Upgrade Z6II naar Z7II; is het het waard?

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Upgrade Z6II naar Z7II; is het het waard?

Berichtdoor evdm1959 » wo jun 22 2022 4:52 pm

Hallo Nikonians,

een vraag naar jullie mening. Ik speel met de gedachte mijn Z6II te upgraden naar de Z7II. Behalve de hoge resolutie van de FF sensor zien jullie andere voor en/of tegen argumenten om te upgraden naar de Z7II?

Ben benieuwd naar jullie mening.

Groet

Edwin
Gebruikersavatar
evdm1959

Forumlid
Berichten: 160


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade Z6II naar Z7II; is het het waard?

Berichtdoor hvds » wo jun 22 2022 9:41 pm

Nu heb ik geen Z6II maar wel een Z7II
Denk dat het antwoord zonder te weten wat je wil gaan fotograferen niet zomaar te geven is…

Voor mij is de Z7II een positieve verbetering.
Hiervoor gebruikte ik een D750 en de Z7II doet het in vergelijk verbazingwekkend goed ook op gebieden waar ik dat niet had verwacht.
Voor landschapsfotografie is de Z7II een no brainer vind ik, zowel uit de hand als op statief echt veel beter resultaat.
Recentelijk bij de 24 uur van le Mans bleek de Z7II geheel onverwacht met afstand beter te presteren dan mij D750 (met dezelfde lenzen)

Nog geen ervaring met straatfotografie maar wel bij familiefoto’s etc hier is de Z7II wat minder in zijn element vind ik

Groetjes
Henri
Nikon & Canon camera’s met glaswerkjes waar altijd wel wat beters voor te vinden zal zijn, maar waar ik best tevreden mee ben.

in the race for quality there is no finish line!
Gebruikersavatar
hvds

Forumlid
Berichten: 189


Locatie: Ridderkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade Z6II naar Z7II; is het het waard?

Berichtdoor Alfred » vr dec 02 2022 4:12 pm

Hoi Edwin,

Ik heb nu 3 weken de Z7 Ii in mijn bezit, wat een machtig kanon. Ik vergelijk hen met de Panasonic G9, die ook goed was maar deze pfffff.

Kijk wat je voor de Z6 Ii terug krijgt, dan is het misschien een makkelijkere stap.

Bij mijn was de stap erg groot alles nieuw maar dubbel en dwars waard,


suc6 Met je keuze
Alfred
Gebruikersavatar
Alfred

Clublid
Berichten: 100


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade Z6II naar Z7II; is het het waard?

Berichtdoor MarcvanZuylen » ma dec 05 2022 1:29 pm

hvds schreef: maar wel bij familiefoto’s etc hier is de Z7II wat minder in zijn element vind ik


Zou je aan willen geven waarom je 'm bij familiefoto's minder in z'n element vindt?
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade Z6II naar Z7II; is het het waard?

Berichtdoor annoh » ma dec 05 2022 1:52 pm

@Edwin,

Je zou om te beginnen eerst een set van de door jou gemaakte foto's kunnen analyseren. Je kan dan de vraag stellen: 'Hoe zou ik opnieuw, indien mogelijk, beter de foto's gemaakt hebben?' Dan wordt inzichtelijk de beperkingen. Had je bv minder scherpte diepte willen hebben dan kan een lichtsterke lens de oplossing zijn. Je komt, als je analytisch te werk gaat, er achter of de camera de beperkende factor is.

Overigens, meestal een stap naar links of rechts tijdens de opname maken doet wonderen als je het hebt over verbeteren. Een setje goede schoenen is dan de oplossing.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 368


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Upgrade Z6II naar Z7II; is het het waard?

Berichtdoor EdvandeZilver » ma dec 05 2022 2:30 pm

Je hebt gelijk Anno, maar dan gaat het in jouw omschrevene hoofdzakelijk over de keuze van het objectief als het om zoomen met je voeten of scherptediepte aangaat.
De keuze tussen een Z6ii of een Z7ii gaat meer over megapixel(peepen), beeldruis bij hoge iso, dynamisch bereik etc. Dat kun je in tabellen en tests terugvinden.
De vraag is meer, waarvoor gebruik je de bestanden en heb je die 20megapixels meer echt nodig.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3138


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade Z6II naar Z7II; is het het waard?

Berichtdoor annoh » ma dec 05 2022 2:39 pm

Ed, nee, mij gaat om het totale beeld. Dus ook dynamisch bereik bv.

Stel, je drukt nooit groter af dan A2 en je kadert tijdens de opname heel precies, dan blijkt dat je niet zo heel veel pixels nodig te hebben.

Het gaat er dus om of je al die verbeteringen, zoals geconstateerd wordt door bv DP review, tegen komt in je eigen stijl van fotografie.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 368


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Upgrade Z6II naar Z7II; is het het waard?

Berichtdoor henkk » ma dec 05 2022 3:40 pm

Ik had vanmorgen het dynamisch bereik vergeleken op photonstophotos.net
Het verschil tussen de Z6II en Z7II is verwaarloosbaar (bij heel lage iso is de 7 iets in het voordeel, boven iso 800 de 6). Daar ga je niets van merken. De beperkte verschillen gelden trouwens voor alle FF's (zelfs het C-merk heeft met de markIV het beentje bij getrokken).

Met de Z7II geeft een 100% crop iets meer detail, als je lenzen tenminste die kwaliteit halen. Kan voor vogeltjes wat schelen op duur tele-glas. Ik heb laatst wat foto's van Jupiter zitten maken en toen scoorde de J5 met een nog kleinere pixel-pitch dan de D850/Z7II misschien het best.
Met de Z7II worden je bestanden ca. twee keer zo groot (bij vergelijkbare instellingen), met gevolgen voor opslag en evt. bewerkingssnelheid.

Ik vermoed dat de Z6II wat geschikter is voor video maar hou me aanbevolen voor betere inzichten.
Het oordeel is aan TS. Ik ben benieuwd (NAS?).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4938


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade Z6II naar Z7II; is het het waard?

Berichtdoor Ronald53 » vr dec 09 2022 5:06 pm

Alfred reageerde op 2 december op een vraag die een half jaar geleden werd gesteld. En de rest van de reacties volgde. Ik vermoed dat Edwin (die sinds 20 november niet meer heeft ingelogd) z'n keuze reeds gemaakt heeft. En als dat niet het geval is dan zou ik gewoon nog een half jaartje wachten. De Z 7II is ook al weer 2 jaar oud. En de Z 7II kwam 2 jaar na de oorspronkelijke Z 7. Het zou zo maar kunnen dat er binnenkort weer wat nieuws komt. Al weet je maar niet wat dat wordt natuurlijk....
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1569


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade Z6II naar Z7II; is het het waard?

Berichtdoor henkk » vr dec 09 2022 6:21 pm

In de bekende valkuil getrapt (ikzelf dus) 😥
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4938


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten