Masterclass Z8 en Z9 bij Cameraland

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Masterclass Z8 en Z9 bij Cameraland

Berichtdoor Nikkormaat » do aug 24 2023 5:51 pm

Ik ontving dit bericht. Heb geen Z8 of 9. Voor de liefhebber
https://www.cameraland.nl/nikon-z9-expe ... gendaDatum
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Online
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Masterclass Z8 en Z9 bij Cameraland

Berichtdoor Ronald53 » do aug 24 2023 6:08 pm

Nikkormaat schreef:Ik ontving dit bericht. Heb geen Z8 of 9. Voor de liefhebber
https://www.cameraland.nl/nikon-z9-expe ... gendaDatum

Ik hou mijn kruit nog even droog. D.w.z.: Ik geef hier nog even geen €149 voor uit. Ik wacht nog vol spanning op het resultaat van deze actie, ik hoop dat die positief uitvalt:
MartinT schreef:Dit is een poll voor Z8/Z9 bezitters of zij die het willen worden.

De Z8 en de Z9 zijn camera's met héél veel mogelijkheden.
Zó veel dat menigeen misschien door de bomen het bos niet meer ziet.
De "Complete Guide to the Nikon Z9" van Thom Hogan bevat maar liefst bijna 1300 pagina's :crazy:
Daarom vroeg ik me af of er wellicht belangstelling van Z8/Z9 bezitters, of zij die het willen worden, is voor een hands-on workshop?
Ik denk die dan bij voldoende belangstelling in september/oktober ergens in het midden van het land te gaan houden.
Laat maar horen wat je er van vindt!
Martin

P.S.: Ik begrijp dat een stem van de ja-stemmers uiteindelijk ook afhangt van de gekozen datum.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1586


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Masterclass Z8 en Z9 bij Cameraland

Berichtdoor RVK » do aug 24 2023 7:21 pm

Stevig bedrag voor wat gebruikers ervaringen. Ik heb vele workshops voor KE gegeven en die waren gratis, misschien toch iets fout gedaan.
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 958


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Hands-on-workshop Z8

Berichtdoor sjadin20 » do aug 24 2023 11:19 pm

Hoi Martin,
Hoewel ik nog niet in het bezit ben van een Z8, heb ik zeker belangstelling voor deze workshop.
Gr DvA
sjadin20

Clublid
Berichten: 6


Locatie: IJSSELSTEIN UT
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Masterclass Z8 en Z9 bij Cameraland

Berichtdoor TinoK » vr aug 25 2023 2:52 am

Ik heb zelf het boek van thom Hogan voor de Z9, kosten 50 US. En ik heb verder nog wat uitgaven van Steve Perry. Als je hier rustig voor gaat zitten met de camera voor je neus, haal je toch wat meer rendement dan die 2 keer 2.5 uur voor 149 Euries.
Dan nog een beetje aanvullen met Youtube...........
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Masterclass Z8 en Z9 bij Cameraland

Berichtdoor Frans Martens » vr aug 25 2023 9:03 am

Nikkormaat schreef:Ik ontving dit bericht. Heb geen Z8 of 9. Voor de liefhebber
https://www.cameraland.nl/nikon-z9-expe ... gendaDatum

Als je, in mijn geval, voor het eerst een Z8 bezit raak je wellicht/waarschijnlijk wat in de war van de schier eindeloze mogelijkheden. Eerder al noemde ik het geen camera maar een foto/film-computer.
Maar met een combinatie van de vaak gedetailleerde youtube filmpjes (Steve Perry, Jan Wegener eva) en gewoon zelf aan de slag gaan kom je toch ook een heel eind.
Deze workshop laat ik dus ook maar even aan mij voorbij gaan. Voor dat geld koop ik er liever een batterij bij :)
Wellicht dat we op termijn iemand van Nikon kunnen uitnodigen voor geinteresseerden clubleden met specifieke vragen.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Masterclass Z8 en Z9 bij Cameraland

Berichtdoor Vincent » vr aug 25 2023 9:29 am

Ik ken betreffend fotograaf niet. Ik heb ook geen link met Cameraland of betreffende cursus, maar in het algemeen…

Als je denkt dat je uit de handleiding, boek of YouTube hetzelfde kunt halen als uit een live cursus, in een zaal met een groep andere enthousiaste fotografen, elk met hun eigen verhalen en ervaringen, in dit geval ook nog met dezelfde apparatuur, geleid door een professionele fotograaf, met anekdotes, kunde en een eigen unieke mening, in een ruimte vol inspiratie, interactie, verschillende meningen, individuele werkwijzen, ruimte voor inhoudelijke discussies, tips en verhalen buiten de sheets om… waar je door kunt vragen als je het niet snapt of gewoon meer wilt weten, waar diepgang gezocht wordt als de deelnemer daar om vragen, of waar gewoon meer tijd genomen wordt als je zelf ergens vastloopt of gewoon meer interesse in hebt…

Als je echt dat echt denkt… dan ben je sowieso (nog) niet de doelgroep. Maar heb je ook nog nooit een goede cursus bijgewoond!

Wat heb je überhaupt aan docenten en professoren als je de boeken al hebt waar alles instaat? En vergeet YouTube en Wikipedia niet natuurlijk!!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Masterclass Z8 en Z9 bij Cameraland

Berichtdoor Patrick » vr aug 25 2023 10:48 am

Ik volg nooit basiscursussen. Eigenlijk bij niets. Alleen verdiepingscursussen. Wat ik uit boekjes en handleidingen kan halen of door simpelweg het te proberen, daar heb ik niemand bij nodig. Juist verdiepingscursussen zijn interessant om in groepsverband te volgen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Masterclass Z8 en Z9 bij Cameraland

Berichtdoor RVK » vr aug 25 2023 11:06 am

Leuk verhaal maar wie zegt dat dit een goede cursus is, als je zoekt op de fotograaf dan komt het wat rommelig over. Verder wie zegt dat een goede fotograaf ook goed is om uitleg te geven over apparatuur, voorbeeld Henri Senders zegt zelf dat hij geen verstand heeft van fototechniek maar hij wint wel veel prijzen. Toen ik nog voor het blad schreef heb ik veel beroeps gesproken en veel lezingen en workshops gevolgd met conclusie dat er veel matig werk geleverd word. Als ik een beroeps fotograaf hoorde beweren dat een cirqulair pola filter zo genoemd wordt omdat het rond is en gedraaid kan worden is dat toch wel wat teleurstellend, op de vraag of vierkante pola filters dan vierkant polariseren had hij helaas geen antwoord.
Ik heb liever een NCN bijeenkomst samen met de jongens van de Nikon school, ik denk dat je daar meer opsteekt over Z8/9
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 958


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Masterclass Z8 en Z9 bij Cameraland

Berichtdoor Vincent » vr aug 25 2023 11:37 am

RVK schreef:Leuk verhaal maar wie zegt dat dit een goede cursus is


Nu ga je er allemaal andere argumenten bijhalen, onderbouwd met eigen anekdotes die totaal geen relatie hebben met deze betreffende cursus... :wtf:

Notabene had ik de opmerking over de kwaliteit van een cursus (bewust) niet vergeten;

Vincent schreef: Maar heb je ook nog nooit een goede cursus bijgewoond!


Mijn reactie ging specifiek over de opmerkingen hierboven waarbij meerdere gebruikers een opmerking geven dat je uit een boek of of YouTube hetzelfde/meer kunt halen dan uit een cursus. Die stelling bestrijd ik.

Dat er minder goede fotografen en minder goede cursussen bestaan bestrijd ik niet, maar het is (op zijn minst) onjuist om het bestaan van slechte cursussen te generaliseren over het complete aanbod in het algemeen en, zonder voorkennis, deze cursus in het bijzonder.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Masterclass Z8 en Z9 bij Cameraland

Berichtdoor TinoK » vr aug 25 2023 12:09 pm

Vincent schreef:Als je echt dat echt denkt… dan ben je sowieso (nog) niet de doelgroep. Maar heb je ook nog nooit een goede cursus bijgewoond!


Een aardige "kort door de bocht" opmerking........ :shock:

Vincent schreef:Mijn reactie ging specifiek over de opmerkingen hierboven waarbij meerdere gebruikers een opmerking geven dat je uit een boek of of YouTube hetzelfde/meer kunt halen dan uit een cursus. Die stelling bestrijd ik.

Dat er minder goede fotografen en minder goede cursussen bestaan bestrijd ik niet, maar het is (op zijn minst) onjuist om het bestaan van slechte cursussen te generaliseren over het complete aanbod!


Zo vind ik het generaliseren van mensen middels de eerste Quote (op zijn minst) ook onjuist.
Er word niet gesteld dat je hetzelfde of meer uit genoemde media kunt halen tov een "goede" cursus. Je kunt wel de conclusie trekken dat er gesteld word dat je een heel eind komt met die media.
Ik vraag me toch af hoe je in 2 keer 2.5 uur (met 2 weken ertussen) een camera zoals bijv de Z8/Z9 goed kunt uitdiepen als je in die tijd ook nog vragen moet beantwoorden, discussie moet voeren, tips, verhalen moet absorberen, inviduele aandacht, interactie en dat dan met 10 personen.
Ik denk dat je daar best een beetje sceptisch over mag zijn........ :think:

Eigenlijk zoals vroeger op school, dat je met 100 man een college wiskunde volgt, waarbij je niet eens de kans hebt om dingen te vragen en dus alsnog heel veel zelf (thuis) moet doen............
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Masterclass Z8 en Z9 bij Cameraland

Berichtdoor jvdme » vr aug 25 2023 4:58 pm

The Complete Guide to Nikon Z9: 1300 pag.
Dit moet een grap zijn. Kan niet anders.
jvdme

Forumlid
Berichten: 447



Onderwerp:

Re: Masterclass Z8 en Z9 bij Cameraland

Berichtdoor robcctje » za aug 26 2023 4:11 pm

Ik denk dat men wel het één of ander nog kan leren op deze cursus, maar dat voor 149, euro.
Ik hoop ook nog steeds dat men hier iemand van Nikon uitnodigd.

Gr Rob
Gebruikersavatar
robcctje

Clublid
Berichten: 1389


Locatie: Nordhorn
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Masterclass Z8 en Z9 bij Cameraland

Berichtdoor Peter » za aug 26 2023 10:45 pm

Vincent weet het sowieso altijd dusdanig te formuleren dat ik moet oppassen dat mijn bericht dus niet gewist wordt. :-)
Wellicht is het bij deze 'cursus'..., niet goed geld terug

stoppen met dat 'gespam' van die commerciële zogenaamde 'partners'

maar goed, wie ben ik
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7767


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Masterclass Z8 en Z9 bij Cameraland

Berichtdoor Ronald53 » za aug 26 2023 11:15 pm

Peter schreef:.... knip .... stoppen met dat 'gespam' van die commerciële zogenaamde 'partners'

maar goed, wie ben ik
dat lijkt me nou ook weer wat overdreven, deze reactie. Attenderen op zo'n activiteit bij een partner, daar is niks mis mee. Vervolgens zijn we allemaal wel in staat om te bepalen of we daar aan deel willen nemen, toch?
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1586


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten