lcd en zoeker flikkert bij weinig licht

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

lcd en zoeker flikkert bij weinig licht

Berichtdoor Frankvanest » vr sep 24 2021 11:24 am

Bij het maken van avond/nachtopnamen met mijn Nikon Z6 II met een klein diafragma b.v. f11 tot f16 tikt de sluitertijd de 25 /30 seconden aan. De sluitertijd blijft tussen de 25 en 30 seconden heen en weer springen.Ook laat de monitor een trillen beeld zien. Is dit herkenbaar?
Deze opnamen maakte ik samen met een vriend die een Fuji camera hanteerde die in dezelfde situatie een stabiel beeld toonde.
Frankvanest

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: lcd en zoeker flikkert bij weinig licht

Berichtdoor Richard » vr sep 24 2021 11:34 am

Gebeurt dit ook bij andere diafragma waarden?
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: lcd en zoeker flikkert bij weinig licht

Berichtdoor Frankvanest » vr sep 24 2021 2:33 pm

Nee, wanneer ik terug ga naar f4,5 verandert de sluitertijd en geeft de monitor een stabiel beeld.
Frankvanest

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: lcd en zoeker flikkert bij weinig licht

Berichtdoor Patrick » vr sep 24 2021 2:49 pm

Is het niet gewoon het effect van zo'n klein diafragma dat ervoor zorgt dat je zoeker het met extreem weinig licht moet doen en dat dus enorm moet versterken. Blijkbaar doet Fujifilm dat beter/anders dan Nikon...

Groter dan f/11 zou ik sowieso niet snel gaan. Dan heb je al sterren, wat neem ik aan je doel is, maar blijf je weg bij al te veel diffractie.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: lcd en zoeker flikkert bij weinig licht

Berichtdoor Tom » za sep 25 2021 12:21 pm

Op welke stand gebruik je je camera? Als ik je verhaal lees denk ik A, klopt dat?
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Re: lcd en zoeker flikkert bij weinig licht

Berichtdoor Frankvanest » za sep 25 2021 12:29 pm

Patrick, bedankt voor je toelichting. Wat mij opviel is het plotseling overgaan van het stabiele lcd scherm en de zoeker naar een trillende beweging. Ik dacht dat ik een instelling niet goed äan"of üit"had gedaan zodat ik op zoek ging in de digitale handleiding naar een oplossing. Deze vond ik niet. De sluitertijd zou hier debet aan kunnen zijn maar een waarschuwing wanneer ik met een langere sluitertijd (boven de 30seconden) een foto wil nemen kon ik niet vinden. Ik ga er dus vanuit dat dit de oorzaak is. Klopt dat? Trouwens hoe bereik ik het mooiste sterren effect, met een donkere achtergrond en een grote afstand naar het licht(geel of wit licht )en een diafragma van f 11of gaat dit effect ten alle tijden op.
Frankvanest

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: lcd en zoeker flikkert bij weinig licht

Berichtdoor Richard » za sep 25 2021 1:51 pm

Patrick van Dijk vertelde tijdens zijn online lezing dat hij met een behoorlijk open diafragma fotografeert: https://www.facebook.com/groups/126147467492670/user/100012085036995/
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: lcd en zoeker flikkert bij weinig licht

Berichtdoor jvdme » za sep 25 2021 8:42 pm

Bij avondopnamen met mijn Fuji X-E3 flikkert het zoekerbeeld ook weleens (maar dus niet altijd).
jvdme

Forumlid
Berichten: 446



Onderwerp:

Re: lcd en zoeker flikkert bij weinig licht

Berichtdoor EdvandeZilver » ma sep 27 2021 10:03 am

Patrick schreef:Is het niet gewoon het effect van zo'n klein diafragma dat ervoor zorgt dat je zoeker het met extreem weinig licht moet doen en dat dus enorm moet versterken. Blijkbaar doet Fujifilm dat beter/anders dan Nikon...

Groter dan f/11 zou ik sowieso niet snel gaan. Dan heb je al sterren, wat neem ik aan je doel is, maar blijf je weg bij al te veel diffractie.

Diffractie, daar hebben ze bij de Z6/Z7 het volgende op gevonden mocht je toch met kleine openingen willen werken:
https://nps.nikonimaging.com/technical_ ... apertures/
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: lcd en zoeker flikkert bij weinig licht

Berichtdoor Patrick » ma sep 27 2021 10:33 am

Lijkt me een software trucje dat alleen werkt als je met de Nikon RAW converters werkt. Heb je niets aan als je je NEF files schiet en dan verwerkt in Lightroom, Photoshop of iets dergelijks...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: lcd en zoeker flikkert bij weinig licht

Berichtdoor MauricevdL » ma sep 27 2021 6:08 pm

Om op de startpost terug te komen, ik denk dat het mechanisme van het lcd-scherm en evf gelijk is aan de live view functie van de DSLR. Het principe is om zo helder mogelijk weer te geven, waardoor in extreem donkere omstandigheden eigenlijk een soort overbelichting plaatsvindt waardoor de verversing van het scherm spaak loopt. Net als wanneer je je lenskap op de lens zet en er allemaal kleine spikkels tevoorschijn komen op je schermpje.

Ik weet niet waardoor het anders is dan bij Olympus of Fuji systeemcamera's, maar die doen dat niet. Donker is dan donker, zonder flikkering of spikkels.

Het lijkt daarnaast een beetje een bug als onder die omstandigheden ook nog 's tegen de maximale automatische sluitertijd van 30 sec. wordt aangelopen en dan gaat "springen" tussen 25 en 30 seconden.
Gebruikersavatar
MauricevdL

Forumlid
Berichten: 89


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: lcd en zoeker flikkert bij weinig licht

Berichtdoor Stijn Smits » vr okt 01 2021 6:25 pm

Toch vreemd, als ik me niet vergis loopt de standaard liveweergave tot F4 of F5.6 en moet bij een kleiner diafragma de dof controle gebruikt worden voor actuele weergave. Bij een lens waar het diafragma middels een diafragma ring ingesteld moet worden zoals bijvoorbeeld een aantal laowa lenzen kan dit anders zijn.
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 271


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: lcd en zoeker flikkert bij weinig licht

Berichtdoor Frankvanest » vr okt 01 2021 8:49 pm

Stijn ik weet niet precies wat je bedoelt. Ik gebruik geen Iowa lens en heb geprobeerd te fotograferen met Z primes 50m en 85 mm met mijn Nikon Z6 II.
Frankvanest

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: lcd en zoeker flikkert bij weinig licht

Berichtdoor ben42 » za okt 02 2021 7:37 pm

Frankvanest schreef:Stijn ik weet niet precies wat je bedoelt. Ik gebruik geen Iowa lens en heb geprobeerd te fotograferen met Z primes 50m en 85 mm met mijn Nikon Z6 II.


Bij de Z serie wordt als je het diafragma kleiner maakt voor de liveview het diafragma niet verder gesloten dan een bepaalde waarde. Dat betekend dus dat het diafragma kleiner maken dan deze waarde dit geen invloed heeft op de zoeker, maar wel invloed op de uiteindelijk gemaakte foto.

Bij vol open diafragma is wat je ziet in de zoeker en op het scherm ook bij vol open diafragma.

Bij een volledig gesloten diafragma is wat je ziet in de zoeker en op het scherm maar een beperkt gesloten diafragma, op het moment dat je een foto maakt, wordt het diafragma verder gesloten. Een diafragma van 11 of 22 zou dus niet uitmaken wat je ziet in de zoeker of op het scherm. Volgens mij houd het of bij diafragma 5.6 of 8 en ik weet niet of dit afhankelijk is van de max lensopening en dergelijke. ("handlenzen" zonder electronisch diafragma sluiten wel tot de waarde op de lens).

Dit is alleen maar een uitleg behorende bij je vraagaan Frank en geeft helaas geen antwoord op het knipperen.

Vrienelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: lcd en zoeker flikkert bij weinig licht

Berichtdoor Stijn Smits » zo okt 03 2021 9:36 am

ben42 schreef:
Bij de Z serie wordt als je het diafragma kleiner maakt voor de liveview het diafragma niet verder gesloten dan een bepaalde waarde. Dat betekend dus dat het diafragma kleiner maken dan deze waarde dit geen invloed heeft op de zoeker, maar wel invloed op de uiteindelijk gemaakte foto.



Dit bedoelde ik inderdaad bedankt voor de verduidelijking Ben.
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 271


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten