 109


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Paar vraagjes mbt Z6 camera

Berichtdoor Skippy » vr jan 29 2021 11:51 am

In alledrie je links betreft het hetzelfde objectief. Die bulk aanbieding zijn objectieven die uit een set (zoals in je eerste link) zijn gehaald omdat de koper alleen de camera heeft gekocht.
Deze worden verpakt in een witte doos en zijn goedkoper (vanwege voordeel bij inkoop door de winkelier) dan de losse objectieven in een fancy Nikon verpakking.
De Z 24-70mm f4 S heeft geen VR, de VR zit in de Z cameras. Werkt prima. Overigens een goede keuze, ik heb een Z6 met de Z 24-70mm f4 S en deze combinatie bevalt mij uitstekend.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Paar vraagjes mbt Z6 camera

Berichtdoor Hannibalb » vr jan 29 2021 12:02 pm

Maar waarom is die ene dan 849 euro?
Of die 250 euro verschil zit hem enkel erin dat je niet de originele verpakking erbij krijgt maar de neutrale doos..

Dan kan ik beter voor de complete set gaan als het toch allemaal dezelfde objectieven zijn.

Heb nog een mooi B&W filter liggen van 72 mm die past er mooi op.
Ook nog 1 van 77 trouwens
Hannibalb

Clublid
Berichten: 109


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Paar vraagjes mbt Z6 camera

Berichtdoor Ronald53 » vr jan 29 2021 12:43 pm

Tip: scharrel een werkend point and shoot digitaal cameraatje op en pak die inruilkorting!

Verstuurd vanaf mijn SM-A415F met Tapatalk
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Paar vraagjes mbt Z6 camera

Berichtdoor Nikkormaat » vr jan 29 2021 1:39 pm

+ 1.
Heb ik ook gedaan. Op Marktplaats slechts €10 voor het cameraatje betaald en mooi € 200 - 10 = € 190 verdiend
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op vr jan 29 2021 1:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Paar vraagjes mbt Z6 camera

Berichtdoor Hannibalb » vr jan 29 2021 1:44 pm

Die heb ik nog wel liggen...
Hannibalb

Clublid
Berichten: 109


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Paar vraagjes mbt Z6 camera

Berichtdoor Tony D » vr jan 29 2021 6:05 pm

Hannibalb schreef:Maar waarom is die ene dan 849 euro?
Of die 250 euro verschil zit hem enkel erin dat je niet de originele verpakking erbij krijgt maar de neutrale doos..

Dan kan ik beter voor de complete set gaan als het toch allemaal dezelfde objectieven zijn.

Heb nog een mooi B&W filter liggen van 72 mm die past er mooi op.
Ook nog 1 van 77 trouwens

Bij die bulk-lens zit geen zonnekap, volgens de site.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2743


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Paar vraagjes mbt Z6 camera

Berichtdoor Hannibalb » di feb 02 2021 1:58 pm

Het enige waar ik nog een beetje mee zit is het zoombereik.
Ben bang dat ik het zoombereik met de huidige Z lenzen te weinig zal vinden.

Een D758/780 bied meer kansen qua zoombereik en meer keus uit betaalbare objectieven.
@ReneG schreef al iets vergelijkbaars.
De D780 heeft een snellere/ betere chip ivm de D750.
Beide hebben de automatische sensor reiniging wat de Z’s volgens mij niet hebben


Lastig allemaal.
Hannibalb

Clublid
Berichten: 109


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Paar vraagjes mbt Z6 camera

Berichtdoor DannySan » di feb 02 2021 2:13 pm

Die keuze zul je altijd krijgen Hannibalb, bij de DX-camera's zit nu eenmaal die 1,5 cropfactor. Bij een FX camera zoals de Z6ii zul je dan naar 'iets' van 300mm of meer moeten kijken om hetzelfde zoombereik te verkrijgen.
Echt een persoonlijke keuze.

De D780 heeft inderdaad een nieuwere processor (maar die in de Z6ii is nóg beter), en automatische sensor reiniging hebben de Z-series zeker wel (mijn Z5 heeft dat ook).
Met de FTZ-adapter kun je ook 'oude objectieven' gebruiken op je Z-serie camera (dus je gewone reguliere F-mount).
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten