Z6 binnen een nacht leeg in stand-by stand

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Z6 binnen een nacht leeg in stand-by stand

Berichtdoor RobZ6 » do feb 11 2021 11:17 am

Hallo allemaal, sinds kort ben ik overgestapt van een D7500 naar een Z6. Bij mijn D7500 liet ik de accu na gebruik in de camera zitten en kon gerust de camera na een week pakken en verder gaan met fotograferen.
Nu ik sinds een week de Z6 heb, met de laatste software erop, berg ik het toestel ook zo op en is de volgende ochtend de accu nagenoeg leeg. De melding in het display geeft aan; ontspannen uitgeschakeld, laad de batterij op.
Wie kan mij uitleggen wat ik verkeerd doe of blijft er iets actief wat zoveel stroom wegtrekt
Gebruikersavatar
RobZ6

Forumlid
Berichten: 19


Locatie: Oude IJsselstreek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Onderwerp:

Re: Z6 binnen een nacht leeg in stand-by stand

Berichtdoor EdvandeZilver » do feb 11 2021 4:35 pm

Waarom zou je 'm 's nachts niet gewoon uitzetten?
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z6 binnen een nacht leeg in stand-by stand

Berichtdoor RobZ6 » do feb 11 2021 4:35 pm

Dat ga ik eens uitproberen, alleen vraag ik me af waarom dat bij dit model moet en bijvoorbeeld bij een D7500 niet. Als ik de bluetooth op bijvoorbeeld mijn mobiel ontkoppel zou dat toch genoeg meoten zijn? Ik gebruik als ik fotografeer de GPS gegevens altijd en schakel daarna de verbinding op mijn mobiel uit.
Gebruikersavatar
RobZ6

Forumlid
Berichten: 19


Locatie: Oude IJsselstreek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z6 binnen een nacht leeg in stand-by stand

Berichtdoor RobZ6 » do feb 11 2021 4:38 pm

EdvandeZilver schreef:Waarom zou je 'm 's nachts niet gewoon uitzetten?
Ja, hij staat in de off stand, maar ik heb het gevoel dat het stand-by is, omdat de batterij leeg loopt.
Gebruikersavatar
RobZ6

Forumlid
Berichten: 19


Locatie: Oude IJsselstreek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z6 binnen een nacht leeg in stand-by stand

Berichtdoor w.wind » do feb 11 2021 4:39 pm

Als het een nieuwe camera betreft met ook nieuwe accu's, moet deze ook de geheugen cel laden. Dit had ik ook bij mijn D850
Met vriendelijke groeten,
Wim van der Wind


Mooi spul van Nikon
Gebruikersavatar
w.wind

Moderator
Berichten: 1676


Locatie: Stolwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z6 binnen een nacht leeg in stand-by stand

Berichtdoor EdvandeZilver » do feb 11 2021 4:45 pm

Aha, dan zou je accu inderdaad niet zo vlot leeg moeten lopen.
Heb je al gekeken in het setup-menu naar de batterij-informatie? Misschien heb je een brakke accu, dus garantie.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z6 binnen een nacht leeg in stand-by stand

Berichtdoor RobZ6 » do feb 11 2021 7:43 pm

EdvandeZilver schreef:Aha, dan zou je accu inderdaad niet zo vlot leeg moeten lopen.
Heb je al gekeken in het setup-menu naar de batterij-informatie? Misschien heb je een brakke accu, dus garantie.
Nee, de accugegevens zijn goed, ik kan volop fotograferen en daarbij loopt de accu amper terug qua vermogen. Toen ik m na een dagje klikken op borg was er gisteravond nog maar 1 streepje uit. Toch vanmorgen leeg. Ik heb twee accu's bij beide doet hij dat.
Gebruikersavatar
RobZ6

Forumlid
Berichten: 19


Locatie: Oude IJsselstreek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z6 binnen een nacht leeg in stand-by stand

Berichtdoor EdvandeZilver » do feb 11 2021 8:10 pm

Dat is geen normaal gedrag voor een Z6.
Je zou contact op kunnen nemen met Nikon NL en je probleem daar voorleggen.
https://www.nikonimgsupport.com/eu/BV_c ... nformation
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z6 binnen een nacht leeg in stand-by stand

Berichtdoor RobZ6 » vr feb 12 2021 8:20 am


Dank voor je tip, de afgelopen nacht is de accu hierdoor niet leeggelopen. Wat ik me wel afvraag zetten andere Z6 gebruikers, die ook van bluetooth gebruik maken, ook hun toestel in de vliegtuigstand? Het lijkt er dan dus op dat de bluetooth actief blijft, ondanks dat je 'm uit hebt geschakeld.
Gebruikersavatar
RobZ6

Forumlid
Berichten: 19


Locatie: Oude IJsselstreek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z6 binnen een nacht leeg in stand-by stand

Berichtdoor Tom » vr feb 12 2021 10:04 am

RobZ6 schreef:

Dank voor je tip, de afgelopen nacht is de accu hierdoor niet leeggelopen. Wat ik me wel afvraag zetten andere Z6 gebruikers, die ook van bluetooth gebruik maken, ook hun toestel in de vliegtuigstand? Het lijkt er dan dus op dat de bluetooth actief blijft, ondanks dat je 'm uit hebt geschakeld.

Ik heb met mijn Z precies hetzelfde, en deze oplossing hielp bij mij ook.
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Re: Z6 binnen een nacht leeg in stand-by stand

Berichtdoor Skippy » vr feb 12 2021 11:34 am

RobZ6 schreef:

Dank voor je tip, de afgelopen nacht is de accu hierdoor niet leeggelopen. Wat ik me wel afvraag zetten andere Z6 gebruikers, die ook van bluetooth gebruik maken, ook hun toestel in de vliegtuigstand? Het lijkt er dan dus op dat de bluetooth actief blijft, ondanks dat je 'm uit hebt geschakeld.

Mijn Z6 heb ik niet in Airplane Mode, als ik 'm uit heb staan loopt de batterij niet leeg. Heb je wellicht Select to send (Bluetooth) op Auto select to send staan?
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z6 binnen een nacht leeg in stand-by stand

Berichtdoor RobZ6 » vr feb 12 2021 12:01 pm

Skippy schreef:
RobZ6 schreef:

Dank voor je tip, de afgelopen nacht is de accu hierdoor niet leeggelopen. Wat ik me wel afvraag zetten andere Z6 gebruikers, die ook van bluetooth gebruik maken, ook hun toestel in de vliegtuigstand? Het lijkt er dan dus op dat de bluetooth actief blijft, ondanks dat je 'm uit hebt geschakeld.

Mijn Z6 heb ik niet in Airplane Mode, als ik 'm uit heb staan loopt de batterij niet leeg. Heb je wellicht Select to send (Bluetooth) op Auto select to send staan?

Ja, maar dat had ik bij de D7500 ook en daar werd de accu niet leeggetrokken. De verbinding met de app verbreek ik na gebruik iedere keer op mijn telefoon.
Gebruikersavatar
RobZ6

Forumlid
Berichten: 19


Locatie: Oude IJsselstreek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z6 binnen een nacht leeg in stand-by stand

Berichtdoor RobZ6 » vr feb 12 2021 3:07 pm

RobZ6 schreef:
Skippy schreef:
RobZ6 schreef:Dank voor je tip, de afgelopen nacht is de accu hierdoor niet leeggelopen. Wat ik me wel afvraag zetten andere Z6 gebruikers, die ook van bluetooth gebruik maken, ook hun toestel in de vliegtuigstand? Het lijkt er dan dus op dat de bluetooth actief blijft, ondanks dat je 'm uit hebt geschakeld.

Mijn Z6 heb ik niet in Airplane Mode, als ik 'm uit heb staan loopt de batterij niet leeg. Heb je wellicht Select to send (Bluetooth) op Auto select to send staan?

Ja, maar dat had ik bij de D7500 ook en daar werd de accu niet leeggetrokken. De verbinding met de app verbreek ik na gebruik iedere keer op mijn telefoon.

Tom inderdaad die stond op automatisch. Heb ik nu uitgeschakeld. Hopelijk gaat het nu goed
Gebruikersavatar
RobZ6

Forumlid
Berichten: 19


Locatie: Oude IJsselstreek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z6 binnen een nacht leeg in stand-by stand

Berichtdoor Tom » vr feb 12 2021 4:20 pm

RobZ6 schreef:
RobZ6 schreef:
Skippy schreef:Mijn Z6 heb ik niet in Airplane Mode, als ik 'm uit heb staan loopt de batterij niet leeg. Heb je wellicht Select to send (Bluetooth) op Auto select to send staan?

Ja, maar dat had ik bij de D7500 ook en daar werd de accu niet leeggetrokken. De verbinding met de app verbreek ik na gebruik iedere keer op mijn telefoon.

Tom inderdaad die stond op automatisch. Heb ik nu uitgeschakeld. Hopelijk gaat het nu goed

Dat was ik niet, maar dat maakt niet uit. :)

Laat nog even weten of dit de oplossing is? Ik heb destijds niet verder gezocht, dus ik hou dit even in de gaten.
Tom

Forumlid
Berichten: 2622




Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten