Graag ideeën / advies...

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Re: Graag ideeën / advies...

Berichtdoor JimNikonZ » vr jun 24 2022 6:27 pm

Ik zou bijna iedereen aanraden de overstap naar een z body met z glas te maken. Ik ken een stel mensen die dit deden en ook ik zelf heb die overstap gemaakt. De kwaliteit van de gemaakte foto’s is er bij iedereen van een beetje tot vrij veel op vooruit gegaan. Gezien jouw hinder van het licht in een elektronische zoeker zou ik je toch adviseren om bij een Nikon reflex te blijven. Die camera’s zijn allemaal prima en er is veel glas beschikbaar tegen redelijke prijzen. Bedenk wel, dat het een uitstervend soort camera zal blijken, dus over een aantal jaren ga je alsnog voor de bijl
Nikon Z
Gebruikersavatar
JimNikonZ

Forumlid
Berichten: 39


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Graag ideeën / advies...

Berichtdoor lotpfotografie » vr jun 24 2022 6:30 pm

Patrick schreef:Die tweede geheugenkaart, mis je die echt denk je? Als het flink scheelt zou ik dat geld lekker in een mooi objectief investeren! Bijvoorbeeld die 70-200/4 die nu op het forum te koop staat. Als je de f2.8 niet nodig hebt, is dat een geweldig objectief!


Ik weet niet of ik 'm zou missen voor mijn eigen projecten (ik heb nog nooit een kapotte kaart gehad, maar het is toch wel een lekker gevoel dat je de backup hebt - gewoon voor het geval dàt), maar voor de shoots in het preHistorisch Dorp heb ik 'm wel nodig. Ik schiet dan altijd RAW op de ene kaart, JPG Fine op de andere. De JPG's lever ik direct in zodat die gelijk voor de socials gebruikt kunnen worden, de RAWs bewerk ik vervolgens in LR en PS zodat ze gebruikt kunnen worden voor groot drukwerk.
Dus als ik voor een D500 kies, dan zal er een XQD-kaart bij moeten komen 😉
The name is Duncan
DVF Fotografie
https://www.duncanvandervelden.nl/

"Photography is the only language that is understood around the world"
Gebruikersavatar
lotpfotografie

Forumlid
Berichten: 20


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Graag ideeën / advies...

Berichtdoor lotpfotografie » vr jun 24 2022 6:32 pm

JimNikonZ schreef:Ik zou bijna iedereen aanraden de overstap naar een z body met z glas te maken. Ik ken een stel mensen die dit deden en ook ik zelf heb die overstap gemaakt. De kwaliteit van de gemaakte foto’s is er bij iedereen van een beetje tot vrij veel op vooruit gegaan. Gezien jouw hinder van het licht in een elektronische zoeker zou ik je toch adviseren om bij een Nikon reflex te blijven. Die camera’s zijn allemaal prima en er is veel glas beschikbaar tegen redelijke prijzen. Bedenk wel, dat het een uitstervend soort camera zal blijken, dus over een aantal jaren ga je alsnog voor de bijl


Dank voor je bijdrage! Ja, ik weet het. Ik hoop dan ook stilletjes dat tegen die tijd de techniek van de EVF's dusdanig is verbeterd dat mijn ogen er beter mee om kunnen gaan 😉
En anders zal ik genoodzaakt zijn een vooraadje DSLR's aan te leggen 😂😂😂
The name is Duncan
DVF Fotografie
https://www.duncanvandervelden.nl/

"Photography is the only language that is understood around the world"
Gebruikersavatar
lotpfotografie

Forumlid
Berichten: 20


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Graag ideeën / advies...

Berichtdoor lotpfotografie » vr jun 24 2022 6:42 pm

Karina2 schreef:Op het forum staat overigens ook de Tokina 100mm AT-X PRO / 2.8 te koop. (voor clubleden)


Helaas, ben (nog) geen clublid 😉
The name is Duncan
DVF Fotografie
https://www.duncanvandervelden.nl/

"Photography is the only language that is understood around the world"
Gebruikersavatar
lotpfotografie

Forumlid
Berichten: 20


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Graag ideeën / advies...

Berichtdoor henkk » vr jun 24 2022 8:30 pm

Je hoeft geen clublid te zijn om op 'gevraagd en aangeboden' te kopen! Stuur de aanbieder gewoon een pb!
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Graag ideeën / advies...

Berichtdoor lotpfotografie » ma jul 18 2022 9:43 am

Kleine update op mijn vraag: ik heb vorige week de proef op de som genomen, en bij KE voor een heel weekend een Nikon Z6 met een Z 24-70mm f/2.8 gehuurd. Prachtige set, lag prima in de hand, schitterende lens. Ik ben ermee de stad in gegaan om lekker wat straatfoto's te schieten en te kijken hoe mirrorless me zou bevallen.

Na twee uur heb ik 'm terug naar KE gebracht - met een knetterrende hoofdpijn, schele pijnlijke ogen en een licht gevoel van misselijkheid. Nee, een EVF is écht niets voor mij! Zodra ik door de zoeker kijk word ik duizelig, helemaal als ik de camera ergens anders op richt terwijl ik door de zoeker kijk. Voor mij lijkt het alsof ik naar een TV uit de jaren '80 kijk die niet helemaal goed op zender is afgesteld: het beeld beweegt continue, ook al hou ik de camera perfect stil op een niet-bewegend onderwerp.

Terug in de winkel heb ik onder het genot van een bakkie koffie nog uitgebreid gebabbeld met de verkoper (die mijn oogafwijking nog niet eerder was tegengekomen, laat staan de effecten die een EVF daar op hebben). Hij heeft me vervolgens nog een Canon Eos R6 en een Sony α7III laten uitproberen, maar met die camera's was het effect op mijn ogen nog vele malen erger (wat op zich dan wel weer aantoont dat de Nikon EVF het beste is dat je op dit moment kan krijgen in dit marktsegment).

Conclusie: géén mirrorless voor mij! Ik blijf lekker bij DSLR.
Rest alleen nog de vraag: ga ik voor de D500 (die nieuw vrijwel niet meer te krijgen is - dus tweedehands), of is de D7500 (die nog wel nieuw is te krijgen, maar qua specs netaan de mindere is van zijn grote broer) goed genoeg voor mijn doeleinden?
Keuzes, keuzes, keuzes... 😅
The name is Duncan
DVF Fotografie
https://www.duncanvandervelden.nl/

"Photography is the only language that is understood around the world"
Gebruikersavatar
lotpfotografie

Forumlid
Berichten: 20


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Graag ideeën / advies...

Berichtdoor HenkvanZuylen » ma jul 18 2022 9:25 pm

Ik kan je niet adviseren voor een D500 of een D7500, maar wel goed dat je eerst een Z gehuurd hebt…miskoop voorkomen.
Het is maar hobby, relax!
Online
Gebruikersavatar
HenkvanZuylen

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Graag ideeën / advies...

Berichtdoor lotpfotografie » ma jul 18 2022 10:15 pm

HenkvanZuylen schreef:Ik kan je niet adviseren voor een D500 of een D7500, maar wel goed dat je eerst een Z gehuurd hebt…miskoop voorkomen.


Tsja, het gaat tenslotte toch om een hoop pecuna's, nietwaar 😉
The name is Duncan
DVF Fotografie
https://www.duncanvandervelden.nl/

"Photography is the only language that is understood around the world"
Gebruikersavatar
lotpfotografie

Forumlid
Berichten: 20


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten