Paar vraagjes mbt Z6 camera

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Paar vraagjes mbt Z6 camera

Berichtdoor Hannibalb » wo jan 27 2021 8:36 pm

Ik zit te kijken naar een nieuwe camera.
De D100 is niet meer van deze tijd en soms wil je ook wel eens wat beters.

De Z6 of een D780 kon het wel eens gaan worden.
De eerste omdat ik denk dat deze zonder een spiegel gelijk minder mechanische problemen zou mogen krijgen.
En omdat ik denk dat de Z modellen zonder spiegels de toekomst zullen zijn,

Als je kijkt naar de body dan zie je een grotere opening voor het objectief.

Ik wil graag weten of in vergelijking met de spiegel camera’s de F4 lens het zelfde is qua lichtopbrengst?

Een grotere opening is meer licht zou ik denken.

Daarnaast vraag ik me af waarom ik naast de lens een Z camera zou nemen.
Wat maakt de Z6 beter dan de D780?

Ik neig naar de Z6 ook omdat het qua prijs allemaal niet zo veel verschilt.

Iemand tips waarom de Z6ii het zou moeten gaan worden ipv de spiegel camera?
Hannibalb

Clublid
Berichten: 109


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Paar vraagjes mbt Z6 camera

Berichtdoor henkk » wo jan 27 2021 9:24 pm

Persoonlijk vind ik de S-lenzen (voor Z bodies) de belangrijkste reden om voor een Z te gaan (afgaand op de recensies, want ik heb geen Z-body of S-lens). Door de bank genomen lijken ze weer een slag beter dan hun voorgangers van de AF-S serie. En met de FTZ adapter kun je er al je F-lenzen op kwijt.

PS f/4 is f/4 ongeacht type camera of grootte van de bajonet. Maar een S-type f/4 kan wel optisch beter zijn dan een AF-S f/4, bijv. in de hoeken.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Paar vraagjes mbt Z6 camera

Berichtdoor Hannibalb » wo jan 27 2021 9:35 pm

Ik heb nog een nikon lens liggen.
De 18/200 vr 3.5/5,6 DX lens liggen.

Kan ook voor de Z7 ii gaan met ftz erbij en over een poosje 1 of 2 betere Z lenzen kopen.

Bovenstaand objectief kan ik dus gewoon gebruiken...
Hannibalb

Clublid
Berichten: 109


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Paar vraagjes mbt Z6 camera

Berichtdoor ReneG » wo jan 27 2021 9:54 pm

Een DX lens op een Z7 zal technisch werken met de FTZ converter ertussen, maar ik weet niet of je daar blij van wordt. De 18-200 VR DX is al geen hoogvlieger; optisch niet zo heel best (op een oude DX camera) en relatief trage AF. Verder cropt hij je sensor dus het aantal megapixels neemt flink af (al zijn het er nog altijd meer dan een D100). Het is een beetje alsof je een ferrari koopt maar er vervolgens fietsbanden- en velgen onder zet. Je houdt geen prestatie over.

Voor wat betreft een keuze tussen een D780 of Z6, dat hangt er een beetje vanaf. Allebei prima camera's met hun voor- en nadelen. Wanneer je voor actiefotografie gaat zou ik nu nog geen Z nemen, maar voor alle andere toepassingen kan een Z m.i. prima voldoen. Mits je in het bijbehorende glas investeert. Maar dat geldt ook voor de D780 (daar wil je eigenlijk ook geen DX lenzen op zetten).
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Paar vraagjes mbt Z6 camera

Berichtdoor Hannibalb » wo jan 27 2021 10:07 pm

Ik gebruikte vroeger de Sigma EX serie op de D100.
Alleen heb ik die indertijd allemaal verkocht toen ik stopte met sportfotografie.
Sport zal ik nu ook niet meer doen, die tijd heb ik nu wel gehad maar als er een vogel langs komt wil ik die op de foto kunnen zetten.

Dat een F1 auto niet lukt geloof ik wel, maar een ijsvogel moet toch wel lukken?

De Dx lens is niet bepaald geweldig te noemen, dat weet ik.
Was meer van kan een Z kopen 6II of 7 II en dan over paar maanden één of twee betere lenzen.
Hannibalb

Clublid
Berichten: 109


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Paar vraagjes mbt Z6 camera

Berichtdoor ReneG » wo jan 27 2021 10:17 pm

Dat ligt eraan wat je met 'lukken' bedoelt. Als je bedoelt krijg ik hem op de foto als hij stil zit, ja waarschijnlijk wel. Maar dat zou voor mij van een dusdanige kwaliteit zijn dat ie niet eens door de voorselectie heen komt. Ik vind een 18-200 overigens in het geheel niet geschikt voor vogelfotografie, maar mijn lat ligt wellicht iets hoger op dat vlak.

Dat gezegd hebbende, ik vermoed dat je je wellicht nog wat verder in de materie zou kunnen verdiepen. Er zijn nog heel wat andere opties. Om een voorbeeld te geven, voor de prijs van een Z7 kun je een nieuwe D750 kopen aangevuld met een tweedehands 24-70 f/2.8G en een 70-200 f/2.8 VRII (met garantie). Dat was een paar jaar geleden nog het neusje van de zalm, professioneel maar relatief zwaar spul. Als je het wat lichter wilt kun je voor een f/4 set gaan. Dan koop je nieuw een D750 met een een 70-200 f/4 en een 24-120 f/4 voor iets meer dan de prijs van een Z7. Hoewel dat wellicht niet het nieuwste van het nieuwste is, wordt je daar na een D100 denk ik al heel gelukkig van. Er werken nog massa's mensen mee naar alle tevredenheid (ik ook), de kwaliteit is op alle fronten zoveel beter dan je D100 dat is ook apparatuur die nog vele jaren mee kan.

Deze opmerking is overigens niet bedoeld om je die kant op te sturen, maar om aan te geven dat wanneer je een verbetering wilt t.o.v. je D100 je daar al heel snel kunt zijn voor een aanzienlijk lager bedrag en om je daarover aan het denken te zetten. ;)
Laatst gewijzigd door ReneG op wo jan 27 2021 10:37 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Paar vraagjes mbt Z6 camera

Berichtdoor Stijn Smits » wo jan 27 2021 10:22 pm

Als je vogels wil fotograferen zou je ook naar de d500 of d7500 kunnen kijken. Eventueel met een fraaie telelens, ben je nog goedkopere uit dan een Z7II

Groet Stijn
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 271


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Paar vraagjes mbt Z6 camera

Berichtdoor henkk » wo jan 27 2021 10:28 pm

Voor die ijsvogel is het geen probleem als je lens de sensor maar gedeeltelijk belicht. Een Z7 (identieke sensor als de D850 waar ik mee werk) kun je goed verder croppen en als je het vogeltje in het midden hebt, zal de lenskwaliteit ook wel meevallen. Zelfs op DX heb je maar marginaal minder pixels dan met een Z6, D500 of D7500. Maar inderdaad, het kan beter met een andere lens.
Als het gaat om een paar maanden wachten tot je er een passende lens bij wil kopen, zou ik voor de Z7 gaan, juist voor natuurfotografie (en het geheel pas dan kopen). Alhoewel het ook een optie is om de FTZ uit te sparen en meteen voor een S-lens te gaan. Want het is een beetje zonde een FTZ te kopen alleen voor een 18-200 DX.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Paar vraagjes mbt Z6 camera

Berichtdoor Hannibalb » wo jan 27 2021 10:30 pm

De vogel was meer als voorbeeld.

Ik heb veel kickbox wedstrijden aan de ring gefotografeerd, schaatsen en autorace.

Te gejaagd voor mij, ben ouder geworden.
Wil nu voornamelijk landschappen doen, en een dieren die ik tegen kom.
Hannibalb

Clublid
Berichten: 109


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Paar vraagjes mbt Z6 camera

Berichtdoor ReneG » wo jan 27 2021 10:34 pm

Dan heb je sowieso een telelens nodig, en op FX is 200mm niet heel erg veel (zeg ik uit ervaring).
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Paar vraagjes mbt Z6 camera

Berichtdoor henkk » wo jan 27 2021 10:38 pm

Hannibalb schreef:Als je kijkt naar de body dan zie je een grotere opening voor het objectief. [ ... ] Een grotere opening is meer licht zou ik denken.


Dat is zeker waar want een f/0,95 gaat 'm niet worden in het F-assortiment vanwege de bajonetafmeting en voor de Z is die er al. Maar die is voor de echte liefhebber :frown:
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Paar vraagjes mbt Z6 camera

Berichtdoor ReneG » wo jan 27 2021 10:40 pm

Klopt, maar kijk ook eens naar de prijzen van de S objectieven die echt effectief gebruik maken van die grotere opening...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Paar vraagjes mbt Z6 camera

Berichtdoor henkk » wo jan 27 2021 10:56 pm

Vandaar mijn emoticon.....

Hannibalb schreef:De vogel was meer als voorbeeld.
Wil nu voornamelijk landschappen doen, en een dieren die ik tegen kom.


Het is een keuze. Of je primes wil (vaste brandpunten, topkwaliteit) of zooms (flexibel maar meestal kwalitatief meestal iets minder dan primes). Een S-zoom zou best betere kwaliteit kunnen hebben dan een oudere prime. Ik doe nu bijna alleen maar primes maar zou met tzt wat anders kunnen voorstellen.

En dan welke brandpuntsafstand. De mogelijkheden om te croppen zijn ook toegenomen. Zeker vanuit een Z7 met S-lens (of een D850 met een andere goed lens). Ja voor vogeltjes kom je altijd mm tekort maar voor herten heb ik wel eens gevloekt dat ik een 300 mm met 1,7 teleconverter erop had.

Er is nu ook een 24-200 S-lens. De gevoeligheid van de sensors, het aantal pixels alsmede de VR-technieken zijn enorm verbeterd t.o.v. de tijd van de D100. Je weet niet wat je zult meemaken. Lichtsterke lenzen zijn natuurlijk prima maar daardoor steeds minder belangrijk (alhoewel alles verschuift natuurlijk).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Paar vraagjes mbt Z6 camera

Berichtdoor Vincent » do jan 28 2021 7:20 am

Henkk schreef:Lichtsterke lenzen zijn natuurlijk prima maar daardoor steeds minder belangrijk


:wtf:

Lichtsterkte gaat natuurlijk om meer dan alleen maar meer licht...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Paar vraagjes mbt Z6 camera

Berichtdoor Hannibalb » do jan 28 2021 10:21 am

henkk schreef:Vandaar mijn emoticon.....

Hannibalb schreef:De vogel was meer als voorbeeld.
Wil nu voornamelijk landschappen doen, en een dieren die ik tegen kom.


Het is een keuze. Of je primes wil (vaste brandpunten, topkwaliteit) of zooms (flexibel maar meestal kwalitatief meestal iets minder dan primes). Een S-zoom zou best betere kwaliteit kunnen hebben dan een oudere prime. Ik doe nu bijna alleen maar primes maar zou met tzt wat anders kunnen voorstellen.

En dan welke brandpuntsafstand. De mogelijkheden om te croppen zijn ook toegenomen. Zeker vanuit een Z7 met S-lens (of een D850 met een andere goed lens). Ja voor vogeltjes kom je altijd mm tekort maar voor herten heb ik wel eens gevloekt dat ik een 300 mm met 1,7 teleconverter erop had.

Er is nu ook een 24-200 S-lens. De gevoeligheid van de sensors, het aantal pixels alsmede de VR-technieken zijn enorm verbeterd t.o.v. de tijd van de D100. Je weet niet wat je zult meemaken. Lichtsterke lenzen zijn natuurlijk prima maar daardoor steeds minder belangrijk (alhoewel alles verschuift natuurlijk).


Ik had vrij veel vd sigma EX serie zoom en vast brandpunt echter het wisselen vd lens was altijd vervelend en vooral het schoonmaken vd sensor met de spiegel niet makkelijk. (Voor mij dan. )
Ik gebruikte een borsteltje die ik eerst statisch moest maken door hem te laten draaien.
Dan spiegel openen, borstel erover heen en met wat geluk was hij weer schoon.

Vandaar dat ik ook naar de Z6 of desnoods de Z7 zit te kijken, geen spiegel dus je komt er makkelijker bij.
Oorspronkelijk zat ik naar de D750 en liever nog de D780 te kijken,
Tot ik de Z serie zag, en deze kwam op mij meer dan uitstekend over alleen ik weet er weinig vanaf.

Vroeger ging ik Naar Den Ham toe om te kijken, voelen en te vergelijken.
Sinds de corona kom ik bijna nergens meer en is het lastig keuzes maken,

Ik neig sterk om toch te gaan voor de Z7II met de nikon 24-120 F4 erbij.
Dan heb ik gelijk een bijzonder goede lens erbij en mocht ik op termijn een paar lenzen erbij willen kopen die nog beter zijn dan heb ik de mogelijkheid wel,

Maar om nu 5000 of meer af te tikken....
3900 is me nu wel genoeg denk ik.
Hannibalb

Clublid
Berichten: 109


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten