Z9 bestanden importeren in Lightroom worden onderbelicht

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Re: Z9 bestanden importeren in Lightroom worden onderbelicht

Berichtdoor ben42 » vr feb 25 2022 6:02 pm

Mogelijkheid (met groot vraagteken).

ADL ingeschakeld ? Hierbij kun je een 'correct' belichte JPEG krijgen, maar een onderbelichte .NEF.
Ben

Mogelijkheden voor test/analyse: Maak met twee toestellen 'dezelfde' foto in zowel JPG als NEF, vergelijk de vier resulterende foto's. Belichting een keer doen zoals het ene toestel het aangeeft en belichting een keer doen zoals het andere toestel het aangeeft. (Al 8 foto's om te vergelijken :silent:)
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2630


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z9 bestanden importeren in Lightroom worden onderbelicht

Berichtdoor rovinge » wo mar 02 2022 9:06 pm

Nu ben ikzelf meer van de Bridge + Camera RAW + Photoshop CC gebruiker, maar als ik even snel een paar Z 9 NEF foto's laad in Lightroom Classic, dan zie ik geen (helderheids) verschillen tussen die foto's die je eerst via de Library importeert en die je dan in Develop kan bewerken.

Alle bewerkingen die ik dan uitvoer op een NEF in Develop mode worden meteen ook 'gesynced' met de foto's in de libraryoverzicht.

Kan het zijn dat bij jou de gedane bewerkingen niet goed syncen met die in de library sectie? Ik heb dat een keer gehad met Bridge en Camera RAW, waardoor de foto's in het thumbnail overzicht 'orgineel' getoond werden. In Bridge heb je de optie om de thumbnails in de cache te verwijderen waardoor Bridge opnieuw de thumbnail plaatjes aanmaakt inclusief de gedane bewerkingen. Ik weet niet of Lightroom zo'n optie in de Library modus heeft....

R
Diverse Nikon bodies, objectieven en accessoires = een prachtige bezigheid!

Eigen Werk | Facebook
Gebruikersavatar
rovinge

Clublid
Berichten: 449


Locatie: Heerhugowaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 bestanden importeren in Lightroom worden onderbelicht

Berichtdoor Skippy » wo mar 02 2022 10:00 pm

Ik wil geen zout in de Adobe wonden wrijven maar in Capture One worden Z9 NEF's probleemloos opgepakt. Wel vreemd dat Adobe zo traag is in het aanbieden van een correcte interpretatie van Z9 NEF's.
Skippy

Moderator
Berichten: 11679


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 bestanden importeren in Lightroom worden onderbelicht

Berichtdoor rovinge » do mar 03 2022 8:48 am

Skippy schreef:Ik wil geen zout in de Adobe wonden wrijven ..... Z9 NEF's.


Tot nu toe heb ik zelf geen enkele issue met NEFs in Adobe software (PS, Bridge, RAW)
R
Diverse Nikon bodies, objectieven en accessoires = een prachtige bezigheid!

Eigen Werk | Facebook
Gebruikersavatar
rovinge

Clublid
Berichten: 449


Locatie: Heerhugowaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 bestanden importeren in Lightroom worden onderbelicht

Berichtdoor dwachtel » vr mar 04 2022 1:30 pm

@Skippy, normaal werkte het bij mij ook goed. Maar op een of andere manier is er een instelling veranderd wat mijn previews - development view veranderde. Het is nu (met hulp van jullie allen) opgelost.

En Capture One, zeker goede app, maar ik vind de library van CO niet zo fijn werken als Lightroom. Vandaar dat ik daar nog op hang. Misschien weer eens proberen of het al verbeterd is.

Nogmaals dank allemaal...

[ TOPIC CAN BE CLOSED ]
dwachtel

Clublid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten