Z9 RAW bestanden bewerken

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Z9 RAW bestanden bewerken

Berichtdoor Picturepatje » di apr 25 2023 8:33 pm

Ik kon hier geen apart topic over vinden, dus maak ik maar een nieuw topic aan.

Sinds kort ben ik de gelukkige eigenaar van een Nikon Z9 :D

1 nadeel ... Photoshop Elements 2021 herkent de bestanden ( losless en high efficiency RAW ) helaas niet.
Nu moet ik de foto's eerst omzetten naar DNG met de Adobe DNG converter en daarna kan ik ze pas bewerken.
Dit kost erg veel extra tijd en geheugen en ... ik verbaas mij er eigenlijk wel over dat Photoshop deze bestanden nog steeds niet aankan.
Op de website van Adobe lees ik dat de Z9 niet wordt ondersteund ... best vreemd terwijl we het nou niet meer hebben over een gloednieuwe camera.

Hoe bewerken jullie je bestanden van de Z9? Ook op deze omslachtige manier of ....?
Picturepatje

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z9 RAW bestanden bewerken

Berichtdoor LosGoud » di apr 25 2023 10:28 pm

Ik gebruik Photoshop 24.4.1, Camera RAW 15.3, Topaz (Photo), Radiant en de verkenner in Windows 10 laat pictogrammen zien van de Z9 .NEF bestanden.
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 RAW bestanden bewerken

Berichtdoor henkk » di apr 25 2023 10:35 pm

Je hebt waarschijnlijk een nieuwe(re)/nieuwste PSElements nodig met CameraRaw 14.0. Volgens een overzicht van Adobe verwerkt die wel Z9 RAWs. Zie:. https://helpx.adobe.com/camera-raw/kb/c ... html#Nikon
Helaas. Met updaten van een oude(re) versie lukt dit niet.

PS: met high efficiency raw schijnt sowieso een dingetje te zijn. Zie de opmerking op de vermelde pagina.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 RAW bestanden bewerken

Berichtdoor John Jansen » wo apr 26 2023 10:07 am

Ik heb al vanaf de eerste mogelijkheid een maand abonnement € 9,99 pmd. Hiervoor ben je altijd up to date met PSD en Lightroom, als je het kunt en wilt zou ik er zeker eens over nadenken. Iedere keer met het aanschaffen van een andere camera nooit problemen gehad vanwege de snelle updates, ook niet met mijn Z9. Ik bewerk ze rechtstreeks vanuit (NEF) de camera.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 RAW bestanden bewerken

Berichtdoor Picturepatje » wo apr 26 2023 7:12 pm

Bedankt voor de antwoorden. Ik heb PS Elements 2021 versie 19.0 en camera RAW zou volgens Adobe Creative Cloud 15.3 moeten zijn, maar als ik in Photoshop zelf kijk is het 13.0. Automatische updates staan wel aan, maar werken kennelijk niet goed genoeg voor deze nieuwe camera bestanden. Misschien inderdaad helaas te oud :-( Zonde ... met de D750 moest ik destijds alleen even een update draaien en dat lijkt hier niet aan de orde. Naast een dure camera met dure geheugenkaarten dus ook nog maar investeren in een nieuwere versie van Photoshop Elements.
Picturepatje

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z9 RAW bestanden bewerken

Berichtdoor Picturepatje » wo apr 26 2023 7:14 pm

John Jansen schreef:Ik heb al vanaf de eerste mogelijkheid een maand abonnement € 9,99 pmd. Hiervoor ben je altijd up to date met PSD en Lightroom, als je het kunt en wilt zou ik er zeker eens over nadenken. Iedere keer met het aanschaffen van een andere camera nooit problemen gehad vanwege de snelle updates, ook niet met mijn Z9. Ik bewerk ze rechtstreeks vanuit (NEF) de camera.


Ik ben niet zo van de abonnementen en koos er daarom in 2021 maar gewoon voor, om eenmalig een bewerkingsprogramma te kopen. Best jammer dat dit dus niet al te lang goed gaat.
Picturepatje

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z9 RAW bestanden bewerken

Berichtdoor Picturepatje » wo apr 26 2023 7:17 pm

LosGoud schreef:Ik gebruik Photoshop 24.4.1, Camera RAW 15.3, Topaz (Photo), Radiant en de verkenner in Windows 10 laat pictogrammen zien van de Z9 .NEF bestanden.


Windows 11 laat de kleine pictogrammen zien, maar openen geeft eveneens foutmeldingen. De Z9 is alle software ver vooruit :mryellow:
Picturepatje

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z9 RAW bestanden bewerken

Berichtdoor gijs sandberg » wo apr 26 2023 7:58 pm

Beste pp,
Ik ben ook voorstander van eenmalinge aanschaf.
Bedenk dat Adobe een keuze biedt, abonneren of af en toe een nieuwe versie kopen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z9 RAW bestanden bewerken

Berichtdoor LosGoud » do apr 27 2023 10:21 am

Picturepatje schreef:
LosGoud schreef:Ik gebruik Photoshop 24.4.1, Camera RAW 15.3, Topaz (Photo), Radiant en de verkenner in Windows 10 laat pictogrammen zien van de Z9 .NEF bestanden.


Windows 11 laat de kleine pictogrammen zien, maar openen geeft eveneens foutmeldingen. De Z9 is alle software ver vooruit :mryellow:


Heb je de NEF codec op je computer geïnstalleerd?

https://downloadcenter.nikonimglib.com/ ... w/203.html
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 RAW bestanden bewerken

Berichtdoor Ad B » ma mei 01 2023 8:44 am

Hoi,
gijs sandberg schreef:Beste pp,
Ik ben ook voorstander van eenmalinge aanschaf.
Bedenk dat Adobe een keuze biedt, abonneren of af en toe een nieuwe versie kopen.
Groeten, Gijs

Gijs, je moet jezelf op de hoogte blijven houden...
Al verscheidene jaren kun je bij Adobe alleen een abonnement afsluiten, geen alleenstaande koopversies meer.
Met m'n aanschaf van mijn Z7 begin 2019, misschien zelfs al dáárvoor, met mijn D850, moest ik om naar de abo versie.
Omdat de benodigde versie van Camera Raw alleen in de abo versie zat/zit.
:ugeek:
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z9 RAW bestanden bewerken

Berichtdoor Patrick » ma mei 01 2023 9:33 am

Ook hier een blije gebruiker van het abonnement. Altijd de laatste versie voor een bescheiden bedrag. Het lijkt me niet zo'n punt om iets van 35 cent per dag uit te geven voor een camera van een kleine 6000 Euros. Software hoort er gewoon bij!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z9 RAW bestanden bewerken

Berichtdoor ben42 » ma mei 01 2023 5:01 pm

Patrick schreef:35 cent per dag uit te geven voor een camera van een kleine 6000 Euros.
Daar ben ik het wel mee eens.
Bij de overgang naar de D7200, 'moest' ik ook over naar de abo vorm, ondertussen bijna 2 maal het bedrag van de camera aan het abo uitgeven. (Het is niet anders. :silent: )

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z9 RAW bestanden bewerken

Berichtdoor henkk » ma mei 01 2023 8:58 pm

Maar er is ook nog steeds Photoshop Elements, de nieuwste versie 'doet' kennelijk ook de Z9. En die koop je voor 'altijd'. Uitgebreid met Elements+ (paar tientjes) en Nik collection (ooit gratis van Google) prima tools imho. Als je niet steeds een nieuwe camera koopt, kun je jaren vooruit (ik sinds versie 2018 van eind 2017 voor de D850). En op de kosten van een Z9 is een nieuwe PSE ook maar een fractie c.q. een aantal maanden PS abonnement.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten