Fotobackup bij reizen

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Fotobackup bij reizen

Berichtdoor claessek » do mei 12 2022 7:52 am

Ik heb een Z6II met dubbel kaartslot.
Nu ben ik op zoek naar een betrouwbare manier om tijdens het reizen een backup te nemen van fotos.
Ik las verschillende artikelen waar sprake is van een externe HDD of SSD met ingebouwde kaartlezer die batterijondersteuning heeft.
Ik kan zo'n externe disk niet direkt vinden maar vraag me af of ik niet simpelweg een aantal SD kaartjes kan gebruiken die ik indien vol stockeer.
Ofwel formatteer ik dan de prmaire kaart (dan is er maar 1 versie op SDkaart) of ik koop ook een of meerdere CFExpress of XQD kaarten wat een kostelijker oplossing is.

Iemand ervaring met backup tijdens reizen?

Alvast bedankt,
Karel Claessens
claessek

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotobackup bij reizen

Berichtdoor Manon de Zeeuw » do mei 12 2022 9:10 am

Ik gebruik een dergelijk apparaat als deze :
https://www.westerndigital.com/nl-nl/pr ... 00AGY-EESN

SD card erin en dan wordt alles gekopieerd. Wel goed instellen want ik heb ooit een Sd kaart er in gedaan en dan met de optie ‘wis Sd kaart’ toen had ik geen back up meer :-(.
Benieuwd naar foto's ...
https://manonruitenbergfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Manon de Zeeuw

Clublid
Berichten: 43


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobackup bij reizen

Berichtdoor Ad B » vr mei 13 2022 7:17 am

Hoi Karel,
claessek schreef:Ik heb een Z6II met dubbel kaartslot.

Eigenlijk kun je jezelf al in je camera voorzien van een back-up.
RAW opnames op een XQD of CF Express type B kaart en JPG kopieën op een SD kaart. :idea:
Waarom zou je dan nog meer willen organiseren?
Koop niet al te grote kaarten, voor het geval er eentje de brui aan geeft...
Iets waar ik sinds de floppy tijd nooit geen last meer van gehad heb. (Ergens rond 1418, denk ik...) :wink2:
Mijn Z7 (type 1) heeft "maar" 1 kaartslot, ik heb daarvoor 3 XQD kaarten van 64 Gb per stuk.
(ik maak geen back-ups...)

Ad B
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobackup bij reizen

Berichtdoor ben42 » za mei 14 2022 11:34 am

Hallo Karel,
Belangrijk bij een backup is, waartegen wil je je beschermen. De twee kaartsloten bieden al flink wat mogelijkheden om een backup te realiseren. Backup kan bescherming bieden tegen; het kapot gaan van de kaart **), verlies van een kaart, diefstal, bagage verlies.

Maar bewaar je de backup's dan bij de 'orginelen' of ga je ze afzonderlijk bewaren. Als de backup naast het orgineel in het toestel zit, bescherm je niet tegen verlies van het toestel of diefstal van het toestel. Als je backup's en orginelen in de gewone bagage bewaard, bescherm je weer niet tegen verlies van de bagage.

Dus als het even kan het orgineel en de backup zo gescheiden mogelijk bewaren. Een mogelijkheid is al een kaart voor de RAW en een kaart voor de jpg gebruiken. Indien een kaart dan niet meer beschikbaar is, heb je tenminste alle foto's nog. Ook zou je beiden dubbel kunnen opslaan, bij verlies van een kaart heb je dan ook de RAW altijd nog.
's Avonds alles backuppen waar je verblijft is ook een optie.

Zie ook de draad:
Tweede SD Slot

Voor de Z7II zou je het sd slot kunnen gebruiken (denk ik) om regelmatig alle foto's naar een SD kaart te copieren. En deze b.v. door een partner te laten bewaren in afzonderlijke bagage. (SD-kaart is goedkoop en voegt nauwelijks bagage toe). Deze methode vergt wel van organisatie, maar voor een belangrijke reis waar je 's avonds wat tijd hebt misschien wel de moeite waard.

Vriendelijke groet,
Ben

**)
Voor een collega een keert een (oude) CF kaart hersteld die 'stuk' bleek na thuiskomst. Vermoeden is dat de luchthaven beveiliging hiervan de oorzaak was. Op luchthavens, de spullen die gescanned worden in het bakje goed uitspreiden, zodat ze niet het vermogen gaan opvoeren om te zien wat er in je bagage zit.
(Soms wordt ook ruim bagage gescanned. Zeer zeldzaam, maar dan vaak met meer vermogen.)
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotobackup bij reizen

Berichtdoor claessek » ma mei 16 2022 8:19 am

Iedereen bedankt voor de reakties.
Ik zal de voordelen van de 2de kaart gebruiken en ze als BU van de CFExpress gebruiken en stockeren in de handbagage.
Tot nu toe heb ik nog nooit problemen gehad met fotos na scannen van de handbagage.
Enkele kaarten extra kopen lijkt me de eenvoudigste methode.
Ik heb ooit vanuit de VS fotos opgeladen naar een NAS thuis maar dat is onbegonnen werk in de meeste hotels vanwege snelheid en/of beperkt dataverbruik.
claessek

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotobackup bij reizen

Berichtdoor Roma1957 » do jan 25 2024 12:34 pm

Heb een aanvullende vraag. Samsung heeft SSD apparaatjes met USBc aansluiting. Kan ik deze rechtstreeks op mij Z6II aansluiten en daarna de foto's van CF overzetten naar de SSD.?
Roma1957

Clublid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobackup bij reizen

Berichtdoor annoh » do jan 25 2024 4:37 pm

Ik heb 2 geheugenkaarjes. Op beide worden RAW en JPEG weggeschreven. Daarnaast heb ik een klein laptopje. Elke avond gooi ik bestanden weg die ik niet zal gebruiken. De rest zet ik op laptopje. Ik was van plan via Wetransfer bestanden naar huis te mailen. Hier, in Bangalore India, is internet te langzaam.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 369


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobackup bij reizen

Berichtdoor Vincent » do jan 25 2024 7:27 pm

Roma1957 schreef:Kan ik deze rechtstreeks op mij Z6II aansluiten en daarna de foto's van CF overzetten naar de SSD.?


Nee dat kan helaas niet. Eigenlijk iets dat ze wel eindelijk eens zouden moeten implementeren.

Er vanuit gaande dat je wel altijd een telefoon bij je hebt zou dat wel de oplossing voor jou kunnen zijn:

https://youtu.be/Z_mG9fFmVUo?si=duIJ_m0Z65UbNpFo
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobackup bij reizen

Berichtdoor henkk » do jan 25 2024 7:55 pm

RU Serious? Een halve Action of elektronicawinkel aan spullen? Ik gebruik een kleine laptop (jarenlang een Asus T100 en nu een iets grotere) met een 64 Gb micro sd. A4 formaat (T100 zelfs minder) en ca 1 cm dik. Daarop Nikon Studio en klaar. Alles SSD dus robuust en schokbestendig voor selfdrive in Afrika.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobackup bij reizen

Berichtdoor ReneG » do jan 25 2024 8:22 pm

Vincent schreef:
Roma1957 schreef:Kan ik deze rechtstreeks op mij Z6II aansluiten en daarna de foto's van CF overzetten naar de SSD.?


Nee dat kan helaas niet. Eigenlijk iets dat ze wel eindelijk eens zouden moeten implementeren.

Er vanuit gaande dat je wel altijd een telefoon bij je hebt zou dat wel de oplossing voor jou kunnen zijn:

https://youtu.be/Z_mG9fFmVUo?si=duIJ_m0Z65UbNpFo


De oplossing die Vincent aanhaalt werkt, maar er zijn tegenwoordig nog simpelere oplossingen. Voorwaarde is dat je telefoon een USB-C 3.0 aansluting heeft en USB OTG (On-the-go) ondersteunt. Bijna alle moderne telefoons hebben dat, inclusief mijn oude Samsung A52 middenklasser. USB OTG staat je toestel toe om een USB hub te poweren, en daar allerlei USB apparaten op aan te sluiten. Niet alleen USB sticks of geheugenkaarten maar zelfs een muis of toetsenbord. Ik heb ook wel eens mijn telefoonscherm via HDMI op een scherm getoond.

Ik gebruik zelf een Dlink DUB-M610 6-in-1 USB hub. Deze ondersteunt OTG en heeft USB poorten, HDMI en een Dual-Slot SD/microSD/SDHC/SDXC kaartlezer.

Het werkt simpel: Ik plug de hub in mijn telefoon, ik steek ik een SD kaart in de hub, Android ziet de kaart als een USB storage device en je kunt met een bestandsverkenner (bijv. Samsung 'Mijn bestanden') de bestanden selecteren en kopiëren. Zojuist nog even de snelheid getest, dat ging met 25 MB/seconde. 200 RAW foto's stonden binnen 5 minuten op mijn telefoon. Met USB sticks en externe kaartlezers aan de hub werkt het ook. Ik kreeg het alleen even niet aan de praat met een CF kaart in de kaartlezer (wel met SD). De overdrachtssnelheid hangt natuurlijk ook van de SD kaart in je telefoon af.

Dit zou dus ook een optie kunnen zijn. Ik heb op die manier vaker een backup kopie naar mijn telefoon gemaakt als ik op pad was. Het kost natuurlijk wel stroom als je telefoon dat moet poweren, dus je moet dat niet met een bijna lege telefoon doen. Maar verder werkt het prima.

Disclaimer: Ik weet niet of dit met iphones werkt, die heb ik niet. Het werkt wel met verschillende android telefoons.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobackup bij reizen

Berichtdoor Skippy » do jan 25 2024 9:30 pm

Dat is een prima tip René. Ik heb ook een Samsung A52, met extra 256gb geheugen op een micro SD-kaartje dus daar kom ik een eind mee.
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobackup bij reizen

Berichtdoor henkk » do jan 25 2024 9:49 pm

Dat klinkt mog wel beter dan een laptop alhoewel die nog andere dingen kan (zoals de GPS route backuppen (vergt usb1 female en Mapsource of Basecamp).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobackup bij reizen

Berichtdoor ReneG » vr jan 26 2024 12:20 am

Ik was nog een paar dingetjes vergeten:
- Je krijgt pas een melding als je de SD kaart in de hub steekt, zonder SD kaart gebeurt er weinig.
- Net als op een PC is het beter als je de verbinding met het USB apparaat verbreekt voor je hem eruit haalt (Windows term: Uitwerpen), anders heb je een kleine kans op corrupte bestanden.

Dit werkt trouwens ook een stuk makkelijker en sneller dan al dat gedoe met wifi/bluetooth verbindingen en apps etc. Letterlijk plug & play. Ik heb dit op een event wel eens gebruikt om snel wat JPEGs online te zetten. Ter illustratie nog een voorbeeld van de 'werkende opstelling':

Afbeelding

Er zijn ook goedkopere en kleinere alternatieven dan een USB OTG hub, je hebt tegenwoordig ook stick-cardreaders die USB 3.0 OTG geschikt zijn, zoals deze hieronder. Al heb ik die niet getest en weet ik niet of die net zo snel is:

Afbeelding
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobackup bij reizen

Berichtdoor MarcoEos70D » vr jan 26 2024 9:11 am

ReneG schreef:Er zijn ook goedkopere en kleinere alternatieven dan een USB OTG hub, je hebt tegenwoordig ook stick-cardreaders die USB 3.0 OTG geschikt zijn, zoals deze hieronder. Al heb ik die niet getest en weet ik niet of die net zo snel is:

Afbeelding

Die heb ik. Werkt als een speer.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten