RAW bestand Z8 laat strepen zien in foto software

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

RAW bestand Z8 laat strepen zien in foto software

Berichtdoor Loes » di okt 03 2023 6:57 pm

Goedenavond,

Ik ben Loes en heb al eens in voorjaar gereageerd op een z6ii vraag en jullie hebben mij daar erg mee geholpen. Als het mag wil ik iets vragen waar ik niet uit kom.

De z6ii heb ik ingeruild voor de Z8 omdat ik niet tevreden ben met de focus snelheid voor vogel fotografie. Doorsparen en ergenis weg hopelijk door deze Z8 te kopen.

Ik heb echter een vraag, ik kom er niet uit. Al mijn RAW fotos die ik wil bewerken in Topaz Denoise en Luninair, deze twee gebruik ik het meest, laten nu bij de RAW foros strepen zien. Geen foto maar echt allerlei kleuren strepen. Ik heb getest op het aan de kaart ligt maar met d'r sd als zowel XQD is hetzelfde.
Als test een JPG foro gemaakt en dat gaat goed.

Wie kan mij helpen? Is dit een software matig iets, ik bedoel moet ik een licentie update aanschaffen van beide software programma's?

Is er iemand die dit herkent en wie kan mij voort helpen. De camera zal het niet zijn want als ik de foros open in bv Windows verkenner zie ik gewoonde foro zoals ik hem heb gemaakt.

Alvast heel erg bedankt en hopelijk mag ik deze vraag stellen,

Vriendelijke groeten
Loes
Loes

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: RAW bestand Z8 laat strepen zien in foto software

Berichtdoor Stijn Smits » di okt 03 2023 7:12 pm

Hoi Loes,

Ik heb geen ervaring hiermee maar ik zag toevallig vandaag dat er een update klaar stond bij mijn topaz photo ai waar een aanpassing in stond voor files van de z8 en z9, misschien eens kijken of er een update is?

Groet Stijn
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 272


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RAW bestand Z8 laat strepen zien in foto software

Berichtdoor Thymen » di okt 03 2023 9:10 pm

Kijk eens of de 'Tone Mode' wel op SDR staat, en niet op HLG. Dat laatste is een nieuw formaat RAW voor hoger dynamisch bereik, maar wordt nog niet overal ondersteund. Wil je het in NX Studio toepassen, dan moet de daarvoor een speciale codec installeren. Lighroom ondersteunt het niet, en als je zonder geinstalleerde codec de bestanden inleest in NX dan zie je inderdaad alleen strepen.

Hoe het in Capture One gaat en in Luminar weet ik niet.

Photo Shooting Menu, achtste van boven. In Engels heet het Tone Mode.

Edit:Staat de Tone Mode wel op SDR, dan kun je natuurlijk altijd Nikon NX Studio installeren, die leest de (SDR) RAW bestanden gewoon. Gaat het daar goed, mogelijk dat dan een update van je andere software nodig is.
Z8 / 50 / 24-120 / 105 / 180-600 / Zf / Voigtländer 35 f2 / Godox V1
Gebruikersavatar
Thymen

Clublid
Berichten: 106


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: RAW bestand Z8 laat strepen zien in foto software

Berichtdoor Loes » wo okt 04 2023 4:13 pm

Stijn Smits schreef:Hoi Loes,

Ik heb geen ervaring hiermee maar ik zag toevallig vandaag dat er een update klaar stond bij mijn topaz photo ai waar een aanpassing in stond voor files van de z8 en z9, misschien eens kijken of er een update is?

Groet Stijn

Dankje Stijn voor je reactie. Ik ga zeker kijken of er een update is, ik zou het zonde vinden dat ik geen gebruik meer zou kunnen maken van Denoise.
Maar zo een software bedrijf zou toch ook mee moeten gaan denk ik, want anders zou geen enkel Z8 gebruiker hem meer kunnen gebruiken.
Loes

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: RAW bestand Z8 laat strepen zien in foto software

Berichtdoor Loes » wo okt 04 2023 4:22 pm

Thymen schreef:Kijk eens of de 'Tone Mode' wel op SDR staat, en niet op HLG. Dat laatste is een nieuw formaat RAW voor hoger dynamisch bereik, maar wordt nog niet overal ondersteund. Wil je het in NX Studio toepassen, dan moet de daarvoor een speciale codec installeren. Lighroom ondersteunt het niet, en als je zonder geinstalleerde codec de bestanden inleest in NX dan zie je inderdaad alleen strepen.

Hoe het in Capture One gaat en in Luminar weet ik niet.

Photo Shooting Menu, achtste van boven. In Engels heet het Tone Mode.

Edit:Staat de Tone Mode wel op SDR, dan kun je natuurlijk altijd Nikon NX Studio installeren, die leest de (SDR) RAW bestanden gewoon. Gaat het daar goed, mogelijk dat dan een update van je andere software nodig is.


Hoi Thymen, dankjewel voor je reactie.

De Toonstand staat op SDR

Ik heb Lightroom Clasis geüpdatet en daar kan de NEF dus Raw foto in geladen worden. Daar ben ik blij om maar de denoise van Topas werkt niet met deze Raw bestand. Dat is super jammer .
In zet dus nu de Raw na bewerking om in de nieuwe LR en haal hem dan als JPG door denoise alleen zijn de bestanden enorm groot. 1 foto word dan al snel.50 Mb.

Nieuwe LR heeft ook nu de ruis functie maar met deze grote bestanden moet ik ook eerst mijn oude laptop vervangen want dat trekt hij niet meer met mijn nieuwe foto's uit de nikon z8.

Ik ken de camera nog niet goed ,wellicht kan ik on sommige foto situaties iets minder schieten en iets minder grote bestanden. Ik kan dat nog niet vinden in het menu.

De optie RAw opname in menu, staat op ON compressie zonder verlies. Ik neem aan dat dat ook goed is.

Jou tip ban NX Studio onthoud ik even, dankje voor die tip.
Loes

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: RAW bestand Z8 laat strepen zien in foto software

Berichtdoor henkk » wo okt 04 2023 4:57 pm

Mooi dat er vooruitgang is. 50 Mb of meer per foto is normaal voor 45 Mp camera's. Maar je kunt ook het RAW-M formaat kiezen met als bijkomend voordeel een iets groter dynamisch bereik. Croppen gaat dan wel weer minder goed omdat je minder pixels hebt.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RAW bestand Z8 laat strepen zien in foto software

Berichtdoor Ronald53 » wo okt 04 2023 5:34 pm

Topaz zou de Z8 moeten ondersteunen volgens deze info. Althans, in Topaz Photo AI
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1586


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RAW bestand Z8 laat strepen zien in foto software

Berichtdoor Thymen » wo okt 04 2023 6:22 pm

Loes schreef: de denoise van Topas werkt niet met deze Raw bestand. Dat is super jammer

Welke versie van Topaz DeNoise? Ik heb versie 3.6.2, niet naar 3.7 opgewaardeerd omdat ik vaker DXO PureRaw (versie 3.6) gebruik. Maar, beide ruisonderdrukkers ondersteunen mijn Z8 RAW bestanden gewoon.
Z8 / 50 / 24-120 / 105 / 180-600 / Zf / Voigtländer 35 f2 / Godox V1
Gebruikersavatar
Thymen

Clublid
Berichten: 106


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: RAW bestand Z8 laat strepen zien in foto software

Berichtdoor Loes » do okt 05 2023 9:41 am

Thymen schreef:
Loes schreef: de denoise van Topas werkt niet met deze Raw bestand. Dat is super jammer

Welke versie van Topaz DeNoise? Ik heb versie 3.6.2, niet naar 3.7 opgewaardeerd omdat ik vaker DXO PureRaw (versie 3.6) gebruik. Maar, beide ruisonderdrukkers ondersteunen mijn Z8 RAW bestanden gewoon.

Dat zijn goede berichten dan moet ik dus nieuwe licentie aanschaffen. Ik heb nog de 3.2.0 versie

Dankje voor het uitzoeken 👍
Loes

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: RAW bestand Z8 laat strepen zien in foto software

Berichtdoor Loes » do okt 05 2023 9:42 am

henkk schreef:Mooi dat er vooruitgang is. 50 Mb of meer per foto is normaal voor 45 Mp camera's. Maar je kunt ook het RAW-M formaat kiezen met als bijkomend voordeel een iets groter dynamisch bereik. Croppen gaat dan wel weer minder goed omdat je minder pixels hebt.

Goedemorgen Henk, optie Raw M zie ik niet in mijn menu staan. Als ik alleen RAW kies dan kan ik het beeldformaat niet wijzigen, dan kan alleen als ik jpg instel.

Foto's van 50 tot 60 Mb zijn dus wel normaal bij deze Z8.
Dat word sparen voor snelle laptop.
Loes

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: RAW bestand Z8 laat strepen zien in foto software

Berichtdoor henkk » do okt 05 2023 10:42 am

Hallo Loes, de optie RAW M is (bij de D850) te vinden in het foto-opnamemenu onder de tab Beeldformaat. Ik neem aan bij de Z8 ook in die buurt. Je kunt de div. opties ook in een foto-opnamemenu keuzebank zetten (A,B,C of D) om er snel tussen te kunnen schakelen (bijv. door een knop aan de functie foto-opnamemenu keuzebank toe te wijzen; ik gebruik hiervoor de rode filmstart knop want die heeft in foto-stand geen functie (tip van Nikon School)).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RAW bestand Z8 laat strepen zien in foto software

Berichtdoor Loes » do okt 05 2023 11:41 am

henkk schreef:Hallo Loes, de optie RAW M is (bij de D850) te vinden in het foto-opnamemenu onder de tab Beeldformaat. Ik neem aan bij de Z8 ook in die buurt. Je kunt de div. opties ook in een foto-opnamemenu keuzebank zetten (A,B,C of D) om er snel tussen te kunnen schakelen (bijv. door een knop aan de functie foto-opnamemenu keuzebank toe te wijzen; ik gebruik hiervoor de rode filmstart knop want die heeft in foto-stand geen functie (tip van Nikon School)).

Hoi Henk,

Ik heb die optie niet in menu staan. Deze opties zijn er en bij allemaal waar JPG keuze is kan ik beeldformaat wijzigen maar niet bij RAW

[ RAW + JPEG /HEIF fijn m ]
[ RAW + JPEG /HEIF fijn ]
[ RAW + JPEG /HEIF normaal m ]
[ RAW + JPEG /HEIF normaal ]
[ RAW + JPEG /HEIF basis m ]
[ RAW + JPEG /HEIF basis ]
[RAW]
[ JPEG /HEIF fijn m ]
[ JPEG /HEIF fijn ]
[ JPEG /HEIF normaal m ]
[ JPEG /HEIF normaal ]
[ JPEG /HEIF basis m ]
[ JPEG /HEIF basis
Loes

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: RAW bestand Z8 laat strepen zien in foto software

Berichtdoor henkk » do okt 05 2023 11:58 am

Misschien is er een andere Z8 gebruiker die de optie RAW M en S wel kan vinden? Of zouden ze het weer hebben afgeschaft? Verwacht ik niet.

Of zit de optie toch in een andere tab?
De opties die jij aangeeft (zonder HEIF dan wel) krijg ik als ik het tab Beeldkwaliteit open. Daar heb ik ook RAW staan. Maar ik bedoel het tab daaronder dat Beeldformaat heet. Dan is er de keuze JPEG/TIFF resp. NEF (RAW) en daar kan ik dan doorklikken naar de keuzes RAW L, M of S.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RAW bestand Z8 laat strepen zien in foto software

Berichtdoor Tony D » do okt 05 2023 12:35 pm

Uit de handleiding van de Z8 (pag 104)

    Kies een formaat voor nieuwe JPEG en HEIF-foto's. Het formaat voor JPEG en HEIF-foto's kan worden geselecteerd uit [Groot], [Medium] en [Klein]
    NEF (RAW)-foto's worden opgenomen met een formaat [Groot]

en op pag 105, als het gaat over het DX-formaat dat je kan instellen:

    Kies het formaat van de foto's die zijn gemaakt met het beeldgebied [DX (24x16) ] wanneer [AAN] is geselecteerd voor [DX beeldformaten inschakelen]
    Ongeacht de geselcteerde optie, worden NEF (RAW)-foto's opgenomen met een formaat van [Groot]

Blijkbaar kun je dus geen medium of klein RAW kiezen!
Op mijn Z6ii kan dat wel via Fotomenu -> Beeldformaat -> en dan apart voor JPEG en RAW in te stellen, zoals henkk ook al aangeeft.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RAW bestand Z8 laat strepen zien in foto software

Berichtdoor Ronald53 » do okt 05 2023 1:04 pm

Je kunt je NEF (RAW) bestanden wel kleiner in omvang maken, als dat hetgeen is dat je wilt. Zie pagina 451. Je hebt de keuze uit Lossless compressie, Hoge efficientie* en Hoge efficientie (zonder sterretje). Als je software al problemen heeft met het importeren van de NEF bestanden, dan zou ik in eerste instantie de Lossless optie nemen. (Ook in 2e isntantie overigens, dan maar wat grotere bestanden)
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1586


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten