Z9 en adapted niet-Nikon lenzen

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Z9 en adapted niet-Nikon lenzen

Berichtdoor JoostJ » za jan 01 2022 12:37 pm

L.S.,

ik heb net mij Z9 binnen. Met mijn Sigma Art lenzen (met FTZ2 adapter) stelt ie niet goed scherp, al helemaal niet met de eye-autofocus. Is dat een bekend probleem? Moet ik op zoek naar Z-lenzen of moet ik even wachten op een firmware-update?

Hgr. Joost
JoostJ

Clublid
Berichten: 10


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z9 en adapted niet-Nikon lenzen

Berichtdoor Richard » za jan 01 2022 1:06 pm

Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 en adapted niet-Nikon lenzen

Berichtdoor JoostJ » za jan 01 2022 1:50 pm

Dank je wel! Even wachten op een firmware update dus.

Hgr. Joost
JoostJ

Clublid
Berichten: 10


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z9 en adapted niet-Nikon lenzen

Berichtdoor Tom » zo jan 02 2022 10:41 am

Je meldt niet welke objectieven het zijn. Maar er zijn al firmware updates. Zie bijvoorbeeld https://www.sigmabenelux.com/nl/nieuws/ ... -f-vatting
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Re: Z9 en adapted niet-Nikon lenzen

Berichtdoor JimNikonZ » zo jan 09 2022 11:40 am

Ik heb bij mijn z7 alle sigma art lenzen die het op een d810 prima deden, ingeruild wegens langzaam en niet altijd foutloos scherpstellen. Ik vond de art lenzen ooit beter dan de nikkors, maar de huidige z lenzen zijn echt de top. Zeker bij een z9 raad ik je nikon z lenzen aan om het volle profijt van zo’n super camera body te hebben.
Nikon Z
Gebruikersavatar
JimNikonZ

Forumlid
Berichten: 39


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z9 en adapted niet-Nikon lenzen

Berichtdoor Kees499 » wo jan 26 2022 9:49 pm

ik zelf heb enkel de Sigma 105 macro OS HSM en die werkt prima .

Kees
Kees499

Forumlid
Berichten: 18


Locatie: Zuid Holland

Onderwerp:

Re: Z9 en adapted niet-Nikon lenzen

Berichtdoor Chris10a » vr jan 20 2023 8:58 am

Kees499 schreef:ik zelf heb enkel de Sigma 105 macro OS HSM en die werkt prima .

Kees

Hallo Kees499,

Mag ik je vragen of bij jou de diafragma van 2.8 goed wordt weergegeven? Bij mij namelijk niet, geeft 3.3 aan. (is wel op de Z6II)
Ik ben een nieuwe bezitter van de z6 en zocht op het forum, maar kon alleen hier iets vinden over de Sigma 105 macro.
Mocht het hier niet mogen staan, dan meld het maar, haal ik het weg :oops:
Chris10a

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z9 en adapted niet-Nikon lenzen

Berichtdoor Ronald53 » vr jan 20 2023 9:46 am

Veelal is dit iets dat met de scherpstelafstand te maken heeft. De 105 heeft geen 105mm brandpuntsafstand meer als je dicht op je onderwerp zit. Althans, dat is zo bij meerdere macrolenzen, de Sigma ken ik niet. En daardoor is ook de diafragmawaarde van je grootste opening variabel. Immers, het diafragmagetal is gelijk aan de verhouding tussen de maximale opening (maximale lichtdoorlaat) en de brandpuntsafstand. De grootste opening verandert niet, je brandpunstafstand wel, die wordt groter. En dan verandert je diafragmawaarde van 1/2.8 naar 1/3.3 (in jouw geval). Probeer maar eens wat er wordt aangegeven als je op oneindig scherp stelt. Het verschijnsel heet focus breathing. De Nikon 105 mm macro's die ik ken (de laatste F-mount en de Z-mount) hebben het ook.
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 en adapted niet-Nikon lenzen

Berichtdoor Chris10a » vr jan 20 2023 10:48 am

Ronald53 schreef:Veelal is dit iets dat met de scherpstelafstand te maken heeft. De 105 heeft geen 105mm brandpuntsafstand meer als je dicht op je onderwerp zit. Althans, dat is zo bij meerdere macrolenzen, de Sigma ken ik niet. En daardoor is ook de diafragmawaarde van je grootste opening variabel. Immers, het diafragmagetal is gelijk aan de verhouding tussen de maximale opening (maximale lichtdoorlaat) en de brandpuntsafstand. De grootste opening verandert niet, je brandpunstafstand wel, die wordt groter. En dan verandert je diafragmawaarde van 1/2.8 naar 1/3.3 (in jouw geval). Probeer maar eens wat er wordt aangegeven als je op oneindig scherp stelt. Het verschijnsel heet focus breathing. De Nikon 105 mm macro's die ik ken (de laatste F-mount en de Z-mount) hebben het ook.
Groet,
Ronald


:thumbup: voor je uitleg, nu snap ik verschil :D
Chris10a

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z9 en adapted niet-Nikon lenzen

Berichtdoor Ronald53 » vr jan 20 2023 11:37 am

:thumbup: Hallo Christina, fijn dat je geholpen bent. Een tip voor jou, als nieuwkomer: Als je reageert op een bericht direct boven jouw reactie, dan is het citeren van dat bericht niet nodig. Het maakt een draadje niet overzichtelijker.
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten