Z6 Scherpte verlies in preview?

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Z6 Scherpte verlies in preview?

Berichtdoor kerkhofp » za aug 28 2021 10:50 am

Ik fotografeer in RAW (Z6) en controleer dikwijls mijn foto in-camera door in te zoomen.
Nu weet ik dat deze previews, JPGtjes zijn die ingebakken zitten in mijn NEF.
Wat ik soms merk is dat ik scherpte mis in de meest gedetailleerde preview.
Terwijl mijn live zoeker/viewer ook een JPG (of gecomprimeerde stream) is vanuit de sensor (Denk ik toch).
Kan het zijn dat dit scherpte verlies veroorzaakt wordt door de compressiefactor van de NEF JPGs, of verbeeld ik me dit scherpte verschil maar . :frown:
Gebruikersavatar
kerkhofp

Clublid
Berichten: 30


Locatie: Reusel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z6 Scherpte verlies in preview?

Berichtdoor Skippy » za aug 28 2021 12:54 pm

kerkhofp schreef:Wat ik soms merk is dat ik scherpte mis in de meest gedetailleerde preview.

Wat bedoel je hiermee? Dat je na het maken van een foto maximaal inzoomt door 8x op het + tekentje te drukken en dan de scherpte op het LCD-scherm te beoordelen?
Indien ja is het normaal dat je dan een mindere scherpte waarneemt.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z6 Scherpte verlies in preview?

Berichtdoor kerkhofp » za aug 28 2021 3:24 pm

>Dat je na het maken van een foto maximaal inzoomt door 8x op het + tekentje te drukken en dan de scherpte op het LCD-scherm te beoordelen?
Ja
Gebruikersavatar
kerkhofp

Clublid
Berichten: 30


Locatie: Reusel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z6 Scherpte verlies in preview?

Berichtdoor ReneG » za aug 28 2021 4:57 pm

Op de DSLR's 'Zoom' je met het loepje in tot voorbij 100%. Ik denk dat dit op de Z ook zo is? Dat is net zoiets als voorbij 100% inzoomen op je computerscherm, dan wordt het brokkelig/onscherp.

Bij de DSLR's zit '100%' vaak na een klikje of 5-6 (weet dat niet uit mijn hoofd). Er is ook een instelling om met de middelste knop in een keer tot 100% in te zoomen en weer uit te zoomen. Ik vermoed dat die o p de Z serie hetzelfde werkt? Er vanuit gaande dat dat zo is, dan is het normaal gedrag.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z6 Scherpte verlies in preview?

Berichtdoor kerkhofp » za aug 28 2021 6:54 pm

Omdat ik op de Z altijd het beeld van de sensor bekijk, dacht ik dat maximaal inzoomen voordat de foto gemaakt is, gelijk zou zijn aan maximaal inzoomen op de gemaakte foto (allemaal met de camera zoom functie).
Ik heb het idee dat de kwaliteit van het beeld niet (altijd?) gelijk is.
Gebruikersavatar
kerkhofp

Clublid
Berichten: 30


Locatie: Reusel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z6 Scherpte verlies in preview?

Berichtdoor Tom » ma aug 30 2021 6:02 pm

ReneG schreef:Op de DSLR's 'Zoom' je met het loepje in tot voorbij 100%. Ik denk dat dit op de Z ook zo is? Dat is net zoiets als voorbij 100% inzoomen op je computerscherm, dan wordt het brokkelig/onscherp.

Bij de DSLR's zit '100%' vaak na een klikje of 5-6 (weet dat niet uit mijn hoofd). Er is ook een instelling om met de middelste knop in een keer tot 100% in te zoomen en weer uit te zoomen. Ik vermoed dat die o p de Z serie hetzelfde werkt? Er vanuit gaande dat dat zo is, dan is het normaal gedrag.

Als je bij de Z het plusje ingedrukt houdt zoomt hij naar wat ik denk dat 100% is. Daarna moet je loslaten en opnieuw drukken om verder te zoomen.
Tom

Forumlid
Berichten: 2622




Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten