Graag ideeën / advies...

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Graag ideeën / advies...

Berichtdoor lotpfotografie » vr jun 24 2022 1:52 pm

Ik lees me een slag in de rondte, en ik ben ook al verschillende camerawinkels binnen gelopen, maar ik ben er nog niet uit.
Mijn dilemma:

Momenteel heb ik een D7100 met een diversiteit aan DX-glas: de Sigma 17-70mm f/2.8-4 (de Contemporary-versie), Tamron 17-55mm f/2.8, Tamron 18-400mm f/4-6.3, Nikon 35mm f/1.8G en Tamron 11-18mm f/4.5-5.6. Ik schiet zowat 80% met de Sigma - een heerlijk allround-lensje. Op reis is het eigenlijk altijd de 18-400mm, die - zo lang je zijn beperkingen maar in acht neemt - wat mij betreft de beste reiszoom is die je op een DX-body kan plakken 😉
Ik werk als (vrijwillig) huisfotograaf bij het preHistorisch Dorp, een openluchtmuseum in Eindhoven waar ik me voornamelijk bezig houd met evenementfotografie - de bezoekers, de 'bewoners', de gebouwen, de producten, en soms wat actie bij de diverse demonstraties die worden gegeven, vooral bij de evenementen (bijvoorbeeld Viking-veldslagen die worden nagespeeld). Verder fotografeer ik graag street/urban, natuur/landschap, een beetje concert en de laatste tijd ook steeds meer portret. Ik doe helemaal niets met video.

De D7100 is een fijne camera, maar hij is onderhand wel aan vervanging toe. Het beestje is inmiddels de 200.000 clicks ruim gepasseerd, bovendien ben ik met wat ik er tegenwoordig mee doe niet helemaal happy met de prestaties in minder briljante lichtomstandigheden. Dus: er moet iets anders komen.
Nu ben ik vooralsnog dik tevreden met APS-C, ik hoef niet persé naar full-frame. De discussie over crop vs fullframe gaat wat dat betreft ook volledig aan mij voorbij. Tot nu toe heb ik met heel veel plezier met een cropsensor gefotografeerd, en ik ben nog nooit in een situatie gekomen dat me dat beperkte. Omdat ik heel af en toe ook nog wel eens naar luchtshows ga, zie ik de crop juist meer als voordeel.

De logische opvolgers zouden dan ook de D7500 of de D500 zijn, waarbij de voorkeur naar de laatste uitgaat. Maar de D500 is inmiddels alweer uit de handel, dus dat zou dan een tweedehandsje moeten worden (waar ik geen enkel probleem mee heb, ik heb al mooie jonge exemplaren op MPB voorbij zien komen). De D7500 is nog wel nieuw verkrijgbaar. Voordeel van een nieuwe APS-C DSLR is natuurlijk dat ik me niet druk hoef te maken over glas. Er staat alleen nog een 70- of 80-200mm f/2.8 op mijn wensenlijstje, en de oude AF-D met draaizoom zou wat dat betreft voor mij prima zijn.

Maar ik wil, als ik dan toch mijn body ga vervangen, ook eens naar de toekomst kijken - en dan komen ineens de Z5 en Z6 om de hoek kijken. Voordeel is (natuurlijk) de Z-mount en bijbehorend glas, dat - zo lees en hoor ik - van uitstekende kwaliteit is. En da's ook gelijk het nadeel, want dat glas moet er bij worden gekocht. Dat zou ook gelden als ik voor een full-frame DLSR in de markt was, maar nogmaals, ik hoef niet persé naar fullframe. De D750/780/810/850 blijven wat mij betreft dan ook buiten beschouwing.
En dan hebben we de EVF, waar mijn ogen (ik ben nyctalopisch, oftewel ik heb lichtovergevoelige ogen) tot nu toe héél veel moeite mee hebben. Bij de systeemcamera's (Canon RP, R en R6, Sony A7 III) die ik tot nu toe vast heb mogen houden zie ik in de EVF voortdurend 'fliebers' in het beeld (iets dat ik ook met Liveview heb, daarom gebruik ik het bijna nooit), en omdat bij mijn vorm van nyctalopie ook een overdreven scherp zicht hoort, registreer ik elke lag in het beeld. Maar ik zou daar (hopelijk) uiteindelijk aan kunnen wennen. Dat is me ook gelukt met LCD- en OLED-monitoren, waar ik hetzelfde probleem mee heb.
Maar er komt nog bij dat ik een sterke voorkeur heb voor een OVF. Ik zie graag door de zoeker wat er daadwerkelijk voor mijn lens gebeurt, niet wat de processor vindt dat er gebeurt. Ik zie daar teveel verschil in. Dat zal misschien nog versterkt worden doordat ik de lag in de EVF meer ervaar dan de gemiddelde fotograaf. Maar, toegegeven, het is een voorkeur, en dat zal ook iets zijn waar ik uiteindelijk wel aan zal kunnen wennen. Ook hier: hopelijk... 🤪

Op papier tikt de Z5 heel veel hokjes aan van mijn wensenlijstje. Snelle burst is niet zo heel interessant voor mij, hoewel ik het af en toe wel gebruik bij evenementen. Maar de D7100 is wat dat betreft ook niet snel, dus daar zal ik geen verschil in merken.
De Z6 presteert beter dan de Z5 bij slecht licht vanwege de BSI-sensor, maar daar hangt natuurlijk wel een forser prijskaartje aan. Dus ook dat zal een occasion moeten worden, vooral ook omdat de Z 24-70mm f/4 S er nog bij moet, en een XQD-kaart. Ik kan natuurlijk ook voor een FTZ-adapter gaan, maar dan moet ik evengoed nog steeds F-mount full-frame glas kopen. De Z5 kan ik met de 24-70mm nieuw voor nog geen €1.900,- kopen. Dat ligt onder het budget van €2.000,- dat ik mezelf heb gesteld, maar dan heb ik nog steeds maar één lens met niet al te veel bereik.

De Z50/Zfc is voor mij géén optie. Ziet er leuk uit, maar voldoet nergens aan mijn wensen. Kwalitatief misschien wat beter, maar te weinig instelmogelijkheden vergeleken met mijn D7100, hij is voor mijn handen wel érg klein, en het belangrijkste: véél te weinig goed glas beschikbaar. Ook hier heb ik natuurlijk weer de mogelijkheid van de FTZ-adapter, maar daar werken alleen mijn Nikon 35mm en Tamron 18-400mm op. De Sigma 17-70mm, mijn belangrijkste lens, niet. Ik zou dus ook hier een of meer nieuwe lenzen moeten kopen, en dat zijn de (voor mijn doelen) beperkte mogelijkheden van de Z50 me niet waard. Vandaar dat ik in het geval van mirrorless wèl in de markt ben voor full-frame.
De Z6 II, Z7 en Z7 II zijn óók geen optie, die vallen vèr buiten mijn budget.

Nou, een heel verhaal, maar de hamvraag is natuurlijk: wat zouden jullie - met mijn fotografievormen en bovenstaande argumenten in het achterhoofd - doen? Een D500 (of D7500, die niet veel onder doet voor de D500 - graag argumenten!), of toch mirrorless? En dan de Z5 of de Z6? Of hebben jullie toch nog andere suggesties? 🤔
The name is Duncan
DVF Fotografie
https://www.duncanvandervelden.nl/

"Photography is the only language that is understood around the world"
Gebruikersavatar
lotpfotografie

Forumlid
Berichten: 20


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Graag ideeën / advies...

Berichtdoor Patrick » vr jun 24 2022 2:03 pm

Ik zou in jouw geval op zoek gaan naar een tweedehands D7500 of D500 en nog jaren van deze set gebruik blijven maken. Als je niet zoveel objectieven zou hebben is de overstap op een Z camera logischer. Je bent tevreden met je huidige objectieven en optisch zijn er geen problemen te verwachten aangezien het aantal pixels ongeveer gelijk blijft bij de genoemde camera's.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26857


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Graag ideeën / advies...

Berichtdoor Richard » vr jun 24 2022 2:45 pm

Hier staat een mooi vergelijk tussen de D500 en D7500: viewtopic.php?f=20&t=74304&p=941806&#p941806

Ben ik wel benieuwd naar de te weinig instel mogelijkheden op de Zfc. De Zfc heeft zeker een nadeel t.o.v. de D7100: minder water bestendig. Blind ga ik daarom voor mijn Z6II met grip, licht en droog voor de Zfc.

Van een jonge D500 kan je nog jaren plezier hebben en zien hoe EVF ontwikkelt. Zelf heb ik naast mijn D750 (als opvolger van de D7100) aan de EVF in de Z7 van vrouwlief kunnen wennen. De EVF en voorheen OVF gebruik ik 99 % van de tijd met mijn linker oog als gevolg van https://www.nd5.nl/diverse/netvlies.html. Mijn linkeroog heeft 7 jaar daarna een soort gelijke behandeling gehad en is mijn beste oog gebleven.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3582


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Graag ideeën / advies...

Berichtdoor lotpfotografie » vr jun 24 2022 2:54 pm

Richard schreef:Hier staat een mooi vergelijk tussen de D500 en D7500: viewtopic.php?f=20&t=74304&p=941806&#p941806

Thanx, die ga ik eens even rustig bekijken!

Richard schreef:Ben ik wel benieuwd naar de te weinig instel mogelijkheden op de Zfc.

Bij de Zfc is het niet zozeer 'gebrek aan', maar meer 'onhandig', met die draaiwieltjes, en het feit dat je bijvoorbeeld de ISO alleen per hele stop kan instellen ipv per 1/3stop. Maar mijn belangrijkste weerstand tegen de Zfc is de ergonomie, ik mis daar een goede grip en een beetje body-volume. Net als de Z50 is-ie mij gewoon te klein 😉

Richard schreef:De EVF en voorheen OVF gebruik ik 99 % van de tijd met mijn linker oog als gevolg van https://www.nd5.nl/diverse/netvlies.html. Mijn linkeroog heeft 7 jaar daarna een soort gelijke behandeling gehad en is mijn beste oog gebleven.

Ik gebruik ook altijd mijn linker oog, maar dat is meer omdat mijn linker oog dominant is. In de schietsport mik ik met pistool ook altijd met het linker oog, ondanks dat ik rechtshandig schutter ben 😉
The name is Duncan
DVF Fotografie
https://www.duncanvandervelden.nl/

"Photography is the only language that is understood around the world"
Gebruikersavatar
lotpfotografie

Forumlid
Berichten: 20


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Graag ideeën / advies...

Berichtdoor ReneG » vr jun 24 2022 4:03 pm

Ik sluit me bij Patrick, aan, ik zou in jouw geval voor een D7500 of D500 gaan. En wellicht kun je dan nog ergens wat leuk tweedehands glas voor die camera's scoren die wat sneller/beter zijn dan je huidige glas, want dat gaat nu voor relatief lage bedragen weg. Zeker als je steeds meer portret doet kan een prime een mooie aanvulling zijn. En als je een FX versie pakt kan die altijd nog mee naar een Z serie body.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Graag ideeën / advies...

Berichtdoor lotpfotografie » vr jun 24 2022 4:12 pm

ReneG schreef:Ik sluit me bij Patrick, aan, ik zou in jouw geval voor een D7500 of D500 gaan. En wellicht kun je dan nog ergens wat leuk tweedehands glas voor die camera's scoren die wat sneller/beter zijn dan je huidige glas, want dat gaat nu voor relatief lage bedragen weg. Zeker als je steeds meer portret doet kan een prime een mooie aanvulling zijn. En als je een FX versie pakt kan die altijd nog mee naar een Z serie body.


Ja, dat idee had ik ook al. Zoals ik al zei ben ik in de markt voor een 70-200 of 80-200 f/2.8. Een andere lens op het verlanglijstje is inderdaad een prime lens - liefst een macro, zodat ik met die discipline ook eens kan gaan spelen. Ik dacht dan aan de Tamron 90mm of de Nikon of Sigma 105mm.
The name is Duncan
DVF Fotografie
https://www.duncanvandervelden.nl/

"Photography is the only language that is understood around the world"
Gebruikersavatar
lotpfotografie

Forumlid
Berichten: 20


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Graag ideeën / advies...

Berichtdoor lotpfotografie » vr jun 24 2022 4:55 pm

Patrick schreef:Ik zou in jouw geval op zoek gaan naar een tweedehands D7500 of D500 en nog jaren van deze set gebruik blijven maken. Als je niet zoveel objectieven zou hebben is de overstap op een Z camera logischer. Je bent tevreden met je huidige objectieven en optisch zijn er geen problemen te verwachten aangezien het aantal pixels ongeveer gelijk blijft bij de genoemde camera's.


Thanks! Die richting lijkt het inderdaad wel op te gaan. Voordeel is natuurlijk ook dat vooral de D7500 een kleine leercurve zal hebben in vergelijking met mijn D7100 😉
Maar toch zal ik denk ik dan voor een D500 gaan. De betere AF en de mogelijkheid voor twee geheugenkaarten en een battery grip zijn toch wel een flinke plus ten opzichte van de D7500.
The name is Duncan
DVF Fotografie
https://www.duncanvandervelden.nl/

"Photography is the only language that is understood around the world"
Gebruikersavatar
lotpfotografie

Forumlid
Berichten: 20


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Graag ideeën / advies...

Berichtdoor Karina2 » vr jun 24 2022 4:56 pm

Voor dat laatste (macro) zou je ook nog de Tokina 100 kunnen overwegen.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1587


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Graag ideeën / advies...

Berichtdoor lotpfotografie » vr jun 24 2022 5:01 pm

Karina2 schreef:Voor dat laatste (macro) zou je ook nog de Tokina 100 kunnen overwegen.


Ik zie 'm toevallig net staan bij Kamera Express. Recentie van CameraStuffReview is heel lovend over die lens. Maar hij heeft geen beeldstabilisatie - de drie die ik noemde hebben dat wel. Is dat geen probleem?
The name is Duncan
DVF Fotografie
https://www.duncanvandervelden.nl/

"Photography is the only language that is understood around the world"
Gebruikersavatar
lotpfotografie

Forumlid
Berichten: 20


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Graag ideeën / advies...

Berichtdoor Richard » vr jun 24 2022 5:24 pm

lotpfotografie schreef:Bij de Zfc is het niet zozeer 'gebrek aan', maar meer 'onhandig', met die draaiwieltjes, en het feit dat je bijvoorbeeld de ISO alleen per hele stop kan instellen ipv per 1/3stop.
Welke standen mis je hier?:
Afbeelding
Afbeelding is van Snapbridge verbonden met de Zfc, met het wieltje zijn die standen ook in te stellen.
Maar mijn belangrijkste weerstand tegen de Zfc is de ergonomie, ik mis daar een goede grip en een beetje body-volume. Net als de Z50 is-ie mij gewoon te klein 😉

De Z50 is smaller dan de Zfc. Voor de Zfc zijn grips te koop.

Succes met de keuze!
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3582


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Graag ideeën / advies...

Berichtdoor Karina2 » vr jun 24 2022 5:40 pm

lotpfotografie schreef:
Karina2 schreef:Voor dat laatste (macro) zou je ook nog de Tokina 100 kunnen overwegen.


Ik zie 'm toevallig net staan bij Kamera Express. Recentie van CameraStuffReview is heel lovend over die lens. Maar hij heeft geen beeldstabilisatie - de drie die ik noemde hebben dat wel. Is dat geen probleem?
Absoluut geen probleem, vind ik.Het is een lichtsterke lens waarmee je prima uit de hand portretten kunt schieten. Macrofotografie kun je m.i. het beste vanaf statief doen en dan zou je toch je VR/beeldstabilisatie uitzetten. Doordat die niet op deze lens zit, scheelt je dat weer een handeling en hoef je daar ook niet aan te denken :-)
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1587


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Graag ideeën / advies...

Berichtdoor lotpfotografie » vr jun 24 2022 5:50 pm

Richard schreef:Welke standen mis je hier?:
Afbeelding
Afbeelding is van Snapbridge verbonden met de Zfc, met het wieltje zijn die standen ook in te stellen.

Ik doelde meer op het ISO-instelwieltje. Ik weet dat in het cameramenu of in SnapBridge (dat ik niet gebruik) de ISO nauwkeuriger in te stellen is, maar ik doe dat liever op één manier, en onder een knop. Die instelwieltjes zijn een leuke retro-gimmick om te zien, maar ik vind het niets om mee te werken.

Richard schreef:De Z50 is smaller dan de Zfc. Voor de Zfc zijn grips te koop.

Ook dat had ik al gezien. Neemt niet weg dat de Zfc nog steeds een flink stuk kleiner is dan mijn D7100, laat staan de D500 die ik op het oog heb. De Zfc is gewoon veel te klein voor mij 😉
Afbeelding
Afbeelding
The name is Duncan
DVF Fotografie
https://www.duncanvandervelden.nl/

"Photography is the only language that is understood around the world"
Gebruikersavatar
lotpfotografie

Forumlid
Berichten: 20


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Graag ideeën / advies...

Berichtdoor lotpfotografie » vr jun 24 2022 5:54 pm

Karina2 schreef:Absoluut geen probleem, vind ik.Het is een lichtsterke lens waarmee je prima uit de hand portretten kunt schieten. Macrofotografie kun je m.i. het beste vanaf statief doen en dan zou je toch je VR/beeldstabilisatie uitzetten. Doordat die niet op deze lens zit, scheelt je dat weer een handeling en hoef je daar ook niet aan te denken :-)

Dat is zeker waar! En ik heb nog wat meer reviews erover gelezen, zo'n beetje iedereen is er lyrisch over.
Thanks, hij komt zeker op mijn shortlist! 👍🏻
The name is Duncan
DVF Fotografie
https://www.duncanvandervelden.nl/

"Photography is the only language that is understood around the world"
Gebruikersavatar
lotpfotografie

Forumlid
Berichten: 20


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Graag ideeën / advies...

Berichtdoor Patrick » vr jun 24 2022 6:17 pm

lotpfotografie schreef:
Patrick schreef:Ik zou in jouw geval op zoek gaan naar een tweedehands D7500 of D500 en nog jaren van deze set gebruik blijven maken. Als je niet zoveel objectieven zou hebben is de overstap op een Z camera logischer. Je bent tevreden met je huidige objectieven en optisch zijn er geen problemen te verwachten aangezien het aantal pixels ongeveer gelijk blijft bij de genoemde camera's.


Thanks! Die richting lijkt het inderdaad wel op te gaan. Voordeel is natuurlijk ook dat vooral de D7500 een kleine leercurve zal hebben in vergelijking met mijn D7100 😉
Maar toch zal ik denk ik dan voor een D500 gaan. De betere AF en de mogelijkheid voor twee geheugenkaarten en een battery grip zijn toch wel een flinke plus ten opzichte van de D7500.

Die tweede geheugenkaart, mis je die echt denk je? Als het flink scheelt zou ik dat geld lekker in een mooi objectief investeren! Bijvoorbeeld die 70-200/4 die nu op het forum te koop staat. Als je de f2.8 niet nodig hebt, is dat een geweldig objectief!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26857


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Graag ideeën / advies...

Berichtdoor Karina2 » vr jun 24 2022 6:22 pm

Op het forum staat overigens ook de Tokina 100mm AT-X PRO / 2.8 te koop. (voor clubleden)
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1587


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten