Autofocus weg op mijn Z8

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Autofocus weg op mijn Z8

Berichtdoor RobbertS » ma mei 29 2023 10:16 pm

Vandaag kwam ik van een koude kermis thuis toen ik mijn Zaterdag gekochte Z8 wilde proberen. Helaas had ik eerder nog geen tijd of mogelijkheid, vandaag dus eindelijk wel.
De Z8 is mijn eerste systeemcamera, die ik heb ingeruild op mijn D750. Al mijn F-lenzen heb ik nog gewoon behouden want om meteen ook het glas te vervangen is net een iets te dure aangelegenheid. En de FTZ2 adapter werkt ook prima zag ik al op internet.
Afijn, ik vandaag dus met de Z8 en 300mm F4 lens op pad door het bos. Verheugend op de snelle autofocus van de Z8 en wat daar al niet mee mogelijk moet zijn. En inderdaad, het is best wel verbluffend en bizar hoe het ding alle dieren kon bijhouden en zelfs de ogen wist te onderscheiden bij scherpstellen. Echt generaties verschil met de D750!
Maar..... nog geen 100 fotos later had ik op eens geen Autofocus meer. Uit het niets. Ik kon alleen nog maar handmatig scherpstellen. Vervolgens heb ik o.a:
-AF/MF knoppen gecontroleerd op de lens
-instellingen op de camera gecheckt, zelfs alles gereset
-accu er even uit en er weer in
-contactpunten van de FTZ en van de lens en van de camera bekeken
Maar niets van bovenstaande hielp. Dus toen de 70-200mm erop. Ook geen AF meer. :huh:
Vervolgens heb ik de 300mm op mijn D500 (Ja, ik heb de luxe van een 2e camera) gezet, en ook die combinatie had opeens geen AF meer! Heel raar dus, want nu kon ik de Z8 en de lenzen niet meer uitsluiten.
Thuis gekomen, wil zowel Windows als Photoshop de bestanden ook al niet openen vanwege een fout. Ik gok dat het een met het ander te maken heeft.

Misschien dat er hier al Z8 gebruikers (of wellicht van de bijna zelfde Z9) zijn die deze problemen ook ervaren hebben, en mogelijk al zelf hebben op kunnen lossen. Daar ben ik nieuwsgierig naar.

En natuurlijk wil ik er wel mee terug naar de winkel, maar daar heb ik pas tegen komend weekend weer gelegenheid voor helaas.
Enorm balen om zo met deze camera te starten. Maar liever hier en nu, dan in September op Fotosafari uiteraard. :lol:
RobbertS

Forumlid
Berichten: 10


Locatie: EHV
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Autofocus weg op mijn Z8

Berichtdoor henkk » ma mei 29 2023 10:29 pm

Voor de Z8 heb je Adobe Camera Raw 15.3 nodig als ik het goed zie, om bestanden in Photoshop te kunnen verwerken. Dat verklaart mogelijk het niet kunnen openen, nl. als je een oudere versie hebt.
Voor het AF-probleem heb ik geen idee.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Autofocus weg op mijn Z8

Berichtdoor RobbertS » ma mei 29 2023 10:32 pm

Dank voor je snelle antwoord en het meedenken, Henk
Ik ga zo even googlen voor Adobe Camera RAW, om dat probleem op te lossen.
Maar dan inderdaad het andere nog. ;)
RobbertS

Forumlid
Berichten: 10


Locatie: EHV
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Autofocus weg op mijn Z8

Berichtdoor Richard » ma mei 29 2023 11:02 pm

Er zit een zekering in de FTZ: viewtopic.php?f=37&t=8452&p=918001&#p918001
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Autofocus weg op mijn Z8

Berichtdoor RobbertS » ma mei 29 2023 11:31 pm

Heb jij het dan ook over de FTZ 2, Richard? En dan is het toch gek dat de D500+300mm opeens ook geen AF meer heeft.
We hebben de FTZ 2 adapter trouwens ook nog op een Z9 getest met andere lenzen en daar werkte alles helemaal prima.
RobbertS

Forumlid
Berichten: 10


Locatie: EHV
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Autofocus weg op mijn Z8

Berichtdoor Richard » di mei 30 2023 11:04 am

Ik heb het over de FTZ. Wie het weet of er elektrotechnisch verschil is tussen de FTZ en FTZ 2 mag het zeggen.

Als de FTZ 2 op een Z9 werkt is dat in ieder geval uit gesloten.

Heb je een Z objectief om de autofocus van de Z8 te testen?
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Autofocus weg op mijn Z8

Berichtdoor ReneG » di mei 30 2023 1:05 pm

RobbertS schreef:-contactpunten van de FTZ en van de lens en van de camera bekeken


Bekeken of daadwerkelijk schoongemaakt? Ik heb eens een AF-S 35 mm f/1.8 gehad die regelmatig problemen gaf met AF en/of belichting, nieuw uit de doos. Het bleek dat er geen vuil maar een soort laagje op de contacten zag (af fabriek) dat contactproblemen gaf. Schoonmaken en dat was opgelost. Wat het was weet ik niet precies, iemand had het over een 'laagje' van een of ander spul dat op de fabriek is aangebracht, maar of dat klopt weet ik niet.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Autofocus weg op mijn Z8

Berichtdoor RobbertS » wo mei 31 2023 10:12 pm

Mja, heb net nog eens gekeken en een pluisloos doekje er over gehaald, maar nee, dat hielp niet. Ook heb ik geen Z objectief om het daar eens mee te testen.
De 70-200 lens lijkt het nu wel weer te doen, nadat ik de AF/MF knopjes op de lens een paar keer heen en weer had geschoven. Nu heb ik met die lens opeens wèl weer AF. Alsof de camera die lens nog moest leren kennen. :D
Ook andere oude lenzen uit de kast gehaald, en op een Tamron na (Die ik hoogstwaarschijnlijk nog moet updaten, maar ik heb geen Tap-in adapter) lijken ze nu allemaal te werken op de Z8+FTZ2.
Morgen of overmorgen buiten maar eens beter testen als de tijd en daglicht dat toe laat.

De 300mm doet het nog steeds niet, maar ook niet op mijn D500.
Dus misschien is de 300mm lens nu de grote boosdoener, als ik het nu zo beredeneer.
Nogmaals dank voor het meedenken heren!
RobbertS

Forumlid
Berichten: 10


Locatie: EHV
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Autofocus weg op mijn Z8

Berichtdoor rainbow eyes » zo jun 04 2023 8:08 am

Onlangs heb ik hetzelfde probleem gehad met een Z9, ineens geen AF meer. Contactpunten schoongemaakt met een wattenstaafje en 96% alcohol en probleem was opgelost.
rainbow eyes

Clublid
Berichten: 110


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Autofocus weg op mijn Z8

Berichtdoor FloraBean » zo jun 04 2023 5:04 pm

Ik weet niet om welke 300mm F4 het gaat, maar volgens mij heeft de 300mm F4 PF knoppen op de lens zitten waarmee je de focus kunt locken, net als de 500mm PF.
Kan het zijn dat je per abuis de focus op een bepaalde afstand hebt gelockt? (Ik denk, nieuwe camera, je houdt 'm net iets anders vast en misschien hou je ook de lens die er op zit wel anders vast en druk je zo per ongeluk een van die knoppen in.)

(Ik weet dat de 500mm PF die knoppen wel heeft en vermoed eigenlijk dat de 300 mm die dus ook heeft. Daar kan ik echter helemaal ongelijk in hebben.)
Gebruikersavatar
FloraBean

Webredactie
Berichten: 57


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Autofocus weg op mijn Z8

Berichtdoor MartinT » vr jun 09 2023 5:42 pm

Probleem intrigeert me.
Hoe is het nu?
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten