Z7: "on/off" schakelaar gaat HEEL erg zwaar

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Z7: "on/off" schakelaar gaat HEEL erg zwaar

Berichtdoor ehh000 » di apr 06 2021 8:38 am

Beste forummers,

Ik heb een probleem met mijn Z7: de "on/off" schakelaar gaat HEEL erg zwaar in de “on" stand. Het is een gradueel proces geweest (het kostte steeds ietsje meer kracht) maar sinds eind vorige week moet ik soms echt belachelijk veel kracht uitoefenen om de camera aan te krijgen. Ik moet echt met een nagel achter het “lipje” van de on/off schakelaar veel kracht zetten. Het nare van het euvel is dat het zich bijna altijd voordoet maar niet in 100% van de gevallen. Het kost altijd veel kracht (veel meer dan toen de camera nieuw was) maar soms absurd veel: mijn nagel is er zelfs kapot van gegaan!

Herkent iemand dit?

Ik heb direct contact met de verkoper opgenomen en die heeft een notitie gemaakt dat het probleem optrad binnen de garantieperiode (die PRECIES de dag erna verviel). Verder heb ik voor deze week een afspraak gemaakt in een filiaal van de verkoper om de camera te laten inspecteren. Telefonisch werd mij meegedeeld dat reparatie wel 4 tot 6 weken kon duren. Contact met een andere leverancier leerde mij dat zelfs die 6 weken nog een optimistische schatting kan zijn als er voor de reparatie geen benodigde onderdelen op voorraad zijn.

Ik wil Nikon in Beverwijk deze week mijn probleem voorleggen want de verkoper maakt geen gebruik van Nikon NL voor de reparaties, zelfs niet als ze onder de fabrieksgarantie vallen.

Maar het echte probleem is: ik kan/wil niet zonder mijn camera!

Als Nikon in Beverwijk mij kan vertellen dat zij de camera snel kunnen fixen dan breng ik de camera naar Beverwijk, garantie of niet. Als de leverancier een inruil/demo Z camera heeft die ik gedurende de reparatieperiode kan gebruiken dan is dat ook een prima oplossing.

Maar wat doe ik als geen van beide scenarios mogelijk is? Ik denk dat ik dan van de reparatie afzie en de camera gewoon continu aan laat staan. Is dat verstandig? Tot nu toe was ik gewoon na een foto gemaakt te hebben de camera direct uit te zetten en ik merk dat - nu ik dat niet meer doe - de accu een stuk sneller leegloopt. Ik heb 4 accu’s dus dat moet geen probleem zijn maar ...

Heeft iemand nog suggesties dan hoor ik die graag.

Groet,

Edwin
Z7
Z 14-30 f/4 S
Z 24–70 f/4 S
Z 70-200 f/2.8 VR S
Z DX 16-50 f/3.5-6.3 VR
ehh000

Forumlid
Berichten: 115



Onderwerp:

Re: Z7: "on/off" schakelaar gaat HEEL erg zwaar

Berichtdoor ehh000 » di apr 06 2021 1:17 pm

Update:

De stoute schoenen aangetrokken … ik las vorige week op het web over soortgelijke problemen maar dan bij een ander model (D7000): met flosdraad onder de on/off knop schoonmaken. Ik had dat al een keer geprobeerd en ik durfde niet veel kracht te zetten dus die poging gestaakt want het draad kreeg ik niet onder de on/off knop.

Vanochtend dacht ik f#ck it, ik doe nog een poging. En … het werkte! De knop doet het nu weer als vanouds.

Het flosdraad dat ik gebruikte was waxed en die waslaag werd dus door de on/off knop van het draad geschraapt. Daarna heb ik geprobeerd eerst met een mes het wax-laagje van de draad te halen. Dat ging beter en zojuist een unwaxed dental floss besteld.

Sorry voor alle commotie :D :D

E
Z7
Z 14-30 f/4 S
Z 24–70 f/4 S
Z 70-200 f/2.8 VR S
Z DX 16-50 f/3.5-6.3 VR
ehh000

Forumlid
Berichten: 115



Onderwerp:

Re: Z7: "on/off" schakelaar gaat HEEL erg zwaar

Berichtdoor Skippy » di apr 06 2021 1:59 pm

Mooi dat je de oplossing gevonden hebt. Volgende keer camera meenemen naar de mondhygienist(e) :wink:
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z7: "on/off" schakelaar gaat HEEL erg zwaar

Berichtdoor ehh000 » wo apr 07 2021 1:18 pm

Mondhygienist(e) is niet nodig, unwaxed flosdraad doet de truuk!

E
Z7
Z 14-30 f/4 S
Z 24–70 f/4 S
Z 70-200 f/2.8 VR S
Z DX 16-50 f/3.5-6.3 VR
ehh000

Forumlid
Berichten: 115



Onderwerp:

Re: Z7: "on/off" schakelaar gaat HEEL erg zwaar

Berichtdoor jan24 » wo apr 07 2021 4:44 pm

Mooi dat alles weer werkt, zondermeer. Maar een unwaxed flosdraad gebruiken om het euvel te verhelpen komt mij bedenkelijk over.
Benieuwd hoek Nikon Beverwijk dit klusje zou hebben geklaard.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1791


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z7: "on/off" schakelaar gaat HEEL erg zwaar

Berichtdoor ehh000 » wo apr 07 2021 4:57 pm

Daar ben ik ook benieuwd naar! Maar als je het met flosdraad kan oplossen ... € 1,53 heb ik betaald voor 50 meter draad en ik heb het donkerbruine vermoeden dat Nikon iets meer voor de "reparatie" zal vragen.

Maar waarom is het ontwerp van die on/off switch dan niet in de jaren aangepast als iemand met een D7000 ook dezelfde problemen heeft?

E
Z7
Z 14-30 f/4 S
Z 24–70 f/4 S
Z 70-200 f/2.8 VR S
Z DX 16-50 f/3.5-6.3 VR
ehh000

Forumlid
Berichten: 115



Onderwerp:

Re: Z7: "on/off" schakelaar gaat HEEL erg zwaar

Berichtdoor pveenstra » do apr 08 2021 11:03 am

Weet je zeker dat flosdraad geen rafels achter laat?
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z7: "on/off" schakelaar gaat HEEL erg zwaar

Berichtdoor ehh000 » do apr 08 2021 11:07 am

Ik oefen amper kracht uit op het draad en na gebruik zag het draad er nog picobello uit dus nee, daar ben/was ik niet bang voor.

E
Z7
Z 14-30 f/4 S
Z 24–70 f/4 S
Z 70-200 f/2.8 VR S
Z DX 16-50 f/3.5-6.3 VR
ehh000

Forumlid
Berichten: 115



Onderwerp:

Re: Z7: "on/off" schakelaar gaat HEEL erg zwaar

Berichtdoor Nikkormaat » do apr 08 2021 12:09 pm

Maar waarom is het ontwerp van die on/off switch dan niet in de jaren aangepast als iemand met een D7000 ook dezelfde problemen heeft?

Ik heb niet de indruk dat het frequent voorkomt. Die knop zit ook op mijn D750 zelfs op mijn F80. Die gebruikte ik respectievelijk van 2014 tot nu en van 2002 tot 2014. Nooit problemen gehad en nooit eerder een melding op het forum gezien.
Is het niet een incidentwel zandkorreltje geweest?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z7: "on/off" schakelaar gaat HEEL erg zwaar

Berichtdoor ehh000 » do apr 08 2021 12:19 pm

Of het vaak voorkomt denk ik ook niet, maar als je googled tref je wel een aantal berichten van mensen die hetzelfde probleem ondervinden (D7000 en Z6).

Een zandkorreltje: dat zou kunnen natuurlijk maar ik moest zoveel kracht uitoefenen om de schakelaar van off naar on te krijgen dat mijn nagel er van kapot ging!

E
Z7
Z 14-30 f/4 S
Z 24–70 f/4 S
Z 70-200 f/2.8 VR S
Z DX 16-50 f/3.5-6.3 VR
ehh000

Forumlid
Berichten: 115



Onderwerp:

Re: Z7: "on/off" schakelaar gaat HEEL erg zwaar

Berichtdoor Nikkormaat » do apr 08 2021 1:03 pm

Een zandkorrel schuurt en maakt een oppervlak daardoor ruw. Als die korrel tussen 2 oppervlakken zit, worden beide vlakken ruw, waardoor er minder tussenruimte overblijft. Als die korrel daar dan ook nog eens tussenin komt... Dan draait de knop vast heel zwaar. Bij herhaling kan dit van kwaad tot erger gaan.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z7: "on/off" schakelaar gaat HEEL erg zwaar

Berichtdoor ehh000 » do apr 08 2021 4:11 pm

Nogmaals dat zou kunnen - maar het kostte echt vreselijk veel kracht - maar dan zou je verwachten dat de knop linksom en rechtsom zwaar zou gaan en dat was niet zo. Ik had ook niet het idee dat ik met het flosdraad iets lostrok dat erg vast zat. Er kwam amper viezigheid onder de knop vandaan.

Ik ben wellicht de enige hier met een rol unwaxed dental floss in zijn cameratas :D

E
Z7
Z 14-30 f/4 S
Z 24–70 f/4 S
Z 70-200 f/2.8 VR S
Z DX 16-50 f/3.5-6.3 VR
ehh000

Forumlid
Berichten: 115



Onderwerp:

Re: Z7: "on/off" schakelaar gaat HEEL erg zwaar

Berichtdoor ReneG » vr apr 09 2021 4:11 pm

Ik had denk ik stevig dun garen gebruikt en geen flosdraad... die wax is vettig en kan vuil aantrekken.

PS: Mondhygiënst(e) is toch gewoon een hele dure flosdraad? :lol:
( PPS: Grapje natuurlijk. ;) )
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z7: "on/off" schakelaar gaat HEEL erg zwaar

Berichtdoor EdvandeZilver » vr apr 09 2021 5:07 pm

Unwaxed flosdraad deed de truuk!

:)
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z7: "on/off" schakelaar gaat HEEL erg zwaar

Berichtdoor ben42 » vr apr 09 2021 7:20 pm

ReneG schreef:PS: Mondhygiënst(e) is toch gewoon een hele dure flosdraad? :lol:

Zo is Nikon Beverwijk een hele dure afvalverwijderraar. Ooit afval laten verwijderen daar, kosten ongeveer 50 miljard Euro de ton. **)
( PPS: Grapje natuurlijk. ;) )

Ben





Spoiler alert:




Spoiler alert:




Spoiler alert:

Totaal kosten waren toen 39.95 voor het schoonmaken van de sensor. Wat volgens mij ongeveer neerkwam op 50 miljard Euro voor een ton.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten