Graag ideeën / advies...

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Graag ideeën / advies...

Berichtdoor lotpfotografie » vr jun 24 2022 1:52 pm

Ik lees me een slag in de rondte, en ik ben ook al verschillende camerawinkels binnen gelopen, maar ik ben er nog niet uit.
Mijn dilemma:

Momenteel heb ik een D7100 met een diversiteit aan DX-glas: de Sigma 17-70mm f/2.8-4 (de Contemporary-versie), Tamron 17-55mm f/2.8, Tamron 18-400mm f/4-6.3, Nikon 35mm f/1.8G en Tamron 11-18mm f/4.5-5.6. Ik schiet zowat 80% met de Sigma - een heerlijk allround-lensje. Op reis is het eigenlijk altijd de 18-400mm, die - zo lang je zijn beperkingen maar in acht neemt - wat mij betreft de beste reiszoom is die je op een DX-body kan plakken 😉
Ik werk als (vrijwillig) huisfotograaf bij het preHistorisch Dorp, een openluchtmuseum in Eindhoven waar ik me voornamelijk bezig houd met evenementfotografie - de bezoekers, de 'bewoners', de gebouwen, de producten, en soms wat actie bij de diverse demonstraties die worden gegeven, vooral bij de evenementen (bijvoorbeeld Viking-veldslagen die worden nagespeeld). Verder fotografeer ik graag street/urban, natuur/landschap, een beetje concert en de laatste tijd ook steeds meer portret. Ik doe helemaal niets met video.

De D7100 is een fijne camera, maar hij is onderhand wel aan vervanging toe. Het beestje is inmiddels de 200.000 clicks ruim gepasseerd, bovendien ben ik met wat ik er tegenwoordig mee doe niet helemaal happy met de prestaties in minder briljante lichtomstandigheden. Dus: er moet iets anders komen.