Z9 aangekondigd

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Z9 aangekondigd

Berichtdoor Tony D » wo mar 10 2021 8:36 am

Nikon heeft vandaag een persbericht uitgegeven waarin ze de Z9 aankondigen voor 2021:

Amsterdam, 10 maart 2021: Nikon kondigt vol trots de ontwikkeling van de eerste flagship camera met Z-vatting van Nikon aan: de Z 9. De full-frame (Nikon FX-formaat) systeemcamera wordt naar verwachting in 2021 uitgebracht en vertegenwoordigt een belangrijke stap voorwaarts in technologie en prestaties.


In de Z 9 komen de baanbrekende technologieën van Nikon samen om de beste foto- en videoprestaties in de geschiedenis van Nikon te leveren. De camera maakt gebruik van een nieuw ontwikkelde FX-formaat gestapelde CMOS-sensor en een nieuwe beeldverwerkings-engine. Om de toenemende behoeften van professionals, gevorderde hobbyisten en videografen tegemoet te komen, biedt de Z 9 ondersteuning voor 8K video en diverse andere videospecificaties die voldoen aan uiteenlopende wensen en workflows.

De Z 9 biedt gebruikers een ongeëvenaarde ervaring op het gebied van uitstekende prestaties en gebruiksgemak en overtreft daarmee eerdere digitale SLR-camera's en systeemcamera's.


Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2731


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor MarcoEos70D » wo mar 10 2021 9:06 am

"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2317


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor mozes » wo mar 10 2021 10:38 am

Ben best wel benieuwd wat er uiteindelijk overblijft.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor EdvandeZilver » wo mar 10 2021 11:05 am

Hier de links naar de originele berichten met plaatje:
Engelstalig https://www.nikonusa.com/en/about-nikon ... ement.html
Nederlands https://www.nikon.nl/nl_NL/news-press/p ... of-z-9.dcr
Online
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Patrick » wo mar 10 2021 12:02 pm

Mooi. Kan Vincent tenminste zonder schaamte doen alsof hij gewoon met spiegelreflexen rondloopt terwijl hij gewoon stiekem een moderne camera gebruikt...

Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke camera en hoe deze zich in de praktijk gaat bewijzen!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Nikkormaat » wo mar 10 2021 12:14 pm

Laten we eerst Vincents recensie afwachten of de verbeterde AF inderdaad zoveel beter is als die van de D6.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor bcvthul » wo mar 10 2021 4:02 pm

Ik ben (eigenlijk) ook wel benieuwd naar deze camera.
Het meest wat voor sensor er inzit. Mocht het een 60mp of meer zijn dan moet ik eens kijken wat er in mijn spaarpot zit...

Ik ben niet geïnteresseerd in de video en de fps-en features.

Verder vind ik de naam/label die de camera krijgt (z9 dus) niet goed. Ik was voor een ‘z pro’ benaming gegaan, of simpel ‘z’ of ‘z1’.
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Ad B » wo mar 10 2021 4:26 pm

Mijn nieuwsgierigheid voor deze camera is nu alweer (bijna) voorbij... zo ongeveer...
Ík vind het helemaal niks dat er een vaste batterijgrip aan moet zitten, daar wordt ie veel te groot van.
Dé concurrent, de Sony A1, die blijft gewoon klein en licht... Ook peperduur... Maar goed...
Mocht je veel batterij nodig hebben, dan past daar ook een grip onder.
Die Sony A1, dat vind ik een prachtding... strakjes 's kijken of ik 'm ooit voor de Dollarprijs aan kan komen...
Ik ben nog steeds in m'n nopjes met mijn Z7, maar die Z9 moet toch wel van héél goede huize komen om bij de Sony A1 langszij te komen.
Laat staan voorbij streven.

Maar goed... Voor diegene die persé goed gezien :ugeek: willen worden met zo'n type camera is zo'n Z9 een perfect ding.
:prost:
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 564


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Patrick » wo mar 10 2021 4:50 pm

Als je een voorkeur hebt dat er een grip onder zit, dan kan hij er beter direct onder zitten; dat geeft een compactere en ergonomischer camera. Dat eronder schroeven blijft wat dat betreft een compromis. EN omdat deze eronder zit denk ik dat je deze als echte D6 tegenhanger moet gaan zien. Niet als een variant op de D850, hoewel we moeten zien welke sensor erin komt te zitten. Wellicht een Sony A9 /A1 achtige camera?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Patrick » wo mar 10 2021 5:31 pm

Even wat verder gelezen. Er schijnt een "stacked sensor" in te komen. Dat betekent niet meer pixels, maar snellere sensoren. Echt iets voor een sportcamera dus. Ik verwacht dan ook dat het daar in beginsel om te doen is. Dan kom je vast uit op veel meer beelden per seconde dan met een wapperende spiegel mogelijk is. En vast ook zonder blackout tijd. Als de autofocus snel en betrouwbaar is (ten opzichte van de D6) dan is het een beest dat de weer een nagel in de doodskist van de DSLR slaat...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor EdvandeZilver » wo mar 10 2021 6:32 pm

Dan moet Nikon nog wel even doortrekken met pro objectieven voor de Z.
Online
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor henkk » wo mar 10 2021 7:16 pm

Ik neem toch aan dat een FTZ hier om niet wordt bijgeleverd om de lange pro-objectieven te gebruiken?
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Richard » wo mar 10 2021 7:31 pm

EdvandeZilver schreef:Dan moet Nikon nog wel even doortrekken met pro objectieven voor de Z.

Van mij mogen ze komen :D :
Afbeelding
Van https://photorumors.com/2020/11/19/updated-nikon-z-lens-roadmap/

Al is het om een dag te huren. :wink2:
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor mozes » wo mar 10 2021 8:14 pm

Ik gok op een 32mb sensor.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor MartinT » wo mar 10 2021 8:46 pm

Ad B schreef:Mijn nieuwsgierigheid voor deze camera is nu alweer (bijna) voorbij... zo ongeveer...
Ík vind het helemaal niks dat er een vaste batterijgrip aan moet zitten, daar wordt ie veel te groot van.
Dé concurrent, de Sony A1, die blijft gewoon klein en licht... Ook peperduur... Maar goed...
Mocht je veel batterij nodig hebben, dan past daar ook een grip onder.
:prost:


Voor een flink deel eens met Ad.
Het is zo’n groot apparaat, terwijl we het juist zo mooi vinden dat de Z-serie lichter en kleiner is dan de F-camera’s.
Had de tegenhanger van de Sony A1 verwacht , niet een spiegelloze D6+ :(
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten