Af en toe foutmelding - Nikon Z9 met de Nikon AF-S 28-300mm f/3,5-5,6 G ED VR

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Re: Af en toe foutmelding - Nikon Z9 met de Nikon AF-S 28-300mm f/3,5-5,6 G ED VR

Berichtdoor LosGoud » vr nov 04 2022 5:37 pm

Ja, ik kan me voorstellen dat je dat vindt. Voor mij (als hobby fotograaf) is dat niet zo belangrijk. Als ik een nieuwe lens aanschaf moet die wel meerwaarde voor m’n hobby hebben. Mijn eerstvolgende lens zal een 600 of 800mm lens worden verwacht ik. Bedankt voor je reacties!
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Af en toe foutmelding - Nikon Z9 met de Nikon AF-S 28-300mm f/3,5-5,6 G ED VR

Berichtdoor henkk » vr nov 04 2022 5:46 pm

Ik ga nog niet over op Z maar als ik dat zou doen, was het vanwege de lenzen. Ik kan moeilijk afscheid nemen van goede spullen maar wellicht is dat toch een optie. 28-300 is mooi als je niet wil lenswisselen maar optisch niet echt optimaal, veelal juist in de laatste 100 mm (ik heb geen nikon 28-300 maar wel van een ander merk, die is nu bij zoon op de d300s). Met croppen of dx functie op een 70-200 haal je ws. betere resultaten. We dwalen wel wat af van het onderwerp maar het resultaat telt m.i.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Af en toe foutmelding - Nikon Z9 met de Nikon AF-S 28-300mm f/3,5-5,6 G ED VR

Berichtdoor Skippy » vr nov 04 2022 6:07 pm

LosGoud schreef:Ja, ik kan me voorstellen dat je dat vindt. Voor mij (als hobby fotograaf) is dat niet zo belangrijk. Als ik een nieuwe lens aanschaf moet die wel meerwaarde voor m’n hobby hebben. Mijn eerstvolgende lens zal een 600 of 800mm lens worden verwacht ik. Bedankt voor je reacties!

Graag gedaan, succes met het vervolg!
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11679


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Af en toe foutmelding - Nikon Z9 met de Nikon AF-S 28-300mm f/3,5-5,6 G ED VR

Berichtdoor Ad B » di nov 15 2022 2:43 pm

Ad B schreef:Hoi,
Geen "focus breathing" meer... (maar door slechte Wifi in m'n hotel in Berlijn, kan ik daar nú geen voorbeeld van geven...)

AfbeeldingDS1_3204 by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
Foto van dichtbij met mijn Z7 met FTZ en Tamron 28-300 op 300 mm
AfbeeldingDS1_3205 by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
Foto van dichtbij met mijn Z7 en Z24-200 op 200mm FX stand
Op grotere foto en focus afstand is dit verschijnsel natuurlijk niet meer aanwezig
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Af en toe foutmelding - Nikon Z9 met de Nikon AF-S 28-300mm f/3,5-5,6 G ED VR

Berichtdoor LosGoud » di nov 15 2022 5:59 pm

Bedankt voor het delen van de foto's, Ab. Eerlijk gezegd zie ik geen verschil tussen de twee, maar dat kan aan m'n ogen liggen. Overigens heb ik een Nikon 28-300. Ik weet niet of die hetzelfde gedrag vertoont als de Tamron.

Overigens heb ik de Nikon Z24-200 aangeschaft en nu ruim een week in huis. Het grote voordeel voor mij is dat de lens geruisloos scherp stelt. De 28-300 hoorde ik nogal 's knisperen bij video opnamen. Ik heb nog geen test gedaan om de 24-200 te vergelijken met de 28-300. Wat me wel opviel is de foto's heel mooi scherp zijn en dat de 24-200 lens erg mooie foto's geeft. Allen bedankt voor jullie adviezen! Ik kan foto's maken zonder foutmelding :wink:
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Af en toe foutmelding - Nikon Z9 met de Nikon AF-S 28-300mm f/3,5-5,6 G ED VR

Berichtdoor Ad B » di nov 15 2022 6:52 pm

LosGoud schreef:Bedankt voor het delen van de foto's, Ab. Eerlijk gezegd zie ik geen verschil tussen de twee, maar dat kan aan m'n ogen liggen. Overigens heb ik een Nikon 28-300. Ik weet niet of die hetzelfde gedrag vertoont als de Tamron.

Dan heb je de foto's toch niet zo goed bekeken...
Op eenzelfde focus afstand genomen, de Tamron op 300 mm, de Nikon Z op 200 mm.
Ondanks 100 mm brandpuntafstand verschil, is de beeldhoek ongeveer gelijk en staat er ongeveer hetzelfde op de foto!
Natuurlijk is er totaal niets afgesneden.
:prost:
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Af en toe foutmelding - Nikon Z9 met de Nikon AF-S 28-300mm f/3,5-5,6 G ED VR

Berichtdoor p.visker » di nov 15 2022 7:18 pm

Ik ben zeker ook niet te spreken over de 28-300 FX versie. Heb hem een paar keer op m'n D500 gebruikt, maar meer met verdriet over het resultaat.
Focus is zeer traag en geregeld zit dit er net naast met geen goede scherpe foto. En bij Nikon School beaamde ze deze resultaten.
De 18 - 300 DX is een stuk beter van kwaliteit werd me verteld (alleen geen ervaring mee).
Vriendelijke groet,
P. Visker
Gebruikersavatar
p.visker

Regiocoördinator
Berichten: 183


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Af en toe foutmelding - Nikon Z9 met de Nikon AF-S 28-300mm f/3,5-5,6 G ED VR

Berichtdoor LosGoud » di nov 15 2022 7:21 pm

Ad B schreef:
LosGoud schreef:Bedankt voor het delen van de foto's, Ab. Eerlijk gezegd zie ik geen verschil tussen de twee, maar dat kan aan m'n ogen liggen. Overigens heb ik een Nikon 28-300. Ik weet niet of die hetzelfde gedrag vertoont als de Tamron.

Dan heb je de foto's toch niet zo goed bekeken...
Op eenzelfde focus afstand genomen, de Tamron op 300 mm, de Nikon Z op 200 mm.
Ondanks 100 mm brandpuntafstand verschil, is de beeldhoek ongeveer gelijk en staat er ongeveer hetzelfde op de foto!
Natuurlijk is er totaal niets afgesneden.
:prost:

Bedankt voor je toelichting. Dan klopt het dus dat ik geen verschil zag :o

Ik heb echter geen Tamron maar een Nikon Lens 28-300. Geldt daar hetzelfde voor?
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Af en toe foutmelding - Nikon Z9 met de Nikon AF-S 28-300mm f/3,5-5,6 G ED VR

Berichtdoor LosGoud » di nov 15 2022 7:26 pm

p.visker schreef:Ik ben zeker ook niet te spreken over de 28-300 FX versie.


Om misverstanden te voorkomen, iIk ben uiterst tevreden over de Nikon AF-S 28-300mm. Het is de lens die ik het meeste gebruikt heb sinds ik de Nikon D3X camera kocht in 2010. Ik kan me dan ook helemaal vinden in wat Ken Rockwell schreef over deze lens. Echter, in combinatie met de FTZII adapter geeft deze lens problemen op de Z9 camera en dat vind ik erg jammer. Maar op de D3X camera werkt deze lens nog steeds uitstekend!
Laatst gewijzigd door LosGoud op di nov 15 2022 7:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Af en toe foutmelding - Nikon Z9 met de Nikon AF-S 28-300mm f/3,5-5,6 G ED VR

Berichtdoor Skippy » di nov 15 2022 8:48 pm

LosGoud schreef:Overigens heb ik de Nikon Z24-200 aangeschaft en nu ruim een week in huis. Het grote voordeel voor mij is dat de lens geruisloos scherp stelt. De 28-300 hoorde ik nogal 's knisperen bij video opnamen. Ik heb nog geen test gedaan om de 24-200 te vergelijken met de 28-300. Wat me wel opviel is de foto's heel mooi scherp zijn en dat de 24-200 lens erg mooie foto's geeft. Allen bedankt voor jullie adviezen! Ik kan foto's maken zonder foutmelding :wink:

Mooie aankoop, veel plezier er van!
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11679


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Af en toe foutmelding - Nikon Z9 met de Nikon AF-S 28-300mm f/3,5-5,6 G ED VR

Berichtdoor Ad B » vr nov 18 2022 8:07 am

LosGoud schreef:Bedankt voor je toelichting. Dan klopt het dus dat ik geen verschil zag :o
Ik heb echter geen Tamron maar een Nikon Lens 28-300. Geldt daar hetzelfde voor?

Dat weet ik niet, geen ervaring met de Nikon versie.
Maar qua opbouw zullen ze niet zo veel verschillen, dus ik denk dat de Nikon versie dat ook heeft...
Ik zou het wel willen weten óf dat zo is...
Zou jij dat willen uitproberen, nu jij beide lenzen hebt?
Mijn Tamron lens heb ik destijds, effe na de aanschaf van de Z24-200, verkocht aan een spiegelreflex gebruiker.
Natuurlijk wens ik je minimaal net zoveel fotografieplezier, als ik er mee heb, met je nieuwe aankoop... :thumbup:

groet.
Ad B
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Af en toe foutmelding - Nikon Z9 met de Nikon AF-S 28-300mm f/3,5-5,6 G ED VR

Berichtdoor LosGoud » vr nov 18 2022 11:05 am

Ad B schreef:Dat weet ik niet, geen ervaring met de Nikon versie.
Maar qua opbouw zullen ze niet zo veel verschillen, dus ik denk dat de Nikon versie dat ook heeft...
Ik zou het wel willen weten óf dat zo is...
Zou jij dat willen uitproberen, nu jij beide lenzen hebt?
Mijn Tamron lens heb ik destijds, effe na de aanschaf van de Z24-200, verkocht aan een spiegelreflex gebruiker.
Natuurlijk wens ik je minimaal net zoveel fotografieplezier, als ik er mee heb, met je nieuwe aankoop... :thumbup:

groet.
Ad B


Dank je, Ab. Ik had al wel een vergelijking gemaakt tussen een opname op een afstand van ik schat zo'n 50 meter en zie dat de 28-300 dan veel verder inzoomt dan de 24-200 en dat is voor mij persoonlijk het belangrijkst. Het inzoomen op ruim een meter afstand is voor mij niet belangrijk. Voor opnamen dichtbij gebruik ik dan ook vaak m'n Nikon 105mm macro lens. Maar ik zal met beide lenzen een foto maken op ruim een meter en kijken wat dan het verschil is. Wordt vervolgd!

EDIT : Ik heb 't net gecheckt. Er zit inderdaad geen verschil tussen een foto op 1 meter afstand van de 24-200 op 200mm en de 28-300 op 300mm.
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten