Karina2 schreef:Ik vraag me af wie hier gebruik van denkt te maken en in wat voor situaties dan?
Dat is een goede vraag! En verdient een langer antwoord...
Vergeet niet dat een hogere native ISO van een camera in de regel ook
vooral betekent dat op lagere ISO's veel cleanere foto's gemaakt kunnen worden. Simplistisch gezegd verhogen ze de maximale native ISO op een camera net zo lang totdat een bepaalde minimale ondergrens in beeldkwaliteit overschreden wordt. En dan voegen ze daarna voor de 'fun' nog wat 'extended' waardes toe. Maar eigenlijk ook vooral omdat het heel incidenteel ook gewoon kan betekenen dat een foto vol ruis en slechte kleuren beter is dan geen foto, denk aan oorlogs/nieuws/wildlife/etc fotografen. Extended betekent in die zien gewoon; "garantie tot aan de deur, vanaf hier moet je niet zeuren als je het niet acceptabel vind, want dat dachten we zelf ook al..."
Zo gaat de Nikon D6 native van 100 tot 102.400 en is uitbreidbaar tot een ISO van 50 tot 3,280,000. Dat laatste is totaal onbruikbaar, en ook 102.400 zou ik niet zo snel gebruiken, maar een D6 kun je echt zonder nadenken op ISO10.000 schieten met weinig ruis, goed contrast en vooral: goede kleuren. Vooral dat laatste is bij veel camera's nog wel een probleem.
En verder is een hoge bruikbare ISO gewoon mega beruikbaar:
1. als je geen statief hebt of kunt/mag gebruiken
2. als je gewoon snelle sluitertijden moet gebruiken
3. om balans tussen kunst en omgevingslicht te kunnen behouden bij schemer
4. omdat je de sfeer wilt behouden
5. als je niet kunt of wilt flitsen
6. etc.
Een paar voorbeelden, in relatief hoge en in behoorlijk extreme ISO-waardes (allemaal beeld uit productie):
1. Start van de Alternatieve Elfstedentocht in het donker. Als je scherpte in de schaatsers wilt houden kun je geen langere sluitertijd gebruiken
Nikon D5 - 400.0mm ƒ/2.8 @ ƒ/2.8 - 400.0mm - 1/640s -
ISO 640002. Finish onder kunstlicht. Sluitertijd kan vast iets
korter langer maar veel collega's die dat doen hebben toch minder scherp beeld door bewegingsonscherpte
Nikon D5 - 400.0mm ƒ/2.8 @ ƒ/2.8 - 400.0mm - 1/1000s -
ISO 160003. In een oude mijn, hier wil je natuurlijk niet flitsen dan slaat alles plat, sfeer weg... 1/60s is al richting de grens van redelijk gegarandeerde scherpte op een 35mm
Nikon D5 - 35.0mm ƒ/1.4 @ ƒ/1.4 - 35.0mm - 1/60s -
ISO 360004. Kunstlicht van rechts maar mooi in balans met de blauwe lucht van het laatste daglicht. Je kunt meer kunstlicht erop zetten (of flitsen) en een lagere ISO gebruiken maar dan ben je de blauwe kleur in de achtergrond kwijt. De technische fotograaf zou dan zeggen dat je ook een
kortere langere sluitertijd kunt gebruiken icm flitslicht, maar dan krijg je toch vaak op de voor- en achtergrond bewegingsonscherpte in mensen, rijders, objecten, dat kan een keuze/oplossing zijn, voor zulk beeld vind ik dat niet altijd wenselijk.
Nikon D5 - 28.0mm ƒ/1.4 @ ƒ/1.4 - 28.0mm - 1/160s -
ISO 228005. Nachtje doorhalen. Dan zit de rest van de fotografen gewoon binnen te wachten (of slapen) tot de zon weer op komt... en ja hier is ruis te zien, kleuren zijn iets fletser door het type verlichting, maar vroeger kon je dit gewoon niet maken. Of op zo'n lage sluitertijd dat bijna alles onscherp was (of je kon bijvoorbeeld meer van opzij schieten en de camera meebewegen)
Nikon D6 - 400.0mm ƒ/2.8 @ ƒ/2.8 - 400.0mm - 1/1250s -
ISO 51200Maar wat ik al zei, extreem is niet altijd nodig, maar daardoor is ISO8000 nu zo ontzettend clean op zulke camera's. Op de Nikon D6 ga ik echt zonder nadenken naar ISO 10.000 als het nodig is, en vaak zelfs ISO 12.800. Dat is zo clean en scherp allemaal, zulke goede kleuren.
ISO 10.000 is het nieuwe ISO1600. Moet ik hoger dan probeer ik uiteraard ook op andere manieren/posities/settings een goede belichting te krijgen.
Nikon D6 - 400.0mm ƒ/2.8 @ ƒ/3.2 - 400.0mm - 1/2000s -
ISO 8000Nikon D6 - AF-S NIKKOR 180-400mm f/4E TC1.4 FL ED VR @ ƒ/3.2 - 550.0mm - 1/1600s -
ISO 10.000Nikon D6 - AF-S NIKKOR 180-400mm f/4E TC1.4 FL ED VR @ ƒ/4 - 390.0mm - 1/1600s -
ISO 12.800Kortom, je komt nu gewoon later op een punt dat je een beeld niet meer kunt maken omdat je te weinig licht hebt. Of je schiet die momenten gewoon cleaner en scherper met de moderne camera's. Voor de professional is dat natuurlijk een mega waardevolle tool. Ik heb met de Nikon D5 en Nikon D6 echt beelden gemaakt die anderen terplekke gewoon niet konden maken. En ja dat verkoopt, en daarom komen sommige klanten bij mij ipv bij een collega.
Voor de hobbyist is dat natuurlijk ook fijn om te hebben omdat je langer en in extremere situaties beeld kunt maken. Unieke situaties verdienen soms gewoon een foto, zelfs als het niet je werk is. Neem bijvoorbeeld toen wij in Nieuw Zeeland een kiwi op het strand zagen... dan mag (en wil) je niet flitsen. Met de oude vertrouwde Nikon D3s, met op papier een ISO-bereik van ISO 200 tot 12,800.
Nikon D3S - 70.0-200.0mm ƒ/2.8 @ ƒ/2.8 - 200.0mm - 1/125s -
ISO 51200Technisch genoeg op aan te merken, maar (voor ons) zo uniek, dan is 2 stops boven maximale native ISO gewoon acceptabel. En het beeld ook.
En ooit schoot ik de Nikon D6 op ISO 102.400, om te testen, en omdat het kon... Dit is dus letterlijk alleen verlicht door de maan in de lucht, met de 300mm, uit de hand, op 1/80s (!). En doe dan je ogen dicht en stel je eens voor dat dit een belangrijk persoon is, een topcrimineel, een geheime historische ontmoeting, wereldnieuws, maak er maar een mooi verhaal van. Dan is er ineens niets mis met extreme ISO's, een beetje ruis, etc... Lang leve ISO honderd twee duizend vier honderd!!!
Nikon D6 - VR 300mm f/2.8G - ƒ/2.8 - 300.0 mm - 1/80s - ISO 102.400
(merk op, de meeste EXIf readers gaan niet hoger dan 65535 vanwege 16-bit integer overflow)-------------
Maar terug op de Z9;
de D6 is mijn ogen wel echt een behoorlijke stap beter in hoge ISO's dan de Nikon Z9 (die ook zeker niet slecht is hoor). Ze hebben een klein beetje geknipt in de montage waardoor de door mij toegevoegde nuance is weggevallen. De Z9 zou ik niet zomaar boven de ISO 8000 schieten, dan verlies je wel echt kleuren en contrast. Vooral die kleuren kun je achteraf niet meer terug editten, en krijg je ook niet terug met schalen naar D6 afmetingen
. Dus ik zie de Z9 voor mijzelf voorlopig echt als een toevoeging op de D6, niet als een 1:1 vervanging (en ja dat is een luxe-probleem, maar dat is ook mijn werk)