geheugenbanken

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Re: geheugenbanken

Berichtdoor Skippy » di mar 16 2021 10:10 am

Thom Hogan schrijft hierover dit in zijn handleiding.

"The Exposure mode, shutter speed, and aperture you were using when you saved the settings is also saved. Most PHOTO SHOOTING options are, as well (though not Storage folder, Choose image area, Multiple exposure, Interval timer shooting, Time-lapse movie, or Focus shift shooting. Also your Shooting Method is not saved in these settings.)"

Klopt met hetgeen Ronald schreef, als je bijvoorbeeld de belichting aanpast en je zet de camera uit en weer aan heb je de belichtingsinstellingen terug van de actieve U-setting. Bijzonder hinderlijk!
Skippy

Moderator
Berichten: 11663


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: geheugenbanken

Berichtdoor Nikkormaat » di mar 16 2021 10:35 am

Kan iemand dit even doorgeven aan Nikon? :D

Prima contact mogelijkheden. Ik werd vriendelijk te woord gestaan.
Telefoon 09001 22 55 64 of email naar
https://www.nikonimgsupport.com/eu/BV_ask_support

Nikon is bezig met een update van de firmware. Misschien willen ze het commentaar meenemen.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: geheugenbanken

Berichtdoor Ronald53 » di mar 16 2021 2:26 pm

Hallo Nikkormaat, ik heb de link die jij geeft gebruikt en aan de hand van mijn voorbeeldje hierboven een voorstel gedaan. Ik ben benieuwd, het zou mij wel heel erg verbazen als dit gerealiseerd wordt.
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1568


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: geheugenbanken

Berichtdoor Nikkormaat » di mar 16 2021 3:04 pm

:thumbup: Hoop doet leven. En niet geschoten is altijd mis. Ik ben ook erg benieuwd wat er met mijn klacht wordt gedaan over de onmogelijkheid om remoteflitsers via de monitor van de Z aan te sturen.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: geheugenbanken

Berichtdoor Nikkormaat » di mar 16 2021 5:37 pm

Ik vermoed, Ronald, dat jouw verzoek ingewilligd kan worden.
Ik heb mijn D750 er voor jou bij gepakt. Als een belichtingcorrectie via de gebruikersinstellingen in een U is opgeslagen, blijft die correctie in tegenstelling tot mijn Z6 ll na aan/uit zetten wel in de U staan.
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op di mar 16 2021 6:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: geheugenbanken

Berichtdoor Ronald53 » di mar 16 2021 5:59 pm

Ik heb wel gemerkt dat dat uit- en aanzetten met enkele seconden ertussen moet gebeuren. Doe je het te snel, dan worden de instellingen wel bewaard.

Verstuurd vanaf mijn SM-A415F met Tapatalk
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1568


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: geheugenbanken

Berichtdoor Nikkormaat » di mar 16 2021 11:17 pm

Ik vraag mij af wat ik in mijn vorige poging anders heb gedaan, maar nu blijft die belichtingcorrectie na ongeacht snel en trager aan/uit zetten wel in de U van de Z6 ll opgeslagen. :crazy:
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: geheugenbanken

Berichtdoor Ronald53 » do mar 18 2021 1:02 pm

Nikkormaat schreef:Ik vraag mij af wat ik in mijn vorige poging anders heb gedaan, maar nu blijft die belichtingcorrectie na ongeacht snel en trager aan/uit zetten wel in de U van de Z6 ll opgeslagen. :crazy:

Heel vreemd, ik heb het net ook nog uitgebreid geprobeerd, bij verschillende U-standen, en aanpassingen gaan verloren bij uit- en weer aanzetten (tenzij ik dat heel snel achter elkaar doe).
Ik heb er ook de gids van Thom Hogan op nageslagen, en hem n.a.v. hetgeen hij schrijft de onderstaande tekst gemaild. Hij schrijft volgens mij dat de aanpassingen bewaard moeten blijven. In dat geval is mijn Z 6 kennelijk niet in orde.
Ik heb inmiddels ook bericht van Nikon. Mijn verzoek om aanpassing is doorgegeven aan "de desbetreffende afdeling", en mij wordt als oplossing aangedragen om gebruik te maken van een van de standen P, S, A of M. Ik had niet meteen de toezegging verwacht dat e.e.a. opgelost gaat worden, maar deze oplossing aandragen is wel heel erg blond, ik had juist aangegeven dat ik graag een gedrag zou zien dat overeenkomt met dat van de standen P, S, A of M.
Enfin, ik wacht op nader bericht van Nikon en Thom Hogan. Dit is hetgeen ik aan hem mailde:

Dear Thom,

I have a question with respect to the use of the U1/U2/U3 settings of my Z 6. I refer to your Complete Guide to the Nikon Z6 and Z7 — 3rd Edition. At page 281 it is written:

Note: Settings are remembered when the camera is powered off
as long as you haven’t changed the Mode dial position. If
you do change the Mode dial position while powered
down, the camera will revert to the saved U# settings (i.e.
won’t remember the last exposure setting you set, or any
other changes you made).


I may misinterpret this, but according to me this is what should happen:
1. I program (at least one of) the user settings, say U1;
2. When I use de Mode dial to select U1, the programmed settings become active;
3. In case I change one or more of the settings, e.g., ISO setting, the setting is remembered even if I power off and on;
4. It takes changing of the Mode dial position to discard my new ISO setting and revert to the saved U1 setting.

The problem that I have is that step 3 is not what happens (unless I power ON almost instantaneously after powering OFF). After changing the ISO setting (or whatever other setting, e.g., aperture), this altered setting is lost after power off/on, even if I do not change the position of the Mode dial. This is a real nuisance, at least it is for me.

Now my questions to you are:
- Do I interpret your guide correctly?
- If so, is my Z 6 not behaving as it should?
- If there is nothing wrong with my camera, do you see any possibilities to ask Nikon to implement the behavior that I desire (and that, according to me, is how you describe its behavior in your guide?)

Kind regards,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1568


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: geheugenbanken

Berichtdoor Nikkormaat » do mar 18 2021 1:25 pm

Zou het een verschil tussen de firmware van de Z6 en Z6 ll kunnen zijn?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: geheugenbanken

Berichtdoor Ronald53 » do mar 18 2021 3:40 pm

En hoe krijg jij de U-setting zonder aanpassingen weer terug? Zoals Thom Hogan aangeeft?

Verstuurd vanaf mijn SM-A415F met Tapatalk
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1568


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: geheugenbanken

Berichtdoor Nikkormaat » do mar 18 2021 4:56 pm

Ik heb naar aanleiding het verhaal van Thom Hogan, heb ik allerlei combinaties uitgeprobeerd.
Als ik b.v. in A een belichtingscorrectie min - aanbreng, blijft die na uitzetten voor alle PSAM posities bewaard. Als ik al eerder een andere correctie (b.v. plus +) in een U had opgeslagen, verandert de onder A gebruikte min - correctie, zodra ik de U activeer in de onder U opgeslagen plus + correctie. Als ik weer terug ga naar PSAM wordt de daar gebruikte min - correctie getoond. Hetzelfde geldt voor een verandering in ISO. Zo lang ik in een U, de waarde voor belichting of ISO wijzig zonder op te slaan en daarna een PSAM selecteer of de camera uitzet, worden de oorspronkelijke waardes uit die U of PSAM gehanteerd.
Ik merk geen verschil bij verdraaien van de schijf tussen PSAM en U's voorafgaand of na het uitzetten. Instellingen in een U vervangen de instellingen die in PSAM gedaan zijn en andersom.
Dus zo lang ik aanvullende correcties in een U niet via "Gebruikersinstellingen" in een U heb opgeslagen, raak ik die laatste correcties kwijt na uitzetten van de camera.
Volgens mij is dat hetzelfde als wat Thom Hogan onder "Note" beschrijft.
Als je definitief iets in een U wil veranderen, moet je die wijziging via "Gebruikersinstellingen" opnieuw opslaan. Dat had jij waarschijnlijk ook al bedacht.
En... voor de correctie naar die allereerste waarde in een U, moet je de geheugenbank in jouw bovenkamer aanspreken. :D Dus moet je daar niet te lang mee wachten.
Ik hoor graag van je of jij iets anders ontdekt.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: geheugenbanken

Berichtdoor Ronald53 » do mar 18 2021 5:52 pm

Ik heb al een respons van Thom, middels twee mailtjes. Ik citeer:

The complexity creates complexity in describing.
The “exposure” will be remembered on power off/on. Other settings won’t be, they’ll be restored to original. So technically, my sentence is correct but not complete. I’ll address that in a future update.


En even later een 2e mailtje:

Just changed the wording to:
Settings aren’t remembered when you power the camera off; they’ll be restored to what was saved when you turn the camera back on. If you change the Mode dial position, the camera also will revert to the saved U# settings (i.e. won’t remember the last exposure setting you set, or any other changes you made).


Die laatste tekst komt 1:1 overeen met hetgeen mijn Z 6 doet. En ik zou graag zien dat-ie het anders deed. Dat uit- en weer aanzetten niet resulteert in het verlies van aanpassingen, en een actie als bijvoorbeeld het verdraaien van de Mode knop er wel toe leidt dat de tijdelijke aanpassingen verloren gaan. Dus maar afwachten of Nikon iets met mijn voorstel gaat doen.
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1568


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten