Slow motion video Nikon Z6II

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Slow motion video Nikon Z6II

Berichtdoor evdm1959 » ma mar 14 2022 7:20 pm

Goedenavond allemaal,

ik ben in het bezit van een Nikon Z6II. Nu ga ik over 2 maanden naar Afrika en daar hoop ik wat van de big-5 tegen te komen. Normaliter gebruik ik de camera voor stills. Video is niet zo mijn ding. Maar wellicht word ik nu wel uitgedaagd om ook te gaan video-en. Maar mijn vraag is nu de volgende. Op de TV zie je wel eens van die actie video's van what ever welk beest waarin ze eerst hard lopen en dan opeens in slow motion verder gaan. Kan dat ook met de Z6II of moet ik dan twee video's maken, een met volle snelheid en een andere in slow motion en dan later op de een of andere manier in nabewerking aan elkaar lassen? Wie heeft een antwoord voor mij. Ik vraag dit 2 maanden van te voren dat ik nog hier in NL kan oefenen met wat jullie mij zeggen.

Tnx

Edwin
Gebruikersavatar
evdm1959

Forumlid
Berichten: 160


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Slow motion video Nikon Z6II

Berichtdoor justme » ma mar 14 2022 8:31 pm

De Z6 gaat tot maximaal 120 frames per seconde, dus daar zul je het mee moeten doen.

De “edit” die je bedoelt doe je met 1 opname, die je dan mogelijk moet opknippen in drieën voor zo een effect.

Eerste en laatste deel op normale snelheid, en het middelste deel op slowmotion.

Er is hiervoor genoeg video editing software, die dit mogelijkerwijs al als tool ingebouwd hebben voor de gebruiker om toe te passen.
De uitwerking ervan heeft dus te maken met de kennis, creativiteit en mogelijkheden die jij hebt om dit voor elkaar te krijgen.

Een IPhone heeft dit zelfs al ingebouwd in z’n camera software.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Slow motion video Nikon Z6II

Berichtdoor Tom » ma mar 14 2022 9:26 pm

evdm1959 schreef:waarin ze eerst hard lopen en dan opeens in slow motion verder gaan

Dat heet 'speed ramping'. Als je op Youtube gaat zoeken kom je daar genoeg over tegen.


Kan dat ook met de Z6II

Zeker. Maar zoals hierboven gezegd ontkom je niet aan het editen van je video. Als je dat nog nooit gedaan hebt gaat dat veel tijd kosten, maar het is een leuke manier om veel meer uit je Z6II video's te halen.

En nog een tip: voor de normale niet slowmotion beelden is een ND filter een pré. 25fps video (als TV in Nederland) wordt doorgaans met een sluitertijd van 1/50 geschoten.
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Re: Slow motion video Nikon Z6II

Berichtdoor evdm1959 » di mar 15 2022 10:00 am

Oeps, ok. Komt dus wel wat bij kijken. Maar ik heb nog wat weken te gaan en te oefenen dan. Het merendeel zal uit Stills bestaan, maar wellicht leuk om eens te proberen. Ik ga eens op zoek op Youtube en naar editing software. Ik neem aan dat NX Studio daar niet in voorziet.
Gebruikersavatar
evdm1959

Forumlid
Berichten: 160


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Slow motion video Nikon Z6II

Berichtdoor justme » di mar 15 2022 10:11 am

Wil je eens kijken naar Davinci Resolve? volgens mij is dat gratis, en heeft ook de tools om speed ramping te creëren.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Slow motion video Nikon Z6II

Berichtdoor Tom » di mar 15 2022 2:10 pm

Dat klopt. Je kunt daarmee met een soort curve het snelheidsverloop bepalen. Dus geen lelijke knip van snel naar traag, maar een soepele overgang. Zijn heel fraaie resultaten mee te behalen, maar: Resolve is niet even opstarten en snappen hoe alles werkt. De gratis versie is heel uitgebreid en meer dan voldoende om professionele resultaten mee te behalen. Maar het leren werken met het programma is ongeveer een studie op zich.
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Re: Slow motion video Nikon Z6II

Berichtdoor evdm1959 » di mar 15 2022 2:36 pm

OK ik lees het al. Ik heb wat over me afgeroepen. Maar ik heb de tijd. Ik ga resolve eens bekijken.
Gebruikersavatar
evdm1959

Forumlid
Berichten: 160


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Slow motion video Nikon Z6II

Berichtdoor mozes » di mar 15 2022 3:50 pm

Net als met fotografie, stap voor stap.
Je edit je video, en als je dan iets wil wat je nog niet onder de knie hebt, zoek je 'n handleiding op.
Ken je het, dan is het tijd voor de volgende.

Zelf gebruikte ik altijd sony vegas pro.
ook via een curve in de timeline heel eenvoudig te vertragen of versnellen.

Ik heb nog een hele poos ge-expermiteerd met twixtor voor ultra slowmotion.
heel gaaf, maar een ongelooflijke berg werk, en een megatijd nodig om te berekenen en te renderen.

voorbeeld van alweer 10 jaar geleden zie ik.
gefilmd met een Panasonic gh2, met gehackte All I codec in 1280 60fps.
https://vimeo.com/manage/videos/46895295
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Slow motion video Nikon Z6II

Berichtdoor Tom » di mar 15 2022 5:47 pm

https://www.youtube.com/watch?v=DzFrQ37W1lc

Hier wordt speed ramping goed (beetje over de top :) ) gebruikt en uitgelegd. De verdere effecten kun je natuurlijk negeren, maar deze video laat zien hoe het werkt in Resolve.
Tom

Forumlid
Berichten: 2622




Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten