Z8 recensie

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Re: Z8 recensie

Berichtdoor Ronald53 » zo jul 30 2023 11:56 pm

Frans Martens schreef:De ervaringen tot nog toe zijn schaars. Toen ik de camera net had (uitverkocht in Den Haag en Rotterdam, ik heb em uit Amsterdam), heeft ie 2 weken onuitgepakt op de bank gelegen. Enerzijds omdat ik niet zoveel tijd had en anderzijds omdat ik er een beetje tegenop zag.
Die revaring had ik ook, de eerste paar dagen zag ik er tegenop om 'm te gaan gebruiken.
Scherpstellen op vliegende vogels tegen een redelijk egale achtergrond is ongelooflijk snel en accuraat. Daarentegen viel het me tegen hoe vaak ie moeite had met eenden op contrastrijk enigszins golvend water. Dat laatste ligt ongetwijfeld niet aan de camera maar aan de instellingen.
Ik heb ook de ervaring dat het de Z8 in "Wide L" een vogel tegen een drukke achtergrond niet zomaar selecteert. Terwijl die AF stand momenteel wel mijn voorkeur heeft voor vliegend spul. Maar een (bijna) stilzittende vogel met onrustige achtergrond in de onmiddellijke nabijheid is een ander ding. Hoe ik e.e.a. heb opgelost schreef ik hier al. D.w.z., ik volg voornamelijk de instellingen die door Hudson Henry worden beschreven in zijn YouTube filmpjes. Daar moet je dan even voor gaan zitten want die zijn best lang. Alle settings hier herhalen is wat veel werk, dus bekijk die filmpjes zou ik zeggen. Het komt erop neer dat met het indrukken van de FN1 knop meerdere instellingen zijn gewijzigd (voor de nauwelijks bewegende vogels), en dat met nogmaals indrukken van de FN1 knop de oorspronkelijke weer terug zijn (voor het vliegend spul).
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1586


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 recensie

Berichtdoor stronk » ma jul 31 2023 11:44 am

Wat je schrijft Frans klinkt heel herkenbaar. Met je oude camera's kun je lezen en schrijven en dan denk je dat de overstap naar de Z9 of Z8 makkelijk is. Als je weer een tijdje op weg bent met je Z8 en je leest dit topic nog eens door dan lach je er om.
Ben benieuwd hoe de combinatie Z8 en 500mm gaat bevallen.
@bredewoldski heeft het al een keer benoemd: "recall shooting function". Je schakelt snel heen en weer naar ingestelde instellingen met deze functie. En ja dan is het voor jezelf zoeken naar je eigen voorkeuren.
Ik heb de AF altijd op 3D staan. Eenmaal scherp dan een hele serie scherp. Ook met een minder rustige achtergrond. En je hebt dan zelfs nog de mogelijkheid om te kadreren.

Krakeend op ƒ/6.3, 560.0 mm (400mm + 1.4 extender), 1/2000, ISO800.

Afbeelding

Afbeelding
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z8 recensie

Berichtdoor imaginary_nl » ma jul 31 2023 1:51 pm

[quote="stronk"]....
Ik heb de AF altijd op 3D staan. ..."

Ik doe hetzelfde op mijn D3s en D850, maar die hebben geen eye tracking.

Wanneer je 3d tracking gebruikt op de Z8/9, is eye tracking i.c.m. 3d tracking dan eigenlijk mogelijk?
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 recensie

Berichtdoor keenoncoolstuff » ma jul 31 2023 3:59 pm

Zover ik heb begrepen kan dat alleen wanneer je eye tracking aan hebt staan, scherpstelling actief is en dan met geactiveerd scherpstelpunt naar 3D-tracking omschakelt m.b.v. een functietoets die je als dusdanig programmeert.
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 650


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 recensie

Berichtdoor stronk » ma jul 31 2023 7:42 pm

imaginary_nl schreef:Wanneer je 3d tracking gebruikt op de Z8/9, is eye tracking i.c.m. 3d tracking dan eigenlijk mogelijk?

Jazeker! De camera volgt de focus op een geselecteerd onderwerp en 3d tracking probeert het oog te ontdekken van het onderwerp.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z8 recensie

Berichtdoor imaginary_nl » di aug 01 2023 12:38 am

Dat is geavanceerd. Fijn om te weten.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 recensie

Berichtdoor Frans Martens » di aug 01 2023 10:35 pm

Leuk om jullie ervaringen en tips te lezen, hartelijk dank. Zodra ik tijd heb zal ik es voor Henry Hudson gaan zitten.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten