Z9 aangekondigd

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Huib » ma mar 15 2021 9:42 am

Patrick schreef:Ik heb een element voor op mijn draaitafel dat per kilo echt veel duurder is dan alles dat Nikon ooit uitgebracht heeft aan camera's... of welke auto ooit. Prijs lijkt me een beetje een non-discussie. Dit soort camera's worden gemaakt voor een bepaalde doelgroep en er wordt echt wel nagedacht over wat iets kan/mag kosten. Dit is geen camera bedoeld voor de gemiddelde fotograaf. De ontwikkelkosten zullen ook relatief hoog zijn per verkochte eenheid, wat ook deels de prijs bepaalt.

Ga voor de grap eens kijken wat een beetje leuke Leica-set kost. Zijn we gelijk klaar.

Apart trouwens dat dit altijd een punt lijkt te zijn terwijl niemand het vreemd lijkt te vinden dat er auto's gemaakt worden die vrijwel niemand betalen kan...

+1
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Skippy » ma mar 15 2021 9:55 am

Patrick schreef:Apart trouwens dat dit altijd een punt lijkt te zijn terwijl niemand het vreemd lijkt te vinden dat er auto's gemaakt worden die vrijwel niemand betalen kan...

Lijkt mij een onbewezen stelling :wink: Het is altijd zo geweest dat apparatuur in het hoge(re) segment niet voor iedereen bereikbaar is. Het mooie van deze tijd is gelukkig dat menigeen met betaalbare apparatuur prima foto's kan maken en plezier kan hebben.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Ronald53 » di apr 20 2021 4:12 pm

Het zal niet lang meer duren, er is al rekening mee gehouden op de Nikon site.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A415F met Tapatalk
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor robcctje » do apr 22 2021 9:00 am

Zal wel net voor de olympische spelen op de markt komen.

Gr Rob
Gebruikersavatar
robcctje

Clublid
Berichten: 1386


Locatie: Nordhorn
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Gerard de Zwaan » do apr 22 2021 1:37 pm

Ik zag bij cameranu.nl de Z9 als pre-order kunt krijgen, https://www.cameranu.nl/nl/p3223491/nik ... amera-body Ik neem aan dat het bij de concurrenten net zo is. Prijs en leverdatum is nog niet bekend.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1460


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Huib » vr mei 28 2021 12:23 pm

Op zich vind ik het een zinloze update als er nog geen tele objectieven van formaat zijn uitgebracht. De FTZ adapter ervaar ik als minder. Met een F 500mm F4 vr op de Z6 is elke verhouding zoek.

Wat betreft het uitbrengen van nieuwe body's loopt Nikon constant achter de feiten aan, zeker wat het video gebeuren betreft.

Dat de Z serie al snel is geüpdate naar de ZII bevestigd dit nog eens. Eigenlijk wordt de consument met deze miskleun opgezadeld.

Ervaar ik de Z6 als een slechte camera? Niet echt maar het is ook "net niet".

Loop al een half jaar te dubben om na meer dan 50 jaar als Nikon gebruiker, over te stappen naar de Sony A1.

Wacht de D9 nog af en is het weer net niet en over priced t.o.v. de concurenten dan stap ik over.
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Huib » vr mei 28 2021 1:36 pm

Moet Z9 zijn :)
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Skippy » vr mei 28 2021 1:36 pm

Die Sony A1 is nog kleiner dan een Nikon Z. Als je een flinke tele op de A1 draait lijkt mij dat qua ergonomie ook niet ideaal. Met je eens dat Nikon traag is in vergelijking met Canon en Sony. Die hebben ook meer budget en Sony zeker is minder conservatief.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Huib » vr mei 28 2021 1:57 pm

Skippy schreef:Die Sony A1 is nog kleiner dan een Nikon Z. Als je een flinke tele op de A1 draait lijkt mij dat qua ergonomie ook niet ideaal. Met je eens dat Nikon traag is in vergelijking met Canon en Sony. Die hebben ook meer budget en Sony zeker is minder conservatief.


Sony heeft een hele mooie 200-600 die rond de 2 kg weegt en dan is alles weer in verhouding. Hele mooie resultaten gezien in combinatie met diverse body's waaronder ook de A1. De prijs van rond de 2000 euro is ook heel sterk.

Mijn huidige 500 weegt iets meer dan 3.88 kg en dat gezeul ben ik een beetje zat op mijn ouwe dag :lol:

Wanneer Nikon de 200-600 gaat uitbrengen????
Laatst gewijzigd door Huib op vr mei 28 2021 2:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Skippy » vr mei 28 2021 2:05 pm

Aha, duidelijk(er) Huib. Dan lijkt een overstap voor jou logisch. Succes met het vervolg.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Ronald53 » vr mei 28 2021 3:36 pm

Huib schreef:Wanneer Nikon de 200-600 gaat uitbrengen????
Het gerucht gaat dat Nikon volgende week wat nieuwe producten gaat aankondigen. Ben benieuwd.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor jan24 » vr mei 28 2021 5:29 pm

Nieuwe producten? Nou, ik laat mij verrassen!
Heb mijn wensenlijstje al klaar, vrees dat Nikon daar niet meteen op zal inspelen.
Project D7500 staat nu even in de ijskast.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1784


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor ReneG » vr mei 28 2021 5:33 pm

Ik vind dat zwaardere zelf prima zolang ze de EVF maar een keer echt goed maken. Daarentegen wordt het voor de meesten hier denk ik een theoretische discussie, ik denk dat hij de hoofdprijs gaat kosten...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor Skippy » vr mei 28 2021 6:22 pm

En voor de meesten van ons overkill aan mogelijkheden en/of specificaties.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 aangekondigd

Berichtdoor henkk » vr mei 28 2021 9:20 pm

Ja maar dat geldt voor ongeveer al mijn camera's. En onze auto kan ook veel harder dan hier mag. En toch is het leuk om te hebben.

P.S
En regelmatig gebruik ik een camera op de rand van z'n mogelijkheden. Dat dan ook wel weer (maar auto niet 😁).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten