Nikon Z 6II

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Nikon Z 6II

Berichtdoor Gemmageluk60 » wo mar 01 2023 2:43 pm

Zijn er op dit forum enthousiaste gebruikers van Nikon Z 6II Body.
Is het wat scherpte een verbetering of juist verslechtering op bijvoorbeeld de D500?
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Z 6II

Berichtdoor EdvandeZilver » wo mar 01 2023 3:25 pm

Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Z 6II

Berichtdoor Gemmageluk60 » wo mar 01 2023 4:25 pm

Dat is een vreemd antwoord, Ed. Natuurlijk heb ik al uitgebreid gegoogeld, maar dacht dat er op het forum hier misschien wel enthousiaste gebruikers te vinden waren.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Z 6II

Berichtdoor henkk » wo mar 01 2023 5:28 pm

Ik denk dat de gebruikers nauwelijks zullen kunnen zien of er een verschil in scherpte is. De Z6II is een FX, de D500 een DX.
De Z heeft iets meer pixels maar dat ga je op het hele beeld niet zien. Daarentegen als je zou willen gaan croppen voor vogeltjes of zo, is de D500 in het voordeel want daar zitten meer pixels per vierkante mm in de sensor.
De Z is in het voordeel wat betreft dynamisch bereik, zie https://photonstophotos.net/Charts/PDR. ... %20Z%206II maar de D500 kun je kennelijk tot grote gevoeligheid opkrikken (op straffe van nauwelijks meer dynamisch bereik).
Dus het hangt vooral af wat je ermee wil gaan fotograferen. De Z lijkt mij meer aangewezen voor algemene fotografie, de D voor meer specifieke toepassingen alhoewel beide eigenlijk best alleskunners zijn.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Z 6II

Berichtdoor Stijn Smits » wo mar 01 2023 5:37 pm

Ja ik!

Het zijn wel echt 2 verschillende camera's, de d500 was wat dx spiegelreflexen betreft wel de allerbeste op de markt. De autofocus voor actiefotografie van de d500 is wel beter dan de Z6II. Voor al het andere is de Z6II de d500 wel de baas hoewel je de cropfactor wel kwijt bent natuurlijk. (Bedenk voor jezelf of je dat een voor of nadeel vind).

Ik heb de Z6II nu 2 jaar en heb na een half jaar de D500 verkocht, nooit spijt van gehad. Ik vind het direct in de zoeker kunnen zien van impact van je instellingen erg prettig en het stille van de body vind ik ook zeer fijn.
De Z6II presteert wat mij betreft ook veel beter op het gebied van ruis.


Groet Stijn
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 271


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Z 6II

Berichtdoor Richard » wo mar 01 2023 6:40 pm

Ik ook!

Van een D750 die ik er op heb in geruild en geen seconde spijt, al weer ruim 2 jaar: viewtopic.php?f=37&t=8452&p=927581&#p927581

Voordeel: scherpstelpunten over het hele zoekerbereik.

Als je voor een Z6II gaat let op met LED licht en stille sluiter, daar mee kan je banding krijgen: search.php?keywords=banding
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Z 6II

Berichtdoor Nikkormaat » wo mar 01 2023 7:01 pm

Ik houd mijn D750 erbij. De AF van de Z6II haalt het tijdens meetrekkend fotograferen van schaatswedstrijden niet bij de D750, door het ontbreken van de Group AF. Ik heb allerlei AF opties geprobeerd maar er zit in de Z geen geschikt alternatief. De Z kan meer frames per sec maken maar heeft dan ook veel meer missers.
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op wo mar 01 2023 10:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon Z 6II

Berichtdoor Gemmageluk60 » wo mar 01 2023 7:32 pm

Dank jullie wel, hier kan ik wat mee. Heb de D750 ook verkocht, maar daar kon ik inderdaad wel heel fijn mee fotograferen.
Ik koop al mijn hele leven tweedehands en nu is er ruimte om iets nieuws te kopen en handig voor de BTW.
Dus dacht ik dan maar over naar systeem. Bij de fotozaak gaven ze Z6II als interessante optie.
Naast de Sony A7III eb de Fuji X-t5. Hoe meer keuze, hoe lastiger.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Z 6II

Berichtdoor Bert vD » wo mar 01 2023 10:19 pm

Nou Gemma, nog maar 3. Is te doen lijkt me. Zeker als je voldoende NAS hebt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1468


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon Z 6II

Berichtdoor HenkvanZuylen » do mar 02 2023 11:09 am

Ik heb geen ervaring met Sony of Fuji, maar denk er ook aan dat je bij een ander merk weer van voren af aan moet beginnen qua menustructuur.
Met name Sony schijn t niet bepaald eenvoudig te zijn.

Succes met je keuze!
Het is maar hobby, relax!
Gebruikersavatar
HenkvanZuylen

Forumlid
Berichten: 160


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Z 6II

Berichtdoor Skippy » do mar 02 2023 11:47 am

Sowieso lijkt het mij niet handig om twee zulk qua bediening verschillende camera's (Nikon en Fuji) te combineren. Fuji heeft een "retro" bediening met focus (sic) op draaiknoppen voor de diverse instellingen. Nikon heeft hiervoor de wieltjes voor en achter, voor mij werkt dat makkelijker/sneller. Met het veelvuldig bedienen van een camera ontwikkel je zgn. muscle memory waardoor het na verloop van tijd blindelings gaat. Als je dan wisselt van Nikon naar Fuji en vice versa zul je dit waarschijnlijk als lastig ervaren.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Z 6II

Berichtdoor Gemmageluk60 » vr mar 03 2023 9:34 am

De kogel is door de kerk; het is een Fuji X-T5 geworden. Gisteravond de accu's opgeladen. Dus vandaag maar eens mee aan de gang.
Voor mijn werk blijf ik voorlopig fotograferen met mijn Nikon D3S en D600 en dan ga ik me proberen thuis te maken in het menu van Fuji.
Wel eens kleinere variant van gehad, best fijn als je de effecten zo makkelijk kunt bepalen met die knoppen bovenop en de lichtmeter prominent aanwezig.
Voelde voor mij als 'echt' fotograferen. De Z6II kwam nieuw best een stuk duurder uit en de Sony A7III is al weer enkele jaren oud.
Heb oprecht wakker gelegen van de keuze, want wanneer maak je nu de goede? Maar de tijd zal het leren. Allen bedankt voor jullie reacties en overwegingen.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Z 6II

Berichtdoor Bert vD » vr mar 03 2023 12:31 pm

Veel plezier er mee! En twee verschillende systemen kan best. Fotografeer zelf met Nikon en olympus. Geen centje pijn. En…slaap lekker :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1468


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon Z 6II

Berichtdoor Patrick » vr mar 03 2023 2:28 pm

De X-T5 is een fijne camera binnen een prachtig systeem. Veel plezier ermee!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Z 6II

Berichtdoor pimmetje » zo mar 05 2023 7:53 pm

Klopt het dat hier een reactie van mij is verwijderd? Ben gisteren ontslagen uit het ziekenhuis kan zijn dat ik een beetje verward was.
pimmetje

Clublid
Berichten: 957


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten