Z9 aangekondigd

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor bcvthul » wo mar 10 2021 8:55 pm

Nou niet te vroeg negatief zijn. Wacht eerst wat de camera allemaal kan en waarom Nikon voor zo'n model camera heeft gekozen.
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor EdvandeZilver » wo mar 10 2021 8:59 pm

Mwah, de huidige sets Z camera's zijn de vervangers van de "consumenten" DSLR's, deze Z9 toch duidelijk van de toch al grotere D5/D6 waar ook al zo'n geïntegreerde grip onder hangt.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor henkk » wo mar 10 2021 9:01 pm

En ik ben benieuwd wat hiervan gaat doorsiepelen naar de prosumer modellen. Een Z8 bij voorbeeld? (ooit droomde ik van een D300 met de sensor van de D3 en zie daar, even later kwam de D700).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Patrick » wo mar 10 2021 9:02 pm

Volgens mij is de markt waar nu op gedoeld wordt al prima afgedekt door de Z6/Z7 modellen. Dit is gewoon een ander beest! Het zou mij niet eens verbazen als ze er een 20mpix sensor in lepelen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Patrick » wo mar 10 2021 9:05 pm

henkk schreef:En ik ben benieuwd wat hiervan gaat doorsiepelen naar de prosumer modellen. Een Z8 bij voorbeeld? (ooit droomde ik van een D300 met de sensor van de D3 en zie daar, even later kwam de D700).

Later zijn de Dx modellen juist de snelle pro modellen geworden met relatief weinig pixels en zijn de Dxx0 modellen de pixelmonsters. Zoals ik hiervoor ook al zei: ik denk dat dit een spiegelloze D6-achtige camera gaat worden. Wat ook wel logisch is!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor EdvandeZilver » wo mar 10 2021 9:05 pm

Richard schreef:Van mij mogen ze komen :D :
Afbeelding
Van https://photorumors.com/2020/11/19/updated-nikon-z-lens-roadmap/

Al is het om een dag te huren. :wink2:

Op de roadmap staan of in de winkel liggen is best nog een verschil, die Nikon Z teleconverter 2.0x is helaas nog steeds niet leverbaar.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor henkk » wo mar 10 2021 9:10 pm

8 k filmen zal wel verder doorsiepelen (en dan wordt het aantal fps ook steeds minder interessant). Verder is de vraag wat een 'stacked sensor' voor voordelen gaat hebben boven een BSI (alhoewel de stacked dat ook wel zal hebben). Er is natuurlijk altijd nog winst te halen in dynamisch bereik c.q. iso-invariantie. Een pure verhoging van het aantal pixels is m.i. het minst interessant en mss blijft het inderdaad bij 20 of 30.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor JvdKooij » do mar 11 2021 6:00 am

MartinT schreef:
Ad B schreef:Mijn nieuwsgierigheid voor deze camera is nu alweer (bijna) voorbij... zo ongeveer...
Ík vind het helemaal niks dat er een vaste batterijgrip aan moet zitten, daar wordt ie veel te groot van.
Dé concurrent, de Sony A1, die blijft gewoon klein en licht... Ook peperduur... Maar goed...
Mocht je veel batterij nodig hebben, dan past daar ook een grip onder.
:prost:


Voor een flink deel eens met Ad.
Het is zo’n groot apparaat, terwijl we het juist zo mooi vinden dat de Z-serie lichter en kleiner is dan de F-camera’s.
Had de tegenhanger van de Sony A1 verwacht , niet een spiegelloze D6+ :(


op bijvoorbeeld nikon rumors staan verschillende plaatjes waar ze de beide camera's vergelijken, die Z9 is echt niet zo groot als een D6, wat mij betreft ziet hij er prima uit, mooi klein en compact voor zo'n pro camera.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor mozes » do mar 11 2021 7:11 am

Persoonlijk vind ik het wel prettig een grote camera.
Ligt ook wel aan wat je fotografeert, en vooral hoe.

Als ik bv kijk naar wat mijn D5 te verduren heeft, de camera raakt nogal eens iets wat niet de bedoeling is.
De Z9 lijkt ook prima tegen wat stoten te kunnen, dat idee heb ik niet bij de andere Z modellen.

Afbeelding
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Richard » do mar 11 2021 11:56 am

Op de foto ziet het er naar uit dat de Z9 geen "pretstanden" heeft.

Grip voor bij de Z6II is besteld.

De grip onder de D750 ging er alleen van af om de batterij in de D750 te verwisselen, is bij de Z6II niet nodig. De D750 voelde klein zonder grip.

De Z6II behandel ik niet anders dan de D750; ik probeer er zuinig op te zijn. De D750 heeft wel eens een stoot opgelopen en niets van over gehouden.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor mozes » vr mar 12 2021 8:14 pm

Afbeelding
Image credit: Yong Choi
De Z9 is iets kleiner dan de D6.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Ericb » za mar 13 2021 1:27 pm

Als je onder de Z6II/Z7II een grip zet komen de Z9 en de Z6II en Z7II dichter bij elkaar en valt het verschil een stuk kleiner uit.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor jvdme » za mar 13 2021 1:58 pm

Nog geen prijsindicatie gezien. Een Sony A1 is e 7.299,- en heeft geen verticale grip.
Ik gok op een nieuwprijs e 9.999,-. (Daar koop je een leuke auto voor.)
jvdme

Forumlid
Berichten: 446



Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Patrick » za mar 13 2021 2:04 pm

Ik heb een element voor op mijn draaitafel dat per kilo echt veel duurder is dan alles dat Nikon ooit uitgebracht heeft aan camera's... of welke auto ooit. Prijs lijkt me een beetje een non-discussie. Dit soort camera's worden gemaakt voor een bepaalde doelgroep en er wordt echt wel nagedacht over wat iets kan/mag kosten. Dit is geen camera bedoeld voor de gemiddelde fotograaf. De ontwikkelkosten zullen ook relatief hoog zijn per verkochte eenheid, wat ook deels de prijs bepaalt.

Ga voor de grap eens kijken wat een beetje leuke Leica-set kost. Zijn we gelijk klaar.

Apart trouwens dat dit altijd een punt lijkt te zijn terwijl niemand het vreemd lijkt te vinden dat er auto's gemaakt worden die vrijwel niemand betalen kan...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor mozes » za mar 13 2021 2:08 pm

net onder de 7000 of er net boven schat ik....
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten