Z9 aangekondigd

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor bcvthul » wo dec 22 2021 7:13 am

Vincent schreef:Voor de liefhebbers... nu ook met bewegend beeld :silent: :D


Inclusief de meetrekker van de week!

Afbeelding
Nikon Z 9 - NIKKOR Z 14-24mm f/2.8 S - ƒ/9.0 - 14.0 mm - 1/3s - ISO80



Deze zou het goed doen bij de maandopdracht “vaag”..
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor robcctje » wo dec 22 2021 10:43 am

Prachtige review van Vincent.

Gr Rob
Gebruikersavatar
robcctje

Clublid
Berichten: 1386


Locatie: Nordhorn
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Nikkormaat » wo dec 22 2021 11:50 am

Wat een fijne review om naar te kijken en te luisteren. Prettig neutraal objectief commentaar in plaats van al die hyper de pieper verhalen die er verder zijn, zonder al te veel geklets er omheen. Prachtige opnames.
Een ding begreep ik niet.
Dat is waarom er voor de komst van de Z9 vanwege autofocus geen gebruik gemaakt kon worden van een F1.2 objectief. Of heb ik dit verkeerd begrepen?
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op wo dec 22 2021 1:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor imaginary_nl » wo dec 22 2021 12:07 pm

Ik ben geen Vincent, maar zeer beperkte scherptediepte en snel bewegende onderwerpen, zeker in weinig licht, leidde maar bij heel weinig/geen camera's tot scherpte op de gewenste plaats.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Nikkormaat » wo dec 22 2021 12:33 pm

Dank je. Dit lijkt mij een aannemelijke verklaring. Ik heb niet lichtsterker dan 2.8, dus heb ik er geen ervaring mee.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Karina2 » wo dec 22 2021 1:06 pm

Bij iedere nieuwe camera-release lijkt de ISO verder 'geboost' te worden. Zo ook bij de Z9 waarop een duizelingwekkend hoge ISO ingesteld kan worden. Ik vraag me af wie hier gebruik van denkt te maken en in wat voor situaties dan?
Even los van situaties als vergeten statief of (flitser)licht mee te nemen. Het gaat mij erom wie denkt opzettelijk zo hoog in z'n ISO te gaan zitten en waarom?
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1532


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor AlexB » wo dec 22 2021 2:53 pm

In wildlife fotografie heb je 's ochtend en 's avonds momenten dat je dat echt wel kan gebruiken. Weinig licht en dieren die juist op dat moment nog volop bezig zijn. Er zijn zat momenten dat je met een 600 mm zit te wachten op meer licht of je zit te verbijten omdat het licht minder wordt, terwijl juist dan de actie begint. Ik aarzelde vroeger altijd om hoog in de ISO te gaan, maar een foto is beter dan geen foto. En een scherpe foto is beter dan een onscherpe.

Mooie review trouwens en ook leuk Vincent eens aan het werk te zien. Ik ga toch maar eens 3D focus uitproberen (o:
Gebruikersavatar
AlexB

Forumlid
Berichten: 40


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Karina2 » wo dec 22 2021 4:52 pm

Helder, zowel jouw reactie als de review van Vincent.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1532


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Vincent » do dec 23 2021 9:53 am

Karina2 schreef:Ik vraag me af wie hier gebruik van denkt te maken en in wat voor situaties dan?


Dat is een goede vraag! En verdient een langer antwoord...

Vergeet niet dat een hogere native ISO van een camera in de regel ook vooral betekent dat op lagere ISO's veel cleanere foto's gemaakt kunnen worden. Simplistisch gezegd verhogen ze de maximale native ISO op een camera net zo lang totdat een bepaalde minimale ondergrens in beeldkwaliteit overschreden wordt. En dan voegen ze daarna voor de 'fun' nog wat 'extended' waardes toe. Maar eigenlijk ook vooral omdat het heel incidenteel ook gewoon kan betekenen dat een foto vol ruis en slechte kleuren beter is dan geen foto, denk aan oorlogs/nieuws/wildlife/etc fotografen. Extended betekent in die zien gewoon; "garantie tot aan de deur, vanaf hier moet je niet zeuren als je het niet acceptabel vind, want dat dachten we zelf ook al..."

Zo gaat de Nikon D6 native van 100 tot 102.400 en is uitbreidbaar tot een ISO van 50 tot 3,280,000. Dat laatste is totaal onbruikbaar, en ook 102.400 zou ik niet zo snel gebruiken, maar een D6 kun je echt zonder nadenken op ISO10.000 schieten met weinig ruis, goed contrast en vooral: goede kleuren. Vooral dat laatste is bij veel camera's nog wel een probleem.

En verder is een hoge bruikbare ISO gewoon mega beruikbaar:
1. als je geen statief hebt of kunt/mag gebruiken
2. als je gewoon snelle sluitertijden moet gebruiken
3. om balans tussen kunst en omgevingslicht te kunnen behouden bij schemer
4. omdat je de sfeer wilt behouden
5. als je niet kunt of wilt flitsen
6. etc.

Een paar voorbeelden, in relatief hoge en in behoorlijk extreme ISO-waardes (allemaal beeld uit productie):

1. Start van de Alternatieve Elfstedentocht in het donker. Als je scherpte in de schaatsers wilt houden kun je geen langere sluitertijd gebruiken
Afbeelding
Nikon D5 - 400.0mm ƒ/2.8 @ ƒ/2.8 - 400.0mm - 1/640s - ISO 64000

2. Finish onder kunstlicht. Sluitertijd kan vast iets korter langer maar veel collega's die dat doen hebben toch minder scherp beeld door bewegingsonscherpte
Afbeelding
Nikon D5 - 400.0mm ƒ/2.8 @ ƒ/2.8 - 400.0mm - 1/1000s - ISO 16000

3. In een oude mijn, hier wil je natuurlijk niet flitsen dan slaat alles plat, sfeer weg... 1/60s is al richting de grens van redelijk gegarandeerde scherpte op een 35mm
Afbeelding
Nikon D5 - 35.0mm ƒ/1.4 @ ƒ/1.4 - 35.0mm - 1/60s - ISO 36000

4. Kunstlicht van rechts maar mooi in balans met de blauwe lucht van het laatste daglicht. Je kunt meer kunstlicht erop zetten (of flitsen) en een lagere ISO gebruiken maar dan ben je de blauwe kleur in de achtergrond kwijt. De technische fotograaf zou dan zeggen dat je ook een kortere langere sluitertijd kunt gebruiken icm flitslicht, maar dan krijg je toch vaak op de voor- en achtergrond bewegingsonscherpte in mensen, rijders, objecten, dat kan een keuze/oplossing zijn, voor zulk beeld vind ik dat niet altijd wenselijk.
Afbeelding
Nikon D5 - 28.0mm ƒ/1.4 @ ƒ/1.4 - 28.0mm - 1/160s - ISO 22800

5. Nachtje doorhalen. Dan zit de rest van de fotografen gewoon binnen te wachten (of slapen) tot de zon weer op komt... en ja hier is ruis te zien, kleuren zijn iets fletser door het type verlichting, maar vroeger kon je dit gewoon niet maken. Of op zo'n lage sluitertijd dat bijna alles onscherp was (of je kon bijvoorbeeld meer van opzij schieten en de camera meebewegen)
Afbeelding
Nikon D6 - 400.0mm ƒ/2.8 @ ƒ/2.8 - 400.0mm - 1/1250s - ISO 51200

Maar wat ik al zei, extreem is niet altijd nodig, maar daardoor is ISO8000 nu zo ontzettend clean op zulke camera's. Op de Nikon D6 ga ik echt zonder nadenken naar ISO 10.000 als het nodig is, en vaak zelfs ISO 12.800. Dat is zo clean en scherp allemaal, zulke goede kleuren. ISO 10.000 is het nieuwe ISO1600. Moet ik hoger dan probeer ik uiteraard ook op andere manieren/posities/settings een goede belichting te krijgen.

Afbeelding
Nikon D6 - 400.0mm ƒ/2.8 @ ƒ/3.2 - 400.0mm - 1/2000s - ISO 8000

Afbeelding
Nikon D6 - AF-S NIKKOR 180-400mm f/4E TC1.4 FL ED VR @ ƒ/3.2 - 550.0mm - 1/1600s - ISO 10.000

Afbeelding
Nikon D6 - AF-S NIKKOR 180-400mm f/4E TC1.4 FL ED VR @ ƒ/4 - 390.0mm - 1/1600s - ISO 12.800

Kortom, je komt nu gewoon later op een punt dat je een beeld niet meer kunt maken omdat je te weinig licht hebt. Of je schiet die momenten gewoon cleaner en scherper met de moderne camera's. Voor de professional is dat natuurlijk een mega waardevolle tool. Ik heb met de Nikon D5 en Nikon D6 echt beelden gemaakt die anderen terplekke gewoon niet konden maken. En ja dat verkoopt, en daarom komen sommige klanten bij mij ipv bij een collega.

Voor de hobbyist is dat natuurlijk ook fijn om te hebben omdat je langer en in extremere situaties beeld kunt maken. Unieke situaties verdienen soms gewoon een foto, zelfs als het niet je werk is. Neem bijvoorbeeld toen wij in Nieuw Zeeland een kiwi op het strand zagen... dan mag (en wil) je niet flitsen. Met de oude vertrouwde Nikon D3s, met op papier een ISO-bereik van ISO 200 tot 12,800.

Afbeelding
Nikon D3S - 70.0-200.0mm ƒ/2.8 @ ƒ/2.8 - 200.0mm - 1/125s - ISO 51200

Technisch genoeg op aan te merken, maar (voor ons) zo uniek, dan is 2 stops boven maximale native ISO gewoon acceptabel. En het beeld ook.

En ooit schoot ik de Nikon D6 op ISO 102.400, om te testen, en omdat het kon... Dit is dus letterlijk alleen verlicht door de maan in de lucht, met de 300mm, uit de hand, op 1/80s (!). En doe dan je ogen dicht en stel je eens voor dat dit een belangrijk persoon is, een topcrimineel, een geheime historische ontmoeting, wereldnieuws, maak er maar een mooi verhaal van. Dan is er ineens niets mis met extreme ISO's, een beetje ruis, etc... Lang leve ISO honderd twee duizend vier honderd!!!

Afbeelding
Nikon D6 - VR 300mm f/2.8G - ƒ/2.8 - 300.0 mm - 1/80s - ISO 102.400
(merk op, de meeste EXIf readers gaan niet hoger dan 65535 vanwege 16-bit integer overflow)

-------------

Maar terug op de Z9;

de D6 is mijn ogen wel echt een behoorlijke stap beter in hoge ISO's dan de Nikon Z9 (die ook zeker niet slecht is hoor). Ze hebben een klein beetje geknipt in de montage waardoor de door mij toegevoegde nuance is weggevallen. De Z9 zou ik niet zomaar boven de ISO 8000 schieten, dan verlies je wel echt kleuren en contrast. Vooral die kleuren kun je achteraf niet meer terug editten, en krijg je ook niet terug met schalen naar D6 afmetingen :wink: . Dus ik zie de Z9 voor mijzelf voorlopig echt als een toevoeging op de D6, niet als een 1:1 vervanging (en ja dat is een luxe-probleem, maar dat is ook mijn werk)
Laatst gewijzigd door Vincent op do dec 23 2021 7:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4516


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Nikkormaat » do dec 23 2021 10:32 am

Dank je Vincent. Voor deze uitleg over jouw gebruik van hoge ISO. Zit de toegevoegde waarde van de Z9 voor jou dan voornamelijk ik het hogere aantal beelden per seconde, de hogere resolutie met mogelijkheid tot verder croppen en de AF met oogdetectie?
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op do dec 23 2021 10:37 am, 1 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Richard » do dec 23 2021 10:35 am

Vincent, bedankt voor je hele duidelijke aanvulling!
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor MarcoEos70D » do dec 23 2021 11:04 am

Vincent schreef:Dat is een goede vraag! En verdient een langer antwoord...

Hoewel ik niets met dergelijke sportfotografie doe, nooit een Z9 zal kopen en bijna nooit in de hogere ISO's terecht kom, is dit toch een topic wat ik met zeer veel genoegen bekijk en lees. Dank!
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2317


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Ronald53 » do dec 23 2021 11:25 am

Daar sluit ik mij bij aan.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor henkk » do dec 23 2021 11:37 am

dank Vincent voor de mooi geïllustreerde toelichting die inspireert tot zelf experimenteren (maar niet met een Z9 vooralsnog).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Tony D » do dec 23 2021 7:29 pm

Mooie uitleg, Vincent. Met ook mooie foto’s als voorbeelden erbij.
Alleen waar jij spreekt over kortere sluitertijden bij foto 2 en foto 4 bedoel je volgens mij langere sluitertijden. Want juist langere sluitertijden zorgen voor bewegingsonscherpte.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2731


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten