Z 9 is een topper: ook met video!

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Z 9 is een topper: ook met video!

Berichtdoor rovinge » wo dec 21 2022 12:30 pm

Meer en meer wordt ik enthousiast met het filmen met de Z 9 en vooral met en na de laatste 3.0 firmware (momenteel net 3.01 uit).

Na was ik al redelijk fan van filmen met de Z-camera's Z6 (II) en Z7 (II); de Z 9 gaat nog 's een flinke stap verder.

Gewoon uit het handje, zonder gimbal, erg stabiel filmen met de Z 9! Daarbij heeft de Z 9 ingebouwde microfoons die goed geluid opnemen (hoewel een externe mic. vaak toch beter is).

Standaard film ik gewoon 8-bit 4K op 50fps, flat/neutraal kleurprofiel en met externe microfoon, VR (meestal) op sportstand
Resultaten zijn goed te bewerken in bijvoorbeeld Davinci Resolve.

Met firmware 3.0 is er een hele bruikbare video optie bijgekomen: de Hogeresolutievideozoom.
Tijdens het filmen in 4K kan de camera elektronisch inzoomen - zonder kwaliteitsverlies - door gebruik te maken van de 8K sensor; camera blijft dus 4K opnemen. Inzoomen kan tot 2x, met een 200mm kan je does tot 400mm inzoomen.
Enige 'nadeel' is dat je in de basis op 4K op 25fps moet filmen (en niet 50fps). Het In- en uitzoomen kan je makkelijk met Fn knoppen bedienen; je kunt ook instellen hoe snel camera in of uit moet zoomen.

Zie menu Pers. Instellingen optie g8 'Snelheid hogeresolutiezoom' en in Video-opnamemenu Hogeresolutiezoom (on/off); Wel eerste videokwaliteit op 4K 25fps zetten....

Op deze manier gebruik ik de Z 9 voor veel reportagewerk en maak dan zowel foto's als korte videoclips. Ik hoop dat een toekomstige Z8 deze mogelijkheid ook zal hebben.....

Roel
Diverse Nikon bodies, objectieven en accessoires = een prachtige bezigheid!

Eigen Werk | Facebook
Gebruikersavatar
rovinge

Clublid
Berichten: 449


Locatie: Heerhugowaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: henkk en 31 gasten