Wat Z 9 ervaringen

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Wat Z 9 ervaringen

Berichtdoor RVK » do jan 20 2022 11:06 am

Toen de gerugten over de Z 9 boven kwamen was een ervan dat er een hulp sluiter inzat. Hieruit kon je afleiden dat er waarschijnlijk geen mechanische sluiter meer inzat, en dat blijkt juist te zijn.
Toen kwam de vraag rolling of global sluiter wat een rolling sluiter blijkt te zijn.
Nu kunnen rolling sluiters vertekening geven bij bewegingen dus benieuwd wat Nikon hieraan gedaan heeft.
Met de D850 heb ik wel eens een test gedaan met een ventilator, dus nu de Z 9 ervoor gezet

Afbeelding

En zie er is geen zichtbare vertekening bij de Z 9 dus Nikon heeft dit aardig onder controle.
Ik heb nog niet veel ervaring met de Z 9 maar een paar dingen vallen toch op, zo is de bediening als je Nikon gewend bent niet moeilijk en is de zoeker een hele verbetering,Vooral bij burst shooting. Bij de Z 6 was dat bij hoge snelheid een soort vertraagde dia show en was volgen van je onderwerp moeilijk. De zoeker smeert nog wel bij bewegen van de camera maar zo te zien minder dan bij de Z 6.
De autofocus heb ik nog niet echt kunnen testen, mijn sport ligt al maanden stil, voor statisch werk werkt het snel en goed. Wel nog een minpuntje (ten minste voor mij persoonlijk) je kunt weer niet het scherpstel punt/vlak vast zetten, iedere keer als ik de camera oppak zit dat weer ergens in een hoek. Bij de Z 6 druk je dan op de joystick maar dat gaat niet bij de Z 9 (misschien zie ik de instelling nog niet).

Wat ik ook weer mis is de groep 4 instelling en ik ben blijkbaar niet de enige, ook Thom Hogen heeft het hier ook veel over.
Bij het kiezen van de Cfexpress kaart kwam ik al snel veel “verwarring” tegen,met name over de schrijf snelheid, het blijkt dat op de kaart aangegeven schrijf snelfheid niet altijd wordt gehaald.
Op deze site kwam ik wat informatie tegen die bruikbaar kan zijn:

https://coolwildlife.com/cf-express-mem ... te-speeds/

Advies hier is om naar de site van de fabrikant te gaan en daar in de datasheet te zoeken naar gegarandeerde minimum schrijfsnelheid, iets wat sterk kan afwijken van de opgegeven waarden.

Zelf ben ik gekomen bij een Pro grade 325 die gerandeerd 1400 als minimum snelheid.
Ik heb ook een XQD kaart geprobeerd, maar die is duidelijk te langzaam.

Moet nog veel ervaring opdoen met de Z 9 en veel testen/proberen maar tot nu toe een zeer positieve indruk

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat Z 9 ervaringen

Berichtdoor justme » do jan 20 2022 11:10 am

Kan dit niet in het bestaande Z9 topic?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat Z 9 ervaringen

Berichtdoor MartijnM » do jan 20 2022 12:12 pm

RVK schreef:Bij de Z 6 druk je dan op de joystick maar dat gaat niet bij de Z 9 (misschien zie ik de instelling nog niet).


Kun je op de joystick zetten in het 'f2 Custom controls' menu. Staat standaard op de OK button.

Mvg,
Martijn
Buy film, not megapixels...
Gebruikersavatar
MartijnM

Clublid
Berichten: 1360


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat Z 9 ervaringen

Berichtdoor MartinT » di jan 25 2022 8:43 pm

RVK schreef:Toen de gerugten over de Z 9 boven kwamen was een ervan dat er een hulp sluiter inzat. Hieruit kon je afleiden dat er waarschijnlijk geen mechanische sluiter meer inzat, en dat blijkt juist te zijn.
Toen kwam de vraag rolling of global sluiter wat een rolling sluiter blijkt te zijn.
Nu kunnen rolling sluiters vertekening geven bij bewegingen dus benieuwd wat Nikon hieraan gedaan heeft.
Met de D850 heb ik wel eens een test gedaan met een ventilator, dus nu de Z 9 ervoor gezet

Afbeelding

En zie er is geen zichtbare vertekening bij de Z 9 dus Nikon heeft dit aardig onder controle.
Ik heb nog niet veel ervaring met de Z 9 maar een paar dingen vallen toch op, zo is de bediening als je Nikon gewend bent niet moeilijk en is de zoeker een hele verbetering,Vooral bij burst shooting. Bij de Z 6 was dat bij hoge snelheid een soort vertraagde dia show en was volgen van je onderwerp moeilijk. De zoeker smeert nog wel bij bewegen van de camera maar zo te zien minder dan bij de Z 6.
De autofocus heb ik nog niet echt kunnen testen, mijn sport ligt al maanden stil, voor statisch werk werkt het snel en goed. Wel nog een minpuntje (ten minste voor mij persoonlijk) je kunt weer niet het scherpstel punt/vlak vast zetten, iedere keer als ik de camera oppak zit dat weer ergens in een hoek. Bij de Z 6 druk je dan op de joystick maar dat gaat niet bij de Z 9 (misschien zie ik de instelling nog niet).

Wat ik ook weer mis is de groep 4 instelling en ik ben blijkbaar niet de enige, ook Thom Hogen heeft het hier ook veel over.
Bij het kiezen van de Cfexpress kaart kwam ik al snel veel “verwarring” tegen,met name over de schrijf snelheid, het blijkt dat op de kaart aangegeven schrijf snelfheid niet altijd wordt gehaald.
Op deze site kwam ik wat informatie tegen die bruikbaar kan zijn:

https://coolwildlife.com/cf-express-mem ... te-speeds/

Advies hier is om naar de site van de fabrikant te gaan en daar in de datasheet te zoeken naar gegarandeerde minimum schrijfsnelheid, iets wat sterk kan afwijken van de opgegeven waarden.

Zelf ben ik gekomen bij een Pro grade 325 die gerandeerd 1400 als minimum snelheid.
Ik heb ook een XQD kaart geprobeerd, maar die is duidelijk te langzaam.

Moet nog veel ervaring opdoen met de Z 9 en veel testen/proberen maar tot nu toe een zeer positieve indruk

RVK
.


Rob,
Waar heb je die Pro Grade kaart gekocht?
Ik ben hier in Europa aan het zoeken geweest, maar niets gevonden.
Ook de Delkin Black niet.
B&H USA? Wel duur dan met invoerrechten!
Martin
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat Z 9 ervaringen

Berichtdoor henkk » di jan 25 2022 8:59 pm

RVK schreef:De zoeker smeert nog wel bij bewegen van de camera maar zo te zien minder dan bij de Z 6.
RVK

Verbaast mij toch. En hoe is het dan met bewegende onderwerpen? Smerend beeld doet mij terugdenken aan kleurentv's van eind jaren '60.
Ik snap wel dat iedereen blij is met z'n Z's maar hoe is het nou echt met die zoekers en met af tracking?

(De grootste winst lijkt mij trouwens in de lenzen te zitten).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat Z 9 ervaringen

Berichtdoor bcvthul » di jan 25 2022 9:17 pm

MartinT schreef:

Rob,
Waar heb je die Pro Grade kaart gekocht?
Ik ben hier in Europa aan het zoeken geweest, maar niets gevonden.
Ook de Delkin Black niet.
B&H USA? Wel duur dan met invoerrechten!
Martin


@martin: probeer het eens via amazon.nl
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat Z 9 ervaringen

Berichtdoor RVK » di jan 25 2022 9:21 pm

Kaart besteld bij Amazon en het lijkt alsof hij direct bij Prograde vandaan komt. Ik hoefde geen invoerrechten/BTW te betalen, gekocht bij Amazon Europa. Prijs was EUR 440,=

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat Z 9 ervaringen

Berichtdoor RVK » di jan 25 2022 9:29 pm

Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat Z 9 ervaringen

Berichtdoor MartinT » wo jan 26 2022 4:49 pm

dank :thumbup:
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat Z 9 ervaringen

Berichtdoor Ronald53 » wo jan 26 2022 7:56 pm

RVK schreef:--knip-- En zie er is geen zichtbare vertekening bij de Z 9 dus Nikon heeft dit aardig onder controle. --knip--
Bedankt voor het maken en posten van deze foto's!
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat Z 9 ervaringen

Berichtdoor rovinge » wo jan 26 2022 11:09 pm

Ter info; vandaag firmware 1.11 beschikbaar gekomen; lost wat zaken op (maar die mij nog niet waren opgevallen). Vanochtend zonder problemen geïnstalleerd.

Ook heb ik vandaag over een ander 'probleem' gelezen dat de Z 9 vatbaar is voor duidelijke "banding" op de foto's bij snelle sluitertijden en bij bepaalde (frequentie) binnenverlichting. Onze "contacten bij Nikon" vertelde me vanmiddag dat ze bij Nikon ermee bezig zijn om dat met een firmware update in maart op te lossen.

R
Diverse Nikon bodies, objectieven en accessoires = een prachtige bezigheid!

Eigen Werk | Facebook
Gebruikersavatar
rovinge

Clublid
Berichten: 449


Locatie: Heerhugowaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat Z 9 ervaringen

Berichtdoor ahhveurink » do jan 27 2022 6:47 pm

bcvthul schreef:
MartinT schreef:

Rob,
Waar heb je die Pro Grade kaart gekocht?
Ik ben hier in Europa aan het zoeken geweest, maar niets gevonden.
Ook de Delkin Black niet.
B&H USA? Wel duur dan met invoerrechten!
Martin


@martin: probeer het eens via amazon.nl


De Delkin kaarten heb ik ook al eerder van pro's over gehoord. Maar alleen via Amazon en dat soort sites te koop :frown:
Gebruikersavatar
ahhveurink

Forumlid
Berichten: 402


Locatie: Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat Z 9 ervaringen

Berichtdoor RVK » vr jan 28 2022 1:59 pm

Opladen via USB vind ik vrij handig, ik ben op veel plaatsen geweest waar geen netstroom aanwezig was en kon dan oplaen via powerbank, auto, etc. Bij de Z 6 kan ik zowat alle gebruiken wat er voorhande is ,ook laders van telefoon, reken machine, USB A poort computer, etc. Eerst gebruikte ik een kleine USB oplader waarin de accu plaaste, later direct via de USB ingang van de camera, dus weer minder meeslepen.

Nu staat USB voor universeel maar dat is zo langzamerhand een rekbaar begripr. Zeker 7 verschillende pluggen en 6 a 7 protocollen waarbij het pd protocol nu het nieuwste is. En dat merk je bij de Z 9, alles wordt weer overhoop gegooid.

Het komt er op neer dat volgens Nikon alleen de bijgeleverde (grote) lader geschikt is voor directe opladen via USB. Het blijkt dat ook niet alle PD adapters geschikt zijn en voor power banks kun je het wel vergeten, er is slecht een type dat gebruikt kan worden. Voor zover ik begrijp zijn alle USB A aansluitingen onbruikbaar. Het enige dat ik aan de praat krijg is de USB C poort van mijn laptop (naast de poort staat een electra tekentje wat er misschien mee te maken heeft) en dan nog alleen met een USB C C kabel. ( USB A C kabel met verloopstekker werkte niet)

Helaas is een vernieuwing niet altijd een verbetering, enige voordeel van deze situatie is dat de accu sneller kan worden opgeladen maar dan moet er wel netstroom zijn of een geschikte computer.

Tip, Nikon geeft als laadkabel de UC-E25 kabel aan, maaar dat is een gewone USB C C kabel en die hebben de meeste mensen wel ergens in de verzameling kabels liggen,. tevens bespaar je EUR 39,90.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat Z 9 ervaringen

Berichtdoor kerkhofp » vr feb 04 2022 9:45 am

Ik las vandaag een artikel over Flits synchronisatie op voorste en achterste gordijn en vroeg me af hoe dit in de Z9 is opgelost?
Gebruikersavatar
kerkhofp

Clublid
Berichten: 30


Locatie: Reusel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat Z 9 ervaringen

Berichtdoor Patrick » vr feb 04 2022 10:39 am

Hetzelfde als in andere camera's? Vraag is wanneer je de flits laat afgaan; aan het begin van de belichting of aan het einde. Dat is toch niet anders dan bij andere camera's? Ook al is er geen "gordijn" meer, dan nog is er geen verschil...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten