Z8 recensie

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Z8 recensie

Berichtdoor Frans Martens » di jun 13 2023 8:53 pm

Wie van de leden heeft er al een Z8 en kan wat vertellen over haar/zijn ervaringen? Ben met name ook erg benieuwd naar het gebruik van oudere lenzen icm een adapter.
Ik hoor het graag, bvd, Frans.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z8 recensie

Berichtdoor Ssas » do jun 15 2023 11:08 am

Hallo Frans, ik ben nieuw op dit forum en geen lid, maar ik wil mijn ervaringen met de Z8 / FTZ wel met je delen.

Eind 2021 brak het sluiter kabeltje in mijn D80. Als vervanging een Z5 + FTZ gekocht, waar in niet echt gelukkig van werd. In mei 2022 heb ik de Z5 ingeruild voor een Z6 mark II die ik in mei 2023 weer heb ingeruild voor een Z8.
Z-lenzen heb ik nog niet, omdat ik met het FTZ hulpstuk prima uit de voeten kom.
De “normale” lenzen zijn over het algemeen aantrekkelijker geprijsd dan Z-lenzen en zijn 2de hands goed verkrijgbaar.
Bij veelvuldig lenzen wisselen slijt de FTZ en niet de Z-camera
De sensor is ook iets beter beschermd.

Mijn lenzen verzameling:
Nikon 50mm 1.8 (een oud lensje maar doet het nog steeds goed),
AF-S Nikon 18-200mm 1:3,5-5,6 G ED DX (ook een oude lens),
AF-S Nikon 16-35mm 1:4G ED N,
Sigma 105mm 1:2.8 DG Macro HSM,
Sigma TC1401,
Sigma 60-600mm 1:4.5-6.3 DG Sport.

Gr. Ssas
Ssas

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z8 recensie

Berichtdoor stronk » do jun 15 2023 12:41 pm

Frans, er is intussen wel informatie over de Z8 te vinden met AF-S lenzen. De Z8 is vrijwel identiek aan de Z9 heb ik begrepen. Dus kan ik je alleen mijn ervaring hiervan delen over de Z9. Ik heb enige tijd rondgelopen met de Z9 + FTZ ii + 200-500mm en op zich is dat een prima combinatie. Wel verdomd zwaar. De foto's die ik er mee gemaakt heb zijn van prima kwaliteit. Maarrrrr sinds vorige week loop ik met een Z 400mm f4.5 en dat maakt wel verschil. Minder gewicht en spatzuivere foto's. Statief of schommelkop kun je thuislaten. Ik wacht nog op de Z 1.4 extender. Hiermee zou je geen kwaliteitsverlies moeten zien in de foto's.
De andere lenzen (Sigma 70-200mm, Tamron 85mm en Tamron 24-70) probeer ik te verkopen en daarvoor in de plaats de Z 24-70 f2.8 te nemen. Ik moet ze wel eerst kwijt zijn anders blijf ik gewoon doorlopen met deze "oude" lenzen. Hier heb ik ook prima foto's mee gemaakt i.c.m. de Z9.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z8 recensie

Berichtdoor Tony D » do jun 15 2023 2:38 pm

Ik heb de Z8 zelf niet, maar ik kwam bij Steve Perry een vergelijking tegen tussen de D850, de Z6ii en de Z9 met en zonder FTZ erop. Hij vergelijkt de tijd die er nodig is om van scherp bij kortste afstand helemaal naar oneindig te gaan met de 600mm en de 500mm PF.
De D850 en de Z9 met FTZ adapter zijn even snel, de Z6ii is trager.
Met een 1.4 TCIII teleconverter (en de FTZ) is de Z9 duidelijk sneller dan de D850.
Kijk naar deze video vanaf ong. 4:40 min: https://www.youtube.com/watch?v=Y0GACItDhkg&t=376s
Ik denk dat het voor de Z8vergeljkbaar is, gezien de overeenkomsten tussen de Z8 en de Z9.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 recensie

Berichtdoor Frans Martens » do jun 15 2023 8:54 pm

Ssas schreef:Hallo Frans, ik ben nieuw op dit forum en geen lid, maar ik wil mijn ervaringen met de Z8 / FTZ wel met je delen.

Eind 2021 brak het sluiter kabeltje in mijn D80. Als vervanging een Z5 + FTZ gekocht, waar in niet echt gelukkig van werd. In mei 2022 heb ik de Z5 ingeruild voor een Z6 mark II die ik in mei 2023 weer heb ingeruild voor een Z8.
Z-lenzen heb ik nog niet, omdat ik met het FTZ hulpstuk prima uit de voeten kom.
De “normale” lenzen zijn over het algemeen aantrekkelijker geprijsd dan Z-lenzen en zijn 2de hands goed verkrijgbaar.
Bij veelvuldig lenzen wisselen slijt de FTZ en niet de Z-camera
De sensor is ook iets beter beschermd.

Mijn lenzen verzameling:
Nikon 50mm 1.8 (een oud lensje maar doet het nog steeds goed),
AF-S Nikon 18-200mm 1:3,5-5,6 G ED DX (ook een oude lens),
AF-S Nikon 16-35mm 1:4G ED N,
Sigma 105mm 1:2.8 DG Macro HSM,
Sigma TC1401,
Sigma 60-600mm 1:4.5-6.3 DG Sport.

Gr. Ssas

Ha, hartelijk dank voor je reactie maar afgezien van het feit dat je met de FTZ adapter prima uit de voeten komt lees ik eigenlijk geen ervaringen.
Met vriendelijke groet, Frans
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z8 recensie

Berichtdoor Frans Martens » do jun 15 2023 8:59 pm

Tony D schreef:Ik heb de Z8 zelf niet, maar ik kwam bij Steve Perry een vergelijking tegen tussen de D850, de Z6ii en de Z9 met en zonder FTZ erop. Hij vergelijkt de tijd die er nodig is om van scherp bij kortste afstand helemaal naar oneindig te gaan met de 600mm en de 500mm PF.
De D850 en de Z9 met FTZ adapter zijn even snel, de Z6ii is trager.
Met een 1.4 TCIII teleconverter (en de FTZ) is de Z9 duidelijk sneller dan de D850.
Kijk naar deze video vanaf ong. 4:40 min: https://www.youtube.com/watch?v=Y0GACItDhkg&t=376s
Ik denk dat het voor de Z8vergeljkbaar is, gezien de overeenkomsten tussen de Z8 en de Z9.

Ton

Ha Ton, ook jij hartelijk dank voor je reactie maar het gaat mij dus echt om ervaring van mede NCN leden en ook echt om de Z8. Natuurlijk heb ik al heel veel gelezen en gezien maar nog niemand direct gehoord.
Met vriendelijke groet, Frans.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z8 recensie

Berichtdoor Frans Martens » do jun 15 2023 9:04 pm

stronk schreef:Frans, er is intussen wel informatie over de Z8 te vinden met AF-S lenzen. De Z8 is vrijwel identiek aan de Z9 heb ik begrepen. Dus kan ik je alleen mijn ervaring hiervan delen over de Z9. Ik heb enige tijd rondgelopen met de Z9 + FTZ ii + 200-500mm en op zich is dat een prima combinatie. Wel verdomd zwaar. De foto's die ik er mee gemaakt heb zijn van prima kwaliteit. Maarrrrr sinds vorige week loop ik met een Z 400mm f4.5 en dat maakt wel verschil. Minder gewicht en spatzuivere foto's. Statief of schommelkop kun je thuislaten. Ik wacht nog op de Z 1.4 extender. Hiermee zou je geen kwaliteitsverlies moeten zien in de foto's.
De andere lenzen (Sigma 70-200mm, Tamron 85mm en Tamron 24-70) probeer ik te verkopen en daarvoor in de plaats de Z 24-70 f2.8 te nemen. Ik moet ze wel eerst kwijt zijn anders blijf ik gewoon doorlopen met deze "oude" lenzen. Hier heb ik ook prima foto's mee gemaakt i.c.m. de Z9.

Dank voor je reactie, maar het gaat mij niet om de Z9 hoeveel die er ook op lijkt. Overigens verbaast het me niks dat je met die nieuwe 400mm scherpere foto's maakt dan met de 200-500, daar zit denk ik 2000 euro tussen, is een prime en lichtsterker...
Met vriendelijke groet, Frans.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z8 recensie

Berichtdoor stronk » do jun 15 2023 9:36 pm

Z8 en Z9 zijn identiek. Enkele nuance verschillen daargelaten. Dus daar waar ik Z9 zei vervang je door Z8 in te vullen :D
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z8 recensie

Berichtdoor Robert » za jun 17 2023 1:50 pm

Ik ben sinds eind mei in het bezit van de Z8. Ik kom van de Z7 af waarmee ik een aantal jaren heb gefotografeerd, met wisselende ervaringen. Met name de negatieve ervaringen die ik had met de Z7 zijn voor mij de reden geweest om de Z8 aan te schaffen. Was de Z7 een slechte camera voor mij, nee integendeel, voor 80% was ik er zeer content mee. De beeldkwaliteit en de mogelijkheden van de Z7 zijn goed. Daarvoor had ik de D800 en de Z7 is kleiner dan de D800. Omdat ik de camera veel in de tas bij me heb is dat voor mij een voordeel.

Mijn interesses op het gebied van fotografie zijn breed. Ik fotografeer graag landschappen en de natuur. Vogels niet daar heb ik de objectieven niet voor. Macro doe ik ook veel. Verder doe ik graag aan nachtfotografie en ga ik graag naar evenementen zoals de Slag om Grolle.
Ik heb de Z7 gekocht vlak voor de Z7 II uitkwam. Tijdens de Slag om Grolle vorig jaar kwam ik met veel missers thuis. Met name op het slagveld (veel bewogen beelden) of was de camera net te traag met scherpstellen en miste ik het moment. Tijdens de fakkeltocht lukte het de camera niet om tijdig scherp te stellen en waren de meeste beelden onscherp. Ik heb sinds 2015 alle Slagen meegemaakt en had dit nog niet eerder meegemaakt. Een snellere en betere autofocus stonden daardoor met stip bovenaan op mijn wensenlijstje.

Voldoet de Z8? Ja, de camera is een verademing, ik heb sinds ik de Z8 heb weer meer plezier in fotograferen. Ik loop het rijtje langs: qua grootte en gewicht zit de Z8 tussen de Z7 en de Dxx. Ik kan de camera nog makkelijk meenemen (hij is wel iets groter dan de Z7) en heb dan het voordeel dat de Z8 net iets fijner in de handen ligt. De Z7 vond ik al fijn om vast te houden, de Z8 is nog beter. De Z7 was een stuk kleiner en makkelijker mee te nemen. Al met al heeft de Z8 mijn voorkeur op dit vlak.
De beeldkwaliteit van de Z8 is evengoed als de Z7. Het aantal pixels is gelijk en voor mij voldoende (ik doe aan stockfotografie en daar is meer pixels een voordeel, reden waarom ik niet voor de Z6 had gekozen). De zoeker is een heel stuk beter en groter dan die van de Z7. En heeft naar mijn idee ook meer mogelijkheden om in de stellen. B.v. de frequentie van de beeldverversing kan hoger gezet worden (kost wel iets meer accuverbruik).

Dan de autofocus. Die is indrukwekkend. Enorm veel instellingen, waar je even flink in moet duiken om het eigen te maken (ben er nog mee bezig, er zijn haast teveel mogelijkheden). De autofocus is bloedsnel en staat in veel gevallen al goed zonder dat je zelf iets hoeft te doen (oog-, dier-, voertuigen-, vliegtuigen enz. worden vaak al automatisch gevonden). Ook bij zeer slechte lichtomstandigheden werkt de autofocus goed. Je kunt snel van soort autofocus wisselen als het moet. Ik kan nu al zeggen dat het nadeel van de Z7 hiermee tot het verleden hoort, en het kan alleen nog beter worden, naar gelang ik meer ervaring opdoe.

Nieuwe opties in de camera is b.v. het automatische gordijn die de sensor afdekt als je objectieven wisselt. Handig, dit voorkomt deels stofjes op de sensor. Vreemd genoeg staat dit sensorgordijn default uit en moet je hem aanzetten in het menu. De Z8 kan in vergelijk tot de Z7 met een enorme snelheid foto’s maken. Je moet dan wel zorgen dat je geheugenkaart deze snelheid aan kan. Daarmee kom je je in een erg dure categorie geheugenkaarten. Ik heb gekozen voor de Prograde Digital 165 Gb CF Express type B Cobalt geheugenkaart. Deze heeft een schrijfsnelheid van 1500 MB/s en een leessnelheid van 1700 MB/s. Als je wilt kun je tot 120 foto’s per seconde (!) maken en de kaart wordt dan erg warm, heet gewoon. Overigens doe ik niet aan video, de Z8 heeft uitgebreide videomogelijkheden tot 8K in RAW en daarvoor heb je wel grotere geheugenkaarten nodig. Als 2e kaart heb ik gekozen voor de Prograde Digital SDXC UHS-II V90 300R kaart. Deze heeft een schrijfsnelheid van 250 MB/s en een leessnelheid van 300 MB/s. Ik gebruik deze kaart in hoofdzaak als overloopkaart.
Het beeldscherm op de achterzijde van de camera kan in alle richtingen versteld worden, bij de Z7 kon dat over slechts 1 as. Dit is erg handig bij vele soorten fotografie en ik heb er al veel gemak van gehad.

Standaard heb ik een L-bracket op de camera zitten. Dit ter bescherming van de onderzijde van de camera. En uiteraard kan ik hiermee de camera op het statief bevestigen. Dit L-bracket heeft tevens het voordeel dat de “grip” op de camera net iets groter wordt. Sinds de Z7 gebruik ik de Smallrig L-bracket. Ik had daarvoor een Sirui L-bracket en kwam daarmee in de knoei als ik de camera op statief met afstandsbediening (met kabel) wilde gebruiken. Er was gewoon geen ruimte voor de kabel van de afstandsbediening in portrait-stand. De Smallrig heeft als voordeel dat de smalle zijde ruim 2 cm op kan schuiven waardoor ruimte voor de kabels ontstaat. Ik heb de Smallrig voor de Z8 deze week besteld bij Amazon, eerder was hij nog niet leverbaar. De Smallrig L-bracket sluit erg goed aan op de camera, vormt daarmee 1 geheel. Alle vakken en deurtjes van de camera blijven toegankelijk.

Qua objectieven in combinatie met de FTZ-adapter kan ik niet veel vertellen. Op 1 objectief na (de 70-200/2.8 die nog met de FTZ-adapter werkt) ben ik over op Z-objectieven. De algehele indruk is dat de Z-objectieven veel scherper zijn dan de F-objectieven. Oh ja, ik heb ook nog het 50mm 1.4 AF/s objectief. Wat dit objectief mist aan scherpte krijg je terug aan karakter naar mijn mening. Maar dit objectief heb ik, net als de 70-200, nog niet op de Z8 gehad.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2638


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 recensie

Berichtdoor stronk » zo jul 30 2023 10:08 am

Frans Martens schreef:Wie van de leden heeft er al een Z8 en kan wat vertellen over haar/zijn ervaringen? Ben met name ook erg benieuwd naar het gebruik van oudere lenzen icm een adapter.
Ik hoor het graag, bvd, Frans.

Wat zijn intussen je eigen ervaringen?
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z8 recensie

Berichtdoor Frans Martens » zo jul 30 2023 8:57 pm

stronk schreef:
Frans Martens schreef:Wie van de leden heeft er al een Z8 en kan wat vertellen over haar/zijn ervaringen? Ben met name ook erg benieuwd naar het gebruik van oudere lenzen icm een adapter.
Ik hoor het graag, bvd, Frans.

Wat zijn intussen je eigen ervaringen?

De ervaringen tot nog toe zijn schaars. Toen ik de camera net had (uitverkocht in Den Haag en Rotterdam, ik heb em uit Amsterdam), heeft ie 2 weken onuitgepakt op de bank gelegen. Enerzijds omdat ik niet zoveel tijd had en anderzijds omdat ik er een beetje tegenop zag. Dat klinkt natuurlijk toch wat merkwaardig. Het is een camera waar ik voor gespaard heb, die maandenlang op zich liet wachten en toen ik em eindelijk in huis lag liet ik em links liggen.
De youtube filmpjes zijn vervolgens een redelijk startpunt. Die maakten me wel snel duidelijk dat het een nieuwe manier van fotograferen zou worden in vergelijking met de D500/D750.
Enfin, lang verhaal kort, gister voor het eerst er op uit, adapter erop en de 500mm PF. Scherpstellen op vliegende vogels tegen een redelijk egale achtergrond is ongelooflijk snel en accuraat. Daarentegen viel het me tegen hoe vaak ie moeite had met eenden op contrastrijk enigszins golvend water. Dat laatste ligt ongetwijfeld niet aan de camera maar aan de instellingen. En dat brengt me meteen bij het volgende punt, of eigenlijk de volgende vraag.
Voor hoeveel verschillende situatie's heb ik hoeveel verschillende instellingen nodig? En om dat uit te vinden zal ik nog heel wat youtube filmpjes moeten kijken en heel wat meters moeten maken denk ik. Kortom; wordt vervolgd!
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z8 recensie

Berichtdoor keenoncoolstuff » zo jul 30 2023 9:35 pm

Tip: op de voorkant van de body bevinden zich 2 functieknoppen. Hierop kun je bijvoorbeeld programmeren dat de camera tijdelijk een andere scherpstelmethode gebruikt. Zo kun je in een situatie waar de camera moeite heeft met focussen, razendsnel wisselen naar een ander systeem.

Rob
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 650


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 recensie

Berichtdoor Frans Martens » zo jul 30 2023 10:29 pm

keenoncoolstuff schreef:Tip: op de voorkant van de body bevinden zich 2 functieknoppen. Hierop kun je bijvoorbeeld programmeren dat de camera tijdelijk een andere scherpstelmethode gebruikt. Zo kun je in een situatie waar de camera moeite heeft met focussen, razendsnel wisselen naar een ander systeem.

Rob

Ha Rob, dank voor je reactie. Ik weet dat je onder die knoppen wat specifieke voorinstellingen kunt programmeren. Maar dan vraag ik me dus af of je alleen een andere scherpstelmethode onder zo'n knop programmeert of dat je dan meteen ook nog andere functies gaat toekennen aan die knop. Het feit dat je eigenlijk al andere instellingen nodig hebt voor vliegende vogels dan voor "statische" vogels vraagt een aanpassing in je manier van fotograferen.
De camera kan het allemaal, nu ik nog.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z8 recensie

Berichtdoor keenoncoolstuff » zo jul 30 2023 10:42 pm

Je zou onder de ene knop "Nauwkeurige AF" of "Enkelpunts AF" kunnen zetten voor een statische vogel, en onder de andere "3D-tracking" voor een andere methode om bewegende vogels te volgen.
Natuurlijk altijd in combinatie met AF-C en "back button focus".

Succes met je zoektocht naar de ideale workflow!

Rob
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 650


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 recensie

Berichtdoor Frans Martens » zo jul 30 2023 11:07 pm

keenoncoolstuff schreef:Je zou onder de ene knop "Nauwkeurige AF" of "Enkelpunts AF" kunnen zetten voor een statische vogel, en onder de andere "3D-tracking" voor een andere methode om bewegende vogels te volgen.
Natuurlijk altijd in combinatie met AF-C en "back button focus".

Succes met je zoektocht naar de ideale workflow!

Rob

Dankjewel, een beetje extra succes kan nooit kwaad. De 3D, de AF-C en de back button stonden er gisteren al in. De overige settings zullen successievelijk, proefondervindelijk duidelijk moeten worden. Het grootste verschil gaat voor mij het schakelen naar die specifieke setting zijn. Dat moet een automatisme worden, maar voor die tijd spreken we elkaar nog wel denk ik.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten