z 9 accu van ander merk

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

z 9 accu van ander merk

Berichtdoor RVK » wo jul 13 2022 1:33 pm

Heeft iemand ervaring met accu's van een ander merk dan de (dure) nikon accu. Ik test op dit moment een accu van EUR 49,= en tot nu toe geen beperkingen gevonden
VK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 956


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: z 9 accu van ander merk

Berichtdoor Patrick » wo jul 13 2022 1:52 pm

Ah, weer iemand die een camera van 6k Euro prima vindt, maar een paar tientjes voor een accu teveel. Ik snap dat nog steeds niet. :shock:

Bij goedkopere camera's wel overigens...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: z 9 accu van ander merk

Berichtdoor RVK » wo jul 13 2022 2:48 pm

Een paar tientjes? het verschil is Eur 180,= en ik ben geen verantwoording verschuldigd aan de Nikon aandeelhouders. Nikon maakt die accu's ook niet zelf dus als een accu fabrikant (ongetwijfeld uit China die waarschijnlijk ook de Nikon accu maakt) ze kan leveren voor minder geld waarom moet de Nikon exemplaar zoveel duurder zijn.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 956


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: z 9 accu van ander merk

Berichtdoor John Jansen » wo jul 13 2022 4:47 pm

Ik heb een reserve accu van Jupio in de Z9, niks mis mee, scheelt idd en bak geld.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: z 9 accu van ander merk

Berichtdoor Patrick » wo jul 13 2022 7:31 pm

Nikon overvraagt duidelijk voor dit soort zaken, maar mijn punt blijft wel.

Hoeveel foto's krijg je uit zo'n joekel van een accu? Lijkt me dat je daarmee wel even toe kan...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: z 9 accu van ander merk

Berichtdoor John Jansen » wo jul 13 2022 8:43 pm

Patrick schreef:Nikon overvraagt duidelijk voor dit soort zaken, maar mijn punt blijft wel.

Hoeveel foto's krijg je uit zo'n joekel van een accu? Lijkt me dat je daarmee wel even toe kan...



Schermpje kost veel stroom, als je een dag eropuit gaat ( landschap fotografie oa ) is het wel lekker als je een extra zekerheid bij je hebt. Gaat niet altijd om de hoeveelheid foto's.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: z 9 accu van ander merk

Berichtdoor bredewoldski » wo jul 13 2022 10:39 pm

Ik heb een extra Jupio ProLine EN-EL18D en die werkt perfect.
Aangeschaft omdat de originele accu niet leverbaar was
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook
Gebruikersavatar
bredewoldski

Clublid
Berichten: 411


Locatie: Regio Zwolle
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: z 9 accu van ander merk

Berichtdoor rovinge » do jul 14 2022 10:27 am

Ik ga gewoon voor het zekere en neem alleen de originele Nikon accu's.

Ja accu's zijn soms schaars, maar met flink zoeken kon ik ze tot nu toe altijd vinden en kopen, al moest ik er soms meer dan de adviesprijs voor betalen als ik echt omhoog zat.

Ik heb regelmatig inside-informatie gehoord waar het bij een aantal type accu's is misgegaan met als gevolg camera's naar de klo.. (vijf letters, halve woordewaard ;-))" of helemaal vastlopen. En dat hoor ik van technische mensen die echt wel voor de goedkopere spullen gaan dan een eigen merk. Nu zal dat niet zo'n vaart lopen, maar dat gaat niet bij mij gebeuren.
Diverse Nikon bodies, objectieven en accessoires = een prachtige bezigheid!

Eigen Werk | Facebook
Gebruikersavatar
rovinge

Clublid
Berichten: 449


Locatie: Heerhugowaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: z 9 accu van ander merk

Berichtdoor gijs sandberg » do jul 14 2022 10:38 am

L.S.
Eens met velen: origineel is zekerder.
Twee opmerkingen:
-kort na introductie van een nieuwe accu-variant door Nikon zullen andere (respectabele) partiijen tijd nodig hebben om hun producten aan te passen
-voor vele oudere camera's kan of wil Nikon geen accu's meer leveren (probeer maar eens een accu te vinden voor een F2, F5 of D1).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6816


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: z 9 accu van ander merk

Berichtdoor evdm1959 » do jul 14 2022 3:46 pm

Verkeerde zuinigheid!
Gebruikersavatar
evdm1959

Forumlid
Berichten: 160


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: z 9 accu van ander merk

Berichtdoor Ronald53 » do jul 14 2022 10:35 pm

gijs sandberg schreef:L.S.
Eens met velen: origineel is zekerder.
Twee opmerkingen:
-kort na introductie van een nieuwe accu-variant door Nikon zullen andere (respectabele) partiijen tijd nodig hebben om hun producten aan te passen
-voor vele oudere camera's kan of wil Nikon geen accu's meer leveren (probeer maar eens een accu te vinden voor een F2, F5 of D1).
Groeten, Gijs
Is er voor de F2 ooit een accu van/door Nikon geproduceerd? Werkt die niet met universele, niet-oplaadbare batterijen? Zie: https://www.nikonimgsupport.com/na/NSG_ ... lang=en_SG
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1570


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: z 9 accu van ander merk

Berichtdoor Janneman » do jul 21 2022 11:15 am

Wanneer ik vergelijk met de D600 /D 800 series gaan de batterijen van de Z series maar een fractie van de tijd mee. Dit wordt vooral veroorzaakt door de energie slurpende digitale zoekers en het uitklapbaar schermpje waardoor de camera bij snel gebruik altijd moet zijn ingeschakeld. Bij de D800 (optische zoeker) was een reserve batterij geen noodzaak daar je er afhankelijk van het formaat honderden opnamen met een lading kan maken. Bij de Z series heb je minstens twee reserve batterijen nodig. Toen ik alleen met de D800 werkte liet ik de reserve batterijen ook hun dienst doen om ze actief te houden. Voor hun levensduur is het beter dat batterijen regelmatig laden en (niet geheel) ontladen worden.
Ik raad aan om de originele batterijen te gebruiken: punt een, dat zijn de kosten niet bij zo'n dure camera, punt twee, deze zijn betrouwbaarder. Ik heb er voldoende ervaring mee bij het gebruik van merkvreemden batterijen.
Janneman

Forumlid
Berichten: 46


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: z 9 accu van ander merk

Berichtdoor JvdKooij » do jul 21 2022 12:24 pm

Janneman schreef:Wanneer ik vergelijk met de D600 /D 800 series gaan de batterijen van de Z series maar een fractie van de tijd mee. Dit wordt vooral veroorzaakt door de energie slurpende digitale zoekers en het uitklapbaar schermpje waardoor de camera bij snel gebruik altijd moet zijn ingeschakeld. Bij de D800 (optische zoeker) was een reserve batterij geen noodzaak daar je er afhankelijk van het formaat honderden opnamen met een lading kan maken. Bij de Z series heb je minstens twee reserve batterijen nodig. Toen ik alleen met de D800 werkte liet ik de reserve batterijen ook hun dienst doen om ze actief te houden. Voor hun levensduur is het beter dat batterijen regelmatig laden en (niet geheel) ontladen worden.
Ik raad aan om de originele batterijen te gebruiken: punt een, dat zijn de kosten niet bij zo'n dure camera, punt twee, deze zijn betrouwbaarder. Ik heb er voldoende ervaring mee bij het gebruik van merkvreemden batterijen.


behoorlijk overdreven hoor, voor mijn Z6 heb ik wel een backup batterij, maar in principe kan ik daar een hele dag mee fotograferen. ik moet dan alleen zeker weten dat ik 's avonds kan opladen, anders heb ik inderdaad de reservebatterij de volgende dag nodig. opladen kan ik ook doen in de auto, gewoon een andere oplader kopen dan een Nikon. bizar dat Nikon nog steeds die ouderwetse laders levert.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: z 9 accu van ander merk

Berichtdoor lei » do jul 21 2022 7:23 pm

Hallo,
Ik gebruik de Z9 al enkele maanden en ben momenteel druk bezig als vrijwillige fotograaf op het Wereld Muziek Concours te Kerkrade. Camera staat uren aan en ik ben verbaasd hoe lang de batterij meegaat. Heb zelf twee nikon el 18 b batterijen als reserve overgehouden van mijn d850. Hebben iets minder capaciteit maar doen het prima en kunnen in dezelfde oplader.zelf zou ik geen vreemd merk accu in mijn camera willen hebben . Vraag me ook af hoe het met de garantie zit als er wat met de camera gebeurd met een vreemd merk accu. Goedkoop zou dan wel eens heel duur kunnen worden.
Groetjes Lei
Nikon Z 9 en leuk glaswerk
Gebruikersavatar
lei

Clublid
Berichten: 172


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: z 9 accu van ander merk

Berichtdoor Ronald53 » do jul 21 2022 8:04 pm

Ik ben het eens met Jaap, en dus oneens met Janneman. Ik hoef maar zelden een accu te wisselen omdat die leeg raakt (Z 6). Opvallend was wel dat er grote verschillen waren toen we met een groepje NCN-leden fotografeerden in de Uithof (Science Park) in Utrecht. Volgens mij hadden alle aanwezigen een Z 6 of Z 6 (II). Ik was nog met mijn 1e accu bezig toen een ander al 2x gewisseld had. Mogelijk een kwestie van instellingen van de camera.
Overigens had ik bij mijn D5600 ooit een niet-Nikon accu (overigens van een fatsoenlijk merk van camera-accessoires), die was na verloop van tijd zo gezwollen dat-ie niet meer goed paste.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1570


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten