Z7II vraag over kleuren direct uit camera

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Z7II vraag over kleuren direct uit camera

Berichtdoor Bejo » do nov 16 2023 11:14 am

Goede middag allemaal,
Ik ben reeds meer dan 20 jaar huwelijksfotograaf met een fotostudio in het Turnhoutse Belgie waar ik familieportretten maak en newborn reportages.
Onlangs heb ik mij een nikon Z7ii aangeschaft met de nodige Z lenzen, ik kon overal lezen hoe tevreden iedereen is met de aanschaf van dit toestel.
Mijn ervaring is geheel anders, de Z7II is voor mij het slechtste toestel dat ik ooit in het bezit gehad heb van Nikon.
Kleuren grauw, grijs, niks van natuurlijke kleuren aanwezig in de foto's kortom om mee te huilen.
Ik ben in bezit van 2x Nikon d610, 2x Nikon 800, 2x Nikon d500, 2x Nikon D850 en bijna alle lenzen voor deze spiegelreflex camera's.
Ik ben van ellende terug overgeschakeld naar de D850 omdat het resultaat van de Z7II erbarmelijk slecht is.
Ben ik nu echt de enige met dit probleem ? Ik dacht dat er met de camera een probleem was maar het testen met een andere Z7II gaf mij dezelfde ontevredenheid.
Foto genomen met de D850 en met de Z7II totaal dezelfde waarden geeft een immens groot verschil wat ik ook al opmerkelijk vind, de d850 steekt er serieus bovenuit.

Ik weet het echt niet meer omdat iedereen zo enthousiast is over de Z reeks.

Heeft iemand dezelfde ervaring hiermee ?

Groeten Bejo
Bejo

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Even voorstellen en wat ik mij afvraag is ..

Berichtdoor EdvandeZilver » do nov 16 2023 1:12 pm

Hoi Bejo, welkom.
Jij bent een van de weinigen die deze ervaring heeft. Zelf ben ik in bezit van de Z6 en Z6ii, en de kleuren die daar uit komen zijn bijna altijd perfect te noemen. De Z7(ii) zou daar niet voor onder hoeven te doen.
Is je bewerkingssoftware up-to-date om lekker met de bestanden van de Z7ii om te gaan?
Heb je toevallig een ruwe .nef ter beschikking zodat er even een blik op geworpen kan worden?
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3152


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Even voorstellen en wat ik mij afvraag is ..

Berichtdoor Skippy » do nov 16 2023 1:30 pm

Sowieso is de vraag of je in RAW fotografeert en nabewerkt of in Jpeg.
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Even voorstellen en wat ik mij afvraag is ..

Berichtdoor Bejo » do nov 16 2023 2:41 pm

Skippy schreef:Sowieso is de vraag of je in RAW fotografeert en nabewerkt of in Jpeg.


Dankjewel voor je bericht. De ene kaart slaat ze op in Jpeg en de andere in Nef, maar het doet er eigenlijk niet toe. Het is hoe ze uit de camera komen en dan heb ik het niet over nabewerking. Mijn menig is dat ze goed uit de camera moeten komen zonder nabewerking zoals dat is bij de Nikon d850.
Bejo

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Even voorstellen en wat ik mij afvraag is ..

Berichtdoor Bejo » do nov 16 2023 2:52 pm

EdvandeZilver schreef:Hoi Bejo, welkom.
Jij bent een van de weinigen die deze ervaring heeft. Zelf ben ik in bezit van de Z6 en Z6ii, en de kleuren die daar uit komen zijn bijna altijd perfect te noemen. De Z7(ii) zou daar niet voor onder hoeven te doen.
Is je bewerkingssoftware up-to-date om lekker met de bestanden van de Z7ii om te gaan?
Heb je toevallig een ruwe .nef ter beschikking zodat er even een blik op geworpen kan worden?



Dankjewel voor je bericht. De ene kaart slaat ze op in Jpeg en de andere in Nef, maar het doet er eigenlijk niet toe. Het is hoe ze uit de camera komen en dan heb ik het niet over nabewerking. Mijn menig is dat ze goed uit de camera moeten komen zonder nabewerking zoals dat is bij de Nikon d850. Ik stuur je nog een foto door ASAP. Bedankt alvast
Bejo

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Even voorstellen en wat ik mij afvraag is ..

Berichtdoor Skippy » do nov 16 2023 3:24 pm

Zijn de parameters voor Picture Control in detail gelijk voor de D850 en Z7II? Deze bepalen het uiterlijk van de Jpegs.
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z7II vraag over kleuren direct uit camera

Berichtdoor Skippy » do nov 16 2023 3:29 pm

Gezien de vraag en de daaropvolgende reacties heb ik de titel van het eerste bericht aangepast en het onderwerp verplaatst.
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Even voorstellen en wat ik mij afvraag is ..

Berichtdoor ReneG » do nov 16 2023 3:38 pm

Skippy schreef:Zijn de parameters voor Picture Control in detail gelijk voor de D850 en Z7II? Deze bepalen het uiterlijk van de Jpegs.


Dit vermoed ik ook. De Z7 II heeft veel meer picture controls. Als die in je D850 bijv. op levendig/vivid staat en je Z7 II staat op een ander, dan kan dat het verklaren. Zie:
https://imaging.nikon.com/imaging/support/digitutor/z_7II_z_6II/techniques/201902_25_03_ml.html
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z7II vraag over kleuren direct uit camera

Berichtdoor Patrick » do nov 16 2023 4:08 pm

Vergeet ook niet de witbalans. Als die op automatisch staat kan het ook heel goed dat de beelden anders ogen. Zet die in beide camera's eens op een vaste waarde.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Even voorstellen en wat ik mij afvraag is ..

Berichtdoor keenoncoolstuff » do nov 16 2023 4:51 pm

Bejo schreef:De ene kaart slaat ze op in Jpeg en de andere in Nef, maar het doet er eigenlijk niet toe. Het is hoe ze uit de camera komen en dan heb ik het niet over nabewerking. Mijn menig is dat ze goed uit de camera moeten komen zonder nabewerking zoals dat is bij de Nikon d850.

NEF komt per definitie nooit mooi uit de camera. Daarvoor is nabewerking onontbeerlijk.

Rob
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 650


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Even voorstellen en wat ik mij afvraag is ..

Berichtdoor ReneG » do nov 16 2023 4:54 pm

Patrick schreef:Vergeet ook niet de witbalans. Als die op automatisch staat kan het ook heel goed dat de beelden anders ogen. Zet die in beide camera's eens op een vaste waarde.


Op zich kan dat, maar de moderne auto-witbalans zit meestal niet dusdanig vaak langs dat 'alle' foto's anders ogen. Dan ligt een verkeerd kleurprofiel meer voor de hand.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z7II vraag over kleuren direct uit camera

Berichtdoor Skippy » vr nov 17 2023 11:45 am

En Bejo, hebben onze tips je op het juiste spoor gezet?
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z7II vraag over kleuren direct uit camera

Berichtdoor Skippy » zo nov 19 2023 8:50 am

Geen reactie meer van de topic starter. Jammer.
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z7II vraag over kleuren direct uit camera

Berichtdoor Karina2 » zo nov 19 2023 2:53 pm

Ik vraag me af of hij überhaupt iets gezien/gelezen heeft; lid geworden 16 november, laatste activiteit 16 november.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1579


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z7II vraag over kleuren direct uit camera

Berichtdoor MarcoEos70D » zo nov 19 2023 3:27 pm

Topic is afgelopen donderdag pas geplaatst. Niet iedereen is even actief op een forum :thumbup:
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten