Z6ii icm FTZ versus D7200

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Z6ii icm FTZ versus D7200

Berichtdoor MartiNikon » wo okt 04 2023 9:55 am

Goedemorgen allemaal,

na een jaar revalidatie, eindelijk het fotograferen weer op kunnen pakken. Momenteel gebruik ik een D7200 (crop) met Nikkor af-p 70-300/4.5-5.6 (de FX variant).
Voor vogels in vlucht voor mij goed genoeg. Echter bij "slecht" licht wordt het allemaal wat lastiger om goede beelden te krijgen. Nu overweeg ik een Z6ii met FTZ adapter.
FF, snel en vertrouwd menu-systeem.
Ik kan dan mijn huidige glas (genoemde 70-300 en 2 sigma's (17-50 en 105macro)) behouden. Ik heb aardig wat sites bezocht en yt filmpjes bekeken, maar blijf met enkele vragen zitten:
- is de combinatie Z6ii + FTZ + 70-300/4.5-5.6 goed genoeg voor bif?
- voordeel van een crop-sensor is dat genoemde 70-300 zich als een 105-450 "gedraagt". Dat ben je dan kwijt. Is 300mm genoeg? Waarschijnlijk niet...
- Al mijn lenzen hebben een ingebouwde scherpstelmotor, ik ga er vanuit dat dit prima zal werken met de FTZ adapter, maar 100% zeker ben ik niet.
- Mijn meest gebruikte lens is die 70-300. De Z-equivalent (en dan liefst iets van 100-400 om in de buurt te komen), zal waarschijnlijk net zo duur dan wel duurder zijn dan de body z6.
Aandachtspuntje.
- De z6ii lijkt mij een prachtige body, snel, ff en 14beelden per seconde. De prijs is er ook naar. Zal de Z5 dan geen betere optie zijn? Slechts 1 beeldprocessor en slechts 4.5bld per sec.
Aan de andere kant, mijn D7200 heeft ook maar 6 bld/per sec. Als ik in burstmode schiet, zitten er vaak maar 3 beeldjes bij waar die vogel op staat en van die 3 is er vaak maar 1 goed.
Dus is de vraag: is dat erg, maar 4.5beeld per sec? De Z5 is wel fijner geprijst.

Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren en ik snap dat je hier geen gedegen camera advies kan/zal geven. Ik wil mijzelf echter behoeden voor een kat in de zak en probeer zoveel
mogelijk informatie in te winnen. Als ik naar mijn lokale foto-boer ga (een Sony-adept) krijg ik te horen dat ik beter een A7iii kan nemen, eventueel met adapter. Op de één of andere manier
wil ik toch liever bij Nikon blijven en zie de prijzen van de Z-bodies, "kleiner dan" de Z8 langzaam dalen.

Graag jullie reactie en bedankt alvast, daarvoor.

Groeten van
Martin
Nikon Z6ii, FTZ II, met Sigma 17-50/2.8 DX, Sigma 105/2.8 Macro en Nikkor 70-300/4.5-5.6 FX.
MartiNikon

Forumlid
Berichten: 41


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z6ii icm FTZ versus D7200

Berichtdoor annoh » wo okt 04 2023 10:20 am

Je stelt een vraag of in jouw geval 300mm, full frame, voldoende is.

Je zou naar je al gemaakte foto's kunnen kijken en even de EXIF bekijken. Dan zie je welke brandpuntafstand gebruikt is. Als blijkt dat je met je crop camera vaak op 300mm zit dan kan je zelf een antwoord geven op de vraag of voor jou 300mm genoeg is.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 370


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z6ii icm FTZ versus D7200

Berichtdoor gijs sandberg » wo okt 04 2023 10:32 am

Martin,
Re: al mijn...prima
Neen, een afd lens kan geen af geven via de ftz adapter.
Ander punt: de z6/z7 vormen de eerste generatie Z cameras, de AF is geen snelheidswonder.

Groeten, Gijs
Ps jouw af-p zoom werkt wellicht wel via de ftz.
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op wo okt 04 2023 11:27 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z6ii icm FTZ versus D7200

Berichtdoor MarcoEos70D » wo okt 04 2023 11:06 am

annoh schreef:Je zou naar je al gemaakte foto's kunnen kijken en even de EXIF bekijken.

Goeie tip. Een handig hulpmiddel daarvoor is het gratis progje "ExposurePlot".
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Z6ii icm FTZ versus D7200

Berichtdoor MartiNikon » wo okt 04 2023 11:35 am

@Annoh; inderdaad, beetje onnodige vraag.
@Marco/Annoh: heb het tooltje ooit eens gedownload en maar weer eens gebruikt. Inderdaad, ik heb geen 70-300 of ff-equivalent nodig, maar een prime van 400 of meer.
@Gijs: de AF op de ZxII schijnt beter te zijn dan de eerste serie. De door mij beoogde Z6ii heeft daarvoor 2 beeldprocessors aan boord en ik verwacht dat het in ieder geval sneller is dan mijn D7200. Op "https://www.zsystemuser.com/z-mount-lenses/z-mount-adapters/ftz-adapters/ftz-adapter-compatibility.html" lees ik dat een AF-p lens geen probleem mag zijn met de FTZ-adapter.

Dank allen voor de reacties.
Groeten
Martin.
Nikon Z6ii, FTZ II, met Sigma 17-50/2.8 DX, Sigma 105/2.8 Macro en Nikkor 70-300/4.5-5.6 FX.
MartiNikon

Forumlid
Berichten: 41


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z6ii icm FTZ versus D7200

Berichtdoor Skippy » wo okt 04 2023 12:51 pm

Waarom een Z camera? Kijk ook eens naar een F camera, niks mis mee.

Ik vermoed dat je met een D500 een betere autofocus bij weinig licht hebt dan met een Z6II.

Eventueel kun je ook een D850 overwegen. In DX modus kom je dan tot 450mm en heb je nog zat pixels.

Zowel een D500 als D850 worden veel tweedehands aangeboden tegen aantrekkelijke prijzen.
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z6ii icm FTZ versus D7200

Berichtdoor henkk » wo okt 04 2023 12:57 pm

Ik las net een bericht over het vervangen van een Z6ii door een Z8 wegens te langzame AF voor vogelfotografie: viewtopic.php?f=124&t=75578&p=955388&hilit=vogel#p955388

Er zijn vast al veel mooie vogel-foto's gemaakt met een Z6ii maar het geeft te denken.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z6ii icm FTZ versus D7200

Berichtdoor Tony D » wo okt 04 2023 3:13 pm

Ik heb de Z6ii met FTZ2 met de AF-S 70-300 (FF versie, niet de p variant). Dat is qua AF niet de snelste. Wel sneller dan op mijn D7200.
Maar je zegt zelf al dat 300mm op FF te kort voor je is. Ik zou de tip voor een D500 opvolgen.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z6ii icm FTZ versus D7200

Berichtdoor MartiNikon » do okt 05 2023 10:46 am

Skippy schreef:Waarom een Z camera? Kijk ook eens naar een F camera, niks mis mee.

Ik vermoed dat je met een D500 een betere autofocus bij weinig licht hebt dan met een Z6II.

Eventueel kun je ook een D850 overwegen. In DX modus kom je dan tot 450mm en heb je nog zat pixels.

Zowel een D500 als D850 worden veel tweedehands aangeboden tegen aantrekkelijke prijzen.

De D500 heb ik overwogen, qua snelheid. Inderdaad 2de hands best te doen. De D850 heb ik ook naar gekeken, qua resolutie.
Ik denk dat ik mij een beetje gek heb laten maken door de "systeem-hype" en dat DSLR er een beetje uit gaat (wederom volgens mijn lokale foto-boer).Zelf maakt het mij niets uit dat ik met een verouderde camera werk, als hij maar mooie beelden produceert.
Ik ken de D500 verder niet, maar weet dat het een APS-c camera is en heb ooit eens gelezen dat FF iets "schonere" beelden oplevert. De D850 zou dan meer in aanmerking komen.
Overweeg nu om zowel de Z6ii en de D850 eens te huren. Kijken hoe dat bevalt.

Dank voor je reactie.
Grt
Martin
Nikon Z6ii, FTZ II, met Sigma 17-50/2.8 DX, Sigma 105/2.8 Macro en Nikkor 70-300/4.5-5.6 FX.
MartiNikon

Forumlid
Berichten: 41


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z6ii icm FTZ versus D7200

Berichtdoor MartiNikon » do okt 05 2023 10:56 am

Tony D schreef:Ik heb de Z6ii met FTZ2 met de AF-S 70-300 (FF versie, niet de p variant). Dat is qua AF niet de snelste. Wel sneller dan op mijn D7200.
Maar je zegt zelf al dat 300mm op FF te kort voor je is. Ik zou de tip voor een D500 opvolgen.

Ton

Heb net ontdekt dat je bij KE een D500 kunt huren voor 45€. Denk dat ik dat maar doe. Ik moet af van de gedachte dat FF beter is dan APS-c. Mijn dingetje.
Dank voor je reactie.

Grt.
Martin
Nikon Z6ii, FTZ II, met Sigma 17-50/2.8 DX, Sigma 105/2.8 Macro en Nikkor 70-300/4.5-5.6 FX.
MartiNikon

Forumlid
Berichten: 41


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z6ii icm FTZ versus D7200

Berichtdoor Skippy » do okt 05 2023 11:36 am

Verouderd is een relatief begrip, en handelaren willen natuurlijk heel graag nieuwe apparatuur verkopen. Succes met het vervolg Martin.
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z6ii icm FTZ versus D7200

Berichtdoor Patrick » do okt 05 2023 12:04 pm

MartiNikon schreef:Ik ken de D500 verder niet, maar weet dat het een APS-c camera is en heb ooit eens gelezen dat FF iets "schonere" beelden oplevert. De D850 zou dan meer in aanmerking komen.

Niet perse. Een D500 heeft iets van 20 megapixels. Het formaat van een FX sensor is 1.5x1.5=2.25 maal zo groot. Een FX sensor met 20x2.25 = 45 megapixels heeft even grote pixels. Want het formaat van de pixels is uiteindelijk waar je naar moet kijken. Naast hoe modern een camera is. Mijn D700 FX camera met 12 megapixels is niet perse schoner dan een moderne camera met veel meer pixels.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z6ii icm FTZ versus D7200

Berichtdoor stronk » do okt 05 2023 3:48 pm

Je hebt het over vogels in vlucht. Ik heb een paar jaar de D500 gehad en ik was zeer content met de foto's. Prima body. Gemaakt juist voor jouw interesse.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z6ii icm FTZ versus D7200

Berichtdoor Ronald53 » do okt 05 2023 7:36 pm

Ik kan het eens zijn met de aanbevelingen hier. Ik heb ervaring met de Z6 (niet de II-versie) en diezelfde AF-P 70-300. En ook met de Z8 en de Z 100-400. Je zal met de Z6(II) en de 70-300 ongetwijfeld af en toe een mooie BIF-foto kunnen maken, maar de hit-rate is waarschijnlijk teleurstellend. Vanwege (gebrek aan AF-snelheid) en gebrek aan mm's. Je moet óf meteen diep in de buidel tasten en naar een Z-camera met Expeed-7 processor gaan, en een nieuw objectief met meer mm, óf nog even blijven hangen in de F-mount hardware. Waarschijnlijk gaat die laatste optie voor jou meer vreugde opleveren, tegen aanzienlijk lagere kosten.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1586


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z6ii icm FTZ versus D7200

Berichtdoor keenoncoolstuff » do okt 05 2023 10:09 pm

Z6II met FTZ en een Nikkor AF-S 200-500 is geen optie?
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 650


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten