Selectie monitorstand

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Selectie monitorstand

Berichtdoor RobZ6 » wo feb 17 2021 9:20 pm

Inmiddels twee weken verder na de aanschaf van mijn Z6. Mijn eerste ervaringen met een FullFrame camera zijn overweldigend; wat een kwaliteit,
Toch zijn de Z6 en ik qua bediening nog niet helemaal vriendjes; met name in de selectie van de monitorstand begrijp ik het nog niet helemaal. Ik zal dat uitleggen.
In de situatie met mijn D7100 en later de D7500 keek ik direct na het maken van een foto op het lcd display om te kijken wat ik geschoten had. Echter wil ik dit nu ook continu doen met de Z6, maar de ene keer kan ik alleen dat beeld door de zoeker zien en de andere keer wel op het scherm.
Nu weet ik dat er een sensor zit, die registreert dat je oog voor de zoeker zit, maar toch blijft het voor mijn gevoel een willekeur waar de weergave getoond wordt.
Wie kan mij uitleggen dat ik direct na het schieten van een plaatje deze terug kan zien op het lcd display?
En doe ik het goed om deze instelling bij 'Selectie monitorstand beperken' in te stellen?
Laatst gewijzigd door RobZ6 op wo feb 17 2021 9:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RobZ6

Forumlid
Berichten: 19


Locatie: Oude IJsselstreek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Selectie monitorstand

Berichtdoor EdvandeZilver » wo feb 17 2021 9:36 pm

Zoals ik het heb staan komt volgens mij overeen met jouw wens.

- Setup-menu
- Selectiestand monitor beperken
- Alles aanvinken

Eventueel kun je met het knopje links naast het oculair doorselecteren zodat "automatisch schakelen" in beeld komt.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3137


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Selectie monitorstand

Berichtdoor justme » wo feb 17 2021 9:41 pm

Ik zou automatisch uitzetten, en zeker niet automatisch beeld tonen na opname als je batterij wilt sparen.
Deze instelling vind je in het Weergavemenu onder Controlebeeld.

Ik heb de zoeker/LCD optie zelf meestal op ‘Prioriteit aan zoeker’ staan. Echter heb ik zo nu en dan wel een stofje op de sensor waardoor deze soms niet wil schakelen.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Selectie monitorstand

Berichtdoor RobZ6 » wo feb 17 2021 9:52 pm

wiebeterpstra schreef:Ik zou automatisch uitzetten, en zeker niet automatisch beeld tonen na opname als je batterij wilt sparen.
Deze instelling vind je in het Weergavemenu onder Controlebeeld.

Ik heb de zoeker/LCD optie zelf meestal op ‘Prioriteit aan zoeker’ staan. Echter heb ik zo nu en dan wel een stofje op de sensor waardoor deze soms niet wil schakelen.

Vanwaar dat stofje, door deze instelling of een andere reden?
Gebruikersavatar
RobZ6

Forumlid
Berichten: 19


Locatie: Oude IJsselstreek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Selectie monitorstand

Berichtdoor Richard » wo feb 17 2021 9:55 pm

Op de automatische stand schakelen de Z's (in de ieder geval de Z7 en Z6II, de 1V3 met zoeker ook) over van display naar zoeker als de sensor boven de zoeker wat detecteert.

Wanneer de sensor boven de zoeker wat detecteert is het beste proefondervindelijk vast te stellen.

Voor mijn Z6II is te zeggen met iets binnen 4 cm voor de sensor de zoeker actief is, ook met het laten zien van gemaakte foto's.

Verder is het wat je zelf wil. Standaard laat de Z6II de gemaakte foto niet zien, vind ik prima.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Selectie monitorstand

Berichtdoor roelwillems » do feb 18 2021 9:18 am

RobZ6 schreef:
wiebeterpstra schreef:Ik zou automatisch uitzetten, en zeker niet automatisch beeld tonen na opname als je batterij wilt sparen.
Deze instelling vind je in het Weergavemenu onder Controlebeeld.

Ik heb de zoeker/LCD optie zelf meestal op ‘Prioriteit aan zoeker’ staan. Echter heb ik zo nu en dan wel een stofje op de sensor waardoor deze soms niet wil schakelen.

Vanwaar dat stofje, door deze instelling of een andere reden?


Ik verwacht dat Wiebe een stofdeeltje op de buitenkant (dus voor de oog-detectie-sensor) bedoeld. Als er namelijk iets voor de sensor komt en automatisch schakelen staat aan dan kan de weergave ineens wisselen van LCD naar zoeker of juist niet meer wisselen terwijl je dit wel wil.
Nikon Z7 II, Nikkor Z 12-24 en 24-70 f/4 S, Nikkor AF-P 70-300mm f/4.5-5.6E ED VR
Filter systeem: Kase K9 100mm (polarizer, 3&6-stop ND, 3-stops reversed grad & soft grad, 2 stop hard grad)

Ook Olympus m43 met de nodige lenzen en Fuji x100t
Gebruikersavatar
roelwillems

Clublid
Berichten: 41


Locatie: Zuid-Holland
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Selectie monitorstand

Berichtdoor RVK » do feb 18 2021 10:09 am

Hallo
Ik had het zelfde probleem (Z 6) e na rondvraag hadden meerder mensen dit, Ik was gewend om door de zoeker te kijken en zo nu en dan de camera te kantelen om naar het display ( hystogram) te kijken. Maar helaas gaat dat niet met de Z 6, of je ziet het resultaat in de zoeker (storend want je ziet je onderwerp niet meer) of je kadert via het display en ziet dan het resultaat. Door zoeker kijken en dan kantelen werkt niet helaas. Ik had gehoopt dat Nikon dat zou aanpassen maar geloof niet dat dat gebeurt is maar misschien went het nog wel.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 955


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Selectie monitorstand

Berichtdoor roelwillems » do feb 18 2021 10:53 am

Wat wellicht het dichts in de buurt komt van het gewenste gedrag is uitzetten van de image review optie, de zoeker in priority mode zetten. Na het nemen van de foto niet meer door de zoeker kijken en op de review knop (play) klikken.
Nikon Z7 II, Nikkor Z 12-24 en 24-70 f/4 S, Nikkor AF-P 70-300mm f/4.5-5.6E ED VR
Filter systeem: Kase K9 100mm (polarizer, 3&6-stop ND, 3-stops reversed grad & soft grad, 2 stop hard grad)

Ook Olympus m43 met de nodige lenzen en Fuji x100t
Gebruikersavatar
roelwillems

Clublid
Berichten: 41


Locatie: Zuid-Holland
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Selectie monitorstand

Berichtdoor justme » do feb 18 2021 11:09 am

Precies dat is wat ik ook zo ingesteld heb staan.

Wat betreft het stofje, die zit inderdaad soms tussen de detectie-sensor net boven de zoeker, even met de duim langs strijken helpt al vaak. Je moet het de eerste keer alleen even doorhebben :)

ik vind het persoonlijk verwarrend om een review in de zoeker te doen, voelt onnatuurlijk en soms ben ik dan echt even de kluts kwijt " waar ben ik " :)
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Selectie monitorstand

Berichtdoor RobZ6 » do feb 18 2021 12:53 pm

wiebeterpstra schreef:Precies dat is wat ik ook zo ingesteld heb staan.

Wat betreft het stofje, die zit inderdaad soms tussen de detectie-sensor net boven de zoeker, even met de duim langs strijken helpt al vaak. Je moet het de eerste keer alleen even doorhebben :)

ik vind het persoonlijk verwarrend om een review in de zoeker te doen, voelt onnatuurlijk en soms ben ik dan echt even de kluts kwijt " waar ben ik " :)

Ja zo ervaar ik dat ook, maar net wat er hierboven gesteld werd, zal het misschien moeten wennen of in een software update moeten worden toegepast, dat je deze functie direct paraat hebt. Ik vind het voor een dergelijk type toestel wel een tekortkoming.
Gebruikersavatar
RobZ6

Forumlid
Berichten: 19


Locatie: Oude IJsselstreek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Selectie monitorstand

Berichtdoor JDPix » do feb 18 2021 2:53 pm

Ik heb bij mijn Z6 de review ingesteld onder FN1; review 100% onder FN2.
Direct beschikbaar onder je middelvinger en ringvinger.
Dat is ooit een tip hier geweest als ik me goed herinner.
Groeten, Johan

Foto's:
https://jdroog.myportfolio.com
Gebruikersavatar
JDPix

Clublid
Berichten: 702


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Selectie monitorstand

Berichtdoor justme » do feb 18 2021 3:58 pm

Die 100% werkt als het goed is ook voor je zoeker
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Selectie monitorstand

Berichtdoor JDPix » do feb 18 2021 8:49 pm

Ja, klopt
De gewone review ook.
Ik moest het wel even controleren, nooit eerder gezien.
Groeten, Johan

Foto's:
https://jdroog.myportfolio.com
Gebruikersavatar
JDPix

Clublid
Berichten: 702


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Selectie monitorstand

Berichtdoor RobZ6 » do feb 18 2021 10:45 pm

JDPix schreef:Ik heb bij mijn Z6 de review ingesteld onder FN1; review 100% onder FN2.
Direct beschikbaar onder je middelvinger en ringvinger.
Dat is ooit een tip hier geweest als ik me goed herinner.


Ik heb het geprobeerd, maar kom er nog niet uit. De komende dagen maar eens goed nalezen hoe ik review en review 100% kan toewijzen aan die twee knoppen. Het lijkt me wel handig, als ik het ingesteld krijg. Volgens mij door toewijzing via de i knop. Ik ga op zoek.
Gebruikersavatar
RobZ6

Forumlid
Berichten: 19


Locatie: Oude IJsselstreek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Selectie monitorstand

Berichtdoor justme » vr feb 19 2021 8:45 am

Goedemorgen Rob,

kijk maar even onder het menu met het potloodje, ( MIJN PERSOONLIJKE INST. )
als je daar onder 'f'( Bediening ) kijkt bij optie f2 ( Aangepaste knoptoewijzing ), daar kun je de bovenste twee items ( fn1 én fn2 ) functies aan laten toewijzen.

In het hierboven genoemde voorbeeld zoek je dus naar de functie 'Zoom aan/uit'.
En, als je dat graag wilt, voor de andere functie 'Weergave' ( voor het tonen van het laatst gemaakte beeld )
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten