Af en toe foutmelding - Nikon Z9 met de Nikon AF-S 28-300mm f/3,5-5,6 G ED VR

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Af en toe foutmelding - Nikon Z9 met de Nikon AF-S 28-300mm f/3,5-5,6 G ED VR

Berichtdoor LosGoud » vr okt 21 2022 11:49 am

Af en toe krijg ik een foutmelding te zien in het scherm van de Z9 nadat ik een foto gemaakt heb. De configuratie, die ik dan gebruik, is de Z9, de FTZ adapter en de Nikon AF-S 28-300mm f/3,5-5,6 G ED VR lens. In het scherm verschijnt dan een foutmelding met de aanwijzing om op de ontspanknop te drukken om de situatie te resetten. als ik dat doe kan ik daarna weer een foto maken. Deze fout komt af en toe voor, soms een aantal keren achter elkaar, dan weer een tijdje niet, dan één keer, ik kan er geen pijl op trekken en weet niet of het mogelijk te maken heeft met wat ik op dat moment fotografeer. Ondanks de foutmelding wordt de foto, die ik net daarvoor gemaakt heb, wel opgeslagen op de geheugenkaart in de Z9. Bij een andere lens heb ik dit probleem nog niet gezien, maar ik heb tot nu toe mijn andere lenzen (die allemaal via de FTZ aangesloten moeten worden op de camera) nog niet zoveel gebruikt.

Is één van jullie misschien bekend met dit probleem?
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Af en toe foutmelding - Nikon Z9 met de Nikon AF-S 28-300mm f/3,5-5,6 G ED VR

Berichtdoor Richard » vr okt 21 2022 2:34 pm

Wat is de foutmelding?

Objectieven 24 mm f1.4, 17-35 mm f2.8, 105 mm f2.8 en 70-200 mm f2.8 VR1 gaan hier goed met de FTZ op een Z6II.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3581


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Af en toe foutmelding - Nikon Z9 met de Nikon AF-S 28-300mm f/3,5-5,6 G ED VR

Berichtdoor PaulBerkhout » vr okt 21 2022 5:02 pm

Die foutmelding heb ik nog niet gehad, wel komt het soms voor dat de camera 'bevriest' .
( geen AF / geen ontspannen mogelijk )
Even uit en weer aan en hij doet het weer. :thumbup:

Gr, paul
PaulBerkhout

Clublid
Berichten: 157


Locatie: 't harde
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Af en toe foutmelding - Nikon Z9 met de Nikon AF-S 28-300mm f/3,5-5,6 G ED VR

Berichtdoor LosGoud » vr okt 21 2022 7:32 pm

Bedankt voor jullie reacties. De foutmelding is geen specifieke, het is vergelijkbaar (maar dan in 't Nederlands) met de Alert message "Err" in de reference guide : https://onlinemanual.nikonimglib.com/z9 ... ng_03.html. Het probleem doet zich de laatste week voor, daarvoor niet.
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Af en toe foutmelding - Nikon Z9 met de Nikon AF-S 28-300mm f/3,5-5,6 G ED VR

Berichtdoor gijs sandberg » vr okt 21 2022 7:35 pm

Ben,
Ik zou de contacten eens zorgvuldig schoonmaken.
Zit er wellicht iets te veel speling in de vattingen ?
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Af en toe foutmelding - Nikon Z9 met de Nikon AF-S 28-300mm f/3,5-5,6 G ED VR

Berichtdoor Skippy » vr okt 21 2022 7:44 pm

Op Dpreview dit draadje https://www.dpreview.com/forums/thread/4636310 met een vermoedelijk vergelijkbare foutmelding bij verschillende objectieven.
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Af en toe foutmelding - Nikon Z9 met de Nikon AF-S 28-300mm f/3,5-5,6 G ED VR

Berichtdoor LosGoud » vr okt 21 2022 8:31 pm

Bedankt voor de tip, Gijs. Zo'n intermittent probleem zou inderdaad heel goed door een slecht contact veroorzaakt kunnen worden. De vatting heeft geen speling voorzover ik kan zien/voelen, ik ga het schoonmaken proberen.

Skippy, bedankt voor de link. Ik had daar ook al op zitten kijken, er werd daar ook geopperd dat het een timing probleem zou kunnen zijn in de communicatie tussen de Z9 en de lens/FTZ. Met andere woorden (zelfde effect als bij geen of slecht contact) het signaal, dat de camera verwacht, komt niet (op tijd).
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Af en toe foutmelding - Nikon Z9 met de Nikon AF-S 28-300mm f/3,5-5,6 G ED VR

Berichtdoor Skippy » vr okt 21 2022 8:51 pm

Je zou kunnen proberen of updaten van de firmware van de FTZ (indien nog niet op de laatste versie) soelaas biedt. Zie https://downloadcenter.nikonimglib.com/ ... w/360.html
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Af en toe foutmelding - Nikon Z9 met de Nikon AF-S 28-300mm f/3,5-5,6 G ED VR

Berichtdoor LosGoud » vr okt 21 2022 9:15 pm

Bedankt voor de tip, Skippy. Ik zie dat de firmware niet de laatste versie is (is 1.0), dus ik ga de firmware updaten.
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Af en toe foutmelding - Nikon Z9 met de Nikon AF-S 28-300mm f/3,5-5,6 G ED VR

Berichtdoor LosGoud » za okt 22 2022 4:30 pm

Ik heb op advies van Gijs de contacten van de lens met IPA schoongemaakt. Vanmiddag ben ik paddenstoelen wezen fotograferen en kreeg pas nadat ik zo'n 30 foto's gemaakt had weer dezelfde foutmelding, Vervolgens heb ik nog wat aan de verbinding tussen de lens en de FTZ adapter "gemorreld" en de volgende 70+ foto's heeft het probleem zich niet voorgedaan. Ik ga voor de zekerheid de contacten nog een keer goed schoonmaken en hopelijk is het probleem dan daarmee opgelost. Firmware upgrade ga ik ook nog doen.

Allen bedankt voor het meedenken en jullie adviezen en tips!
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Af en toe foutmelding - Nikon Z9 met de Nikon AF-S 28-300mm f/3,5-5,6 G ED VR

Berichtdoor LosGoud » vr nov 04 2022 11:52 am

Inmiddels ben ik er achter wat het probleem veroorzaakt. Zoals Gijs al schreef zit er teveel speling tussen de lens en de FTZ. Als het probleem zich voordoet en ik morrel wat aan de lens dan is het probleem voor de rest van de fotosessie weg.Als ik dan de camera een kwart slag draai kan het probleem zich zo weer voordoen. Op de D3X heb ik dit probleem nooit gehad met de lens. Ik heb contact gehad met de winkel, waar ik de Z9 en FTZ gekocht heb en die geven aan dat de FTZ en lens opgestuurd kan worden naar Nikon. Mogelijke uitkomst zou kunnen zijn dat de bajonetsluiting op de lens vervangen moet worden. Maar dat zou best wel 's een dure vervanging kunnen zijn, gezien die lens vast niet meer onder garantie valt. Helaas is er voor de Z9 nog geen lens uit met zoombereik van 28-300mm, anders zou ik die aanschaffen. Voorlopig maar wat aan "morrelen" met de lens als het probleem zich voordoet.
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Af en toe foutmelding - Nikon Z9 met de Nikon AF-S 28-300mm f/3,5-5,6 G ED VR

Berichtdoor Skippy » vr nov 04 2022 12:32 pm

Ik zou die F 28-300mm en de FTZ vergeten en inruilen op een Z 24-200mm (nu in de aanbieding voor €741). Geen gedoe meer met aansluitingen, compacter en lichter en vrijwel zeker optisch beter. Als ik zo jouw fotografie bekijk kun je prima uit de voeten met die Z 24-200mm. En als je meer dan 200mm nodig hebt crop je of zet je de Z9 in DX mode.
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Af en toe foutmelding - Nikon Z9 met de Nikon AF-S 28-300mm f/3,5-5,6 G ED VR

Berichtdoor Ad B » vr nov 04 2022 1:23 pm

Hoi,
Precies de manier zoals ik ook omgeschakeld ben.
Ik gebruikte een Tamron 28-300 op mijn Z7, met FTZ adapter, natuurlijk.
Zodra de Z24-200 op de markt in Nederland kwam, heb ik 'm gekocht.
Totaal kleiner, lichter, betere kwaliteit... Voor meer dan 200mm zet ik 'm in crop stand...
Geen "focus breathing" meer... (maar door slechte Wifi in m'n hotel in Berlijn, kan ik daar nú geen voorbeeld van geven...)
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Af en toe foutmelding - Nikon Z9 met de Nikon AF-S 28-300mm f/3,5-5,6 G ED VR

Berichtdoor LosGoud » vr nov 04 2022 3:41 pm

Bedankt voor jullie reacties, Luc en Ad. Ik ga erover nadenken.

Ik gebruik het gedeelte van 200-300mm vrij veel, maar die foto's staan niet op Flickr. Ik heb onder andere ook nog de 24-70, de 70-200 en 80-400, die op de FTZ passen. Maar het voordeel van de 28-300 is dat ik altijd maar één lens hoef mee te nemen en geen zak vol :wink: Aan de andere kant, ik heb al zoveel lenzen, ééntje meer maakt dan ook niet uit. De Nikon 28-300 is overigens de lens die ik het meeste gebruikt heb en ik schafte die nadat ik een een lovende review van Ken Rockwell had gelezen.
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Af en toe foutmelding - Nikon Z9 met de Nikon AF-S 28-300mm f/3,5-5,6 G ED VR

Berichtdoor Skippy » vr nov 04 2022 4:39 pm

Ken Rockwell schrijft over elke lens een lovende review. Alles voor de clicks en de dollars bij Ken. Dat terzijde, ik zou het zonde en onhandig vinden om op een Z9 alleen F-objectieven met de FTZ te gebruiken. Een Z-camera presteert optimaal met Z-objectieven.
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten