Z9 aangekondigd

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Re: 0Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor MarcoEos70D » do jan 20 2022 3:56 pm

George Fennes schreef:Er schijnt genoeg belangstelling voor de Z9 te bestaan.
Als ik me niet vergis moet hij 5999 euro kosten.

Ik verbaas me ook wel over het grote aantal kopers wat ik op dit forum en op de Facebook-groepen tegenkom. Degenen die dat melden, zijn vaak niet eens de profs, maar hobbyisten. Dan is 6k voor een body best serieus geld. Maar blijkbaar mag (en kan) een bobby nog steeds geld kosten.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Karina2 » do jan 20 2022 4:30 pm

Vanuit financieel oogpunt stellen pro's zichzelf vaak andere vragen zoals:
" Verdien ik het terug en op welke termijn? Wat schrijf ik af en op welke termijn?"
Terwijl de amateur zichzelf vraagt: "Wil ik het hebben en kan ik het bekostigen?"
Dat laatste is vaak overzichtelijker en een eenvoudiger besluitvormingsproces.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1540


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor George Fennes » do jan 20 2022 5:03 pm

Je moet het er voor over kunnen en willen hebben.
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor ben42 » vr jan 21 2022 12:19 pm

Emotie:
Vincent schreef:Mamma en Oma waren weer blij in elk geval.
Voor iemand als Vincent had hij dit resultaat met elke camera bereikt, misschien met uitzondering van de Kodak disc camera. **)

Voor veel mannen (en vrouwen)***) zijn ook spullen vaak emotie. Soms verliest de reden het van de emotie. Natuurlijk volgt bij mannen (en vrouwen) daarna altijd wel een reden. Zo heb ik eens een collega gehad die een bepaald model auto fantastisch vond. Tot die auto, gezinsauto van het jaar werd, toen was de liefde ineens over. Voor mannen (en vrouwen) is dit ook zo voor allerlei apparatuur (computer, auto en zelfs keukenapparatuur die ze zelf nooit gebruiken). Ook camera's brengen emotie teweeg.

George Fennes schreef:Heren/Dames succes met dit mooie juweeltje.
Iedere moderne camera beschouw ik als juweeltje.
Mensen zouden best eens wat meer tevreden kunnen zijn met wat ze hebben :frown:, of misschien wat voor ze haalbaar is.
De meesten zijn gelukkig tevreden met wat ze hebben. :) :clap:

Ben
(Een gelukkige bezitter van een D7200 en ook de Z9 wel zou kunnen betalen (zelfs met partner toestemming), maar al tevreden is.)
Sorry voor deze emotie rant in de Z9 draad, maar daar ging het nu eenmaal los. (Sorry :sick: )

**)
Kodak disc Een fabeltastisch stukje technologie.Helaas waren de foto's wat minder fantastisch

***)
Het NAS (Nikon Aankoop Syndroom) is binnen de club niet onbekend, bij mannen volgens mij wat sterker dan bij vrouwen, hierbij speelt soms eerst de emotie en daarna pas de reden een rol.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor justme » vr jan 21 2022 12:33 pm

je zou voor de gein eens op een horloge forum moeten meelezen, maar dit geldt natuurlijk voor meerdere hobby's.

Daarnaast lijkt het me best interessant te weten hoe een zgn. pro aan z'n apparatuur komt, dan wel zelf aangeschaft, dan wel via z'n werkgever.

Ik ben zelf een hobbyist, meeste zelf aangeschaft
Echter sinds ik voor m'n werkgever meer en meer mag fotograferen voor projecten of andere zaken, heb ik wel vaker kosten gedeclareerd dan wel apparatuur mogen uitzoeken die door de zaak betaald is. Er is dus wel zeker een vorm van schaalverdeling in hoeverre dit bij iemand van toepassing is.

Een werkgever ziet ook wel ( al dan niet aangedragen door de fotograaf )wat er technisch haalbaar is met bepaalde hardware en software. Dat zelfde geldt bij een ZZP'er net zo lijkt me. Als het geld gaat opleveren, verdient het zich wel terug.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten