geheugenbanken

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Re: NCN Magazine maart 2021

Berichtdoor Nikkormaat » ma mar 15 2021 11:47 am

In het artikel "Tips voor thuisblijvers" van Alco van Ingen wordt het nut van geheugenbanken beschreven. Die functie is onder andere bij een D750 en de Z camera's niet beschikbaar.
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen geheugenbanken en de functie van U(ser) 1, U2 en U3? Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op ma mar 15 2021 12:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NCN Magazine maart 2021

Berichtdoor EdvandeZilver » ma mar 15 2021 12:00 pm

Op de Z camera's zijn dat dus de geheugenbanken.
Maak je favoriete instellingen voor verschillende situaties, en sla ze op via "Setup-Menu" > "Gebruikersinstellingen opslaan" onder U1, U2 of U3.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NCN Magazine maart 2021

Berichtdoor Nikkormaat » ma mar 15 2021 12:18 pm

Dank je. Dat vermoedde ik al, omdat er in de online-gebruiksaanwijzing van Nikon Nederland in "Setting Guide (For Still Photography)" voor de Z6 ll naar de U1, U2, en U3 wordt verwezen om voorinstellingen op te slaan. Het lijkt er dus op dat er afhankelijk van de manier waarop die functie beschikbaar is een andere term wordt gebruikt.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NCN Magazine maart 2021

Berichtdoor Skippy » ma mar 15 2021 12:38 pm

Het concept van geheugenbanken verschilt van dat van gebruikersinstellingen. Bij de camera's met geheugenbanken kun je meer instellingen opslaan, bovendien kun je een geheugenbank een zelfgekozen naam geven en je kunt het selecteren van een geheugenbank aan een drukknop (sneller!) toewijzen. Kortom, m.i. een beter concept dan de gebruikersinstellingen van de huidige Z-camera's. Maar ja, beter iets dan niets.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NCN Magazine maart 2021

Berichtdoor Nikkormaat » ma mar 15 2021 2:34 pm

Als je aan die geheugenbanken gewend bent, lijkt het mij vervelend als van een D800 - 850 naar een Z7 wil overstappen en er dan achterkomt dat die functie ontbreekt. Dat zou met een upgrade van de firmware opgelost moeten kunnen worden. En is voor andere modellen misschien ook handig
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NCN Magazine maart 2021

Berichtdoor Skippy » ma mar 15 2021 2:59 pm

Nikkormaat schreef:Als je aan die geheugenbanken gewend bent, lijkt het mij vervelend als van een D800 - 850 naar een Z7 wil overstappen en er dan achterkomt dat die functie ontbreekt. Dat zou met een upgrade van de firmware opgelost moeten kunnen worden. En is voor andere modellen misschien ook handig

Ik schat in dat je een firmware upgrade hiervoor bij de Z6II en Z7II kunt vergeten. Te complex en vanuit marketingoogpunt (productdifferentiatie van de Z-camera's) niet gewenst. De Z9 zal daarom waarschijnlijk wel weer geheugenbanken krijgen. En een toekomstige Z8 als spiegelloze opvolger van de D850 ook.

Maar we dwalen af, weer een mooi magazine waarvoor dank aan alle betrokkenen!
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NCN Magazine maart 2021

Berichtdoor Nikkormaat » ma mar 15 2021 5:56 pm

Ik heb de moderator gevraagd een apart draadje voor geheugenbanken te maken
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

(nut van) geheugenbanken

Berichtdoor henkk » ma mar 15 2021 8:57 pm

Discussie n.a.v. het NCN Magazine maart 2021
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: geheugenbanken

Berichtdoor Ronald53 » ma mar 15 2021 9:27 pm

Toen ik de Z 6 kocht ging ik voor het eerst gebruik maken van de U1/U2/U functies. Ik had al gauw grote ruzie met die optie. De reden is dat ik aanvankelijk niet in de gaten had dat aanpassingen die ik deed op de instellingen, verloren gingen als ik de camera uitzette. Dus, stel ik gebruik U1 voor landschap, maar vanwege de lichtomstandigheden besluit ik 0,7 stop overbelichting toe te willen passen. Die aangepaste instelling is weer weg na uit- en weer aanzetten. Dat is dan afwijkend van de normale stand (voor mij is dat heel vaak de P-stand), daar blijft alles dat je aanpast bewaard. En omdat ik de camera heel frequent automatisch uitzet, snapte ik aanvankelijk niet wat er gebeurde. Ik zou het meest gebaat zijn bij een stand waar je een bepaalde vooraf gedefinieerde setting als basis gebruikt en daar vervolgens vrijelijk in kunt rommelen. Waarbij die aanpassingen niet verdwijnen met uit- en aanzetten, maar pas als je het tijd vindt om de oorspronkelijke setting (of en andere) op te halen en als basis voor je volgende opnamen te gebruiken.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: geheugenbanken

Berichtdoor Nikkormaat » ma mar 15 2021 10:52 pm

Begrijp ik het goed, dat je jouw instelligen telkens kwijt raakte? Ik sla de instellingen in de U1 t/m 3 op vanuit het SetUp-Menu met de optie "gebruiksinstellingen opslaan". Ik heb die optie voor eventuele verbetering weer vastgelegd in "Mijn Menu". Als ik een van de U's gebruik, kan ik die afhankelijk van de situatie aanpassen. Zo lang ik die wijzigingen niet opsla, blijft de U versie onaangetast. Hoe gebruik jij de User-standen?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: geheugenbanken

Berichtdoor EdvandeZilver » ma mar 15 2021 11:16 pm

@ Ronald, daar liep ik in het begin ook tegenaan. Maar je moet de wijzigingen die je maakt onder U1, U2 of U3 voordat je de camera uitzet eerst opslaan zoals ik al eerder vernoemde via het Setup Menu -> "Gebruikersinstellingen opslaan" onder U1, U2 of U3, dan blijven ze netjes bewaard. Nou ja, bijna alles, er zijn bepaalde instellingen die je niet in een geheugenbank kunt opslaan.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: geheugenbanken

Berichtdoor Skippy » di mar 16 2021 9:33 am

EdvandeZilver schreef:@ Ronald, daar liep ik in het begin ook tegenaan. Maar je moet de wijzigingen die je maakt onder U1, U2 of U3 voordat je de camera uitzet eerst opslaan zoals ik al eerder vernoemde via het Setup Menu -> "Gebruikersinstellingen opslaan" onder U1, U2 of U3, dan blijven ze netjes bewaard. Nou ja, bijna alles, er zijn bepaalde instellingen die je niet in een geheugenbank kunt opslaan.

Ik vermoed dat Ed hier gebruikersinstellingen bedoelt i.p.v. geheugenbank ... Ik zal eens kijken wat Thom Hogan hierover in zijn handleiding te melden heeft. In ieder geval is het zo dat iets fundamenteels als de Ontspanstand/Release Mode niet in de gebruikersinstellingen wordt opgeslagen.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: geheugenbanken

Berichtdoor justme » di mar 16 2021 9:52 am

Klopt, John had laatst ook al een mooie verzoek hiervoor die helaas niet mogelijk is; HDR bracketing vraagt om meerdere opnames, je zou dus graag de self timer ( die dan drie of meer shots maakt ) willen vastleggen onder een geheugenbank....
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: geheugenbanken

Berichtdoor Skippy » di mar 16 2021 10:07 am

Voordat er weer begripsverwarring ontstaat, de huidige Z-cameras hebben uitsluitend gebruikersinstellingen, dat zijn dus geen geheugenbanken.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: geheugenbanken

Berichtdoor Ronald53 » di mar 16 2021 10:08 am

Nikkormaat schreef:Begrijp ik het goed, dat je jouw instelligen telkens kwijt raakte? Ik sla de instellingen in de U1 t/m 3 op vanuit het SetUp-Menu met de optie "gebruiksinstellingen opslaan". Ik heb die optie voor eventuele verbetering weer vastgelegd in "Mijn Menu". Als ik een van de U's gebruik, kan ik die afhankelijk van de situatie aanpassen. Zo lang ik die wijzigingen niet opsla, blijft de U versie onaangetast. Hoe gebruik jij de User-standen?
De instellingen in de U-standen raak ik niet kwijt, maar de modificaties die ik daarop aanbreng tijdens het fotograferen (maar niet opnieuw opsla in U1), zijn wel verdwenen na uit- en aanzetten. En daarin wijkt een U-stand af van hetgeen er gebeurt bij een van de PASM standen, als je daar wat aanpast, blijft dat actief ook na uit- en aanzetten. Ik heb in het begin even met de U-standen gewerkt, maar doe dat nu niet meer, ik werk meestal in de A-stand (en dus niet in de P-stand, zoals ik eerder schreef).
Ik zou het liefst zien dat het zo werkt:
- Je programmeert de U-standen;
- Ga je fotograferen dan kies je één van deze standen, bijvoorbeeld U1;
- Wil je n.a.v. de situatie op dat moment wat aanpassen, dan doe je dat (bijvoorbeeld 0,7 stop overbelichten);
- Zet je de camera uit en weer aan, dan is die laatste aanpassing nog steeds actief;
- Wil je weer terug naar de U1-insteling zonder aanpassing van +0,7 stop, dan reset je bijvoorbeeld via één van de programmeerbare knoppen, of in het i-menu.

Kan iemand dit even doorgeven aan Nikon? :D :D
Laatst gewijzigd door Ronald53 op di mar 16 2021 10:13 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten