Nikon Z9 met studioflitsers

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Nikon Z9 met studioflitsers

Berichtdoor Vincent23861 » ma mar 20 2023 7:37 pm

Ik ben van de week voor het eerst aan de slag geweest met mijn Nikon Z9 in combinatie met studioflitsers. De ruimte werd allen maar verlicht door de instelllampen van de flitsers om het effect van het flitslicht goed te kunnen beoordelen.
Camera natuurlijk op M, met sluitertijd op 1/125 sec en ISO op 100. Ik wist al dat mijn diafragma F11 moest zijn, maar wat schetst mijn verbazing? Het zoekerbeeld en op het scherm was zo donker dat er niet scherp te stellen was. Bij diafragma op F2.8 natuurlijk niets aan de hand en een helder zoekerbeeld. De oorzaak is duidelijk het zoekerbeeld wordt helder als de belichting goed in ingesteld op d e verlichting van de veel zwakkere instellampen. Zou dit betekenen dat ik elke keer eerst moet scherpstellen op open diafragma en daarna voor de opname het juiste diafragma moet instellen voor de opname (F11). Lijkt me niet erg prettig voor portretfotografie want dan mis je het moment. Weet iemand misschien een oplossing.

Vincent
Vincent23861

Clublid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Z9 met studioflitsers

Berichtdoor Snowdog » ma mar 20 2023 8:35 pm

Een stukje uit de handleiding .
Hiermee zou het moeten lukken .
De instelverlichting kan worden uitgeschakeld door [ OFF ] te selecteren voor persoonlijke instelling e5 [ Modelflits ]. Studio stroboscoopverlichting Om de kleur en helderheid van het beeld door de lens aan te passen zodat opnamen gemakkelijker te kadreren zijn, selecteert u [ Aanpassen voor beter zicht ] voor Persoonlijke instelling d9

Gr Ron
Gebruikersavatar
Snowdog

Forumlid
Berichten: 161


Locatie: Limburg
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon Z9 met studioflitsers

Berichtdoor Vincent » ma mar 20 2023 8:48 pm

Menu -> d9 Weegavestand (foto Lb) -> Effecten van instellingen tonen -> Alleen als flitser niet wordt gebruikt
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4516


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Z9 met studioflitsers

Berichtdoor Vincent23861 » di mar 21 2023 8:45 am

Bedankt. Ik ga de tips uitproberen
Vincent23861

Clublid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Z9 met studioflitsers

Berichtdoor keenoncoolstuff » ma jun 26 2023 10:41 pm

Installeer de nieuwste firmware (v4.0) en dan kun je met custom setting d10 kiezen voor "adjust for ease of viewing". Dit is nu losgekoppeld van het wel of niet gebruiken van een flitser of trigger.

Met vriendelijke groet,
Rob
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 623


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Z9 met studioflitsers

Berichtdoor LeonaHarvey » di jun 27 2023 12:12 pm

Dit komt waarschijnlijk doordat de instellampen van de flitsers veel zwakker zijn dan het uiteindelijke flitslicht.
Het autobedrijfsimulatorspel Car For Sale Simulator Download APK is veilig en gratis beschikbaar op de Getmodnow-website, zodat u het met een gerust hart kunt ervaren.
LeonaHarvey

Forumlid
Berichten: 1


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten