Z8 moire issues

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Z8 moire issues

Berichtdoor OmeJan » zo okt 15 2023 4:42 pm

Goedemiddag allen,

Sinds een aantal maanden ben ik in het bezit van de prachtige Z8 die mij zo goed beviel dat ik een tweede erbij heb aangeschaft voor mijn bruiloften.
Een behoorlijke investering voor mij maar betere AF prestaties en geen 'banding' meer bij kunstlicht was voor mij de doorslag.

Nu heb ik recent een fashion shoot gedaan met de Z8 in combinatie met de Nikon 105 f1.4.
95% van de sessie was perfect maar er zat 1 jurkje in de collectie met een fijne zwartwitte patroonprint.
Alleen het moire effect specifiek op dit jurkje was zo groot dat het jurkje helemaal groen met magenta van kleur is.
Ik dacht eerst dat is de 'color fringe' van het objectief maar zo erg als nu heb ik het ook nog nooit gezien.
Het eindresultaat heb ik moeten laten corrigeren door een externe editor die het effect er uiteindelijk wel heeft kunnen weghalen.

Ik kom van de Z6II en met de Z8 ga ik natuurlijk naar een 45MP sensor (en een ander type) dus ik begrijp dat dit effect sterker wordt naar mate de resolutie hoger is maar op deze manier valt het mij erg tegen. Ik fotografeer in RAW Hoge efficiëntie met ster. Volgens mij is dit al de 24MP optie waardoor het dynamisch bereik ook al wat hoger ligt, gelijk aan de Z6II (klopt dit wel?)

Ook heb ik online gezocht naar oplossingen en daar staat eigenlijk zoiets als; probeer het onderwerp onder verschillende invalshoeken te fotograferen.
Dat kan natuurlijk maar in de praktijk ga je dat niet doen omdat je van tevoren niet weet of je dit effect krijgt.
Dan zou je ook een bruidegom met een fijn ruitjespak weer naar huis moeten sturen... dat zou te gek voor woorden zijn.

Graag hoor ik jullie advies hoe ik het moire effect kan voorkomen of sterk kan verminderen door een bepaalde setting te checken etc.

Met vriendelijke groet,
Ome Jan
OmeJan

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z8 moire issues

Berichtdoor Ronald53 » zo okt 15 2023 6:30 pm

Ik weet niet of er een effect is van compressie. Zelf gebruik ik Lossless compressie. Dat zijn de grootste, maar onbewerkte bestanden. Hoge efficiëntie met ster is enigszins gecomprimeerd, en Hoge efficiëntie zonder ster weer wat meer. Die formaten gebruik je alleen om kleinere bestanden te krijgen. Voor zover ik weet, hebben ze verder geen voordelen. Of ze bijdragen aan Moiré weet ik niet.
Maar de Z8 heeft geen low-pass filter, of Anti-Aliasing filter. En daar kan het probleem zitten, zo'n filter voorkomt moiré. De Z7(II) heeft 'm ook niet, de Z6(II) wel. Maar ja, dan lever je wel weer op andere punten in. Ik heb ooit gelezen dat er tools zijn om moiré weg te werken, ten koste van wat scherpte. Ook vooral niet verscherpen, maar juit wat 'blurren' bij de conversie naar JPG kan helpen.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Online
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1586


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 moire issues

Berichtdoor Patrick » zo okt 15 2023 6:47 pm

De reden dat de anti-aliasing filters tegenwoordig veelal weggelaten worden is juist omdat de kans dat je het tegenkomt vrij klein geworden is door de toegenomen resolutie. Ik kom het in de praktijk nauwelijks nog tegen, maar wellicht komt dat ook omdat verreweg de meeste foto's die ik de afgelopen jaren geschoten heb met een sensor gemaakt zijn met een niet-bayerindeling van groen, rood en blauw. Dat schijnt een voordele te zijn...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 moire issues

Berichtdoor Ronald53 » zo okt 15 2023 6:54 pm

Ik heb ook nog even gekeken in de software die ik gebruik, DxO Photolab Elite. Daar zit een optie in om moiré te verminderen. Nooit gebrukt, want de Z8 gebruik ik nog niet zo heel lang en het probleem heeft zich nog niet voorgedaan. Wellicht heeft de software die jij gebruikt de optie ook heeft.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Online
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1586


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 moire issues

Berichtdoor ben42 » zo okt 15 2023 8:16 pm

Bij 45 MP ontstaat de moire vooral door de scherpte van de lens. Alles wat de scherpte een beetje weghaalt, haalt ook het moire effect een stukje weg.

Compressie (met verlies) heeft vooral effect (meestal niet zichtbaar) op de laagste bits in een opname, waar moire vaak veroorzaakt wordt door de hogere bits (meer contrast in het patroon). Zelfs een flinke compressie heeft dan geen echt effect op het moire effect. Bij het gebruiken van een lagere resolutie kan de moire verminderen of verdwijnen, maar dat is absoluut geen regel.

Voor extreme gevallen, b.v. een zwart wit patroon waarbij het licht alleen maar op de blauwe subpixels valt, dat zal niet gecorrigeerd kunnen worden. Valt het patroon ietsje verder op alleen op rode pixels, dan heb je dus blauwe en rode banden. In dat geval is zwart wit maken van dat gebied een optie.

Een ant-alias filter zorgt dat het licht over de verschillende kleuren pixels wordt uitgesmeerd en voorkomt voor een groot deel het moire effect, maar de resolutie wordt wel minder.

Goedkoper glas is ook een optie.
Ben, die ook geen adequate oplossing heeft.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z8 moire issues

Berichtdoor OmeJan » di okt 17 2023 10:18 pm

Dank jullie wel allemaal voor de reacties, ik dacht misschien is het goed even een beeld te geven van het probleem; zie linkjes voor de foto's.

https://www.dropbox.com/scl/fi/7ajhwbxe ... lu214&dl=0

https://www.dropbox.com/scl/fi/sicpener ... h7jcu&dl=0

Het doet mij een beetje denken aan de D800 en de D800E. De E versie had dacht ik speciaal een anti-aliasingfilter ingebouwd.
Ik zou haast zeggen, is het niet mogelijk om een modificatie uit te laten voeren op de Z8 door bijvoorbeeld NPS om zo'n filter er in te zetten?
Of is dat technisch niet haalbaar?
OmeJan

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z8 moire issues

Berichtdoor Ronald53 » wo okt 18 2023 4:56 pm

Misschien een idee om het NEF bestand van zo'n foto beschikbaar te maken, zodat ik (en eventueel ook andere forumleden) eens kan kijken wat software kan doen?
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Online
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1586


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 moire issues

Berichtdoor henkk » wo okt 18 2023 6:20 pm

Ja, ik heb al wat zitten froebelen met de kleurstuurpunten van Viveza/Nik (maar bijv ook bij Nikon Studio) en daarmee kan die groene zweem wel weggehaald maar ik weet niet welke kleur het moet zijn. Of is de jurk zwart/wit? Met een NEF gaat het beter.
Ik vraag me ook af of dit wel echt moiree is want het patroon is veel groter/grover dan een pixel. Vreemd is het wel. Benieuwd wat mijn D850 er van zou maken.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 moire issues

Berichtdoor OmeJan » wo okt 18 2023 7:35 pm

Ronald53 schreef:Misschien een idee om het NEF bestand van zo'n foto beschikbaar te maken, zodat ik (en eventueel ook andere forumleden) eens kan kijken wat software kan doen?


Geen probleem om de NEF te posten, kan dat op dezelfde manier zoals ik gedaan heb met de JPG??
OmeJan

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z8 moire issues

Berichtdoor henkk » wo okt 18 2023 7:36 pm

Ik neem aan van wel. Alhoewel het misschien hielp dat ik ook een dropbox account heb.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 moire issues

Berichtdoor OmeJan » wo okt 18 2023 7:38 pm

henkk schreef:Ja, ik heb al wat zitten froebelen met de kleurstuurpunten van Viveza/Nik (maar bijv ook bij Nikon Studio) en daarmee kan die groene zweem wel weggehaald maar ik weet niet welke kleur het moet zijn. Of is de jurk zwart/wit? Met een NEF gaat het beter.
Ik vraag me ook af of dit wel echt moiree is want het patroon is veel groter/grover dan een pixel. Vreemd is het wel. Benieuwd wat mijn D850 er van zou maken.


De jurk is zwart-wit van kleur. Zal de NEF posten morgen.
OmeJan

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z8 moire issues

Berichtdoor Ronald53 » wo okt 18 2023 7:47 pm

henkk schreef:Ik neem aan van wel. Alhoewel het misschien hielp dat ik ook een dropbox account heb.
Ik zou dat doen met bijvoorbeeld google drive, of weshare.com. Bij die laatste gewoon je eigen mailadres gebruiken, en de downloadlink hier plaatsen.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Online
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1586


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 moire issues

Berichtdoor henkk » wo okt 18 2023 7:55 pm

Weshare.com domeinnaam staat te koop. Bedoelde je misschien WeTransfer.com?
Maar met dropbox ging het ook met de jpegs dus zou niet weten waarom niet met nefs.
Met google drive heb ik slechte ervaring met het ontvangen van bestanden.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 moire issues

Berichtdoor Ronald53 » do okt 19 2023 9:57 am

Ja, ik bedoelde WeTransfer. Maar Dropbox wil ook wel proberen. Geen ervaring mee.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Online
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1586


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 moire issues

Berichtdoor OmeJan » do okt 19 2023 11:50 am

https://www.dropbox.com/scl/fi/anjsctzg ... fjb1w&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/ckths7dp ... v9m4z&dl=0

Hierbij de NEF files. Hopelijk lukt het op deze manier, anders hoor ik het graag.
Hoor graag jullie bevindingen!
OmeJan

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten