Van D800 naar Z 6/7

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Re: Van D800 naar Z 6/7

Berichtdoor ben42 » ma okt 04 2021 2:28 pm

mozes schreef:die vervorming staat toch helemaal los van ibis?
elke spiegeloze heeft het rolling shutter effect
Het is een rectilinaere projectie, dus geen vertekening. Ook bij een centraal sluiter treed hetzelfde fenomeen op deze wijze op. Probleem is dat IBIS deze beweging maar op 1 plek perfect kan oplossing en dat zal in het midden van het beeld zijn.

EdvandeZilver schreef:En zonder ibis ben je helemaal het bewegingsonscherptehaasje....... een optelsom....
Zondermeer en bij 24 mm (DX) is het effect slechts een 'fractie' van de gegeven voorbeelden. De correctie werkt, maar naar de hoeken minder optimaal. En inderdaad een optelsom, hier ging ik alleen maar in op de correctie die een 'perfecte' IBIS kan bereiken en dat dat in de hoeken niet optimaal is. Bij een in lens VR (die niet bestaat voor supergroothoeken) wordt het beeld gedraaid het effect is dan anders. Bij een 'giro' stabilisatie (b.v. gimbal) wordt zowel de lens als camera gestabiliseerd en ontstaat dit effect ook niet.

Nikkormaat schreef:
mozes schreef:die vervorming staat toch helemaal los van ibis?
elke spiegeloze heeft het rolling shutter effect

Altijd gedacht dat dit effect bij elke, horizontaal of verticaal bewegende, sluiter optreed, dus ook bij spiegelreflexcamera's.

Zie boven, effect ontstaat inderdaad los van IBIS, maar is ook niet volledig te corrigeren door IBIS.
Een spleetsluiter heeft ook wat 'rolling' shutter effect, echter een spleetsluiter beweegt zich ongeveer in 1/500 van een sec over het volledige beeld, bij een rolling shutter is dit veel trager (orde van grote 1/25 a 1/50) en het beeld is vaak in delen verdeeld.

henkk schreef:Ik deel de mening van Ben. Het is een bekend fenomeen bij groothoeken dat de afbeelding aan de randen wordt 'uitgerekt' (fisheyes uitgezonderd meen ik). Z groothoeken zullen dit ook hebben. Ik denk dat de oorzaak ligt in het willen vormen van een vlak beeld ipv een driedimensionaal gekromd beeld (denkmodel binnenkant voetbal).

Het uitrekken leidt m.i. dus ook tot grotere bewegingsuitslagen langs de randen t.o.v. het midden.

Bij supergroothoeken is die effect behoorlijk groot, bij een 24 mm is dit een stuk minder.

Zie de onderstaande illustratie die laat zien dat naar de randen zaken veel groter worden. Dit is een extreem voorbeeld van een rectilineare projectie. Camera en de sluiter hebben hierop geen invloed.
Afbeelding
Zoals je kunt zien is de 'beweging' van de camera minimaal (kijk naar de lijn in het midden van het beeld, deze is maar weinig veranderd). Aan de randen is de 'beweging' veel groter.

De tennisballen zijn evengroot en liggen op dezelfde afstand van de camera. Wordt de camera (of in dit geval het beeld) gedraaid over het panoramapunt, dan worden naar de randen (en/of de hoeken) de ballen groter afgebeeld. (In het voorbeeld is de oprekking in de richting van het midden meer dan 6 maal de grote inhet midden. De oprekking in de richting loodrecht op het midden is hier ook aanwezig, maar minder). IBIS zou bij dit extreme voorbeeld dus weinig effectief zijn anders dan in het midden.
Illustratie is al vaker gebruikt op het forum.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Van D800 naar Z 6/7

Berichtdoor Alexandre » di okt 05 2021 11:29 am

Ik ben dus om, ga voor een Z 6/7 II.
Ik ben gerustgesteld over de kwaliteit van de stabilisatie, voor mij vooral van belang voor iets langere brandpunt, voor groothoek telt het minder. Ik kan de 24/70 met DX instelling op de camera gebruiken, heb dan het effect van een 140 mm.
Kan met de D800 ook, maar heb dan een klein zoekerbeeld denk ik zo. Ik neem aan dat met de Z zoeker dat anders is. Maar als dat een verkeerde gedachte van mij is dan hoor ik dat graag van jullie.
En dan de scherptediepte knop, dat werkt natuurlijk anders dan met een spiegelreflex. Die mogelijkheid is er toch wel naar ik aanneem.

Ik ben benieuwd wat jullie daar over kunnen vertellen.
Alexandre

Forumlid
Berichten: 26


Locatie: Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Van D800 naar Z 6/7

Berichtdoor EdvandeZilver » di okt 05 2021 1:06 pm

Alexandre schreef:...Ik kan de 24/70 met DX instelling op de camera gebruiken, heb dan het effect van een 140 mm.
Kan met de D800 ook, maar heb dan een klein zoekerbeeld denk ik zo. Ik neem aan dat met de Z zoeker dat anders is. Maar als dat een verkeerde gedachte van mij is dan hoor ik dat graag van jullie.
En dan de scherptediepte knop, dat werkt natuurlijk anders dan met een spiegelreflex. Die mogelijkheid is er toch wel naar ik aanneem.

Ik ben benieuwd wat jullie daar over kunnen vertellen.

Het verschil in beeldformaat FX/DX is 1/1.5 dus je 70mm wordt 105mm en geen 140mm

Afbeelding

Met de Z6 blijft bij DX beeldveld het zoekerbeeld volledig gedekt, dus geen kleiner beeld.

Afbeelding

Met aangepaste knoptoewijzing kun je de scherptedieptecontrole onder 'n FN-knop toewijzen.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Van D800 naar Z 6/7

Berichtdoor Alexandre » di okt 05 2021 5:45 pm

Prima, dat begrijp ik. Echter, in meen eens in het foto tijdschrift "Chasseur d'Images" gelezen te hebben dat het reële beeld wordt weergeven vanaf F 5.6. Verder sluiten van het diafragma heeft geen verder effect voor het zoekerbeeld.
Volgens mij had het betrekking op de toen net op de markt gekomen Z6.
Alexandre

Forumlid
Berichten: 26


Locatie: Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Van D800 naar Z 6/7

Berichtdoor EdvandeZilver » di okt 05 2021 6:34 pm

Zodra ik m'n Z6 aanzet springt het diafragma naar de vooraf in het persoonlijke instellingen ingestelde diafragma.
In mijn geval is dat altijd de volle opening. Ga ik diafragmeren dan is dit enigszins waar te nemen in de zoeker tot f5.6, daarna sluit het diafragma niet verder ook al ga je die f5.6 voorbij. Bij ontspannen van je camera wordt uiteraard wel geknepen naar kleinere waarden dan f5.6
Dit heeft als voordeel dat je geen hinder ondervindt van eventuele focus shift.
viewtopic.php?f=35&t=70799&p=903619&hilit=focus+shift#p903619
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Van D800 naar Z 6/7

Berichtdoor Alexandre » di okt 05 2021 6:44 pm

OK, het in de zoeker waarneembare scherpte/diepte gebied beperkt zich dus tot het gebied volle opening en F 5.6 .
Dat is acceptabel denk ik.
Eind deze maand ben ik weer in het land, ga dan maar eens shoppen.
Alexandre

Forumlid
Berichten: 26


Locatie: Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Van D800 naar Z 6/7

Berichtdoor EdvandeZilver » di okt 05 2021 6:58 pm

Alexandre schreef:....
Eind deze maand ben ik weer in het land, ga dan maar eens shoppen.

Kijk vooral ook even bij de Duitse leveranciers.
Laat tzt maar eens wat van je resultaten en bevindingen lezen.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Van D800 naar Z 6/7

Berichtdoor Alexandre » di okt 05 2021 9:11 pm

Was ik van plan, Foto Koch is een goed adres weet ik van het verleden. Inruilen is zinloos heb ik inmiddels begrepen. Het aanbod van D800 is enorm. Ik houd hem erbij. Nog de vraag een 6 of een 7. Gebruik je de 40/70 als DX heeft een 7 de voorkeur. Denk ik zo, maar natuurlijk kan ik het goed mis hebben. Ik doe mijn best om het digitale foto gebeuren te doorgronden, maar denk nog steeds aan het verleden. Met een rol Tri-x in de camera.
Alexandre

Forumlid
Berichten: 26


Locatie: Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Van D800 naar Z 6/7

Berichtdoor henkk » di okt 05 2021 9:24 pm

Ik snap niet waarom je een full frame camera als dx wil gebruiken (tenzij je alleen een dx lens hebt). Dan kun je m.i. beter een dx camera kopen. En een fx beeld croppen kan ook altijd nog. Qua beeldhoek resp. quasi-fx brandpuntsafstand komt dat op hetzelfde neer.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Van D800 naar Z 6/7

Berichtdoor Alexandre » di okt 05 2021 9:35 pm

Nee, ik heb en wil een Fx. Ik zet een 24/70 er op voor normaal gebruik. Geen andere optiek, maar wil ik eens een wat langer brandpunt, uitzondering denk ik, dan gebruik ik de Dx modus. Ik hoop dat ik me goed uitdruk. Geen lenzen wisselen, geen stof etc. Ben tevreden met de 24/70, heel, heel af en toe een manueel macro optiek. Dat is het.
Alexandre

Forumlid
Berichten: 26


Locatie: Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Van D800 naar Z 6/7

Berichtdoor henkk » di okt 05 2021 9:39 pm

OK, nu snap ik je. Misschien eens proberen wat uitsnedes te maken uit je foto's. Pixels genoeg. 16:9 ziet er vaak ook leuk uit.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Van D800 naar Z 6/7

Berichtdoor EdvandeZilver » di okt 05 2021 10:00 pm

Het ligt uiteraard ook aan waar je de beelden voor gebruikt. Worden het grote foto afdrukken en heb je de pixels nodig zou ik voor de Z7 gaan, maar voor foto's die je dropt of websites of een digitaal album voldoet de Z6 ruimschoots, ook als je uitsnedes maakt.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Van D800 naar Z 6/7

Berichtdoor Tom » wo okt 06 2021 12:06 pm

EdvandeZilver schreef:Mijn ervaring met de Z6 en de 24-70 f4 zijn prima. Voordeel is dat je ook VR in de body hebt (ibis), aangevuld met de VR van het objectief en b.v. iso 1600, dan komen er nog gewoon strakke foto's uit.


De Z 24-70 F/4 heeft géén VR.
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Re: Van D800 naar Z 6/7

Berichtdoor Alexandre » do okt 07 2021 4:28 pm

Nog even rondgekeken naar (inruil)-prijzen voor een D800. Ben wel geschrokken, een kleine € 3000,- afschrijven. Dat wordt dus geen inruilen, fijn als reserve camera. Evenals de F 2.8 - 24/70.

Het valt mij op dat de prijzen in Duitsland, zoals een van jullie al aangaf, aanmerkelijk gunstiger zijn.
Alexandre

Forumlid
Berichten: 26


Locatie: Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Van D800 naar Z 6/7

Berichtdoor Alexandre » za dec 04 2021 11:05 am

Gisteren de Z6 II opgehaald. Mooi klein toestel, lijkt wel wat op de Nikon 1V2 van mijn echtgenote.

Nu nog de geheugenkaartjes. Wat is aan te bevelen. Filmen doe ik niet en grote series foto's zal bij mij ook niet voorkomen.
Als een paar honderd opnamen opgeslagen kunnen worden is dat meer dan voldoende voor mij.

De accu van mijn D800 ziet er hetzelfde uit, is die ook bruikbaar in de Z6 II?
Alexandre

Forumlid
Berichten: 26


Locatie: Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten