Z9 aangekondigd

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor EdvandeZilver » di dec 28 2021 11:00 am

Inmiddels is er een firmware update per 5 jan. '22 aangekondigd.

Meer info bij de vrienden van Nikonrumors.
https://nikonrumors.com/2021/12/27/niko ... ry-5.aspx/
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor robcctje » do dec 30 2021 5:08 pm

rovinge schreef:
MartinT schreef:Ik heb de mijne eergisteren geleverd gekregen :D
Martin


Lekker Martin! Moet nog heel even wachten; de mijne komt mid-januari - ik bleek initieel bestelling nummer 4 te zijn van de drie geleverd wat ik hierboven al aankondigde.....
R


Bij wie heb jij deze camera bestelt?

Gr Rob
Gebruikersavatar
robcctje

Clublid
Berichten: 1386


Locatie: Nordhorn
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor MartinT » vr dec 31 2021 9:19 am

Cameranu.nl, winkel in Apeldoorn
Ben heel tevreden over hun service :thumbup:
Ondanks dat ze best veel klanten hebben kennen ze je, als je er wat vaker komt, nog gewoon ouderwets bij naam!
Martin
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Karina2 » vr dec 31 2021 9:55 am

Mee eens; vriendelijk personeel, oplossingsgericht & klantgericht
(Realiseer me dat dit 'off-topic' is, maar kon complimentje niet nalaten ;-))
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1532


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor jan24 » vr dec 31 2021 10:11 am

Toch sluit ik mij daar graag off-topic bij aan.
Zelfs toen ik vlak voor sluitingstijd mijn nieuwe camera kwam ophalen, was het geen enkele moeite voor de verkoper om protectglas op de camera te plaatsen. En toen ik voorzichtig informeerde of mijn NCN pas nog van invloed was lachte hij.
Op de totale rekening een sympathieke korting gekregen.
En ondertussen 2X de sensor gereinigd gekregen zonder kosten.
Enige nadeel, ze nemen alle tijd voor hun klanten, dus ook wat langer wachten op je beurt.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1784


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Vincent » vr dec 31 2021 10:37 am

Eerste weekje productie met de Z9 zit er op.

- AF bij losse sporters is echt indrukwekkend goed. Helemaal in combinatie met de hoge resolutie. Klik even op de full res link eronder en zoom in op de ogen, dat je op deze manier elke wimper kunt zien zitten is wel echt weer een stap vooruit, met name voor print en als je moet croppen. Dat klinkt logisch maar met bijvoorbeeld de D850 pak je wel de resolutie maar zit de autofocus zelden zo spot op het oog als dit.

Afbeelding
Nikon Z 9 - VR 400mm f/2.8G + FTZ1 @ ƒ/3.2 - 400.0 mm - 1/1600s - ISO 3200
full res

- Merk wel de strepen op onderin het beeld. De elektronische sluiter geeft gekke en vervelende problemen bij LED schermen (in dit geval de reflectie van een LED scherm in het ijs). Die strepen zijn veel prominenter dan de knipper-vlekken die met een een mechanische sluiter krijgt. Door een andere positie te kiezen is het weg, maar er gaan vast situaties komen waar je redelijk vast zit aan een bepaalde positie en je dan alsnog schermen of reflecties daarvan in je beeld krijgt...

- Dat kun je soms wel creatief inzetten natuurlijk :

Afbeelding
Nikon Z 9 - VR 400mm f/2.8G + FTZ1 @ ƒ/3.2 - 400.0 mm - 1/1600s - ISO 3200

- Autofocus door de kerstlampjes. Dat heb ik vaker gedaan, maar zo laag gaat de D6 regelmatig hunten en moet je iets meer geluk hebben om het beeld te maken tov de Z9.

Afbeelding
Nikon Z 9 - VR 400mm f/2.8G + FTZ1 @ ƒ/3.2 - 400.0 mm - 1/1600s - ISO 3200

- Bij meerdere personen in beeld wil de autofocus wel eens hardnekkig de verkeerde pakken. Ik ben nog aan het spelen met de settings maar ik denk dat hier nog wel een firmware versie overheen moet om dit helemaal te fixen. In dit geval probeerde ik op de voorste rijder scherp te stellen maar sprong de AF automatisch naar de rijder erachter. Ook na het loslaten en opnieuw activeren van de autofocus gebeurde dat weer. En de derde keer ook. En daarna waren ze al voorbij :lol:

In cruciale gevallen is dat natuurlijk niet acceptabel dus dit is wel een dingetje nog voor mij...

Afbeelding
Nikon Z 9 - VR 400mm f/2.8G + FTZ1 @ ƒ/3.2 - 400.0 mm - 1/1600s - ISO 3200

Wordt vervolgd!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4516


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Gemmageluk60 » vr dec 31 2021 2:03 pm

Prachtige platen weer!! Op wat kleinigheidjes na lijkt het me een dijk van een camera.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 824


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Patrick » vr dec 31 2021 2:11 pm

Sublieme platen Vincent! En die AF snap ik wel; de tweede schaatser kijkt veel bozer... :-)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Vincent » vr dec 31 2021 2:19 pm

Patrick schreef:Sublieme platen Vincent! En die AF snap ik wel; de tweede schaatser kijkt veel bozer... :-)


:lol: de tweede ging naar de spelen op deze afstand, de eerste niet, toch had ik de eerste nodig hier, de tweede niet. Dus zakelijk heb ik er weinig aan als het een goede foto is maar scherp op de verkeerde...

Soms moet je iets gewoon hebben, dan moet je gewoon 100% op je camera aankunnen. Dit had ik met de D6 zonder twijfel zeker op de juiste scherp gehad. En als ik op de achterste had gewild was me dat ook gelukt. Dus waar ik win op sommige vlakken, verlies ik ook (nog) iets op andere vlakken, soms... dat is niet altijd wenselijk en acceptabel.

Je zult de eindsprint van een WK wielrennen doen en de AF springt van de winnaar naar de nummer 6 die achter hem rijdt.. :crazy:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4516


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor henkk » vr dec 31 2021 2:51 pm

De ooggerichte af lijkt mij in dit geval van de twee schaatsers in het nadeel. Of had je die niet gebruikt?

Sommige wielrenners kijken soms ook meer naar beneden dan vooruit dus dan kan het ook fout gaan. Maar ja, je wil ze natuurlijk wel in het gezicht fotograferen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor justme » vr dec 31 2021 3:21 pm

@vincent met die LED schermen, heeft t ook niet met de refresh rate te maken?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Vincent » vr dec 31 2021 6:58 pm

wiebeterpstra schreef:@vincent met die LED schermen, heeft t ook niet met de refresh rate te maken?


Leds knipperen, dat is duidelijk. Maar bij een mechanische sluiter pak je alleen de knipper van de LED's. Die redelijk constant is wat je ook doet. Bijv knipperende kerstlampjes, op de ene foto is een lampje aan, op de andere is hij uit.

Door de elektronische sluiter krijg je nu echter neveneffecten van de uitleessnelheid van de sensor in combinatie met de knipper frequentie van de LED's. Lampjes knipperen nu ook aan en uit tussen de foto's, maar je krijgt daarnaast ook strepen in de uitleesrichting, zoals op onderstaand gift te zien is. Een soort 'rolling-shutter-uitlees-frequentie-effect'. Die verklaring zie je ook als je de camera draait (zoals de 2 voorbeelden in de vorige post), de strepen draaien mee, terwijl het LED bord natuurlijk niet meedraait :wink:

Afbeelding

Die bewegende strepen heb je met een mechanische sluiter gewoon niet. Nooit. Dan krijg je een soort middeling in je beeld van knipperende lampjes waardoor je soms wel effecten ziet, maar die in veel gevallen veel minder storend zijn. In elk geval minder prominent aanwezig als in dergelijke afgebakende strepen. Dit effect maakt dergelijke kerstboom foto's ook wel redelijk onbruikbaar, dus dan moet je (omdat de AF gewoon spot on is) alsnog een beetje geluk hebben met je beeld dat de strepen niet op belangrijke plaatsen storend aanwezig zijn.

Stel dat je straks zwemmen gaat fotograferen waar het vol hangt met LED schermen en LED boardingS en je krijgt allemaal reflecties en breking door het water, dat gaat er wel funky uitzien denk ik...
Laatst gewijzigd door Vincent op za jan 01 2022 1:20 am, 1 keer totaal gewijzigd.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4516


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Patrick » vr dec 31 2021 7:07 pm

Best veel verlichting en dergelijke gaat aan en uit. Met het oog zie je het niet, maar ga maar eens een bus fotograferen tegenwoordig. Of de borden bij een bushalte. Als je dat met een de korte sluitertijd doet vallen vaak stukken weg. Een heel apart effect!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Skippy » vr dec 31 2021 7:31 pm

Vincent, ik neem aan dat je dat ongewenste focusgedrag meld aan Nikon? En hopelijk snel opgelost wordt met een firmware update.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor justme » vr dec 31 2021 8:13 pm

Vincent schreef:
wiebeterpstra schreef:@vincent met die LED schermen, heeft t ook niet met de refresh rate te maken?


Leds knipperen, dat is duidelijk. Maar bij een mechanische sluiter pak je alleen de knipper van de LED's. Die redelijk constant is wat je ook doet. Bijv knipperende kerstlampjes, op de ene foto is een lampje aan, op de andere is hij uit.

Door de elektronische sluiter krijg je nu echter neveneffecten van de uitleessnelheid van de sensor in combinatie met de knipper frequentie van de LED's. Lampjes knipperen nu ook aan en uit tussen de foto's, maar je krijgt daarnaast ook strepen van de uitleenrichting, zoals op onderstaand giften te zien is. Een soort rollingshutteruitleesfrequentieeffect. Die verklaring zie je ook als je de camera draait (zoals de 2 voorbeelden in de vorige post), de strepen draaien mee, terwijl het LED bord natuurlijk niet meedraait :wink:

Afbeelding

Die bewegende strepen heb je met een mechanische sluiter gewoon niet. Nooit. Dan krijg je een soort middeling in je beeld van knipperende lampjes waardoor je soms wel effecten ziet, maar die in veel gevallen veel minder storend zijn. In elk geval minder prominent aanwezig als in dergelijke afgebakende strepen. Dit effect maakt dergelijke kerstboom foto's ook wel redelijk onbruikbaar, dus dan moet je (omdat de AF gewoon spot on is) alsnog een beetje geluk hebben met je beeld dat de strepen niet op belangrijke plaatsen storend aanwezig zijn.

Stel dat je straks zwemmen gaat fotograferen waar het vol hangt met LED schermen en LED boardingS en je krijgt allemaal reflecties en breking door het water, dat gaat er wel funky uitzien denk ik...


Bedankt voor je uitleg! Klinkt volkomen logisch idd. Kan me idd voorstellen dat dit ongemerkt en ongewenst kan zijn.

In jouw voorbeelden hierboven ziet het er eigenlijk best wel super uit, maar ik kan me voorstellen dat het wel onwenselijk over kan komen in sommige situaties.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten