Instellingen z8

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Instellingen z8

Berichtdoor Ronald53 » ma jun 19 2023 10:54 pm

Ik zet hier een draadje voort dat begon in 'Vogels [verzamel]', omdat het over camera-instellingen gaat die breder dan alleen voor vogels inzetbaar zijn. Ik schreef in dat verzameltopic dat ik met mijn nieuwe Z8 nog wat moeite had om snel te wisselen tussen instellingen voor statisch en dynamische onderwerpen (zie hier). Martin gaf deze reactie:
bredewoldski schreef:Geheugenbanken? Nog nooit gebruikt op mijn Z9 om snel tussen instellingen te schakelen…. (Wel voor het schakelen tussen verschillende soorten fotografie)
Gewoon je functieknopoen instellen voor verschillend AF-Area’s.
Bijvoorbeeld….
Displayknop: C1 + AF-on + dierherkenning op het grootste formaat
AF-on knop: 3D + dierherkenning
Functie knop 1 aan de voorkant: Single point + AF-on
Functie knop 2: Wide L + AF-on met dierherkenning
Functie knop 3: is er alleen op Z9

Sluitertijd en eventueel iso regel ik zelf wat ik op het moment nodig hebt. Ik draai wel na elk fotomoment mijn sluitertijd weer naar 1/1250, als ik dan de camera pak dan weet ik altijd dat de camera daar op staat en pas ik gelijk aan als het nodig is.

Tip! Zoek ook eens op YouTube naar Z9 Recall shooting functions. Dan kun je vaste camera instellingen onder 1 functieknop zetten. Dit is volgens mij vergelijkbaar met U-123 alleen dan “onder” 1 functieknop

En Stronk stelde voor de extra instelring van de lens te gebruiken om de sluitertijd aan te passen. Om met dat laatste te beginnen: Als dat al zou kunnen dan is dat nog niet hetgeen ik zoek. Ik wil meerdere settings in één keer kunnen aanpassen als ik switch van een stilzittend vogeltje naar een vliegende vogel. En dan gaat het om meer zaken: Sluitertijd, AF-veld, VR-stand en misschien nog het een of ander. De gelijktijdige aanpassing van meerdere instellingen zit ook in het advies van Martin. Ik heb het nu zó gedaan dat met de Fn1 knop de functie Recall shooting functions (hold) wordt geactiveerd. Daarmee kunnen tot 12 instellingen tegelijkertijd worden aangepast bij het indrukken van de Fn1 toets. Nogmaals indrukken en je bent weer in de oorspronkelijke setting. Ik heb dat niet zelf bedacht, ik zag deze mogelijkheid bij het bekijken van deze YouTube-film. En daarvoor bekeek ik eerst een ander filmpje van Hudson Henry.
Ik heb in het verleden (bij de Z6) eigenlijk nauwelijks gebruik gemaakt van het (her)programmeren van functie-knoppen maar de voorbeelden van Martin en Hudson Henry laten zien dat met deze mogelijkheid heel handige oplossingen te creëren zijn.
Nu alleen nog weer even wennen/leren: Welke functie heb ik ook weer waar verstopt?
En nog bedankt voor de suggesties, Martin en Stronk.
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1586


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Instellingen z8

Berichtdoor stronk » di jun 20 2023 8:12 am

Ik gebruik overigens de instelring om onder- en over te belichten. Sluitertijd kan je helaas niet instellen kwam ik achter... De recall functie hanteer ik ook.
Zoals gezegd wandel ik met vrouw en honden en ga niet op jacht naar vogels. Die kom ik onderweg tegen. Tijd om de camera in te stellen heb ik dan niet en kies, afhankelijk van het weer, voor de A of S stand.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Instellingen z8

Berichtdoor JacquelineStrijbis » di jun 20 2023 7:44 pm

Op YouTube: The ultimate Nikon Z8 and Z9 setup guide for wildlife photography.
Hierin worden slimme oplossingen gegeven voor het snel wisselen van verschillende instellingen.
De moeite waard om te bekijken.
JacquelineStrijbis

Clublid
Berichten: 32


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Instellingen z8

Berichtdoor bredewoldski » wo jun 21 2023 11:27 am

Mooie uitleg geworden Ronald!
En net zoals je zegt als je het detectie onderwerp veranderd naar mens of voertuig, kun je deze instellingen ook goed gebruiken voor andere soorten van fotografie zoals sport, auto/motorsport enz..

En dit is ook wel een leuke tip… als een vogel poept vliegt ie vaak na een paar seconden weg, kun je alvast de instellingen aanpassen :lol: :lol:
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook
Gebruikersavatar
bredewoldski

Clublid
Berichten: 411


Locatie: Regio Zwolle
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Instellingen z8

Berichtdoor palindroomreinier » wo jun 21 2023 1:49 pm

Hoi mogelijkheden genoeg, Zelf heb 3 type scherpstelvelden toegewezen aan AFON, FN1 en FN2 en met de video knop schakel ik snel tussen DX en FX. De draairing op Z400 gebruik om de belichting aan te passen.
Snel reageren is een dingetje dus een goed `vingergeheugen` helpt je heel goed om niets te missen.
En op A met auto iso max 1600. Vogels zijn meestal in de lucht dus licht genoeg!
Met Groet Reinier
Flickr: Palindroomfotografie Reinier Kok
Gebruikersavatar
palindroomreinier

Clublid
Berichten: 1109


Locatie: Almere
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Instellingen z8

Berichtdoor MarcoEos70D » wo jun 21 2023 3:05 pm

Ronald53 schreef:Martin gaf deze reactie:
bredewoldski schreef:Geheugenbanken? Nog nooit gebruikt op mijn Z9 om snel tussen instellingen te schakelen…. (Wel voor het schakelen tussen verschillende soorten fotografie)

Dat komt toch op hetzelfde neer? Voor vereschillende soorten fotografie gebruik je immers verschillende instellingen. Of je doelt op iets wat ik niet begrijp :wink:
Ronald53 schreef:Ik wil meerdere settings in één keer kunnen aanpassen als ik switch van een stilzittend vogeltje naar een vliegende vogel. En dan gaat het om meer zaken: Sluitertijd, AF-veld, VR-stand en misschien nog het een of ander.

Exact hoe ik het op mijn camera doe. Bij Canon zijn dat deC1- en C2-standen, die met één draai op de knop te selecteren zijn. C1 is bij mijn statische vogels, C2 vliegende. Ideaal.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Instellingen z8

Berichtdoor stanvandewouwer » do dec 14 2023 8:58 am

Hier nog wat tips over de Z8 en Z9.
Misschien kennen jullie Steve Perry al. https://backcountrygallery.com
Heeft ook een NIKON Z8 & Z9 CUSTOM CONTROLS WORKSHEET via deze link gratis te downloaden. Heb hem zelf in het Nl omgezet. https://backcountrygallery.com/nikon-z8 ... worksheet/
Zijn ebooks zijn heel duidelijk en aangenaam om te lezen.
Ook Hudson Henry heeft ook een goede uitleg over de Memory banks https://www.youtube.com/watch?v=4XlJnkRejuo&t=3292s
en https://www.youtube.com/watch?v=W31tyl8f3C8&t=6s
stanvandewouwer

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Instellingen z8

Berichtdoor Ronald53 » do dec 14 2023 9:38 am

stanvandewouwer schreef:... Heeft ook een NIKON Z8 & Z9 CUSTOM CONTROLS WORKSHEET via deze link gratis te downloaden. Heb hem zelf in het Nl omgezet. https://backcountrygallery.com/nikon-z8 ... worksheet/ ...

Is die NL versie ook ergens te downloaden? 't Is niet dat ik m'n talen niet beheers, maar als de teksten overeenkomen met de NL-menu's in mijn Z8, dan werkt dat toch wat prettiger.
Zijn ebooks zijn heel duidelijk en aangenaam om te lezen.
Ik heb voor de Z6 en de Z8 die van Thom Hogan. Is er al iemand die de versies van beide auteurs heeft, en zijn/haar vergelijking hier wil delen?
Ook Hudson Henry heeft ook een goede uitleg over de Memory banks https://www.youtube.com/watch?v=4XlJnkRejuo&t=3292s
en https://www.youtube.com/watch?v=W31tyl8f3C8&t=6s

Bedankt voor de tips!
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1586


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Instellingen z8

Berichtdoor Thymen » do dec 14 2023 11:09 am

Jan Wegener is een bekende Australische vogel-fotograaf die de Z8/Z9, de 180-600 en de duurdere telelenzen van Nikon aan de praktijk toetst.

Zijn suggesties voor settings voor vogel-fotografie: https://www.youtube.com/watch?v=bB8zRWvQCKc&t=3s
Z8 / 50 / 24-120 / 105 / 180-600 / Zf / Voigtländer 35 f2 / Godox V1
Gebruikersavatar
Thymen

Clublid
Berichten: 106


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Instellingen z8

Berichtdoor WillyEef » do jan 11 2024 9:34 pm

Heeft iemand ervaring met de RAW-opties
-lossless compressie
-high efficiency* en
-high efficiency compressie?
Begrijp dat de ""files-grootte"" respectivelijk ca. 55Mb, ca. 40 Mb en 24 Mb groot zijn. Er is weinig bekend over de kwaliteit van deze verschillende RAW-opties. Mocht er (te) weinig verschil in kwaliteit tussen de verschillende compressies zijn, dan is het natuurlijk aantrekkelijk om voor de """high efficiency compressie"" te kiezen.

Graag een reactie(s).
WillyEef

Clublid
Berichten: 54


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Instellingen z8

Berichtdoor Stijn Smits » do jan 11 2024 10:00 pm

WillyEef schreef:Heeft iemand ervaring met de RAW-opties
-
Graag een reactie(s).

Ik heb deze vraag vanmiddag in een appartement topic gesteld.

Groet Stijn
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 272


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten