Het is een rectilinaere projectie, dus geen vertekening. Ook bij een centraal sluiter treed hetzelfde fenomeen op deze wijze op. Probleem is dat IBIS deze beweging maar op 1 plek perfect kan oplossing en dat zal in het midden van het beeld zijn.mozes schreef:die vervorming staat toch helemaal los van ibis?
elke spiegeloze heeft het rolling shutter effect
Zondermeer en bij 24 mm (DX) is het effect slechts een 'fractie' van de gegeven voorbeelden. De correctie werkt, maar naar de hoeken minder optimaal. En inderdaad een optelsom, hier ging ik alleen maar in op de correctie die een 'perfecte' IBIS kan bereiken en dat dat in de hoeken niet optimaal is. Bij een in lens VR (die niet bestaat voor supergroothoeken) wordt het beeld gedraaid het effect is dan anders. Bij een 'giro' stabilisatie (b.v. gimbal) wordt zowel de lens als camera gestabiliseerd en ontstaat dit effect ook niet.EdvandeZilver schreef:En zonder ibis ben je helemaal het bewegingsonscherptehaasje....... een optelsom....
Nikkormaat schreef:mozes schreef:die vervorming staat toch helemaal los van ibis?
elke spiegeloze heeft het rolling shutter effect
Altijd gedacht dat dit effect bij elke, horizontaal of verticaal bewegende, sluiter optreed, dus ook bij spiegelreflexcamera's.
Zie boven, effect ontstaat inderdaad los van IBIS, maar is ook niet volledig te corrigeren door IBIS.
Een spleetsluiter heeft ook wat 'rolling' shutter effect, echter een spleetsluiter beweegt zich ongeveer in 1/500 van een sec over het volledige beeld, bij een rolling shutter is dit veel trager (orde van grote 1/25 a 1/50) en het beeld is vaak in delen verdeeld.
henkk schreef:Ik deel de mening van Ben. Het is een bekend fenomeen bij groothoeken dat de afbeelding aan de randen wordt 'uitgerekt' (fisheyes uitgezonderd meen ik). Z groothoeken zullen dit ook hebben. Ik denk dat de oorzaak ligt in het willen vormen van een vlak beeld ipv een driedimensionaal gekromd beeld (denkmodel binnenkant voetbal).
Het uitrekken leidt m.i. dus ook tot grotere bewegingsuitslagen langs de randen t.o.v. het midden.
Bij supergroothoeken is die effect behoorlijk groot, bij een 24 mm is dit een stuk minder.
Zie de onderstaande illustratie die laat zien dat naar de randen zaken veel groter worden. Dit is een extreem voorbeeld van een rectilineare projectie. Camera en de sluiter hebben hierop geen invloed.
Zoals je kunt zien is de 'beweging' van de camera minimaal (kijk naar de lijn in het midden van het beeld, deze is maar weinig veranderd). Aan de randen is de 'beweging' veel groter.
De tennisballen zijn evengroot en liggen op dezelfde afstand van de camera. Wordt de camera (of in dit geval het beeld) gedraaid over het panoramapunt, dan worden naar de randen (en/of de hoeken) de ballen groter afgebeeld. (In het voorbeeld is de oprekking in de richting van het midden meer dan 6 maal de grote inhet midden. De oprekking in de richting loodrecht op het midden is hier ook aanwezig, maar minder). IBIS zou bij dit extreme voorbeeld dus weinig effectief zijn anders dan in het midden.
Illustratie is al vaker gebruikt op het forum.
Vriendelijke groet,
Ben