Z6II vs Z7 kleurverschil

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Z6II vs Z7 kleurverschil

Berichtdoor OmeJan » ma feb 22 2021 10:14 am

Goedemorgen,

Ik twijfel of ik dit moet plaatsen bij camera's of bij software, volgens mij kan het allebei.
In het kort, ik heb kleurverschil tussen de Z7 en Z6II in Lightroom CC.
Alle camera's, Lightroom CC en Windows zijn up to date qua firmware en updates.

Ik fotografeer 2 jaar met twee Z7's, nu heb sinds twee maand een Z6 II erbij gekocht. Als ik nu een bruiloft fotografeer werk ik nu met een Z7 en een Z6II tegelijk. Dat zijn gemiddeld zo'n 1500 bestanden.
Als ik nu de serie NEF bestanden in Lightroom CC open, dan merk ik dat de Z6II files heel erg naar rood/magenta neigen. In Lightroom heb ik bij de Z7 de kleurtint doorgaans op -17. Bij de Z6II zit ik op -5.

Wat mij ook opvalt is dat Lightroom CC bij de Z7 een automatische lenscorrectie uitvoert en bij de Z6II is dat niet zo. Bij de Z7 staat het vinkje van lenscorrecties uit, Lightroom doet de lenscorrectie automatisch.
Zet ik bij de Z6II het vinkje aan bij lenscorrecties dan zoekt Lightroom een profiel op van een F-mount lens terwijl ik een Z-mount lens gebruik. Vinkje uit dan corrigeert Lightroom helemaal niets.

Mijn presets in Lightroom zijn gebouwd op de Z7 en die kloppen nu niet meer.
Ook merk ik dat Lightroom CC bij de Z6 veel minder sterke correcties gebruikt dan die ik voor de Z7 ingesteld heb.
Daar ik bijvoorbeeld bij de Z7 gerust highlights op -75 kon zetten heb ik bij de Z6II met dezelfde correctie bijna zwart beeld.
Dus de presets die ik voor de Z7 gebruikt, corrigeert de Z6II bestanden te extreem.

Dit alles betekent ook dat mijn workflow niet fijn loopt omdat ik nu per camera verschil heb. De serie beelden lopen synchroon op het tijdstip waarop ze gemaakt zijn dus ze staan door elkaar.
Een preset maken per camera werkt dus niet in de praktijk. Ik kan natuurlijk terug naar 2x Z7 of door naar 2x Z6II maar het lijkt me sterk dat deze camera's niet naast elkaar te gebruiken zijn.

Misschien kan de Z6II in de body al een kleurcorrectie ingevoerd worden? Of....??

Hoor graag jullie mening.
OmeJan

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z6II vs Z7 kleurverschil

Berichtdoor justme » ma feb 22 2021 11:28 am

Up to date kun je vrij letterlijk nemen, maar de Z7 is nu eenmaal ouder dan de Z6II, dus het kan best wezen dat daar ook het verschil in kan zitten. ( dus ook aan de zijde van LR ) mogelijk verandert dit nog met latere updates van LR, indien dit mogelijk de oorzaak heeft?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z6II vs Z7 kleurverschil

Berichtdoor henkk » ma feb 22 2021 11:41 am

Zijn de verschillen er ook als je ViewNX-i gebruikt?
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z6II vs Z7 kleurverschil

Berichtdoor ben42 » ma feb 22 2021 12:42 pm

Misschien een mogelijkheid om de NEF's met elkaar te vergelijken in een programma dat zich niet bewust is van bepaalde camera's en instellingen. (Dus een 'dom' programma dat wel de NEF's kan laten zien. FastStoneViewer ??? b.v.).

Nee, je hebt dan niet een plaatje dat geoptimaliseerd is voor de camera en ook niet het beeld dat je wilt hebben, maar dat maakt het wel mogelijk de twee beelden onderling te vergelijken. Verschillen tussen het 'kleurfilter' en de sensor worden dan misschien zichtbaar.

Uiteindelijk wil je natuurlijk de volledige verwerking vergelijken, maar je hebt dan misschien een beter idee waar te beginnen en herken je misschien beter de mogelijkheden en onmogelijkheden.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z6II vs Z7 kleurverschil

Berichtdoor roelwillems » ma feb 22 2021 12:51 pm

Naast de goede tips die al zijn gegeven kan ik je aanraden ook na te gaan of in Lightroom CC het mogelijk is per camera een specifieke import profiel toe te passen. Hiermee kan je dan bij de import de beelden gelijk aan elkaar maken. Ik weet dat dit in Lightroom Classic CC kan en wellicht dat dit ook in Lightroom CC beschikbaar is.
Nikon Z7 II, Nikkor Z 12-24 en 24-70 f/4 S, Nikkor AF-P 70-300mm f/4.5-5.6E ED VR
Filter systeem: Kase K9 100mm (polarizer, 3&6-stop ND, 3-stops reversed grad & soft grad, 2 stop hard grad)

Ook Olympus m43 met de nodige lenzen en Fuji x100t
Gebruikersavatar
roelwillems

Clublid
Berichten: 41


Locatie: Zuid-Holland
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z6II vs Z7 kleurverschil

Berichtdoor JvdKooij » ma feb 22 2021 1:36 pm

je praat wel over de software/firmware dat die hetzelfde is, maar zijn alle instellingen op de camera's wel gelijk?

lijkt me dat Lightroom niet zo maar een andere kleur laat zien.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z6II vs Z7 kleurverschil

Berichtdoor Ronald53 » ma feb 22 2021 2:05 pm

Interessant onderwerp. Heb even gegoogeld ("color representation sensor z6 vs z7") en het eerste resultaat dat me iets verder hielp is hier te vinden. Ik weet niet wat de kwaliteit is van deze vergelijking, maar het valt me wel tegen dat Nikon in z'n algemeenheid niet heel hoog in de lijst staat! Je kunt er wellicht wat vinden, misschien stemt het overeen met jouw bevindingen. Ik heb nog een hele waslijst aan "to do's", dus ik verdiep me hier even niet verder in.
Succes
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z6II vs Z7 kleurverschil

Berichtdoor JacquelineStrijbis » ma feb 22 2021 3:01 pm

Staan de camera’s op hetzelfde profiel? Staat LRC zo dat je bij het importeren de camera instellingen worden over genomen?
Dan kan je het profiel van 1 van de camera’s aanpassen zodat het beeld in LRC gelijk is. Succes


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
JacquelineStrijbis

Clublid
Berichten: 32


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z6II vs Z7 kleurverschil

Berichtdoor OmeJan » di feb 23 2021 8:40 am

Bedankt voor alle reacties, ik ga dit in het weekend eens helemaal uitpluizen. Wordt vervolgd.
OmeJan

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten