Z8 moire issues

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Re: Z8 moire issues

Berichtdoor henkk » do okt 19 2023 12:31 pm

Dank voor de files. Wat ik had kunnen weten is dat mijn gebruikelijke software geen Z8 files aan kan. NX Studio gelukkig wel dus ik heb er eerst tiffs van gemaakt.

Daarna heb ik met PSElements de jurk geselecteerd en deze met Nik/Silver Efex in zwart-wit omgezet. Het selecteren is trouwens niet overal helemaal goed gegaan maar dat valt niet erg op (bijv. wel bij linkerarm) en is met meer zorg of betere tools op te lossen.

Het resultaat is als volgt:
Afbeelding_JAN7273_HK by Henk Kohsiek, on Flickr


Ik blijf trouwens een kleurzweem zien ondanks de omzetting in zwart-wit (bijv. onderaan de jurk, een deel dat ik m.i. wel had geselecteerd en omgezet en die in full res niet zo opvallend is). Waarschijnlijk komt dat door de verkleining van Flickr, want als ik hier de afbeelding verklein, is dat effect afwezig.
Laatst gewijzigd door henkk op do okt 19 2023 6:03 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 moire issues

Berichtdoor Tony D » do okt 19 2023 2:42 pm

Ik krijg op beide links met de NEF-bestanden een foutmelding: Link bestaat niet.
Bij de jpg’s lukte het wel.

EDIT: met de jpg’s krijg ik nu ook dezelfde foutmelding.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 moire issues

Berichtdoor Ronald53 » do okt 19 2023 4:51 pm

Ik zie een melding dat het bestand verwijderd is.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1586


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 moire issues

Berichtdoor henkk » do okt 19 2023 5:00 pm

Ja dat zie ik nu ook. Eerder wel gedownload maar natuurlijk niet verwijderd.(als ik dat al zou kunnen gezien de rechten).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 moire issues

Berichtdoor henkk » wo nov 01 2023 8:53 pm

Helaas niets meer gezien of vernomen van 'OmeJan'. Probleem zelf opgelost? Gestopt met fotograferen (hoewel hij pro lijkt te zijn)? Leest pb niet. Jammer van de genomen moeite....
Overigens lijkt het meer op chrom aberr dan op moiree.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 moire issues

Berichtdoor Ronald53 » za nov 04 2023 8:52 pm

Ik kwam de bestanden toch nog ergens tegen op mijn PC. Kennelijk waren ze toch gedownload zonder dat ik er erg in had. Ik heb ze in DxO Photolab 6 binnengehaald, DxO zocht er de juiste module voor lens/camera bij, en dit is het resultaat, zonder bewerkingen van mijn kant, gecropt naar 2000x3000 pixels.:

Afbeelding
2000x3000 by Ronald Mallant, on Flickr
Ik heb ook nog een niet-gecropt bestand: Hiero, on Flickr
Het enige probleem dat ik zie is dat de dame twee lekke banden heeft. Maar dat kan heel goed aan mij liggen.
(Ik zie geen moiré. Volgens mij heeft OmeJan hier een scheet gelaten en is vervolgens afgetaaid. De foto's blijven nog ven op Flickr te zien, maar het lijkt me niet dat ik ze er erg lang hoef te laten staan.)
Groet,
Ronald
Laatst gewijzigd door Ronald53 op za nov 04 2023 9:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1586


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 moire issues

Berichtdoor Patrick » za nov 04 2023 9:31 pm

De jurk verloopt wel van kleur. Paars dichtbij, groen verder weg. Zat dat ook al duidelijk in het origineel?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 moire issues

Berichtdoor Ronald53 » za nov 04 2023 9:47 pm

Patrick schreef:De jurk verloopt wel van kleur. Paars dichtbij, groen verder weg. Zat dat ook al duidelijk in het origineel?
Hoe kan ik dat vaststellen? Ik haal een NEF-bestand binnen, daar gebeurt vervolgens heel weinig mee, afgezien van de omzetting naar jpeg. Wil je dat ik een tiff plaats? (Overigens: OmeJan :roll: meldde een probleem met moiré, en dat zie ik niet terug. Dat verloop in kleur heeft mogelijke een andere oorzaak.)
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1586


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 moire issues

Berichtdoor henkk » za nov 04 2023 10:44 pm

Volgens TS was de jurk zwart-wit. Vandaar dat ik eerder een omzetting in z/w heb geprobeerd. Maar dat zou niet moeten hoeven.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 moire issues

Berichtdoor Ronald53 » za nov 04 2023 11:05 pm

TS plaatste eerder een foto waarop duidelijk moiré te zien was. (Die foto is verwijderd). TS dacht dat dat aan de Z8 te wijten is. Misschien is het logischer om te kijken of de oorzaak in de processing zit.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1586


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 moire issues

Berichtdoor henkk » di nov 07 2023 3:13 pm

Het is me inmiddels gelukt iets dergelijks te reconstrueren, zij het niet met een dame. Ik vond een blikje met ook hier kleine zwart-witte versiering.
1. het totale beeld (fulres op Flickr):
Afbeelding_HK26935_ by Henk Kohsiek, on Flickr

2. een 100 % crop
Afbeelding_HK26935 by Henk Kohsiek, on Flickr

De foto is gemaakt met een D850 (45 Mp) en een Zeiss 85/1.4 ZF.2 vol open. Het scherptevlak ligt ergens halverwege de zijkanten van het blik.

De gelijkenis met het probleem van OmeJan vind ik treffend.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 moire issues

Berichtdoor Ronald53 » di nov 07 2023 4:01 pm

Je hebt gelijk Henk. Ik moet zeggen dat ik bij de term moiré niet direct associaties heb met kleurverloop, maar eerder met de patronen die je ermee kan oproepen. Zal wel komen doordat ik met moiré werd geconfronteerd toen we nog Zw/W TV keken.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1586


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 moire issues

Berichtdoor keenoncoolstuff » di nov 07 2023 5:05 pm

Eerst dacht ik aan "gewone" chromatische aberratie. Maar toen ging ik googlen en stootte ik op het fenomeen blooming:

Dit zijn paarse vlekken die ontstaan bij overbelichting van individuele pixels op de sensor. De pixel stroomt als het ware over, zoals bij een volle emmer met water, waardoor er in de naburige pixels paarse (rood + blauw) pixels vlekken ontstaan. CCD sensoren (die in de meeste compactcamera’s zitten) zijn gevoeliger voor blooming dan CMOS sensoren (die in de meeste camera’s met verwisselbare lenzen worden toegepast). Je ziet dit verschijnsel dan ook vaker bij foto’s die zijn gemaakt met een compactcamera, dan foto’s die zijn gemaakt met een spiegelreflexcamera.

Afbeelding
https://fotografieploeg.nl/fotografie-k ... aberratie/
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 650


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 moire issues

Berichtdoor Patrick » di nov 07 2023 5:29 pm

Het lijkt mij meer op chromatische abberaties. Zie bijvoorbeeld:

https://www.lenstip.com/264.5-Lens_revi ... ation.html

Het bekende paars voor het scherpstelpunt en groen erachter waar elk objectief in zekere zin mee te maken heeft. Zelfs al is het nauwelijks te zien.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 moire issues

Berichtdoor henkk » di nov 07 2023 5:43 pm

Ik had het CA hebben willen noemen maar blooming? Daarmee in lijn is dat het zich alleen voordoet aan de kant waar het licht vandaan komt want verder is er geen verschil tussen de twee zijden. En inderdaad blijkt er in het histogram rechts sprake van een beperkte overbelichting van de witte vlakken. Ten slotte verdwijnt het effect als ik de belichting wat terugbreng dus het zit eerder in de weergave dan in de opname. Datzelfde geldt ook voor de foto's die TS eerder even geplaatst had, een stop minder licht en weg is het effect. Dit geldt voor NEF's want met JPEG's lukt het veel minder goed om het effect weg te krijgen.
Het lukt ook het beste met de zijden schuin weglopend of wanneer het vlak van het blik ietwat uit focus is om het effect te krijgen. Als het blik precies in focus is, treedt het verschijnsel niet op. Maar spijker op de kop, Rob.

De focushulp (want de Zeiss is een MF lens) van de D850 kan ook niet veel met dit patroon trouwens.

Hier dus een foto van hetzelfde bestand als eerder maar nu een stop minder licht in de weergave:
Afbeelding_HK26935_01 by Henk Kohsiek, on Flickr
Helemaal weg is het effect niet maar wel een stuk minder. Helemaal verwijderen lukt niet, zelfs niet met drie of vier stops minder licht (in de nabewerking). Misschien nog eens proberen wat een stop minder in de opname uitmaakt.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geezzzke en 37 gasten