Low light AF z6 II

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Low light AF z6 II

Berichtdoor sebodesign » ma sep 20 2021 9:43 pm

Beste mensen,

Ik had vorige week twee nieuw camera's gekocht, 2 x Z5
Ik loop veel trouwerijen en dat deed ik tot voor kort met twee d610's Die hebben het nadeel dat ze in slechte licht omstandigheden slecht scherpstellen. De Z5 werd mij aangeraden door Cameraland Alkmaar. Van het weekend een trouwerij en dat heb ik geweten. Tijdens het feest was het een drama met scherpstellen, de Z5 kon er echt helemaal niks mee en ben weer terug gestapt naar de d610 (gelukkig had ik die nog mee) Eerlijk gezegd voelde ik me wel een beetje genaaid door de winkel. Ik heb de camera's terug retour gegeven.

Nu zeggen ze bij cameraland dat ik dan toch echt de z6 II moet hebben, absoluut goed.... Uhhh heel eerlijk vertrouw ik hun woord niet zo dus eerst even rondvragen. Zo ook hier. Iemand ervaring met lowlight en z6 II

Ik hoor graag jullie bevindingen
Grtz Sebastiaan
sebodesign

Forumlid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Low light AF z6 II

Berichtdoor PeterWeter » ma sep 20 2021 10:09 pm

sebodesign schreef:Beste mensen,

Ik had vorige week twee nieuw camera's gekocht, 2 x Z5
Ik loop veel trouwerijen en dat deed ik tot voor kort met twee d610's Die hebben het nadeel dat ze in slechte licht omstandigheden slecht scherpstellen. De Z5 werd mij aangeraden door Cameraland Alkmaar. Van het weekend een trouwerij en dat heb ik geweten. Tijdens het feest was het een drama met scherpstellen, de Z5 kon er echt helemaal niks mee en ben weer terug gestapt naar de d610 (gelukkig had ik die nog mee) Eerlijk gezegd voelde ik me wel een beetje genaaid door de winkel. Ik heb de camera's terug retour gegeven.

Nu zeggen ze bij cameraland dat ik dan toch echt de z6 II moet hebben, absoluut goed.... Uhhh heel eerlijk vertrouw ik hun woord niet zo dus eerst even rondvragen. Zo ook hier. Iemand ervaring met lowlight en z6 II

Ik hoor graag jullie bevindingen
Grtz Sebastiaan

Afbeelding
Ja, werkt goed met de Z6II maar ik had ook al geen problemen met de Z6.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Nikon Z body's met het nodige lichtsterk glaswerk ervoor.

Flickr : http://www.flickr.com/photos/petercdejong/
Facebook : https://www.facebook.com/peter.c.dejong
Gebruikersavatar
PeterWeter

Forumlid
Berichten: 159


Locatie: Lelystad
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Low light AF z6 II

Berichtdoor sebodesign » ma sep 20 2021 10:12 pm

Ook met snel bewegende onderwerpen? Zoals het feest? Veel beweging, lastig licht?
sebodesign

Forumlid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Low light AF z6 II

Berichtdoor PeterWeter » ma sep 20 2021 10:34 pm

sebodesign schreef:Ook met snel bewegende onderwerpen? Zoals het feest? Veel beweging, lastig licht?

De Z6II doet het daar ook prima mee. Krijg ik out-of-focus foto's bij een trouwerij? Ja zeker maar dat zijn er maar een paar op de 2000 tot 4000 foto’s. Mijn advies: Huur er één en test het zelf.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Nikon Z body's met het nodige lichtsterk glaswerk ervoor.

Flickr : http://www.flickr.com/photos/petercdejong/
Facebook : https://www.facebook.com/peter.c.dejong
Gebruikersavatar
PeterWeter

Forumlid
Berichten: 159


Locatie: Lelystad
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Low light AF z6 II

Berichtdoor Ronald53 » do okt 21 2021 11:22 pm

Hier kun je idd zien dat de Z 6 II het beste is in low light (het beste van een aantal Nikon camera's).
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Low light AF z6 II

Berichtdoor Tony D » vr okt 22 2021 11:45 am

Jammer dat het genoemde artikel geen getallen of grafieken geeft. Het is zo min of meer de mening van de schrijver:

“There's little doubt in my mind that the Z DX cameras and the Z5 are the worst of the bunch in terms of focusing in truly low light.“

Meer dan een simpele ‘quick and dirty’ test met een Z50 geeft hij niet.
En dan komt hij met:

“ I guess the real question is this: how often do you need to rely upon the autofocus system making quick work of finding focus in really low light? There's little doubt that the Z6 II is the best choice for you if that's something you are constantly encountering. However, in pragmatic usage, even with a Z50 I find it rare that I'm struggling with focus.”

Waar hij zijn beweringen op baseert blijft dus vaag helaas. En dat valt me van Tom Hogan een beetje tegen.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2731


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Low light AF z6 II

Berichtdoor sebodesign » zo okt 24 2021 9:36 pm

PeterWeter schreef:Ja, werkt goed met de Z6II maar ik had ook al geen problemen met de Z6.


Welke lens werk je mee? Met ftz?
Ik heb inmiddels de z6II met ftz en eerste Nikon 70-200
Loop nog steeds tegen hetzelfde probleem op 😭

Bij matig licht niet scherpstellen en hierin ook vastlopen
sebodesign

Forumlid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Low light AF z6 II

Berichtdoor jan » ma okt 25 2021 12:50 am

Ik had met de Z6 met FTZ en AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8E FL ED VR ook geen problemen en nu met de Z6II en NIKKOR Z 70-200mm f/2.8 VR S ook niet.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4301


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Low light AF z6 II

Berichtdoor Nikkormaat » ma okt 25 2021 7:48 am

Gebruiken jullie dezelfde instelling voor AF?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Low light AF z6 II

Berichtdoor sebodesign » ma okt 25 2021 10:00 am

jan schreef:Ik had met de Z6 met FTZ en AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8E FL ED VR ook geen problemen en nu met de Z6II en NIKKOR Z 70-200mm f/2.8 VR S ook niet.


Dit zijn sowieso de nieuwere lenzen. Ik heb echt nog de eerste versie wellicht zit het daar in. Dan daarbij. Al het normale doet ie prima het gaat echt om binnen, slecht licht (naar kaarslicht of cafelicht) Focus op personen. Met sb-700 flitser. Moeilijk scherpstellen en soms vastlopen hierin.
sebodesign

Forumlid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Low light AF z6 II

Berichtdoor sebodesign » ma okt 25 2021 10:01 am

Nikkormaat schreef:Gebruiken jullie dezelfde instelling voor AF?


Geen idee, heb AF low light aan staan iig.
sebodesign

Forumlid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Low light AF z6 II

Berichtdoor evdm1959 » ma okt 25 2021 9:42 pm

IK heb de z6II met FTZ. Mijn ervaring met FTZ is niet optimaal. Ik hou het liever op de originele Z-objectieven ivm mama belichtingsproblemen.
Gebruikersavatar
evdm1959

Forumlid
Berichten: 160


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Low light AF z6 II

Berichtdoor sebodesign » di okt 26 2021 10:42 am

Ik heb reactie van Nikon zelf:

Omdat u de instelling 'a10: AF bij weinig licht' al hebt geactiveerd, vermoed ik dat het probleem te maken heeft met de SB-700 Speedlight. Spijtig genoeg hebben wij (nog) geen flitser ontwikkeld die volledig compatibel is met de Nikon systeemcamera's, in uw situatie dient de 'AF-hulpverlichting' op uw Nikon speedlight geactiveerd te zijn, omdat u probeert te focussen in lage-licht situatie's. Doordat de Nikon speedlight en systeemcamera's met een ander soort 'infraroodsysteem' werkt, is het niet mogelijk om de AF-hulpverlichting in te schakelen bij uw Nikon SB-700. U kunt dit eventueel oplossen door een ander extern licht te gebruiken waardoor het 'autofocussen' wordt vergemmakelijkt in lage-licht situatie's.

Wel heel erg zuur dat als ik twee nieuwe camera's heb gekocht dat ik hier dus niks mee kan, tenminste deels iig niet :(
sebodesign

Forumlid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Low light AF z6 II

Berichtdoor Nikkormaat » di okt 26 2021 11:02 am

Ik ben er ook al tegenaan gelopen dat het gebruik van SB-900 niet zo werkt als bij een D750. Instelling via het menu op de camera ontbreekt en werkt uitsluitend met de SB-5000. Nikon had altijd de naam dat oudere objectieven bruikbaar bleven en was daar trots op. Blijkbaar hebben ze dat standpunt voor flitsers verlaten.
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op di okt 26 2021 11:22 am, 1 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Low light AF z6 II

Berichtdoor sebodesign » di okt 26 2021 11:19 am

Nikkormaat schreef:Ik ben er ook al tegenaan gelopen dat het gebruik van SB-900 niet zo werkt als bij een D750. Instelling via het menu op de camera ontbreekt en werkt uitsluitend met de SB-5000. Nikon altijd de naam had dat oudere objectieven bruikbaar bleven. Blijkbaar hebben ze dat standpunt voor flitsers verlaten.


Het is dus inderdaad zo dat als ik de sb-700 gebruik dat ik de infrarood lampen niet zie branden.
Veel geld uitgegeven en kan nu mijn werk niet meer goed doen, oude camera's al verkocht, erg slechte zaak!!! Alles behalve blij mee
Wel inmiddels duidelijkheid dus dat dan weer wel
sebodesign

Forumlid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten