Z9 aangekondigd

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor mozes » za okt 23 2021 4:40 pm

er is maar 1 ding mega belangrijk, en dat hebben we nog niet in de teaser kunnen zien.
En dat is, hoe zit het met de rollingshutter effect, wat je bij de spiegelloze camera's hebt?
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Nikkormaat » za okt 23 2021 4:50 pm

In dat YouTube filmpje werd juist aangegeven "no rolling shutter"
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor mozes » za okt 23 2021 5:19 pm

ja, maar 1 recht op je af komt, laat eens een echte snelle zijdelingse opname zien.
Maar ik verwacht eigenlijk dat de Z9 de oplossing heeft.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Patrick » za okt 23 2021 5:44 pm

Waarom zou een systeemcamera daar meer last van hebben dan een DSLR? Sensortechniek is toch niet anders? Tenzij je iets als een "silent mode" gebruikt heb je gewoon een sluiter...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Vincent » wo dec 15 2021 9:58 am

Poe, het complete fotografie internet is wel in rep en roer vanwege de Canon R3 en Nikon Z9 maar hier lijkt er weinig reuring en interesse... Opmerkelijk, op zijn minst! Er staat al zoveel interessante content online over/met deze camera!

Maar goed. Even terug hier voor een een korte review

Na een weekje testen mijn eerste conclusie: De Z9 is bijna perfect, maar (voor mij)(nog) niet helemaal!

-------

Merk daarbij wel op dat hoe je de Z9 ervaart als fotograaf, ook zeker afhankelijk is van de body die je als referentie hebt. Ik denk dat als je niet met een Nikon D5 of D6 fotografeert (mijn referentie camera) werkt, dat de Z9 op alle vlakken een enorme vooruitgang is. Dus Z6, Z7, D850, D750, D500, etc fotografen zullen absoluut op alle fronten weer enorme vooruitgang zien.

Werk je wel met een D5 of D6 (en die groep is natuurlijk niet zo groot) dan zijn er veel vlakken waar je 'wint' door nieuwe functionaliteit en technologie, maar zeker ook een paar puntjes waar je het gevoel hebt iets in te moeten leveren. Hoe zwaar al die punten wegen is persoonlijk. Ik denk dat voor 97% van de fotografen de Z9 echt de perfecte camera in het Nikon assortiment is waarin je alles vindt dat je maar kunt wensen.

-------

Maar plaatjes!

(merk op, alle beelden zijn gemaakt met het laatste Z9 demo model. Op papier is deze identiek aan het productie model, maar wellicht dat er toch nog wat kleine tweaks aan de beeldprocessing zijn gedaan)

1. Op relatief hogere ISO is de Z9 goed, echt goed, zeker gezien de resolutie. Maar de kleuren en het contrast is vanaf ISO 8000 en hoger wel echt een stapje onder het beeld van de Nikon D6. Gezichtherkenning werkt feilloos bij 1 onderwerp in beeld (soms iets TE goed!)
Afbeelding
Nikon Z 9 - NIKKOR Z 70-200mm f/2.8 VR S @ ƒ/2.8 - 145 mm - 1/1250s - ISO 8000

2. Actie met lange lenzen uiteraard geen probleem.
Afbeelding
Nikon Z 9 - VR 400mm f/2.8G + FTZ1 @ ƒ/2.8 - 400 mm - 1/1250s - ISO 3200

3. Snelle actie bij low light, ook geen probleem, ruis is iets prominenter dan met de Nikon D6, kleuren ogen iets fletser en je verliest een beetje contrast. Deels op te lossen in edit, maar niet alles naar mijn idee.
Afbeelding
Nikon Z 9 - VR 400mm f/2.8G + FTZ1 @ ƒ/2.8 - 400 mm - 1/1250s - ISO 8000

4. De Z9 kan ook meetrekkers, maar ik moet nog wennen aan langer sluitertijden schieten met een elektronische viewfinder. Dus de (voor mij) enorm lage hitrate bij lange sluitertijden wijt ik zeker aan mijzelf toe!
Afbeelding
Nikon Z 9 - NIKKOR Z 14-24mm f/2.8 S @ ƒ/11 - 14 mm - 1/6s - ISO 400

5. Door het tilt-scherm en de geweldige autofocus via de LCD kun je nu ineens veel extremere hoeken maken. Zelfs als je plat op de grond ging liggen kon je de spiegelreflexen niet helemaal vanaf grond niveau schieten omdat je dan je oog niet voor de zoeker kreeg. Nu kun je echt plat op de grond met je camera.
Afbeelding
Nikon Z 9 - NIKKOR Z 70-200mm f/2.8 VR S @ ƒ/3.2 - 200 mm - 1/1600s - ISO 8000

6. En met laag bedoel ik laag!
Afbeelding
Nikon Z 9 - VR 400mm f/2.8G + FTZ1 @ ƒ/2.8 - 400 mm - 1/1600s - ISO 4000

BTS:

Afbeelding

7. Heel laag over het ijs! merk ook op dat deze met de 50mm op ƒ/1.2 (!) is geschoten
Afbeelding
Nikon Z 9 - NIKKOR Z 50mm f/1.2 S @ ƒ/1.2 - 50.0 mm - 1/2000s - ISO 1000

8. Over de 50mm gesproken... wijd open echt heel heel heel erg indrukwekkend op de Z9!
Afbeelding
Nikon Z 9 - NIKKOR Z 50mm f/1.2 S @ ƒ/1.2 - 50.0 mm - 1/2000s - ISO 1000

9. En als je bang bent dat je te weinig resolutie hebt. Op zich niets bijzonders qua beeld, zo komen ze ook uit de D6, maar nu kun je (uiteraard) enorm veel verder inzoomen, of croppen, of groter afdrukken natuurlijk. En het beeld blijft echt heel goed als je gaat inzoomen! Waarbij ik bij andere merken het beeld wel een beetje uit elkaar zie vallen soms als je gaat inzoomen.
Afbeelding
Nikon Z 9 - VR 200mm f/2G + FTZ1 @ ƒ/2 - 200 mm - 1/2000s - ISO 2500

Full res: klik

10. Nog eentje op full res:
Afbeelding
Nikon Z 9 - VR 400mm f/2.8G + FTZ1 @ ƒ/3.2 - 400 mm - 1/1250s - ISO 3200

Full res: klik

11. en 120 fps... Dan vult de kaartjes lekker snel maar geeft ook weer creatieve mogelijkheden als je het (selectief) goed inzet. Dat je echt precies dat goede momentje kunt uitkiezen. Maar het vergt wat meer tijd met de selectie en het inladen natuurlijk :crazy:
Afbeelding

12. Weinig tijd gehad voor studio shoots helaas, dus dan het kleine gespuis maar weer voor de camera getrokken thuis, niets mis mee verder. :lol:
Afbeelding
Nikon Z 9 - NIKKOR Z 50mm f/1.2 S @ ƒ/11 - 50.0 mm - 1/200s - ISO 200


Kortom:
+ Ik ben echt onder de indruk!
+ Veel is vertrouwd, als je een flagship spiegelreflex gewend bent, dan kun je de Z9 oppakken en aan de slag.
+ De menu structuur is ook zoals we gewend zijn. Menu's zijn allemaal iets langer en dieper, maar je vindt je weg direct als je Nikon menu's gewend bent.
+ Onderwerp herkenning werkt echt heel goed, iets te goed soms als je juist NIET ergens op wilt focussen.
+ Klapscherm voelt echt steviger aan dan ik had verwacht.
+ 'Oude' F-mount lenzen werken perfect met de FTZ converter en lijken ook iets sneller (maar dat heb ik niet gemeten verder)

- Ik zie zeker nog plaats in de markt voor (lagere pixel) camera's. Workflow wordt wel echt een dingetje voor profs als je productie gaat draaien met 45mp op 20fps...
- De Nikon D5 en D6 zijn, in mijn beleving, op ISO's hoger dan 8000 wel echt nog een stukje beter. Niet gek, wel belangrijk om te noemen.
- Onderwerp herkenning bij veel personen in beeld ( bijv massa's mensen/pelotons sporters) lijkt nog een beetje 'springerig'. Daar valt in toekomstige firmware nog wel iets te winnen.
- Sommige opties zou ik sneller willen kunnen switchen met de programmeerbare knoppen. Soms moet je net iets te diep het menu in om dingen *(Bij VR, type onderwerp voor onderwerp herkenning) aan te passen terwijl ze die ook gewoon zouden kunnen toevoegen aan de lijst met opties die je onder de Fn/Pv knoppen kunt programmeren.
- Het voelt nog een beetje onwennig zo'n klapschermpje, mijn bodies krijgen dikwijls wel een klap of stoot te verduren, ik weet niet of een (deels of zelfs per ongeluk) uitgeklapt schermpje daar op lange termijn niet een keer kapot van gaat.
- Nog geen Z-mount teleobjectieven beschikbaar!

Dank aan Nikon Nederland en Kamera Express voor het mogen testen van deze camera. Ik mis hem nu al... :shifty:

[edit: nu met exif in foto's]
Laatst gewijzigd door Vincent op wo dec 15 2021 11:20 am, 6 keer totaal gewijzigd.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Gemmageluk60 » wo dec 15 2021 10:29 am

Uitgebreide en heel duidelijke review. Prachtige platen weer, maar dat heeft waarschijnlijk net zo veel met de fotograaf te maken als met de camera. Anyway, mocht ik de Oudejaarsloterij winnen, dan weet ik wel waar ik een dag later sta 😊
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor mozes » wo dec 15 2021 11:24 am

Mooi Vincent, ik zag het op instagram dat je ermee bezig was.
Ik had voorgenomen om de D5 nog lang te gebruiken.
Wat mij aantrekt is toch ergens wel de video, en zeker het klapscherm.
Nu ga ik vaak in een kuil langs de baan zitten, om vooral vanaf een laag standpunt de fotos te kunnen maken.

Maar goed daar hebben we denk ik heel 2022 nog voor om te beslissen.

2 vraagjes.
Heb je die nieuwe High Efficiency RAW kunnen gebruiken/testen?
en je bent goed bezig geweest met panning, iets gemerkt of er toch een rolling shutter effect is?
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Vincent » wo dec 15 2021 12:01 pm

mozes schreef:Heb je die nieuwe High Efficiency RAW kunnen gebruiken/testen?


Nee, zelfs na update van Lr had ik geen ondersteuning voor de Z9 Raw bestanden dus daana alles op jpeg geschoten. En oude Lr eer terug gezet :shh:

of er toch een rolling shutter effect is?


Niet aanwezig. Overigens heb je vanaf 1/6s (en langzamer) wel black out van de zoeker/LCD, op 1/8s en sneller is er geen black-out zoals Nikon zelf al aangeeft.

Patrick schreef:Waarom zou een systeemcamera daar meer last van hebben dan een DSLR? Sensortechniek is toch niet anders? Tenzij je iets als een "silent mode" gebruikt heb je gewoon een sluiter...


De Z9 heeft geen mechanische sluiter (zul je inmiddels vast al uitgevonden hebben) dus feitelijk werk je dan altijd in 'silent mode'
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Patrick » wo dec 15 2021 12:12 pm

Goede samenvatting van je ervaringen Vincent!

Wel een vraagje. Ik heb met name even zitten kijken naar de 100% links die je hebt geplaatst. Die beelden zitten toch vol met artefacten? En dit zijn foto's bij ISO250 en ISO3200, helemaal niet zo hoog toch?

Als ik dit alles zo lees inderdaad de ultieme camera voor zo ongeveer iedereen. Mits je natuurlijk tegen de grenzen van je niet-Z9 aanloopt... :lol:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Patrick » wo dec 15 2021 12:16 pm

Edit: die artefacten zijn veel minder als je de foto's even overgooit naar Bridge of zo. In de browser ziet het er niet uit!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Nikkormaat » wo dec 15 2021 12:22 pm

Dank je, Vincent voor jou uitgebreide verslag.
- Onderwerp herkenning bij veel personen in beeld ( bijv massa's mensen/pelotons sporters) lijkt nog een beetje 'springerig'. Daar valt in toekomstige firmware nog wel iets te winnen.

Dat springerige is iets wat mij bij mijn Z6 ll enorm tegen viel. In tegenstelling tot de D 750 nauwelijks geslaagde opnames tijdens meetrekken in een peloton marathonschaatsers.
Maar aanschaf van een Z9 is voor de mate van mijn fotografie vele bruggen te ver.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Vincent » wo dec 15 2021 1:00 pm

Nikkormaat schreef:Dat springerige is iets wat mij bij mijn Z6 ll enorm tegen viel. In tegenstelling tot de D 750 nauwelijks geslaagde opnames tijdens meetrekken in een peloton marathonschaatsers.


Dan had je dat toch beter moeten testen voordat je hem kocht?

Niet flauw bedoeld hoor, maar juist daarom doe ik NOOIT aan blinde pre-orders. Op papier is alles altijd mooi en perfect, maar òf ik ben te kritisch, of andere zijn het gewoon minder. Ik wil het gewoon eerst zelf goed kunnen testen en ervaren. Ik zie zo vaak collega's met spijt van aankopen en recenter van het overstappen van merk...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Nikkormaat » wo dec 15 2021 1:20 pm

Ik heb de Z6 ll vooral gekocht voor vanwege de Ibis voor fotograferen van vogels met 500+ mm. Daar voldoet hij juist goed.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Ronald53 » wo dec 15 2021 3:00 pm

Met betrekking tot het springerige waarvan melding wordt gemaakt: waar hebben jullie setting A3 op staan? (AF-reactiesnelheid)
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Ronald53 » wo dec 15 2021 3:25 pm

Hallo Vincent,
Mooi verslag over deze nieuwe body. Afgezien van de prijs zou het voor mij denk ik niet de ideale camera zijn, te groot en te zwaar. Mijn referentie wat dat betreft: Tot voor niet zo lang geleden een D5600, meer recent de Z 6. Ik hoop wel dat er wat betaalbare bodies gaan verschijnen met het formaat van de Z6/Z7 en iets van de geavanceerde technologie van de Z9. Bijvoorbeeld het ontbreken van de sluiter, de stofbescherming van de sensor, en de verbeterde AF. Ik vraag me trouwens af waarom de Z9 zo groot moet zijn, een groot deel van de verbeteringen zitten in de software en betere elektronica en dat is allemaal niet zo groot, dunkt me. En de sluiter is eruit. Zit er meer batterijvolume in? Of is het dat men graag iets robuusts in de hand heeft, omdat er ook al gauw zware objectieven op gebruikt zullen worden (vanwege lichtsterkte, en/of lang brandpunt)?

Vincent schreef:Poe, het complete fotografie internet is wel in rep en roer vanwege de Canon R3 en Nikon Z9 maar hier lijkt er weinig reuring en interesse... Opmerkelijk, op zijn minst! Er staat al zoveel interessante content online over/met deze camera!
Ik denk dat veel van de interessante content wel door forumleden gezien/gelezen wordt, maar dat men het niet heel interessant vindt om dat hier nog eens te herkauwen. Er zijn geen mogelijkheden om zelf ervaring op te doen, of om binnen eigen kennissenkring met een Z 9 bezitter naar ervaringen te vragen. Dus jammer dat je 'm weer moest afgeven. Je mist 'm nu al, maar ga jij 'm ook kopen?
Groet,
Ronald

P.S.: Bedankt dat je overal zo duidelijk informatie over de gebruikte instellingen en hardware hebt gezet. Dat is leerzaam. Het stoort me dat er ook aardig wat foto's op het forum geplaatst worden waar de EXIF volledig is verwijderd. Ik weet niet of er doelstellingen van het forum zijn vastgelegd, maar wat mij betreft mag daar bij staan "Het bijdragen aan de ontwikkeling van de forumleden (voor wat betreft hun fotografische kwaliteiten)." Ik realiseer me dat ik nu off-topic geraak, dus ik laat het hier bij.
Laatst gewijzigd door Ronald53 op wo dec 15 2021 3:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten