Welke AF instelling op Z6 ll?

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Welke AF instelling op Z6 ll?

Berichtdoor Nikkormaat » ma okt 04 2021 6:51 pm

Met mijn D750 ben ik bij schaatswedstrijden gewend om met AF-C de instelling Groep te kiezen en mee te trekken. Bij de Z 6 zijn de AF opties anders. Ik wil vanwege de hogere burst met de Z gaan fotograferenen vermoed dat ik bij dit onderwerp Wide-S of Dynamische AF moet selecteren. Om te voorkomen dat ik onnodig ga klungelen, graag advies.
Alvast bedankt voor jullie reactie
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke AF instelling op Z6 ll?

Berichtdoor w.wind » ma okt 04 2021 8:10 pm

Automatisch veld AF gebruiken in dit geval. Dan blijft hij het onderwerp volgen.
Met vriendelijke groeten,
Wim van der Wind


Mooi spul van Nikon
Gebruikersavatar
w.wind

Moderator
Berichten: 1676


Locatie: Stolwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke AF instelling op Z6 ll?

Berichtdoor Nikkormaat » ma okt 04 2021 8:27 pm

Dank je, Wim. Ik vraag mij alleen af of ik mij dan zoals b.v. auto AF bij de D750 niet overlever aan de camera en de controle op het scherpstelgebied verlies.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke AF instelling op Z6 ll?

Berichtdoor w.wind » ma okt 04 2021 9:55 pm

Ik weet niet hoe dit gaat op de Z6II. Ik zelf vindt het op mijn Z7 niet snel genoeg, en pak daarom nog steeds mijn 850 als het daarom gaat
Met vriendelijke groeten,
Wim van der Wind


Mooi spul van Nikon
Gebruikersavatar
w.wind

Moderator
Berichten: 1676


Locatie: Stolwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke AF instelling op Z6 ll?

Berichtdoor Skippy » ma okt 04 2021 10:09 pm

Wellicht heb je wat aan de uitgebreide info in deze link https://camerajabber.com/nikon-z-6-and- ... explained/
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke AF instelling op Z6 ll?

Berichtdoor Nikkormaat » ma okt 04 2021 11:40 pm

w.wind schreef:Ik weet niet hoe dit gaat op de Z6II. Ik zelf vindt het op mijn Z7 niet snel genoeg, en pak daarom nog steeds mij3n 850 als het daarom gaat

Dit komt erg overeen met wat ik vanavond met de Z6 ll en 70 -200 AF-S Gll heb ervaren. Zelfs met 1/2000 kreeg ik tijdens meetrekken geen scherpe opnames, terwijl dat met de D750 altijd met 1/650 al lukte. Mogelijk ben ik na 1,5 jaar pauze wat minder bedreven geworden. Dat ga ik volgende week met de D750 controleren.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke AF instelling op Z6 ll?

Berichtdoor Nikkormaat » ma okt 04 2021 11:49 pm

Skippy, eveneens bedankt. Helaas worden meestal sporten als voetbal genoemd en dat vergt volgens mij een andere aanpak. Oogherkenning in profiel of recht van voren met een helm en wedstrijdbril op werkt natuurlijk niet
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke AF instelling op Z6 ll?

Berichtdoor Skippy » di okt 05 2021 9:46 am

Zelfs met een Z6 blijkt het te doen, zie https://www.mentorgraphy.com/post/2019/01/08/nikon-z6-at-the-sea-open-short-track-trophy-2019-speed-skating
Houd er rekening mee dat de focusinstellingen van de Z6II iets meer uitgebreid zijn dan van de Z6.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke AF instelling op Z6 ll?

Berichtdoor Nikkormaat » di okt 05 2021 10:08 am

Dank je Skippy. Zoals Wim al aangaf heeft de fotograaf het meeste succes met Dynamische AF. Hij meldde ook dat hij evenals Wim met de D850 en AF Groep meer succes had. Marathonrijders zitten in het algemeen massaal, dus nog meer dan bij shorttrack, op een kluitje. Ook had hij beter (witter) licht dan ik bij de ijsbaan in Haarlem heb. Misschien speelden beiden ook een rol. Volgende week beide bodies meenemen en vergelijken.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten