Z5+FTZII met Tamron lenzen handhaven of niet?

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Z5+FTZII met Tamron lenzen handhaven of niet?

Berichtdoor Truus » do dec 15 2022 4:02 pm

Ik heb:
Nikon Z5 met FTZ II adapter
Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD G2
Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2

Ik twijfel…………….
Is het verstandiger om de lenzen te verkopen/in te ruilen en daarvoor Z lenzen aan te schaffen?
Aangezien ik geen geldboompje heb zou ik een kleine 1000 euro vrij kunnen maken om bij te leggen.

Daarom mijn vraag, geven Z lenzen veel betere kwaliteit?
Handhaaf ik mijn Tamron lenzen dan zou ik voor de 1000 euro een macro lens kunnen kopen.

Wat is jullie advies, ik kom hier kennis te kort.
Truus

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z5+FTZII met Tamron lenzen handhaven of niet?

Berichtdoor Skippy » do dec 15 2022 4:35 pm

De algemene opinie is dat Z-objectieven beter zijn. Dat mag ook wel want ze zijn specifiek voor de grotere Z-vatting ontworpen.
De vraag is of a) jij dat zo ook ervaart en b) of je het verschil belangrijk genoeg vind om de Tamron(s) in te ruilen en je spaarpot kapot te slaan.
Afgaan op ervaringen en adviezen van anderen is subjectief, de een zegt dit de ander dat. Eigen ervaring dus gebruiken en de resultaten zien is vind ik belangrijker.
Je kan overwegen een of meer Z-objectieven (die na inruil binnen je financiële bereik zijn) voor een of twee dagen te huren (bijvoorbeeld bij Budgetcam) en zo een en ander uit te testen.
Skippy

Moderator
Berichten: 11671


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z5+FTZII met Tamron lenzen handhaven of niet?

Berichtdoor henkk » do dec 15 2022 7:31 pm

Voor € 1.000 kun je een Z S-Nikkor 105 mm macro lens kopen. Het beste dat er is op dit moment, denk ik (ik heb de voorganger op de F-serie). Prima voor bloemetjes en bijtjes (alhoewel dat een kunst op zich is) en ook voor veel andere doelen zoals portretten. Maar misschien zou je er goed aan doen eerst eens macro te proberen met een gebruikte lens op de FTZ om te zien of het zo'n investering waard is. Macro lenzen zijn eigenlijk nooit 'slecht' en de lenskwaliteit is het minste dat ertoe doet om een mooie macro foto te maken.

Of je met je Tamrons tevreden blijft kun je vooral zelf beoordelen. Je gaat ze nu op full frame gebruiken, dat stelt hogere eisen aan de randen. Maar echt tegenvallen zullen ze vast niet.

Succes met de afweging!
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z5+FTZII met Tamron lenzen handhaven of niet?

Berichtdoor Truus » vr dec 16 2022 3:23 pm

Dank voor de reacties.
Het plan is inderdaad om deze lens aan te schaffen maar de vraag is wanneer??
Nu 100 euro korting tot half januari, verwachten jullie nog een andere actie tegen de zomer??
Truus

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z5+FTZII met Tamron lenzen handhaven of niet?

Berichtdoor jan24 » vr dec 16 2022 6:44 pm

Ik zou in voorkomend geval de Tamrons particulier verkopen. Inruilen is kapitaalvernietiging, levert vaak weinig op.
Zelf verkopen kan welhaast het dubbele opleveren.
Mijn ervaring althans met mijn vorige camera, D5300.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1817


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z5+FTZII met Tamron lenzen handhaven of niet?

Berichtdoor henkk » vr dec 16 2022 6:51 pm

Truus schreef:Dank voor de reacties.
Het plan is inderdaad om deze lens aan te schaffen maar de vraag is wanneer??
Nu 100 euro korting tot half januari, verwachten jullie nog een andere actie tegen de zomer??

Denk eens over een NCN lidmaatschap met korting bij div leveranciers en verzekering. Je haalt de contibutie er zo uit. En veel leuke activiteiten.

Andere acties weet ik natuurlijk niet maar zal toch niet heel anders zijn dan nu.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z5+FTZII met Tamron lenzen handhaven of niet?

Berichtdoor Skippy » vr dec 16 2022 7:21 pm

In mijn herinnering zijn er twee keer per jaar acties namelijk in mei en december, dus als resp. het vakantiegeld en een eventuele 13e maand wordt uitgekeerd.
Skippy

Moderator
Berichten: 11671


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z5+FTZII met Tamron lenzen handhaven of niet?

Berichtdoor EdvandeZilver » vr dec 16 2022 7:38 pm

..of anders even op https://geizhals.de van de oosterburen kijken, dat wil ook nog wel eens geld schelen.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3142


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z5+FTZII met Tamron lenzen handhaven of niet?

Berichtdoor Tony D » vr dec 16 2022 7:54 pm

Mediamarkt heeft de afgelopen jaren in februari btw-vrije dagen gehad. Scheelt zo’n 17 %
Ik weet niet of ze dat in 2023 weer gaan doen.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2771


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z5+FTZII met Tamron lenzen handhaven of niet?

Berichtdoor Alfred » zo dec 25 2022 5:17 pm

Koop echt de Z lens voor de Z serie body's.

Ik heb de Z24-120 mm f/4 s super blij mee
en de 13-30 mm f/4 s
Gebruikersavatar
Alfred

Clublid
Berichten: 100


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z5+FTZII met Tamron lenzen handhaven of niet?

Berichtdoor Ronald53 » ma dec 26 2022 9:57 am

Die suggestie van Alfred voor de Z 24-120mm zou ik zeker ter harte nemen. Dat is een handzame standaardzoomlens die ook nog eens dichtbij kan. Noem het geen macro, maar voor een libelle, vlinder of bloem is het voldoende dichtbij. Ik weet dat een echte macro-lens beter presteert, en ook een vlieg of lieveheersbeestje aankan, maar met die Z 24-120mm heb je meer kans dat je een lens-met-dichtbij-mogelijkheid ook daadwerkelijk in je tas hebt als je niet al te veel spullen mee wilt nemen. Ik heb 'm onlangs aangeschaft en heb er wat testjes mee gedaan, zie hier. Sommige foto's zijn minder fraai vanwege de achtergrond. Ik was ook niet uit op een mooi shot, maar wilde gewoon eens zien wat het objectief met bijvoorbeeld een libelle zou doen.

Over het moment van aankopen: Dat blijft altijd een glazen-bol-werk. Ik heb eens gekeken naar een objectief dat er al een tijdje is, en waarvoor niet meer speelt dat het vanwege een recente introductie lang maar mondjesmaat te koop was. Zie hier. Dan zie je dat er nogal wat schommelingen kunnen zijn. Je kunt zelf op tweakers ook de Z MC 105mm opzoeken, daar zie je dat die momenteel wel relatief laag staat. Dat objectief is er nog minder lang, en had erg lang te kampen met leveringstekorten, vandaar de min of meer constante prijs in het begin.

Succes!
Laatst gewijzigd door Ronald53 op ma dec 26 2022 9:57 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1570


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z5+FTZII met Tamron lenzen handhaven of niet?

Berichtdoor Boem » ma dec 26 2022 10:03 am

In het tele bereik bieden de grotere vatting en kortere afstand van de Z mount eigenlijk geen voordeel. Als je tevreden met met de tamron 70-200mm zou ik die lekker houden.

Als 24-70mm wordt de nikon z f/4 iha als kwalitatief gelijkwaardig gezien aan de F mount f2.8 equivalent maar de nikon z is veel kleiner en lichter.

105mm macro is in bijna elke uitvoering erg goed en veelzijdig.
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bas en 16 gasten