Welke camera

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Welke camera

Berichtdoor Gemmageluk60 » za feb 25 2023 7:03 pm

Ben aan het nadenken over een systeemcamera, op mijn lijstje staat een Nikon Z 6II en een Fuji X-T5, deze passen beide in mijn budget.
Blijft een enorme uitgave, dus ik wil graag de goede keuze maken. Wie kan er niets over zeggen?
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 840


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke camera

Berichtdoor Patrick » za feb 25 2023 7:12 pm

De Nikon is een fullframe camera. De Fujifilm APS-C. Ik zou eerste kijken welke objectieven je erbij wil hebben. En welke camera je wat betreft bediening en handgevoel prettiger vindt.

Algemeen: het Fujifilm X systeem bestaat al een stuk langer dan Nikon Z. Het is dan ook wat objectieven betreft een volwassener systeem en ik weet uit ervaring dat de objectieven niet onderdoen voor wat Nikon maakt. En ik denk ook dat je een stuk minder geld kwijt bent bij Fujifilm als je dat meerekent. En bedenk ook dat je set compacter en lichter is dan bij een fullframe camera.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26847


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke camera

Berichtdoor Gemmageluk60 » za feb 25 2023 7:52 pm

Dankjewel voor je reactie. Ik ga voor een 16-55 of 16-80-lens. De X-T5 lag best fijn in mijn hand, maar moet de Nikon Z 6II nog proberen. Ik durf niet te zeggen of ik full frame ga missen.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 840


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke camera

Berichtdoor henkk » za feb 25 2023 8:03 pm

@ Patrick: welke ervaring heb jij met nikon-z lenzen?🙂
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4935


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke camera

Berichtdoor Patrick » zo feb 26 2023 12:22 am

Enigszins beperkt. Heb er diverse geprobeerd en de bestanden bekeken. Maar ik heb best wel wat pro-Nikon D objectieven gehad en nog wel wat in bezit. De Fujifilms vind ik persoonlijk gemiddeld wat beter. En zeker mooier van bouw door minder kunststofgebruik. Maar dat moet ieder voor zich bepalen. Ik geloof niet dat er gemiddeld genomen zo veel verschil in zit dat je het direct aan de foto's zal zien, zelfs niet als je ze direct naast elkaar legt. Beide systemen hebben hun parels en wat "mindere" objectieven. Dat zie je wel! Dat is bij alle merken zo. Als je kijkt wat de vergelijkbare objectieven kosten voor de beide systemen dan ben je bij Fujifilm echt wel wat minder kwijt. Maar het is natuurlijk wel APS-C tegenover fullframe, dus echt 1:1 kan je ze ook weet niet vergelijken.

Vanwaar je vraag? :wave:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26847


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke camera

Berichtdoor Patrick » zo feb 26 2023 12:25 am

Gemmageluk60 schreef:Dankjewel voor je reactie. Ik ga voor een 16-55 of 16-80-lens. De X-T5 lag best fijn in mijn hand, maar moet de Nikon Z 6II nog proberen. Ik durf niet te zeggen of ik full frame ga missen.

Dat zou dus bij Nikon Z FF een 24-70 of 24-140 objectief betekenen. Wel even rekening mee houden!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26847


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke camera

Berichtdoor annoh » zo feb 26 2023 1:01 am

Je zou ook op een andere manier te werk kunnen gaan. Niet als uitgangspunt nemen de camera maar de lens of lenzenset. Welk merk/welk systeem levert lenzen die bij jou passen?

Om voorbeelden te geven:
Mijn huidige Canon RF 24-105mm f/4.0 heeft, zo ver ik dat kan zien, een mooiere beeldoverdracht dan de eerder door mij gebruikte Fuji 16-80mm f/4.0.
Mijn huidige Canon RF 70-200mm f/4.0 vindt ik veel fijner in de hand liggen dan de eerder door mij gebruikte Fuji 55-200mm f/3.5-4.8.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 367


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke camera

Berichtdoor Gemmageluk60 » zo feb 26 2023 10:19 am

Keuzes maken is nooit mijn sterkste ding. Ik hou mijn D3S en mijn D600 ook, daar heb ik heel goed glaswerk voor. Was onlangs bij een goede kennis, een beroepsfotograaf. Hij heeft de overstap gemaakt naar systeem en was daar heel blij mee. Met name door het gewicht maar ook door de kwaliteit. Logisch, want ontwikkelingen gaan het heel snel. Dus de lenzen zijn in dit geval minder belangrijk. Heb wel eens een jaar gewerkt met Fuji, was altijd onder de indruk van de kleuren en de scherpte. 16-80 dus op de Fuji 24-120 is wel een mooie walk around, maar dat is een F4, werk al 15 jaar met 2.8, dat bevalt altijd prima. Belangrijkste voorwaarde voor mijn foto's is dat ik houd van retescherp, daar ben ik altijd naar opzoek, en met een mooie achtergrond.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 840


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke camera

Berichtdoor Bert vD » zo feb 26 2023 10:44 am

Blijft altijd de vraag: waarom iets anders? Gewoon voor de leuk? In dat geval gewoon doen en dan weet je vast ook al wel wat je wilt. Retescherp is voor de PC. Maar op prints doet mijn D90 het prima op A3. Alles is relatief. Tenminste, dat denk ik dan weer. Hier op het forum willen mensen ook graag het beste van het beste. Is de hobby en dus niks mis mee. En er zíjn ook prachtige ontwikkelingen. En het vermaak zit voor een groot deel vóór de aanschaf. Onder andere hier op het forum. Dat vind ik juist zo leuk hier. leuke discussies en ik ben ook erg benieuwd wat het wordt. Sluit vaak ook een wedje met mezelf af. Het enige lastige lijkt me dat digitale camera’s minder goed hun waarde houden dan analoog in het verleden. Tweedehands is voor mij lang “te duur”geweest. Ik loop nu zo’n 8 (Olympus, vanwege het gewicht) tot 10 jaar (Nikon, gewoon “mijn” merk) achter voor ruim minder dan de helft van de prijs. En wat mij betreft dezelfde lol en kwaliteit. Voor wat het waard is. Veel plezier met je zoektocht.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1477


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke camera

Berichtdoor Richard » zo feb 26 2023 11:31 am

Een antwoord die ik hier mis is hoe weer bestendig de Fuji is. De Z6II gaat door terwijl ik het allang niet meer leuk zal vinden qua weer.

Samen met de Z6II gebruik ik ook een Zfc. Een verschil tussen de Z6II en Zfc is het display wat anders kan bewegen.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke camera

Berichtdoor Patrick » zo feb 26 2023 12:20 pm

Weerbestendigheid van Fujifilm is uitstekend. Mits een WR objectief erop zit natuurlijk. Net als bij Nikon.

Gemma: als je je Nikon set er toch bij houdt, waarom dan niet een Fujifilm setje met primes? Een paar f2 primes geven je een compacte lichte set van geweldige kwaliteit! Sowieso vind ik primes en de Fujifilm X camera’s echt geweldig. De zooms zijn uitstekend hoor, maar het type camera leent zich zo goed voor primes!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26847


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke camera

Berichtdoor Gemmageluk60 » zo feb 26 2023 4:06 pm

Heb bijna altijd voor tweedehands gekozen en daar nooit spijt van gehad. Via MP een en ander verkocht, dus dat geld heb ik te besteden. Alsmede de teruggaaf van de BTW na aankoop, altijd leuk ook. Wat ik zoek en voor mijn gevoel ook mis is een kleine camera, die ik daardoor makkelijk ergens mee naar toe neem met een handige lens ervoor. In de aanbieding voor de Fuji X-T5 kan ik kiezen voor een 18-55 2.8, een 16-55 2.8, een 16.80 4.0 of een 56 1.2. Voor ongeveer hetzelfde geld kan ik een Sony met een 24-70 F4 kopen en dat is dan wel een full frame of een Nikon met een soortgelijke lens. Ik ga deze camera zeker ook voor mijn werk gebruiken, dus dat vraagt al om veel kwaliteit. Het is dus niet alleen een hobby. Ik durf het bijna niet hardop te zeggen hier, maar er zijn fotografen die gestopt zijn met RAW bij deze camera om de JPG-getrokken beeld helemaal af zijn en dat intrigeert mij natuurlijk ook. Want kan nog steeds maar matig wennen aan de RAW-workflow.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 840


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke camera

Berichtdoor Patrick » zo feb 26 2023 4:25 pm

Mijn hele workflow is gebaseerd op RAW bestanden, maar ik schiet wel eens RAW + JPG en mijn Fujifilms stellen me nooit teleur. Ik vind het het merk met de mooiste kleuren. En je kan in de camera mooie profielen kiezen of de zaken aanpassen als je wat anders wil. En ook het zwart-wit direct uit de camera is heel fraai. Ik zou het best aandurven alle in JPG te doen, maar ik vind achteraf keuzes kunnen maken gewoon prettig werken. En wat er standaard uit de camera komt is al zo goed dat er veelal amper iets aan hoeft te gebeuren. De witbalans is bijvoorbeeld echt heel goed, maar dat is volgens mij bij de meeste systeemcamera's wel goed geregeld.

De 18-55 is trouwens wel 2.8-4. Prima objectief overigens voor zo'n compact ding. Met de 16-55 2.8 erop wordt de set alweer groot vind ik. De 16-80/4 heb ik niet en kan ik niet zo veel over zeggen. De 56/1.2 is geweldig, zeker voor portretten, maar is natuurlijk beperkt(er) inzetbaar. Dan kan je beter een 16/2.8, 23/2 en een 50/2 kiezen bijvoorbeeld. Dat is sowieso een fijne set!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26847


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten