Traagheid tussen foto's

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Re: Traagheid tussen foto's

Berichtdoor Ronald53 » vr aug 04 2023 9:31 pm

LoesyNikon was donderdagochtend voor het eerst en voor exact 16 minuten ingelogd op dit forum. Inmiddels hebben andere forumleden een veelvoud daarvan besteed aan het bedenken van een oplossing van haar probleem.... Met enkele tot op heden onbeantwoorde vragen richting Loes.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1586


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Traagheid tussen foto's

Berichtdoor Janneman » za aug 05 2023 1:53 am

De traagheid heeft niets met de kaart te maken: die zijn allemaal snel genoeg. De D611 is traag met het verwerken van de bestanden. Mijn oude D800 is daarbij veel sneller dan mijn D611 terwijl de D800 bijna dubbel zo'n grotere bestanden moet verwerken en wegschrijven naar de kaart. Ik gebruik in beide camera's dezelfde snelle kaarten.
Janneman

Forumlid
Berichten: 46


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Traagheid tussen foto's

Berichtdoor Hans Braakhuis » za aug 05 2023 7:01 am

https://onlinemanual.nikonimglib.com/d3500/nl/14_menu_03_29.html

Zet alle instellingen terug naar de naar hun standaardwaarden.
Op m'n oude Nikon heb ik nog de twee groene knopjes, wel zo handig.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Traagheid tussen foto's

Berichtdoor LoesyNikon » za aug 05 2023 9:29 am

Goedemorgen, ik gebruik een xqd geheugenkaart van Sony dus dat is wel een snelle kaart.

Ik ga alle instellingen nog eens langs lopen met jullie tips erbij.
Ik ben de d500 gewend en wellicht ,zoals hier ook is gezegd, is het wel helemaal verkeerde keuze geweest 🤨 omdat ik vooral vogel en wildlife fotografie doe. De Z9 moet de topper zijn maar die ligt helaas ver boven mijn budget.
LoesyNikon

Forumlid
Berichten: 16


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Traagheid tussen foto's

Berichtdoor LoesyNikon » za aug 05 2023 9:31 am

Ronald53 schreef:LoesyNikon was donderdagochtend voor het eerst en voor exact 16 minuten ingelogd op dit forum. Inmiddels hebben andere forumleden een veelvoud daarvan besteed aan het bedenken van een oplossing van haar probleem.... Met enkele tot op heden onbeantwoorde vragen richting Loes.


Dat klopt maar als er een excuus gemaakt moet worden bij deze maar privé waren er dingen die voorrang hadden. Maar natuurlijk waardeer ik alle reacties. Zoals ik al aangaf ga ik ze stuk voor stuk door en kijken of ik het kan oplossen.

Nogmaals bedankt.
LoesyNikon

Forumlid
Berichten: 16


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Traagheid tussen foto's

Berichtdoor LoesyNikon » za aug 05 2023 9:34 am

Ronald53 schreef:LoesyNikon was donderdagochtend voor het eerst en voor exact 16 minuten ingelogd op dit forum. Inmiddels hebben andere forumleden een veelvoud daarvan besteed aan het bedenken van een oplossing van haar probleem.... Met enkele tot op heden onbeantwoorde vragen richting Loes.

Dus 16 minuten inloggen is een reden om deze reactie te plaatsen. Het is eergisteren geweest dus sorry als ik niet direct op alles kan reageren.

Ik ga naar de rest van de reacties die mij hopelijk vele beter kunnen helpen dan deze posting.
LoesyNikon

Forumlid
Berichten: 16


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Traagheid tussen foto's

Berichtdoor LoesyNikon » za aug 05 2023 9:36 am

keenoncoolstuff schreef:Loes, schrijf je in RAW (NEF) weg of staat hij op JPG en heb je heel veel correcties zoals vignettering, vertekening, diffractie en zo ingeschakeld? Dat laatste kost best veel rekenkracht.

Rob

Goedemorgen Rob, ik sla op als Raw en JPG fine. Dat laatste is eigenlijk een gewenning, een soort save gevoel maar zou dit ook oorzaak kunnen zijn denk je?

Vignetting ed heb ik uitgeschakeld
LoesyNikon

Forumlid
Berichten: 16


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Traagheid tussen foto's

Berichtdoor LoesyNikon » za aug 05 2023 9:39 am

Tony D schreef:
LoesyNikon schreef:Als ik vogels fotografeer en ik stop even met klikken dan vind ik hem behoorlijk traag totdat ik direct weer naar andere vogel kan scherpstellen. Er zit een soort tussen tijd in het beeld. Dus ik maak de foto's, stop met klikken en wil dan snel naar nieuw beeld maar dat duurt even, ziet eruit als een soort kort zwart beeld.
Ik heb heel youtube al afgezocht maar kan niet vinden of dat ergens is in te stellen dat ik geen tussen tijd meer heb.
Loes

Heb je gekeken bij d4: belichtingsvertragingsstand. Kijk of die op OFF staat.

[

Ton


Hoi Tony, die staat op OFF
LoesyNikon

Forumlid
Berichten: 16


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Traagheid tussen foto's

Berichtdoor LoesyNikon » za aug 05 2023 9:40 am

stronk schreef:Wat voor opslagmedium heb je in de Z6ii?
Je kan in de Z6ii een CFexpress Type B plaatsen. Wellicht dat je daar het verschil mee kan maken.


Ik gebruik de xqd Sony geheugenkaart
LoesyNikon

Forumlid
Berichten: 16


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Traagheid tussen foto's

Berichtdoor LoesyNikon » za aug 05 2023 9:43 am

henkk schreef:Is hij misschien nog bezig met het opslaan van eerdere foto's (te zien aan oplichtende led)? Ik heb ook geen Z6ii maar het zal toch niet waar zijn dat hij geen nieuwe foto's kan maken voordat de buffer leeg is? Er zijn hier veel Z6 gebruikers die hier wellicht ervaring mee hebben.

Welkom trouwens op het forum! Er is een draadje waar je je kunt voorstellen: viewforum.php?f=16


Hij buffert na mijn idee dan niet.

Dankjewel voor welkom groet. Ik ga kijken bij voorstellen topic 👍
LoesyNikon

Forumlid
Berichten: 16


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Traagheid tussen foto's

Berichtdoor LoesyNikon » za aug 05 2023 9:48 am

stronk schreef:
henkk schreef:maar het zal toch niet waar zijn dat hij geen nieuwe foto's kan maken voordat de buffer leeg is?
Dat is wel waar. De camera is bezig om de buffer leeg te maken door de foto's naar opslagmedium te schrijven. Als dit opslagmedium te traag is zal het wegschrijven lang duren. Pas als de buffer leeg is is de camera weer klaar om een nieuw serie in de buffer te zetten.
Mijn vermoeden (hierboven beschreven) is dat TS geen CF Express type B gebruikt.

De Z6ii heeft een bufferdiepte van 200 foto's, ongeacht of je in RAW of JPEG fotografeert, als je een CFexpress Type B-kaart gebruikt. Met een supersnelle SD-kaart heb je een bufferdiepte van 78 foto's bij opnamen in 14-bits RAW en 135 foto's bij opnamen in JPEG (Fijn). Je zult er wel rekening mee moeten houden dat de Z6ii niet de grootste bufferdiepte heeft. Je moet dus wel kritisch zijn hoe je je buffer gebruikt.
TS kan eens testen, in haar huidige situatie, met het schieten van alleen maar RAW of alleen maar JPG.

Als ik met mijn Z9 mijn CF Express kaart vergeet terug te stoppen dan zit er als 2e kaart een XQD kaart in. Dan heb ik ook last van de bufferdiepte.


Dankjewel voor je uitgebreide reactie.
Ik gebruik een XQS Sony kaart.

Kan het te maken hebben met de opnamesnelheid CL stand? Die heb ik nu op 5 staan.

Max aantal continu opname stata op 50
LoesyNikon

Forumlid
Berichten: 16


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Traagheid tussen foto's

Berichtdoor LoesyNikon » za aug 05 2023 9:51 am

Ssas schreef:Het kan ook zijn dat Z6 II bezig met het maken van b.v. HDR foto's of met ruisonderdrukking of e.v. een andere instelling waarbij de processor zwaar wordt belast.


De ruisonderdrukking heb ik op OFF staan.
LoesyNikon

Forumlid
Berichten: 16


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Traagheid tussen foto's

Berichtdoor LoesyNikon » za aug 05 2023 9:56 am

Ronald53 schreef:Heren,
Loes vraagt waar de instelling zit:
LoesyNikon schreef:Kan iemand mij helpen hierin? Het is vast een instelling maar waar zit die.

Zelf zeg ik: D8. Zet die uit. En voor het overige: Er zijn op internet (inc. YouTube) aardig wat plaatsen waar je met zoiets als "best Nikon Z6 II Settings for action" een aardig eind komt.
Ronald

Goedemorgen Ronald,

De d8 is opeenvolgende nummering, doe staat op ON, ga ik op OFF zetten en wellicht is dit de oorzaak.

Ik heb niet idee dat het aan kaart ligt of buffering zoals hier word aangegeven.
Jammer dat ik niet kan laten zien wat ik bedoel. Er zit een soort van zwart/grijs beeld in van paar seconden nadat ik dus een serie achter elkaar heb geschoten, als ik dan weer wik scherpstellen voor de volgende foto zit daar dus die vertraging in en kan ik even niets.

Maar die d8 op uit is een goede tip wellicht.

Op YouTube volg ik altijd Steve Perry, die legt zeer goed uit en heb ik ook via zijn stappenplan met instellingen doorgelopen en zo ingesteld maar dan kom ik helaas nog niet tot mijn 'probleem'

In elk geval bedankt voor de tip.
LoesyNikon

Forumlid
Berichten: 16


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Traagheid tussen foto's

Berichtdoor Ronald53 » za aug 05 2023 10:32 am

LoesyNikon schreef:
Ronald53 schreef:LoesyNikon was donderdagochtend voor het eerst en voor exact 16 minuten ingelogd op dit forum. Inmiddels hebben andere forumleden een veelvoud daarvan besteed aan het bedenken van een oplossing van haar probleem.... Met enkele tot op heden onbeantwoorde vragen richting Loes.

Dus 16 minuten inloggen is een reden om deze reactie te plaatsen. Het is eergisteren geweest dus sorry als ik niet direct op alles kan reageren.

Ik ga naar de rest van de reacties die mij hopelijk vele beter kunnen helpen dan deze posting.
Loes, je zal ze de kost moeten geven, de leden die op het forum komen en zonder zich voor te stellen meteen een vraag droppen. En van een deel daarvan komt nooit een reactie, terwijl meerdere leden zich hebben ingespannen om een oplossing te bedenken. Maar goed, jij hoort kennelijk niet tot de laatste categorie, des te beter.

Ik zie dat je meldt dat je een zelfs een paar seconden geen beeld hebt. Dat is wel heel abnormaal. Daar gaat D8 uitzetten niet bij helpen, vrees ik. Ik zou de suggestie van Hans Braakhuis overnemen: De camera resetten. En dan nauwgezet alle instelling voor "actie" of "Birds in flight" overnemen die zo iemand als Steve Perry geeft. En voorlopig alleen in NEF opslaan. Als je dat doet, hebben veel andere instellingen geen invloed meer, zoals correctie voor ruis, vignettering of difractie. Want die werken alleen maar op het .jpg bestand, en dat maak je dan niet. Nikon heeft trouwesn ook een "Setting Guide" voor de Z6 II, voor verschillende soorten fotografie.

Als je het probleem dan nog hebt, en je hebt je camera bij een fotozaak gekocht, dan zou ik me daar maar eens melden. Daar kunnen ze je wellicht helpen, bijvoorbeeld door het met een andere geheugenkaart te proberen. De Z6 II mag dan misschien geen snelheidsmonster zijn, maar dit is niet normaal. De Z6 die ik heb, heeft nooit dit soort problemen laten zien,en ik heb toch regelmatig op de stand H gebruikt (nooit H+).
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1586


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Traagheid tussen foto's

Berichtdoor keenoncoolstuff » za aug 05 2023 10:45 am

LoesyNikon schreef:ik sla op als Raw en JPG fine. Dat laatste is eigenlijk een gewenning, een soort save gevoel maar zou dit ook oorzaak kunnen zijn denk je?

Hoi Loes,

Sla je beide formaten op op dezelfde kaart? Van de Z8 is bekend dat hij langzamer wordt met het wegschrijven van de buffer wanneer naast de CFExpress-, tegelijkertijd ook de SD-slot wordt gebruikt.

Succes met je zoektocht!
Rob
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 650


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten